SCENARIUSZ[1]
1. Achilles – fatalna skaza, która prowadzi do zniszczenia nieskazitelnego bohatera
· Samson i Dalila
· Otello
· Superman
· Fatalne zauroczenie
· film noir
· jest to także kamień węgielny filmu kryminalnego – skaza pojawia się jednak w antagoniście, a nie w bohaterze
· Columbo
· Miss Marple
2. Kandyd – niewiniątko za granicą, naiwny optymizm triumfuje; bohater („dobry człowiek”), którego nie da się powstrzymać
· Rydwany ognia
· Forrest Gump
· Indiana Jones
· seria James Bond
· Jaś Fasola
3. Kopciuszek – sen spełniony, ukryta cnota zostaje w końcu rozpoznana; początkowo pogardzana dobroć w końcu triumfuje; zmienione okoliczności przynoszą nagrodę
· Pretty Woman
· Rocky
· Roztańczony buntownik
· Wojny gwiezdne
· Mighty Morphin’ Power Rangers
4. Circe – pościg; pająk i mucha; niewinny i ofiara; uwodzicielska kobieta omotuje zakochanego mężczyznę
· Ojciec chrzestny I
· Podwójne uderzenie
· 9 i pół tygodnia
· Żar ciała
5. Faust – zaprzedanie duszy diabłu przynosi bogactwo, ale w końcu jest cena, którą trzeba płacić; długoterminowy dług; ukrywana tajemnica, której konsekwencje prędzej czy później dosięgają nas, doprowadzając do zguby
· Wall Street
· Siódma pieczęć
· The Street Shoes
· horror
· spaghetti western
6. Orfeusz – dar odebrany, utrata czegoś bardzo ważnego; rzecz o tragedii albo o poszukiwaniach z tej utraty wynikłych
· Doktor Żiwago
· Rain Man
· Jazon i Argonauci
7. Romeo i Julia – chłopak spotyka dziewczynę, chłopak odnajduje dziewczynę (lub nie) – nie jest istotne, która wersja
· West Side Story
· Kiedy Harry spotkał Sally
· Absolwent
· Bezsenność w Seatle
8. Tristan – trójkąty, mężczyzna kocha kobietę, do tego nieszczęśliwie, bo jedno z nich lub oboje już są po słowie
· Jules i Jim
· Pennies From Heaven
· trzeba znać funkcję postaci epizodycznych
· trzeba wypracować w sobie umiejętność trafnej charakterystyki i zwięzłego opisu wszystkich postaci (także tych mniej eksponowanych)
· postać powinna być oryginalna
· epizodyczne postaci mogą być przerysowane, ale nigdy nudne
Sama historia, jej intencje, wydarzenia inicjujące rozwój wypadków oraz sam temat podyktują wizerunki oraz charakter głównych postaci
Cztery typy głównych postaci:
1. bohater(ka) – protagonista
o zadaniem tej postaci jest posuwanie historii do przodu
o jego cele i zewnętrzne motywacje napędzają fabułę, a decyzje inicjują akcję
o musi dążyć do celu aż do końca
2. przeciwnik (antagonista, nemezis)
o stoi na drodze bohatera, stwarza przeszkody w osiągnięciu jego celu
o bardzo widoczny, wchodzi wyraźnie w konflikt z bohaterem
o dobry czarny charakter to podstawa solidnego dramatu
o musi doprowadzić wysiłku protagonisty do granic wiarygodności
o czasem postaci, które uznajemy za antagonistów, to w rzeczywistości protagoniści; nazywamy je niekiedy antybohaterami
3. postać-lustro (odbicie, pomocnik)
o najsilniej związana z protagonistą, wspiera jego dążenie do celu (albo znajduje się w tej samej sytuacji, co on), poprzez dialogi pozwala pogłębić i wyraźniej zarysować postać protagonisty, czyni go bardziej wiarygodnym i prawdopodobnym
4. postać ogniskująca wątek romansowy
o postać będąca przedmiotem romantycznego bądź seksualnego pożądania protagonisty oraz jego aktywnych działań w tym zakresie (osoba lub rodzina)
o postać ta na zmianę wspiera protagonistę i tworzy przeszkody na jego drodze do celu
Zasady dotyczące pierwszoplanowych postaci:
· kategoria, do której należy postać, powinna być ustanawiana w momencie jej wprowadzenia
· wszystkie postacie główne powinny być wprowadzone przed końcem aktu I, a w ostateczności przed rozpoczęciem aktu II
· każda postać w swojej kategorii na przestrzeni całego utworu (scenariusza); zmiana kategorii spowoduje rozmycie i odbierze scenariuszowi wyrazistość
· niezbędne: protagonista, przeciwnik + albo lustro, albo postać romansowa
SCHEMAT POSTACI (PRZECIWPOSTACI)
Podstawowe pytanie: jacy powinni być pozostali uczestnicy akcji, by osiągnąć maksymalny kontrast w stosunku do protagonisty?
Schemat komedii sytuacyjnej Roseanne
kobieta
zamężna
silnie dominująca
nadmiernie sarkastyczna
Dan (mąż)
mężczyzna
żonaty
wyluzowany
odpuszcza sobie
Becky (córka)
panna
dominująca
Darlene (córka)
cyniczna, prowokacyjna
D.J. (syn)
kawaler
bezproblemowy
Jackie (siostra)
chomikusowy