3.Żydzi w Prusach Wschodnich.pdf

(51 KB) Pobierz
Żydzi w Prusach Wschodnich
Żydzi w Prusach Wschodnich
Koniec XIII w. - pojawienie się Żydów na terenach Prus (wówczas Państwa Zakonnego)
1309 - ustawa Zygfryda von Feutchwagen, wielkiego mistrza, ograniczająca swobodę
poruszania się i handlu Żydów na terenie Państwa
XIV/XV w. - znacząca obecność Żydów w miastach i miasteczka Prus, wciąż jednak
obwarowana kosztownymi glejtami
XV w. - wiek cudów - pierwsze pogromy
1525 - sekularyzacja Prus; sam Albrecht Hohenzollern prezentuje antyżydowską
politykę, jednak w traktacie krakowskim usankcjonowany został handel obwoźny - staje
się on domeną Żydów
XVI, XVII w. - zmienne fale wrogości i względnej przychylności, dyktowanej interwencją
polskich królów
1701 - utworzenie Królestwa Pruskiego - pojawiają się kolejne edykty skierowane
przeciw Żydom
1738 - edykt Fryderyka Wilhelma I przeciw "żebrakom żydowskim"
Rządy Fryderyka II Hohenzollerna, zw. Wielkim
1763 - edykt przeciw "domokrążcom"
1750 - edykt zakazujący pobytu na terenie Królestwa "Żydom niezamożnym"
1773 - całkowity zakaz osiedlania się Żydów we wsiach
Szacunkowe dane wskazują liczebność Żydów w Prusach Królewskich pod koniec
panowania Fryderyka II na mniej niż 400 osób.
1772, 1793, 1795 - rozbiory - w trzech falach napłynęło do państwa pruskiego w sumie
ok. 130 000 Żydów z terenów Prus Zachodnich i Warmii
Czasy napoleońskie
1808 - Ordynacja Miejska - umożliwia przyjmowanie Żydów do prawa miejskiego
1812 - edykt Wilhelma III - całkowita wolność osiedlania się i wykonywania rzemiosła,
ograniczona tylko dla Żydów zdecydowanych przyjąć nazwiska niemieckobrzmiące i
posługiwać się w piśmie łaciną lub niemieckim.
Wskutek tych ustaw radykalnie wzrosła liczka i procentowy udział ludności żydowskiej w
społecznościach Warmii i Mazur (1808 - w Prusach Wschodnich 808 Żydów, w połowie
XIX wieku już ponad 10 000); gwałtowny napływ ludności spowodował zamieszki i
1
sprzeciw mieszczan ze względu na "konkurencję"; stopniowo ujmowano przywileje
zagwarantowane w ww. edykcie.
1847 - ustawa Fryderyka Wilhelma IV o położeniu Żydów: starozakonni otrzymali takie
prawa jak inni (wyjątkiem było niedopuszczenie do urzędów związanych ze
sprawowaniem władzy wykonawczej, sądowniczej i policyjnej), mogli uczęszczać do
szkół i na uniwersytety, niedopuszczani byli jednak do wyższych godności; większość
ograniczeń w kolejnych latach została zniesiona.
Stosunkowo dobra sytuacja powodowała dużą emancypację, wtapianie się w otoczenie,
posyłanie dzieci do chrześcijańskich szkół, przyjęcie języka tutejszego (na Mazurach
niemieckiego, na Warmii polskiego), konwersji - zwłaszcza na Mazurach wielu stawało
się ewangelikami, przyjmowanie katolicyzmu nie było tak powszechne. Żydzi zajmowali
takie same stanowiska i parali się tymi samymi zawodami, jak ich chrześcijańscy
współmieszkańcy, wykazując jednak wyraźnie wyższy szacunek do wykształcenia i
proporcjonalnie większy "udział" w życiu naukowym, literackim i wydawniczym.
Żydowska drukarnia w Ełku wypuściła wiele książek polskich, przemycanych do
Kongresówki; Stowarzyszenie Edukacyjne Mekizei Nirdaim wydało kilkanaście
podręczników.
W czasie Powstania Styczniowego dostrzegalne były pro-polskie sympatie wśród Żydów.
Żydzi nawoływali do głosowania na polskich, nie niemieckich kandydatów, byli często
nauczycielami w domach polskich, brali udział w powstańczych walkach i organizowali
przemyt broni (jeden z nich, Fryderyk Wilhellm Johannson trafił za to do więzienia i
sądzony był wraz z polskim działaczem, Wojciechem Kętrzyńskim)
Wiek XX
Pruscy Żydzi czuli się w pełni obywatelami, zgodnie z ideową deklaracją "My nie
jesteśmy niemieccy Żydzi, lecz niemieccy obywatele judajskiej wiary". Brali czynny udział
w działaniach wojennych, a straty w ludności sięgnęły wśród Żydów kilkunastu procent.
Niestety, nacjonalizm w Niemczech nie został tymi deklaracjami powstrzymany.
Zamieszki zainicjowane w Republice Weimarskiej sięgnęły także Prus Wschodnich.
W latach 20 i 30 nastąpiła całkowita zagłada społeczności - początkowo za przyczyną
działań bojówek, po objęciu władzy przez faszystów były to zinstytucjonalizowane
działania aparatu państwowego. Ostatnia wielka egzekucja miała miejsce w końcu 1944
roku, kiedy to zamordowano ponad 10 000 więźniów obozu Stutthof spędzonych nad
morze.
2
Ślady
Z kilkuset synagog zawieruchy pierwszej połowy XX wieku, a zwłaszcza okresu II wojny
światowej, przetrwało zaledwie kilkanaście, wszystkie murowane; największą z nich jest
neoklasycystyczny budynek w Kętrzynie, pochodzący sprzed 1853 roku.
Z 34 cmentarzy żydowskich na terenach Prus wschodnich wcielonych do Polski
uchwytna w terenie jest mniej niż połowa, a i to w większości jako pojedyncze macewy.
Istnieje też duża, nieokreślona do dziś, liczba pochówków żydowskich na niemieckich
cmentarzach pierwszowojennych.
Dagmara Mańka
Na podstawie: Artur K.F. Wołosz Żydzi w miastach Prus Wschodnich. Obecność
zapomniana czy zatarta? [w:] Obcy wśród obcych - swojacy wśród swoich. Materiały z
konferencji w Węgorzewie, 16 XI 2003. Studia Angerburgica t.7, 2002, s. 99-121
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin