Program seminarium magisterskiego dla studentów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej WSHE 2006/2007
Seminarium jest poświęcone problematyce z zakresu pedagogiki i psychodydaktyki twórczości (kreatywności) i obejmować będzie zagadnienia teoretyczne oraz praktyczne związane z następującymi tematami szczegółowymi:
q Tradycyjna dydaktyka szkolna a programy i metody nauczania twórczości. Problem szkolnych i – szerzej – edukacyjnych barier (inhibitorów) kreatywności wychowanków i wychowawców.
q Uczeń twórczy i zdolny w percepcji nauczycieli i wychowawców.
q Kreatywność w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Problem tworzenia innowacji w działalności pomocowej.
q Podstawy teoretyczne i programy pomocy uczniom w tworzeniu oraz ich efektywność.
q Kompetencje twórcze nauczyciela, trenera twórczości i facylitatora.
Literatura podstawowa
Antologia tekstów do psychopedagogiki twórczości, „Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości”, wybór i opracowanie K.J. Szmidt, Warszawa, WSiP, część 1 – 1997, część 2 - 1998.
Dobrołowicz W. (1995a), Psychodydaktyka kreatywności, WSPS, Warszawa.
Eby J.W, Smutny J. F. (1998), Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa.
Fisher R. (1999a), Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa.
Fisher R. (1999b), Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa.
Gardner H. (2002), Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Media Rodzina, Poznań
Kelly T. (2003), Sztuka innowacji, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
Landau E. (2003), Twoje dziecko jest zdolne, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
Limont W. (1994), Synektyka a zdolności twórcze, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Nalaskowski A. (2002b), Widnokręgi edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Nęcka E. (1994), TRoP ... Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Nęcka E. (1995a), Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Nęcka E. (2001a), Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Popek S. (2001), Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Popek S., red. (2004), Twórczość w teorii i praktyce, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Popek S., red. (1988), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa.
Sękowski A.E. (2000), Osiągnięcia uczniów zdolnych, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
Sternberg R.J., Spear-Swerling L. (2003), Jak nauczyć dzieci myślenia, GWP, Gdańsk.
Szmidt K.J. (2001a), Szkice do pedagogiki twórczości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Szmidt K.J. (2001b), Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Szmidt K.J., red. (2003e), Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Szmidt K.J., Piotrowski K.T., red., (2002) Nowe teorie twórczości – nowe metody pomocy w tworzeniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Szmidt K.J., Modrzejewska-Świgulska M., red. (2005), Psychopedagogika działań twórczych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Szymański M.S. (1987), Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa.
Tokarz A. (2005), Dynamika procesu twórczego, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Zarządzanie kreatywnością i innowacją, Harvard Business Essentials, MT Biznes, Konstancin – Jeziorna 2005.
IMAMAE