ekonomia 3 - popyt i podaż.pdf

(797 KB) Pobierz
mgr Bartłomiej Suchodolski
2012-11-26
Praca domowa ;)
• M. Rekowski, Wprowadzenie do
mikroekonomii , Akademia, Poznań 2000,
Rozdział IV –„Elastyczność popytu i
podaży”, s. 65-83.
KALKULATORY!
Ekonomia
mgr Bartłomiej Suchodolski
Katedra Nauk Ekonomicznych
Instytut Zarządzania i Marketingu
Wydział Nauk Ekonomicznych i Prawnych
2
Cechy gospodarki rynkowej
Cechy dojrzałego rynku
1. Dominacja prywatnej własności czynników
produkcji.
2. Rynkowa alokacja zasobów gospodarczych.
• dominacja własności prywatnej i swoboda w
zakresie transferu prywatnych praw własności;
• swoboda prowadzenia działalności
gospodarczej;
• istnienie sprawnie działających instytucji
obsługujących rynek (np. giełdy, banki, firmy
doradcze, instytucje ubezpieczeniowe);
• integralność rynku, czyli wzajemne uzależnienie
się od siebie poszczególnych segmentów rynku. 4
Głównym regulatorem gospodarki jest rynek.
Rynek jest to samoczynnie działający
mechanizm wpływający na zachowania (w tym
decyzje) podmiotów gospodarczych.
3
Funkcje rynku
1. rynek dokonuje wyceny różnych dóbr;
2. rynek jest podstawowym źródłem informacji dla
podmiotów gospodarczych;
3. rynek jest niezbędnym warunkiem racjonalnego
wykorzystywania zasobów gospodarczych;
4. rynek umożliwia ustalanie się stanów równowagi w
gospodarce;
5. rynek jest weryfikatorem społecznej przydatności
produkcji i zarazem mechanizmem dostosowywania
produkcji do potrzeb.
Zalety gospodarki rynkowej
• tendencja do racjonalnego wykorzystania
zasobów;
• efektywny system motywacyjny;
• duża innowacyjność gospodarki;
• dyscyplina finansowa przedsiębiorstw;
• tendencja do samoczynnego ustalania się
równowagi rynkowej;
• duża elastyczność gospodarki;
• dobre zaopatrzenie sklepów.
5
6
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
w Siedlcach
1
982103386.254.png 982103386.265.png 982103386.276.png 982103386.287.png 982103386.001.png 982103386.012.png 982103386.023.png 982103386.034.png 982103386.045.png 982103386.056.png 982103386.067.png 982103386.078.png 982103386.089.png 982103386.100.png 982103386.111.png 982103386.122.png 982103386.133.png 982103386.144.png 982103386.155.png 982103386.166.png 982103386.176.png 982103386.187.png 982103386.197.png 982103386.208.png 982103386.219.png 982103386.225.png 982103386.226.png 982103386.227.png 982103386.228.png 982103386.229.png 982103386.230.png 982103386.231.png 982103386.232.png 982103386.233.png 982103386.234.png 982103386.235.png 982103386.236.png 982103386.237.png 982103386.238.png 982103386.239.png 982103386.240.png 982103386.241.png 982103386.242.png 982103386.243.png 982103386.244.png 982103386.245.png 982103386.246.png 982103386.247.png 982103386.248.png 982103386.249.png 982103386.250.png 982103386.251.png 982103386.252.png 982103386.253.png 982103386.255.png 982103386.256.png 982103386.257.png 982103386.258.png
mgr Bartłomiej Suchodolski
2012-11-26
Słabości gospodarki rynkowej
Model gospodarki rynkowej
• model dotyczy gospodarki rynkowej w
warunkach kapitalizmu;
• gospodarka składa się z dwóch grup
podmiotów gospodarczych –gospodarstwa
domowych oraz przedsiębiorstw;
• rynek dzieli się na rynek dóbr oraz rynek
zasobów;
• współzależności między podmiotami
gospodarczymi można przedstawić za
pomocą wykresu kołowego.
• czynniki ograniczające działanie rynku w
praktyce;
• występowanie negatywnych efektów
zewnętrznych;
• istnienie tzw. dóbr publicznych;
• występowanie zjawisk destabilizujących
gospodarkę;
• powstawanie dużych różnic dochodu i
majątku.
7
8
Model gospodarki rynkowej
Dobra pośrednie vs. dobra finalne
dobra pośrednie –surowce i półfabrykaty
służące do dalszej produkcji;
dobra finalne –dobra, które nie są
przedmiotem dalszego przetwarzania.
9
10
Dobra konsumpcyjne
vs. dobra inwestycyjne
dobra konsumpcyjne –produkty finalne
sprzedawane gospodarstwom domowym;
dobra inwestycyjne (kapitałowe)
produkty finalne sprzedawane
przedsiębiorstwom.
Rynek
rynek jest miejscem zorganizowanym
zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, gdzie
dokonują się akty kupna i sprzedaży
czynników produkcji oraz wytworzonych
dóbr;
• rynek decyduje o systemie cen .
11
12
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
w Siedlcach
2
982103386.259.png 982103386.260.png 982103386.261.png 982103386.262.png 982103386.263.png 982103386.264.png 982103386.266.png 982103386.267.png 982103386.268.png 982103386.269.png 982103386.270.png 982103386.271.png 982103386.272.png 982103386.273.png 982103386.274.png 982103386.275.png 982103386.277.png 982103386.278.png 982103386.279.png 982103386.280.png 982103386.281.png 982103386.282.png 982103386.283.png 982103386.284.png 982103386.285.png 982103386.286.png 982103386.288.png 982103386.289.png 982103386.290.png 982103386.291.png 982103386.292.png 982103386.293.png 982103386.294.png 982103386.295.png 982103386.296.png 982103386.297.png 982103386.002.png 982103386.003.png 982103386.004.png 982103386.005.png 982103386.006.png 982103386.007.png 982103386.008.png 982103386.009.png 982103386.010.png 982103386.011.png 982103386.013.png 982103386.014.png 982103386.015.png 982103386.016.png 982103386.017.png 982103386.018.png 982103386.019.png 982103386.020.png 982103386.021.png 982103386.022.png
mgr Bartłomiej Suchodolski
2012-11-26
Ceny absolutne
vs. ceny relatywne
cena absolutna –cena nominalna danego
produktu;
cena relatywna –cena w porównaniu do
cen innych dóbr; informuje o ilości innego
dobra, które należy poświęcić aby nabyć
dany produkt lub usługę;
o alokacji zasobów decydują zmiany cen
relatywnych.
Zasób vs. strumień
zasób –określona ilość produktów,
pieniędzy, pracowników itp. w danym
momencie czasu;
strumień –określona ilość produktów,
pieniędzy, pracowników itp.
przepływających między podmiotami
gospodarczymi w określonym czasie.
Analizując poszczególne elementy rynku (popyt, podaż) należy
koniecznie określić jakiego okresu czasu to dotyczy.
13
14
Popyt
Prawo popytu rynkowego
popyt –wielkość zapotrzebowania
zgłaszanego na rynku na dany towar, po
określonej cenie;
krzywa popytu –zbiór punktów
przedstawiających zależność między ceną a
popytem.
wraz ze wzrostem ceny produktu
zmniejsza się, ceterisparibus, popyt na ten
produkt, natomiast wraz ze spadkiem ceny
popyt wzrasta;
• prawo popytu przedstawia odwrotną
zależność między ceną a popytem;
ceterisparibus –założenie niezmienności
pozostałych warunków wpływających na
dane zjawisko ekonomiczne.
15
16
Pozacenoweczynniki wpływające
na rozmiar popytu
• dochody;
• gusty i preferencje;
• ceny dóbr substytucyjnych i
komplementarnych;
• przewidywania cen relatywnych;
• liczba ludności;
• efekty naśladownictwa i demonstracji.
Prawo popytu rynkowego
Cena 1 tabliczki
czekolady w PLN
Rozmiary popytu w
tys. sztuk
Kombinacje
2
100
E
4
80
D
6
60
C
8
40
B
10
20
A
17
18
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
w Siedlcach
3
982103386.024.png 982103386.025.png 982103386.026.png 982103386.027.png 982103386.028.png 982103386.029.png 982103386.030.png 982103386.031.png 982103386.032.png 982103386.033.png 982103386.035.png 982103386.036.png 982103386.037.png 982103386.038.png 982103386.039.png 982103386.040.png 982103386.041.png 982103386.042.png 982103386.043.png 982103386.044.png 982103386.046.png 982103386.047.png 982103386.048.png 982103386.049.png 982103386.050.png 982103386.051.png 982103386.052.png 982103386.053.png 982103386.054.png 982103386.055.png 982103386.057.png 982103386.058.png 982103386.059.png 982103386.060.png 982103386.061.png 982103386.062.png 982103386.063.png 982103386.064.png 982103386.065.png 982103386.066.png 982103386.068.png 982103386.069.png 982103386.070.png 982103386.071.png 982103386.072.png 982103386.073.png 982103386.074.png 982103386.075.png 982103386.076.png 982103386.077.png 982103386.079.png 982103386.080.png 982103386.081.png 982103386.082.png 982103386.083.png 982103386.084.png 982103386.085.png 982103386.086.png 982103386.087.png 982103386.088.png 982103386.090.png 982103386.091.png 982103386.092.png 982103386.093.png 982103386.094.png 982103386.095.png 982103386.096.png 982103386.097.png 982103386.098.png 982103386.099.png 982103386.101.png 982103386.102.png 982103386.103.png 982103386.104.png 982103386.105.png 982103386.106.png 982103386.107.png 982103386.108.png 982103386.109.png 982103386.110.png 982103386.112.png 982103386.113.png 982103386.114.png 982103386.115.png 982103386.116.png 982103386.117.png 982103386.118.png 982103386.119.png 982103386.120.png 982103386.121.png 982103386.123.png 982103386.124.png 982103386.125.png 982103386.126.png 982103386.127.png 982103386.128.png 982103386.129.png 982103386.130.png 982103386.131.png 982103386.132.png 982103386.134.png 982103386.135.png 982103386.136.png 982103386.137.png 982103386.138.png 982103386.139.png 982103386.140.png 982103386.141.png 982103386.142.png 982103386.143.png 982103386.145.png 982103386.146.png 982103386.147.png 982103386.148.png 982103386.149.png 982103386.150.png 982103386.151.png 982103386.152.png 982103386.153.png 982103386.154.png 982103386.156.png 982103386.157.png 982103386.158.png 982103386.159.png 982103386.160.png 982103386.161.png 982103386.162.png 982103386.163.png 982103386.164.png 982103386.165.png 982103386.167.png 982103386.168.png 982103386.169.png 982103386.170.png
 
mgr Bartłomiej Suchodolski
2012-11-26
Ważne!
Podaż
Zmiana ceny dobra powoduje zmiany
wielkości popytu wzdłuż danej krzywej
popytu.
Krzywa popytu przesuwa się tylko w
rezultacie zmian czynników niecenowych .
podaż –wielkość produkcji, którą
producenci skłonni są zaoferować po
określonej cenie;
krzywa podaży –zbiór punktów
przedstawiających zależność między ceną a
podażą.
19
20
Prawo podaży rynkowej
Prawo podaży rynkowej
Cena 1 tabliczki
czekolady w PLN
Rozmiary podaży w
tys. sztuk
Kombinacje
• wzrost ceny rynkowej prowadzi, ceteris
paribus, do wzrostu oferowanych ilości
produktu;
• spadek ceny rynkowej prowadzi, ceteris
paribus, do spadku oferowanych ilości
produktu;
prawo podaży przedstawia
jednokierunkową zależność między ceną a
podażą.
2
20
F
4
40
G
6
60
H
8
80
I
10
100
J
21
22
Pozacenoweczynniki wpływające
na rozmiar podaży
• ceny czynników produkcji;
• technologia;
• podatki i subsydia;
• przewidywania cen;
• ilość przedsiębiorstw w gałęzi.
Ważne!
Zmiana ceny dobra powoduje zmiany
wielkości podaży wzdłuż danej krzywej
podaży.
Krzywa podaży przesuwa się tylko w
rezultacie zmian czynników niecenowych .
23
24
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
w Siedlcach
4
982103386.171.png 982103386.172.png 982103386.173.png 982103386.174.png 982103386.175.png 982103386.177.png 982103386.178.png 982103386.179.png 982103386.180.png 982103386.181.png 982103386.182.png 982103386.183.png 982103386.184.png 982103386.185.png 982103386.186.png
 
mgr Bartłomiej Suchodolski
2012-11-26
Cena równowagi
Cena równowagi rynkowej
Popyt na
czekoladę w tys.
tabliczek
Cena 1 tabliczki
czekolady w PLN
Podaż czekolady
w tys. tabliczek
• cena równowagi rynkowej jest to cena, przy
której rozmiary podaży zrównują się z
rozmiarami popytu;
„cena czyszcząca rynek”
Różnica
2
20
100
-80
4
40
80
-40
6
60
60
0
8
80
40
+ 40
10
100
20
+ 80
25
26
Q=5
P=100
Mechanizm rynkowy
Zadanie 1
• mechanizm rynkowy wynika z wzajemnych
zależności między ceną, popytem i podażą;
• jakakolwiek nierównowaga między tymi
elementami uruchamia siły, które kierują
popyt i podaż do stanu równowagi
osiąganego przy cenie równowagi
rynkowej.
• Na rynku whisky popyt wyraża się wzorem
P=200-20Q , natomiast podaż to funkcja
P=Q+95 .
Q –ilość w tysiącach litrów
P –cena za litr
Znajdź cenę i ilość równowagi rynkowej.
27
28
Q=1500
P=7500
Q=20
P=10
Zadanie 2
Zadanie 3
• Postać krzywych podaży i popytu na rynku
komputerów jest następująca:
P=5Q S
Q D =9000-P
Znajdź cenę i ilość równowagi.
• Na rynku pączków postać krzywych popytu i
podaży jest następująca:
P=-0,5Q D +20
P=0,25Q S +5
Znajdź cenę i ilość równowagi.
• Aby walczyć z nadwagą państwo ustaliło cenę
minimalną P=15 .
Określ rozmiary nierównowagi rynkowej przy tej
cenie.
Q S -Q D = 30
29
30
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny
w Siedlcach
5
982103386.188.png 982103386.189.png 982103386.190.png 982103386.191.png 982103386.192.png 982103386.193.png 982103386.194.png 982103386.195.png 982103386.196.png 982103386.198.png 982103386.199.png 982103386.200.png 982103386.201.png 982103386.202.png 982103386.203.png 982103386.204.png 982103386.205.png 982103386.206.png 982103386.207.png 982103386.209.png 982103386.210.png 982103386.211.png 982103386.212.png 982103386.213.png 982103386.214.png 982103386.215.png 982103386.216.png 982103386.217.png 982103386.218.png 982103386.220.png 982103386.221.png 982103386.222.png 982103386.223.png 982103386.224.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin