Rozważania o wierze - Tadeusz Dajczer.pdf

(983 KB) Pobierz
ks. Tadeusz Dajczer
ROZWAŻANIA O WIERZE
Część pierwsza: Cnota wiary
Rozdz. I Wiara jako uczestnictwo w ż yciu Boga
Rozpoznawanie miłuj ą cej Obecno ś ci
Ślady Boga w świecie
Talenty
Rozdz. II Wiara jako przylgnięcie do Chrystusa
"Nikt nie może dwom panom służyć"
Wola Bo ż a a nasza wola
Rozdz. III Wiara jako oparcie si ę na Chrystusie i powierzenie si ę Jemu
Bóg jedynym oparciem
Postawa zawierzenia
Zdanie się na Boga
Zazdrosna miłość Boga
Rozdz. IV Wiara jako uznanie własnej bezradno ś ci i oczekiwanie wszystkiego od Boga
"Błogosławieni ubodzy w duchu"
Moc Bo ż a potrzebuje słabo ś ci człowieka
Ubóstwo Chrystusa
Uznać, że wszystko jest darem
Posiew nieufności
Ubóstwo duchowe jako postawa dziecięctwa
Cz ęść druga: Dynamizm wiary
Rozdz. I Nawrócenie jako wymiar wiary
Felix culpa
Skutki zła
Nie można poznać Chrystusa bez człowieka
Jak patrzeć na własne zło
"Sakrament nawrócenia"
Patronowie sakramentu nawrócenia
Nawrócenie ku radykalizmowi
800591605.049.png 800591605.060.png 800591605.064.png 800591605.065.png 800591605.001.png 800591605.002.png 800591605.003.png 800591605.004.png 800591605.005.png 800591605.006.png 800591605.007.png 800591605.008.png 800591605.009.png 800591605.010.png 800591605.011.png 800591605.012.png 800591605.013.png 800591605.014.png
 
Rozdz. II "Cnota" humoru w służbie wiary
Jansenizm jako zagrożenie dla wiary
Humor jako "egzorcyzm"
Proch i pył
Patron humoru
Rozdz. III Próby wiary
Oczekiwanie na Boga
Wiara Abrahama
Próby wiary w życiu Maryi
Ż yciowe burze
Niepokój płynący z braku wiary
Pokój płynący z wiary
Rozdz. IV Pustynia
Symbolika pustyni
"Obyś był zimny albo gorący"
Pustynia miejscem ogołocenia
Pustynia - doświadczenie miłości Boga
Rozdz. V Środki bogate i ubogie w Kościele
Jezus ubogi
Skuteczność środków ubogich
Zwycięstwo przez wiarę
Macierzy ń stwo duchowe
Świadectwo Jana Pawła II
Część trzecia: Aktualizowanie się wiary
Rozdz. I Sakrament chrztu
Zanurzenie w śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa
Włączenie do Ciała Chrystusowego
Kapłaństwo wiernych
Rozdz. II Bierzmowanie
Ogołocenie warunkiem pełni
Owocność sakramentu bierzmowania
Dar Ducha dla Apostołów
Umiłować Kościół
Zobowiązanie do apostolstwa
800591605.015.png 800591605.016.png 800591605.017.png 800591605.018.png 800591605.019.png 800591605.020.png 800591605.021.png 800591605.022.png 800591605.023.png 800591605.024.png 800591605.025.png 800591605.026.png 800591605.027.png 800591605.028.png 800591605.029.png 800591605.030.png 800591605.031.png 800591605.032.png 800591605.033.png 800591605.034.png 800591605.035.png 800591605.036.png 800591605.037.png 800591605.038.png 800591605.039.png 800591605.040.png 800591605.041.png
 
Rozdz. III Eucharystia
Oczekiwanie na Eucharystię
Eucharystia kulminacją wiary
Kenoza Chrystusa
Rozdz. IV Wsłuchiwanie si ę w Słowo Bo ż e
Przedmiotowa i podmiotowa relacja do Słowa Bo ż ego
Obecność Boga w Słowie
Rola Słowa Bożego w modlitwie
Rozdz. V Modlitwa jako aktualizacja wiary
Przykład Chrystusa
Pierwszeństwo modlitwy
Rodzaje modlitwy
Modlitwa człowieka ubogiego
Różaniec Maryi
Człowiek nieustannej modlitwy
Rozdz. VI Miło ść jako realizowanie si ę wiary
Agape
Rola uczu ć
Kryzys więzi naturalnych
Pozwolić, by Chrystus w nas kochał
Nie można kochać człowieka,nie kochając Boga
Samorealizacja w Chrystusie
Część pierwsza: Cnota wiary
Czym jest wiara? - Teologalną cnotę wiary charakteryzuje niezwykła złożoność. W prezentowanych tu
rozważaniach chodzi o określenie rzeczywistości wiary nie z punktu widzenia teologii dogmatycznej, lecz
w ujęciu teologii życia wewnętrznego. Wiara nowotestamentalna to odpowiedź człowieka na objawienie się
Boga w Jezusie Chrystusie. Jest ona uczestnictwem w życiu Boga, doświadczeniem życia Bożego w nas,
pozwalającym nam widzieć siebie samych i otaczającą nas rzeczywistość jakby oczyma Boga. Jest
przylgnięciem do osoby Chrystusa, naszego Mistrza, Pana, Przyjaciela; oparciem się na Chrystusie -
niezawodnej skale naszego zbawienia - oraz powierzeniem się Jego nieskończonej mocy i bezgranicznej
miłości. W obliczu ludzkiej bezradności wiara staje się nieustannym uciekaniem się do niewyczerpanego
miłosierdzia Boga i oczekiwaniem wszystkiego od Niego (por. G. Thils, Sainteté chretienne, 359).
Rozdz. I Wiara jako uczestnictwo w życiu Boga
800591605.042.png 800591605.043.png 800591605.044.png 800591605.045.png 800591605.046.png 800591605.047.png 800591605.048.png 800591605.050.png 800591605.051.png 800591605.052.png 800591605.053.png 800591605.054.png 800591605.055.png 800591605.056.png 800591605.057.png 800591605.058.png 800591605.059.png 800591605.061.png
 
Św. Tomasz z Akwinu mówi, że wiara przybliża nas do poznania Bożego. Uczestnicząc bowiem w życiu
Boga zaczynamy widzieć i oceniać wszystko jakby Jego oczyma - omnia quasi oculo Dei intuemur (In
Boeth. de Trinitate, qu. 3, a. 1 ) .
Uczestnictwo przez wiarę w życiu Bożym sprawia, że stajemy się nowym człowiekiem, otrzymujemy
nowe rozumienie rzeczywistości, nowe widzenie zarówno Boga, jak i otaczającej nas rzeczywistości
doczesnej. Przez wiarę w rzeczywistości doczesnej zaczynamy dostrzegać działanie pierwszej przyczyny -
Boga. Dostrzegamy Jego obecność i działanie zarówno w sobie, jak i w świecie przyrody czy historii.
Dostrzegamy, że to On jest autorem, On jest twórcą wszystkiego, że to, co poznajemy tylko po ludzku, po
świecku, nie jest pełną rzeczywistością, że jest to tylko widzenie czysto zewnętrzne, oglądanie jedynie
drugorzędnych przyczyn, którymi Bóg się posługuje.
Wiara jest cnotą, która umożliwia kontakt z Bogiem i stanowi fundament życia nadprzyrodzonego.
Ponieważ znajduje się ona u podstaw wszelkiej aktywności nadprzyrodzonej, wszystko dzieje się przez nią.
O aktywności życia nadprzyrodzonego decydują zalety i niedostatki naszej wiary. Trudności w życiu
nadprzyrodzonym wiążą się zawsze ze słabością wiary. Jest ona cnotą podstawową, ponieważ daje nam
możliwość uczestniczenia w życiu Boga. Wiara to uczestnictwo w myśli Boga, to jakby osadzony na
naturalnych władzach duszy rozum nadprzyrodzony, który uzdalnia nas do myślenia tak jak Bóg zarówno
o sobie samym, jak i o wszystkim, z czym stykamy się. Stąd wierzyć znaczy uzgadniać swoją myśl z Jego
myślą i identyfikować się z Jego myślą.
Różnica między poznaniem naturalnym a poznaniem przez wiarę nie jest różnicą stopnia, a natury. Wiara
przynosi zjednoczenie z myślą Boga i wewnętrzne uczestnictwo w świetle, w którym Bóg poznaje samego
siebie. W tym sensie prowadzi do kontemplacji, jest wprowadzeniem w przyszłe poznanie Boga
w wieczności.
Skoro przez wiarę wchodzimy w życie Boga, w życie Jezusa Chrystusa, to przez wiarę Bóg rodzi w nas
własne swoje życie. Celem naszej wiary jest, byśmy myśleli tak jak Jezus Chrystus, żebyśmy pozwolili
Jemu, żyjącemu w nas przez wiarę, posługiwać się nami, myśleć w nas, żyć w nas.
Dzięki wierze może dokonać się w nas całkowite przeobrażenie dotychczasowego sposobu widzenia,
myślenia, odczuwania, przeżywania. Wiara zmienia naszą mentalność, każe nam stawiać Boga zawsze na
pierwszym miejscu, troszczyć się o nastawienie całego życia na Niego, interpretować świat w Bożym
świetle. Wtedy wszystkie nasze sądy, oceny, pragnienia i oczekiwania są opromienione światłem wiary. I tak
realizuje się komunia wiary, która swoją pełnię osiągnie dopiero w miłości.
Otaczający nas świat stworzony jest formą przemawiającego do nas głosu. Jeżeli nasza wiara jest słaba,
głos ten powoduje rozproszenie, odciąga nas od Boga i skupia na sobie. Ze wzrostem wiary następuje proces
odwrotny. Świat zewnętrzny zaczyna wtedy mówić nam o Bogu, skupia nas na Bogu, przyciąga do Niego,
staje się znakiem Jego obecności, pomaga nawiązać z Nim kontakt, staje się dla nas miejscem spotkania
z Nim.
Wiara uzdalnia cię do przekraczania pozorów, do dostrzegania ponad przyczynami wtórnymi przyczyny
pierwszej. Pozwala zobaczyć, że to, co dzieje się wokół, nie dzieje się mocą człowieka. Wiara umożliwia ci
odkrywanie w stworzeniu śladów Boga. Daje ci możność dostrzegania w zjawiskach i zdarzeniach wyrazu
woli Bożej, dostrzegania wydarzeń jako przejścia Boga.
Rozpoznawanie miłującej Obecności
800591605.062.png
Każdy moment naszego życia jest przeniknięty Obecnością, która kocha i obdarza. Żyć wiarą to umieć
dostrzec tę miłującą nas i ciągle obdarzającą Obecność. Dzięki wierze Chrystus staje się stopniowo
światłem, które prześwietla całe życie człowieka, prześwietla świat. Staje się On żywą, czynną Obecnością
w życiu swoich uczniów. Każda chwila życia przynosi nam Jego obecność. Czas to Obecność pisana dużą
literą - obecność Chrystusa w naszym życiu, osobowa obecność Boga, objawiającego się jako Ten, który
czegoś od nas oczekuje. Bóg objawia się nam poprzez swoją wolę. A co jest Jego wolą? - Zawsze nasze
dobro, bo Bóg jest Miłością. Każda chwila twojego życia to moment spotkania z tą miłującą cię
Obecnością. Ktoś powiedział, że czas to sakrament spotkania człowieka z Bogiem. W tym znaczeniu każda
chwila jest ewangelicznym talentem, ponieważ jest Obecnością, która do czegoś wzywa. Pan Bóg z każdą
chwilą, czy to będzie chwila łatwa, czy trudna, wiąże łaskę. Święty Paweł mówi, że my w Bogu żyjemy,
poruszamy się, jesteśmy (por. Dz 17, 28). Od Niego więc otrzymujemy dar istnienia, ale i dar oddychania,
pożywienia, przyjaźni, dar każdego momentu życia.
Stwierdzenie św. Teresy od Dzieciątka Jezus, że wszystko jest łaską (por. Żółty zeszyt, 36), oznacza, że
wszystko, cokolwiek dzieje się w twoim życiu, jest związane z jakąś formą łaski. Bóg przychodzi do ciebie
w formie daru, w formie łaski, w formie wezwania - w tym znaczeniu wszystko jest łaską. Bóg chce, by
wszystko stawało się dla ciebie "kapitałem" dobra. On nawet ze zła usiłuje wyciągnąć dobro. Zło nie może
być łaską, ale Bóg w swojej wszechmocy i nieskończonym miłosierdziu może wyciągnąć dobro również z
niego. Skutki zła mogą zaowocować w formie wielkiej szansy nawrócenia. Tak więc "wszystko jest łaską"
i wszystko jest talentem, ponieważ ciągle i wszędzie Pan stawia przed tobą szansę. Niezwykle ważne jest,
byś uwierzył w tę stałą i manifestującą się w różny sposób Obecność.
Chwila obecna, każda chwila przynosi miłość, jak powiedział ks. kardynał Stefan Wyszyński. Łaska jest
wyrazem miłości, więc każda chwila jest związana z miłością Boga, ponieważ związana jest z Jego łaską.
Wtedy nawet, kiedy bardzo grzeszysz, Chrystus jest przy tobie i kocha ciebie. Gdybyś o tym pamiętał,
gdybyś uwierzył, że jesteś stale zanurzony w miłosiernej miłości Boga, który nigdy cię nie opuszcza,
z pewnością nie upadłbyś.
Wszystko, co cię spotyka, związane jest z miłością kochającego cię Boga, z Jego pragnieniem
twojego dobra. On jest obecny w twoim życiu niezależnie od tego, co robisz. Czas to sakrament twojego
spotkania z Bogiem i Jego miłosierdziem, z Jego miłością do ciebie i pragnieniem, by wszystko mogło ci
posłużyć ku dobremu, by każda twoja wina stawała się "winą szczęśliwą". Gdybyś tak patrzył na każdą
przeżywaną chwilę, to rodziłaby się w tobie spontaniczna modlitwa. Byłaby to modlitwa stała, bo przecież
Pan jest przy tobie stale i stale cię kocha. Każda chwila twojego życia przeniknięta jest miłością tej
nieustannie cię ogarniającej Obecności.
Ślady Boga w świecie
Wiara pozwala nam dostrzegać wszędzie ślady działania Boga, rozumieć, że jest On obecny w nas,
w naszym życiu duchowym, psychicznym, fizycznym. Jeśli będziesz umiał widzieć wszędzie Boga, twoja
modlitwa stanie się modlitwą wiary, będzie modlitwą nie tylko słów, ale również modlitwą spojrzenia,
podziwiania świata, modlitwą wdzięczności za wszystko, czym Bóg cię obdarza.
Dzięki wierze odkrywamy, że to tylko pozornie protagonistami historii świata są ludzie, że w istocie sam
Bóg jest głównym jej protagonistą. Obecność Boga w historii dotyczy zarówno wydarzeń z dziedziny
polityki, spraw społecznych, gospodarczych, jak też naszych spraw rodzinnych czy zawodowych. On obecny
jest wszędzie i od Niego wszystko zależy. W Jego ręku złożone są zarówno losy każdego z nas, jak też losy
narodów i świata. To wszystko poznajemy dzięki wierze, która rodzi w nas wewnętrzny pokój, pokój
płynący z wiary, ze świadomości, że Ten, który jest nieskończoną mocą i nieskończoną miłością, trzyma
wszystko w swoich pełnych miłosierdzia dłoniach, że prowadzi wszystko ze swoją nieskończoną mądrością
800591605.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin