Mariologia.doc

(71 KB) Pobierz
1

Proroctwa  dotyczące Maryi w Starym Testamencie

Matka Emanuela: „Dlatego Pan sam da wam znak. Oto panna pocznie i porodzi syna  i nazwie go imieniem Emmanuel”

W tekście występują dwa ważne słowa :

a)      Almah:  oznacza dziewczynę, która może być dziewicą . Św. Mateusz  odnajduje w tym zapowiedź dziewiczego poczęcia Chrystusa.

b)     Pan sam da wam znak. .. znak ma być zapowiedzią  Mesjasza, druga opcja to, że  trzeba mieć na uwadze  syna króla Achaza, ale proroctwo wykracza poza  tą interpretację dosłowną i będzie miało swoje pełne  urzeczywistnienie  w narodzinach Jezusa z Maryi Dziewicy.

Narodziny Chrystusa z rodu Dawida, zagwarantuje ze strony Boga  trwałość potomstwa Dawidowego. Czyli  młoda dziewczyna  (panna) będzie brała udział w zbawieniu jako Matka Emanuela.

Rodząca w Betlejem : „ A ty,  Betlejem Efrata, jedność z najmniejszych osiedli judzkich, z ciebie mi wyjdzie ten, który będzie rządził w Izraelu; a pochodzenie jego od pradawnych czasów, od dni zmierzchłych”- ewangeliści widzą tu miejsce narodzin Mesjasza.

„Oto dlaczego Bóg wyda swoich w ręce nieprzyjaciół, aż porodzi ta, która ma porodzić” –Nie ma tu wyraźnego odniesienia do dziedzictwa matki  Mesjasza.

„Córka  Syjonu” i narodziny nowego ludu :Dla Michaesza   Córką Syjonu  jest północna dzielnica Jerozolimy . To ona przez bolesne  narodziny wyzwoli lud. Córka Syjonu jest ukazana jako bezpośrednia współpracownica  Jahwe w urzeczywistnianiu zbawienia.              Maryja wszystkie te proroctwa urzeczywistnia w sobie te proroctwa: w radosnych narodzinach w Betlejem i w bolesnych narodzinach, na Kalwarii, ludu mesjańskiego.            Cierpienia, które  przygotowują  do narodzin chwalebnego Mesjasza i nowego Ludu Bożego, jest to cena jaką właśnie Maryja, towarzysząc swojemu Synowi, w imieniu ludzkości  we wspólne  zbawienie. Maryja wszystkie obrazy biblijne związane z Syjonem łączy w sobie. Stanowi ona przejście  od Izraela do Kościoła. To ona właśnie urzeczywistnia tajemnicę  Kościoła Starego Testamentu oczekującego Chrystusa.

Symbole i figury w sensie przystosowanym albo typicznym

Krzak gorejący to symbol Maryi, która poczęła  i wydała na świat Syna  bez utraty swojego dziewictwa.                                                                                                                                 Runo Gedeona przyjmuje rosę z nieba tak jak ona przyjęła swego Syna.                                 Arka przymierza    Maryja to żywa świątynia Boga, który stał się człowiekiem. Ciało jej zostało  zachowane od zepsucia w grobie.                

Oblubienica  Maryja cała jezt piękna i nawet zmaza pierworodna jej nie dotknęła.                 Ogród zamknięty i  źródło zapieczętowane  to są symbole  dziewictwa Maryi. Jest ona  źródłem błogosławieństwa  dla wszystkich narodów.

Postać Maryi w ewangeliach  synoptycznych.

Św. Paweł W pismach jego Maryja jest wspomniana tylko raz : „ gdy jednak nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty”. Maryja dając Synowi  ludzkie ciało pozwoliła mu  na to by był prawdziwie  solidny z potomstwem, które miał zbawić.

Św. Marek                   

O Matce Jezusa znajdujemy tu tylko dwa teksty, które kiedyś były uważane za antymaryjne. Pierwszy raz gdy Jezus przemawiał to przybyła Matka jego i niektórzy jego krewni.  Maryja  bardziej niż ktokolwiek jest Tą , która wchodzi w zbawczy plan Boga.  Wielkość jej nie tylko tkwi w  macierzyństwie fizycznym, ale i również  w pełnym urzeczywistnieniu zamiaru, który ogłasza sam  Jezus. Dlatego jest ona jeszcze bardziej matką.  Dla Maryi  najważniejsze jest to, że stała się uczennicą Jezusa  niż, że była matką Jezusa. Dlatego wielkości Maryi należy szukać bardziej w jej świętości.

Św. Łukasz

Wraz ze św. Janem podał on informacje najdokładniejsze o Maryi. Przypisuje on nie Józefowi, ale Maryi  znaczenie najważniejsze.  Maryja dostała łaskę od Boga  i została wybrana, by urodzić mesjasza.  Poczęła  zbawiciela jako swego syna  i poczęła go dla zbawienia dla wszystkich ludzi dla Królestwa Bożego, którego ona jest pierwszą obdarowaną.  Po przez swoje przyjęcie macierzyństwa Tego, który jest  Głową rodzaju ludzkiego, można powiedzieć, że jest ona  Matką odkupionej ludzkości. Maryja jest porównana z Arką przymierza. Arka była tajemniczym tronem Boga  a łono Maryi będzie  tronem fizycznym wcielonego Boga. Magnificat  - jest modlitwą całego ludu, staje się też osobistą modlitwą Maryi i znajduje w niej swój najbardziej wzniosły wyraz. Jest ona najbardziej wiernym zwierciadłem duszy Maryi tajemnicą Jej niezrównanej wielkości i Jej niezgłębionego uniżenia. Została  wyniesiona tak wysoko w  planie Bożym ponieważ umiała stanąć  na ostatnim miejscu  w historii swojego ludu.

 

Św. Jan 

Podczas wesela w Kanie, gdy na uczcie weselnej  zabrakło wina Maryja powiadamia o tym Jezusa.. Jan odsłania w ten sposób nie tylko dar spostrzegawczości Maryi ale i  Jej uwagę  zwróconą na detale materialne, lecz przede wszystkim delikatność Jej serca  i Jej wrodzone współczucie. Opowiadanie o tym weselu  wyraża współczucie  i wrażliwość  Dziewicy dla  ludzkich trudności , a z drugiej strony wolę Jezusa w wysłuchaniu prośby Maryi.                   Jan wkłada w usta Maryi  wyznanie wiary, jakie to cała wspólnota narodu wybranego wypowiedziała pewnego dnia  otwarcie pod Synajem. W języku biblijno – hebrajskim naród Izraela  jest przedstawiany za pomocą obrazu niewiasty. Jezus mówiąc do Matki używa określenia niewiasta ponieważ, widzi w niej personifikację dawnego ludu Izraela, który osiągnął pełnię czasu.

Maryja w  Ewangelii Św. Jana  i Apokalipsie

12 rozdział apokalipsy jest praktycznie jedynym tekstem Nowego Testamentu, który nawiązuje do księgi rozdziału. Chodzi o fragment w którym Bóg po grzechu pierworodnym pierwszych ludzi zapowiada  zwycięstwo potomstwa  niewiasty nad szatanem. Opis w apokalipsie wskazuje właśnie na  tą zapowiedzianą walkę między niewiastą a szatanem. Centralną postacią wydarzeń apokaliptycznych jest Potomek Niewiasty  czyli mężczyzna, który pasł będzie  wszystkie narody rózgą żelazną. To jego przede wszystkim chce zniszczyć szatan.

Boże Macierzyństwo  NMP 

Sobór w Efezie (431)  Theotokos  czyli Matka Boga. Termin ten budził kontrowersje. Jest on wyrazem całej chrystologii. Oddalano ją lub broniono zależało to od tego jak patrzono na Chrystusa. Macierzyństwo Boże Maryi zakłada konieczność zrozumienia tajemnicy Chrystusa. Popełniając błąd co do Chrystusa popełnia się błąd co do Matki i odwrotnie.     Nestoriusz patriarcha konstantynopolitański  zwalczał tytuł THEOTHOKOS . Uważał, że trzeba nazywać Maryję Matką  Chrystusa ( Christotokos) a nie matką Boga . Narodziny i cierpienia przypisywał nie Bóstwu ale człowieczeństwu. Oddzielał naturę  boską  od ludzkiej. Cyryl to patriarcha Aleksandrii. Kładzie on nacisk na jedność słowa wcielonego, na zjednoczenie między bóstwem i człowieczeństwem jest prawdziwie fizyczne.. To zjednoczenie uzasadnia tytuł Theotokos. Chrystus nie jest człowiekiem ubóstwionym, jest on Bogiem który przyjął ciało.   Sobór Efeski był najpierw soborem chrystologicznym a potem mariologicznym. Przyjmuje on naukę Cyryla, potwierdza dogmat o unii hipostatycznej, a w konsekwencji dogmat Bożego macierzyństwa. Uznał dwie natury ale tylko jedną osobę.        Maryja nie została nazwana Matką Bożą, po to by uwielbić jej osobę, ale ze względu na Chrystusa.

Sobór Chalcedoński (451)  potwierdza Efez i popiera  naukę Cyryla. Nauczanie to będzie powtarzane  przez  Jana II na soborze Konstantynopolitańskim II (553) i III (681) aż do Vaticanum II włącznie.   W konkluzji  dogmat Bożego macierzyństwa, oparty  całkowicie na chrystologii oznacza, że:

1.      Maryja  zrodziła słowo według ciała ( gdyż zrodzenie cielesne jest przypisywane słowu , słowo jest prawdziwie tym, które zostało zrodzone z  Maryi Dziewicy.

2.      Maryja jest więc Matką Słowa (według ciała)

3.      Maryja jest zatem matką Boga ( gdyż Słowo jest Bogiem)                                                                                       

Wieczyste Dziewictwo NMP

Sobór Konstantynopolitański  Słowo narodziło się z Dziewicy

Synod Laterański , dziewicze poczęcie i zrodzenie Jezusa i dziewiczy stan Maryi po urodzeniu Jezusa.

Paweł VI (1968) Potwierdza to wszystko. Według Łukasza  Duch św. Jest sprawcą poczęcia, a Maryja mówi, że nie zna męża. Według Mateusza  (zwiastowanie Józefowi) zanim zamieszkali razem stała się brzemienna, Józef nie zbliżał się do Maryi, aż porodziła syna.

Sobór Watykański II ( Lumen Gentium) narodzenie Jezusa uświęciło Dziewictwo Maryi.    „Ani z krwi, ani z żądzy ciała się narodził...” W ST krew odnosi się do określenia porodu, chodzi o wpływ krwi podczas porodu. Jezus przyszedł  na świat w sposób nadzwyczajny, porodowi nie towarzyszył ból matki ani rozlanie krwi.

Niepokalane Poczęcie

Dogmat Niepokalanego Poczęcia trwa lub upada  wraz z dogmatem grzechu pierworodnego, od którego Maryja była „zachowana”

Okres patrystyczny czyli pierwsze sześć wieków  brak jest wyraźnego stwierdzenia takiego przywileju. Występuje natomiast Chrystotypizm, czyli tendencja do przedstawiania Maryi na wzór Chrystusa.

8 grudnia  1854r Pius IX bullą Ineffabilis Deus zdefiniował uroczyście dogmat Niepokalanego Poczęcia.

1. Najświętsza Maryja Panna w chwili swego poczęcia , ze szczególną łaską i przywilejem Boga , biorąc pod uwagę zasługi Chrystusa została zachowana od  wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego.

2 „ od pierwszej chwili swego poczęcia „ Pius IX ogłasza wolność Maryi od grzechu pierworodnego.

3. „ zachowana od zmazy grzechu pierworodnego” brak winy świętości

4.      „ za szczególną i całkowicie jedyną łaską i przywilejem Boga

5.      „biorąc pod uwagę zasługi J. Chrystusa” została zachowana od grzechu pierworodnego przez zasługi Chrystusa. To wskazuje na zależność Matki od Syna. Duns Szkot - jest rzeczą doskonalszą zachować kogoś  od choroby niż go z niej wyzwolić.

Podstawy przywileju:

-          Macierzyństwo Boże: pierwsza  podstawa Niepokalanego Poczęcia

-          Współdziałanie Maryi w  Odkupieniu  ( pod Krzyżem łączy się z ofiarą Jezusa Chrystusa.

-          Macierzyństwo  powszechne

Wniebowzięcie NMP

To uwielbienie Maryi po jej  ziemskiej pielgrzymce  jest ostatecznym owocem, którego należało się spodziewać .  Maryja jest zbawiona  aż do ostatecznej doskonałości, wraz z uwielbieniem jej dyszy i ciała. Dogmat – Maryja  została uwielbiano u kresu swej ziemskiej pielgrzymki. Żaden tekst  Pisma Świętego nie dotyczy bezpośrednio wniebowzięcia. 

Konstytucja Piusa XII Munificentissimus Deus :   Pismo Święte  przedstawia ścisłe zjednoczenie Chrystusa i Maryi, wspólnotę ich losów. Stąd niemożliwe jest  widzieć ją oddzieloną od Niego po ziemskim życiu. Protoewangelia mówi  o nowej Ewie, którą zwycięża  nad grzechem i śnmiercią.

Epifaniusz z Jerozolimy głosił, że trzeba przyjąć to zachowanie godne Matki Boga.

Apokryfy : jest tu idea wniebowzięcia- obrona wiary w chwalebne zakończenie życia Maryi. Odegrały dużą rolę w kształtowaniu liturgii w VI  i VII w. W Palestynie ustanowiono święto Wniebowżięcia ( wzniesienie Maryi do Boga) NMP.

Teodozjusz z Aleksandrii : Podstawą ostatecznej  chwały Maryi jest jej  macierzyństwo Boże.

Theoteknos z Livias: stwierdza  niepodleganie zepsuciu ciała Maryi, co należy do jej świętości i godności. Uwielbianie Maryi jest wzorowane  na uwielbieniu Syna ( zasada odpowiedzialności)  Od tego momentu wniebowźięcie jest przyjmowane nie na podstawie legendy, ale w oparciu o wielkość Bożej Rodzicielki. Wniebowźięcie wynika  z faktu Bożego macierzyństwa.  1 XI 1950 r  Pius XII „ Munificentissimus Deus” – ogłoszenie dogmatu Wniebowźięcia.  „......ogłaszamy, określamy i orzekamy jako  objawiony przez Boga  dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze dziewica Maryja, po zakończeniu biegu życia ziemskiego została z ciałem i duszą wzięta do niebieskiej chwały.”

XIV .Udział Maryi w dziele  Odkupienia

Św. Ireneusz ( Adversus haereses) -> Ewa jako śmierć i Maryja jako życie. Maryja jest przyczyną życia co sytuuje ją w dziele odkupienia.

Jan Geometra ( X w)  aktywny udział Maryi w dziele zbawczym jej Syna, jako następstwo jej macierzyństwa.

Św. Bernard ( XI w) Maryja jest nową Ewą współpracownicą nowego Adama, współpracownicą pojednania.

Św. Bonawentura ( XIII w) Maryja jest nową Ewą. Zapłaciła cenę naszego Odkupienia, była obecna gdy Chrystus cierpiał na Krzyżu.

Sobór Watykański II

-          Maryja została złączona z Synem, od chwili poczęcia do Jego śmierci.

-          Była obecna, gdy Chrystus zaczynał życie publiczne. Przez swe wstawiennictwo objawia go  ludziom

-          Złącza się  z Jego cierpieniem  na Kalwarii

-          Błagała o dar Ducha  w Wieczerniku

-          To współdziałanie dokonuje się w „szczególny sposób”

Droga na kalwarię i trwanie u stóp Krzyża  stanowią o szczególnym udziale Maryi w odkupieńczej śmierci Syna.

                                              Jan Paweł II

Powszechne macierzyństwo  Maryi i jej pośrednictwo. Jaką wizję pośrednictwa maryjnego przedstawia encyklika „ Redemptoris  Mater”

Sobór Watykański II 

- Macierzyństwo Maryi trwa od aktu zgody do wiekuistego dopełnienia się zbawienia wszystkich wybranych.                                                                                                           

Macierzyństwo powszechne Maryi jest analogiczne do macierzyństwa fizycznego i ma 3 fazy: poczęcie, zrodzenie, troskę o  dzieci w ich wzrastaniu.

Zrodzenie – na Kalwarii  (wcielenie przedłuża się)

Troska o dzieci – trwa nieustannie, przez  Jej wstawiennictwo. Stąd imiona, którymi ją nazywamy: Orędowniczka, Opiekunka, Wspomożycielka,  Pomocnica.

Jan Powel II  „ Redemptoris Mater” Maryja zostaje definitywnie wprowadzona w tajemnicę Chrystusa przez to wydarzenie: przez zwiastowanie anielskie Dzieje się to w Nazarecie, w konkretnych okolicznościach dziejów Izraela — Judu powołanego do zachowania Bożych obietnic. Zwiastun mówi do Dziewicy: „Bądź pozdrowiona, łaski pełna, Pan z Tobą.Maryja „zmieszała się na te słowa i rozważała, co miałoby znaczyć to pozdrowienie  co znaczą te niezwykłe słowa, a w szczególności wyrażenie „łaski pełna” (Kecharitoméne)21. Jeśli po zwiastowaniu anielskim Dziewica z Nazaretu zostaje nazwana „błogosławioną między niewiastami” to tłumaczy się to poprzez owo błogosławieństwo, którym „Bóg Ojciec” napełnił nas „na wyżynach niebieskich, w Chrystusie”. Jest to błogosławieństwo duchowe, odnosi się ono do wszystkich ludzi, ma w sobie pełnię i powszechność („wszelkie błogosławieństwo”), które płynie z miłości, jaka jednoczy współistotnego Syna z Ojcem w Duchu Świętym. Przy zwiastowaniu bowiem Maryja, okazując „posłuszeństwo wiary” Temu, który przemawiał do Niej słowami swego zwiastuna, poprzez „pełną uległość rozumu i woli wobec Boga objawiającego”31 — w pełni powierzyła się Bogu. Odpowiedziała więc całym swoim ludzkim, niewieścim „ja”. Zawierało się w tej odpowiedzi wiary doskonałe współdziałanie „z łaską Bożą uprzedzającą i wspomagającą” oraz doskonała wrażliwość na działanie Ducha Świętego, który „darami swymi wiarę stale udoskonala. Jeśli przez wiarę Maryja stała się Rodzicielką Syna, którego dał Jej Ojciec w mocy Duch Świętego, zachowując nienaruszone Jej dziewictwo, to w tejże samej wierze odnalazła Ona i przyjęła ów inny wymiar macierzyństwa, który Jej Syn objawił w czasie swego mesjańskiego posłannictwa. Można powiedzieć, że wymiar ten był udziałem Matki Chrystusa od początku, od chwili poczęcia i narodzin Syna. Od tego momentu była Tą, która uwierzyła. Jednak w miarę jak odsłaniało się Jej oczom i duchowi posłannictwo Syna, Ona sama jako Matka otwierała się ku tej „nowości” macierzyństwo, jakie miało stawać się Jej udziałem przy boku Syna.

  Maryja a Kościół

Maryja, jest w Kościele :  jest członkiem Kościoła, społeczności zbawionej, złączonej ze wszystkimi ludźmi, którzy mają być zbawieni.

Maryja  jest ponad Kościołem : ze względu na jedyne zadanie, jakie obok Syna wypełnia w zbawczym planie. Oraz ze względu na wyjątkową świętość, która czyni je jedynym członkiem mistycznego ciała, który nie znał grzechu.

Maryja jest przed Kościołem

W świętości, w przyjęciu Ducha Świętego,  we współpracy z dziełem zbawczym Chrystusa, w cierpieniu, w swym wniebowzięciu.

Maryja – typ Kościoła: Kościół naśladuje ją jako swój model, Maryja jest jedną osobą  a Kościół jest ludem, Maryja jest wzorem  Kościoła, ale nie jest prototypem władzy hierarchicznej, ale wzorem podatności  duchowej i odpowiedzi  wobec wpływu łaski. Kościół naśladuje  Maryje  w  macierzyństwie. Dzięki przyjmowanemu z wiarą słowa Bożego Kościół sam staje się matką i przez przepowiadanie i chrzest  rodzi do nowego życia  syna z Ducha Świętego poczętym i z Boga zrodzonym. Lumen Gentium : Podczas gdy  Kościół w osobie NMP już osiąga doskonałość, dzięki, której istnieje nieskalany i bez zmazy.

Maryja  Matka Kościoła:  Maryja jest matką członków Chrystusa. Według Pawła VI Matka Kościoła to  matka całego ludu chrześcijańskiego, wiernych, pasterzy, którzy zwą ją matką  najmilszą. Maryja we wcieleniu stając się matką Chrystusa  kładzie fundament pod  macierzyństwo wobec Kościoła. Każdy członek Ludu Bożego  z natury przede wszystkim  zawdzięcza  życie Chrystusa pierwszemu źródłu , a zarazem potem  zawdzięcza je Jej. Maryja jest Matką Ludu Bożego Kościoła  jest bliska nam. Chodzi o czynną obecność w  Kościele.

  Czym powinien charakteryzować się obecnie kult maryjny? „Omów podstawowe zasady odnowy kultu maryjnego wg adhortacji  „Marialis Cultus”Paweł VI 2.II 1974

Kościół swe powiązania  z Maryją  wyraził w formach kultu: w czci,  w miłości, w błaganiu, w służbie miłości , w naśladowaniu.

Podstawowe zasady  odnowy kultu maryjnego:

Zasada trynitarna i chrystologiczna: W Maryi wszystko odnosi się do Chrystusa, ze względu na niego Bóg wybrał ją  na Matkę, a Duch Święty obdarował Darami. Wszystko to co wyświadcza się matce spływa na Syna.

Zasada pneumatologiczna : Uświęcające działanie Ducha Św. W Maryi jest szczytowym momentem Jego działania w historii zbawienia. Duch Święty jest sprawcą  świętości Maryi.                                                 Maryja  jest brzemienna za sprawą  Ducha. On to uczynił płodnym dziewictwo Maryi , sprawcą wiary, nadziei, miłości.

Zasada eklezjologiczna:   Działanie  Kościoła w świecie – przedłużanie opieki Maryi., kult jej ma ukazywać  miejsce jakie zajmuje  Ona w Kościele jest najwyższa po Chrystusie. Kościół to więź między  ludźmi, bo są oni synami Maryi . Maryja i Kościół współdziałają w rodzeniu mistycznego Ciała Chrystusa.

Wytyczne Kultu :

Dowartościować pismo święte : Kult Maryi ma z niego czerpać  siły i pomoc, całe pismo wskazuje na  Maryję.

Podporządkować Liturgii : Nabożeństwa ku czci Maryi mają się zgadzać z liturgią

Liczyć się ze względów  ekumenicznych: Odzwierciedla  troski Kościoła  o przywrócenie  jedności chrześcijan ,  wspólna jest treść z innymi wyzwaniami.

Uwspółcześnić naukę o Maryi jako wzorzec: Naśladować Maryję nie z powodu rodzaju życia, jakie prowadziła, ale że przylgnęła do woli Bożej.

Błędne rozumienie kultu: Zwodnicza łatwowierność – zwraca uwagę bardziej na  praktyki zewnętrzne. Wzruszenie uczuciowe – obce duchowi ewangelii, gdyż ta domaga się działania.

Cel ostateczny kultu : : by bóg został uwielbiony. By chrześcijanie zostali pobudzeni do uzgodnienia z wolą Bożą naszego życia.

Sobór Efeski (elementy kultu): cześć – bo jest Matką Boga, miłość- bo jest naszą Matką, prośba, naśladowanie.

Kult NMP: wyższy od kultu aniołów i świętych,  różny od kultu uwielbienia,  prowadzi do kultu Boga,  jest przylgnięciem  do Boga  i Jego planu.

8

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin