Biznes Plan (1) Jak Narazie Najlepszy.doc

(50 KB) Pobierz
Biznes Plan

Biznes Plan

 

Spis tresci

1. Dane personalne

2. Konieczne zezwolenia i wymogi

3. Organizacja przedsiebiorstwa

4. Prezentacja pomyslu

5. Ocena pomyslu (metoda SWOT)

6. Wyniki badania rynku

7. Podatki i inne obowiazkowe oplaty

8. Konsekwencje finansowe (analiza dzialalnosci przez 6 miesiecy)


1. DANE PERSONALNE
Przedsiębiorcami biedzie tu dwuosobowa grupa. Z tych dwóch pierwsza posiada wykształcenie średnie gastronomiczne, druga jest osoba niezwiązana z ta branża, ale posiada licencje księgowej. Obie te osoby miały juz kontakt z środowiskiem handlowym, co pozwoli na sprawne funkcjonowanie tej firmy.


2. KONIECZNE ZEZWOLENIA I WYMOGI
A) Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej zawierające: oznaczenie podmiotu gospodarczego i jego siedziby, podmiotu i miejsca wykonywania działalności oraz wskazanie daty rozpoczęcia działalności. Przy tej operacji (dokonywanie wpisu) pobierana jest oplata skarbowa w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie opłaty skarbowej. Organ dokonujący wpisu ma obowiązek doręczenia z urzędu nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia, zaświadczenia o wpisie. Ponadto kopie są przekazywane właściwemu organowi podatkowemu oraz oddziałowi ZUS. Wszystko to realizuje się w Urzędzie Miejskim w Daleszycach.

B) Posiadanie NIP (Numeru Identyfikacji Podatkowej). Przyznaje go Urząd Skarbowy

C) Posiadanie REGON (numeru statystycznego podmiotów gospodarki narodowej). Przyznaje go Wojewódzki Urząd Statystyczny w Daleszycach.

D) Zgloszenie o formie opodatkowania, skladane do Urzedu Skarbowego w Daleszycach

E) Założenie konta bankowego dla oso prowadzących działalność gospodarcza w dowolnym banku. Wybrano tu Bank PKO S.A.

F) Zezwolenie na przygotowywanie i dystrybucje artykulów zywnosciowych wydane przez Wojewódzka Stacje Sanitarno ? Epidemiologiczna w Ostrolece.

G) Posiadania zawartych następujących umów:

- dostarczenie energii elektrycznej z Rejonem Energetycznym

- o podlaczenie i korzystanie z sieci telefonicznej (konwencjonalnej) z zakladem Telekomunikacji, Telekomunikacja Polska S.A. w Ostrolece.

- o korzystanie z sieci wodno ? kanalizacyjnej z Ostroleckim Przedsiebiorstwem Wodno-Kanalizacyjnym w Ostrolece.

- O podlaczenie i korzystanie z sieci gazowej z Zakladem Gazowniczym Bialystok, Oddzial w Ostrolece

- O korzystanie z sieci telefonii komórkowej ("Centertel", "ERA GSM")


3. ORGANIZACJA PRZEDSIEBIORSTWA
Przedsiebiorstwo to bedzie dzialalo jako 2-osobowa spólka cywilna, gdzie wszyscy wspólnicy beda solidarnie i osobiscie odpowiadac za zobowiazania przyjete przez nich w ramach dzialalnosci. W niej kazdy z nich ma uprawnienia i jest zobowiazany do prowadzenia spraw spólki. Wspólnicy ci wniosa odpowiedni kapital, a jego wielkosc zadecyduje o proporcji udzialu w zyskach firmy.

Spólka ta bedzie zarejestrowana w rejestrze handlowym, a istniec bedzie tylko na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej przez dwoje wspólników tworzacych przedsiebiorstwo.

4. PREZENTACJA POMYSLU
Firma "SMAKOSZ" bedzie przedsiebiorstwem uslugowym, którego zadanie to przygotowywanie i dystrybucja wszelkich posilków na zamówienie. Wobec tego oferta ta jest adresowana do ludzi prowadzacych wlasny biznes, wlascicieli sklepów i firm oraz wszystkich tych, którym brakuje czasu na przygotowywanie we wlasnym zakresie posilków. Nasza firma wyjdzie, wiec naprzeciw tym potrzebom, a jak mozna sie zorientowac, sa one bardzo duze zwazywszy rozwój dzialalnosci gospodarczej w Ostrolece. Ludzie po prostu potrzebuja dobrego, smacznego, domowego pozywienia, ale niestety nie za bardzo maja czesto warunki, aby to przygotowac. Wiekszosc przeciez woli typowe domowe pozywienie od oferowanych w róznych punktach hamburgerów, hot-dogów, zapiekanek, frytek, które to nie daja pelnej satysfakcji i sa praktycznie sztucznie tworzone, aby tylko szybko obsluzyc danego klienta. Nasza firma postawi, wiec przede wszystkim na jakosc oferowanych przez siebie posilków, które beda jak najbardziej przypominaly typowe polskie jedzenie spotykane w polskich domach. Ludzie, bowiem lubia tradycje, dlatego tez zdecydowalysmy sie na wysuniecie takiej oferty. Dzialalnosc firmy bedzie wiec obejmowala:

- przygotowanie i dystrybucje wszelkich posilków na dane zamówienie

- przygotowanie przekasek i posilków na zorganizowane imprezy takie jak: sympozja, konferencje, zjazdy

- realizacje wszelkich indywidualnych zamówien

- obsluge ruchoma klientów firmy (dowozenie posilków zgodnie z osobistymi zyczeniami)

- zbieranie wczesniejszych zamówien (zapewnienie sobie stalych odbiorców).



Firma aby to wszystko realizowac bedzie dysponowala co najmniej 3 pomieszczeniami, gdzie ustawione i zamontowane zostanie wyposazenie zwiazane z normalnym funkcjonowaniem kuchni: kuchenki gazowe, mikrofalówki, okapy, roboty kuchenne, lodówki, grille itp. Pomoga one w prawidlowym funkcjonowaniu kuchni i realizacji wszelkich zamówien dotyczacych konkretnych klientów. Do dzialalnosci tej potrzebne beda wiec produkty, w które firma bedzie sie zaopatrywac u takich producentów jak:

- Zaklady Miesne J.B.B Lyse (mieso, wyroby miesne i garmazeryjne)

- Piekarnia K. Dawidczyk w Ostrolece, ul. Targowa 35 (wszystkie odmiany pieczywa)

- Indywidualni producenci tzn. rolnicy z terenów z bylego województwa ostroleckiego produkujacy zdrowe i dobrej jakosci produkty rolne tzn. przede wszystkim warzywa, owoce i inne

- OSM w Ostrolece ul. 11 Listopada (mleko i jego przetwory)

- Renomowane hurtownie spozywcze: "SPS HANDEL" na ul. Targowej, "DUET" na ul. Orzeszkowej



W ten sposób nasza firma zapewni sobie wysoka jakosc oferowanych przez siebie uslug konsumpcyjnych, a klient uzyska pelna satysfakcje i beda spelnione jego najbardziej wyszukane zyczenia. Cala dzialalnosc bedzie wiec odbywala sie w co najmniej 3 pomieszczeniach o powierzchni minimum 150 m2 (najlepiej w budynku jednorodzinnym) spelniajacym wymogi sanitarne. Oprócz nich bedzie istnialo oddzielne biuro przyjmujace zamówienia i zajmujace sie sprawami organizacyjnymi, finansowymi, ekonomicznymi i innymi zwiazanymi z funkcjonowaniem firmy. Przedsiebiorstwo posiada dwa samochody dostawcze typu Polonez, nalezace do wspólników.



5.OCENA POMYSLU
A)Mocne strony:

- brak tego typu placówek na terenia miasta

- zapewnienie ludziom mozliwosci pelnego zaspokojenia swoich potrzeb jesli chodzi o pozywienie

- dostarczenie zamówionej konsumpcji na miejsce przeznaczenia

- ogólna dostepnosc wszelkich produktów polskiej kuchni, czyli zaspokojenie gustów i przyzwyczajen naszego spoleczenstwa



B)Slabe strony:

- dobra znajomosc wszelkich przepisów kulinarnych

- pelna dyspozycyjnosc pracowników firmy

- koniecznosc posiadania srodków transportu

- niechec spoleczenstwa do posilków oferowanych przez bary, restauracje (duzo chemii, konserwantów szybkie i niedbale przygotowanie)

- niemoznosc spelnienia na raz wielu zamówien z powodu ograniczonych mozliwosci przedsiebiorstwa



C)sprzyjajace okolicznosci:

- duze zapotrzebowanie na taki rodzaj dzialalnosci ze strony ludzi, pracujacych czesto po kilka godzin dziennie np. wlasciciele firm, maklerzy, akwizytorzy, kierownicy przedsiebiorstw produkcyjnych, wlasciciele sklepów itp.

- Typowe polskie przyzwyczajenia, jesli chodzi o pozywienie (przywiazanie do tradycji)

- Spelnianie indywidualnych zamówien klientów (osobiste kompozycje, zestawy)

- Oferowanie pelnej gamy wyzywieni poczawszy od zup, drugiego dania przekasek, deserów, salatek, przypraw, wszelkich dodatków naturalnych lub sztucznych

D)Zagrozenia:

- brak odpowiednich pomieszczen na tego typu dzialalnosc

- koniecznosc zapewnienia wymogów sanitarnych

- zalozenie podobnego przedsiewziecia przez konkurencje

- duze ryzyko zwiazane z poniesieniem strat zwiazanych przede wszystkim z terminem spozycia produktów zywnosciowych, ich trwaloscia (przeterminowanie) i jakoscia,

- bardzo róznorodne gusta i przyzwyczajenia zywnosciowe spoleczenstwa (smak, dodatki, stosowane przyprawy itp.)



6.WYNIKI BADANIA RYNKU
A)Analiza rynku

Rynek to przede wszystkim rózne rodzaje posilków spozywanych w normalnym funkcjonowaniu i zyciu czlowieka. Beda to:

- potrawy miesne i jego przetwory

- dodatki warzywne, owocowe i innego rodzaju (ziemniaki, frytki, owoce)

- róznego rodzaju salatki warzywne, owocowe, owocowo-warzywne, z dodatkiem miesa

- naturalne produkty zywnosciowe (np. zielona salata, pomidor, ogórek) oraz przetwory (np. ogórki kapusta kiszone, buraczki czerwone z chrzanem, kapusta czerwona z dodatkami)

- potrawy z ryb i produktów zbozowych

- rózne rodzaje deserów do podstawowych dan

- potrawy wegetarianskie



Rynek tego przedsiebiorstwa to wiec przede wszystkim wszelkiego rodzaju zywnosc spozywana podczas posilków jak: obiad, sniadanie, kolacja, podwieczorek, drugie sniadanie, w chwili wystapienia impulsu do spozycia jakiejs potrawy oraz szybkiego zaspokojenia glodu i osobistych zachcianek. To po prostu ulubione potrawy spozywane przez nasze polskie spoleczenstwo i spotykane we wszystkich gospodarstwach domowych.



B)Analiza konkurencji



W chwili obecnej jest jedna firma, która dostarcza posilki wedlug indywidualnych zamówien w dane miejsce. Istnieje natomiast bardzo duzo barów przydroznych, budek z zywnoscia na targowiskach, sklepów z zywnoscia i restauracji gdzie mozna zaspokoic swe potrzeby zwiazane z pozywieniem. Wszystkie one jednak oferuja to na miejscu rzadko, kiedy mozna zamówic konkretne potrawy na wynos (wyjatek pizza, frytki, salatki) a ich spozycie i nabycie zwiazane jest z koniecznoscia wyjazdu i niepotrzebne straty z powodu niedopilnowania wszystkich spraw. Firma moja zas umozliwia spozywanie posilków w miejscu pracy, zgodnie ze swoimi indywidualnymi zyczeniami



C)Analiza popytu



Klientami firmy beda przede wszystkim ludzie pracujacy kilka godzin dziennie, majacy obowiazki wymagajace stalego nadzoru (np. ciagly cykl produkcyjny) maklerzy, bankowcy, wlasciciele firm, przedstawiciele wolnych zawodów, pracownicy pracujacy w terenie, pracownicy na targowiskach oraz wszyscy ci, którym nie starcza czasu na przygotowanie we wlasnym zakresie podstawowych posilków. Popyt beda równiez tworzyc ci którzy preferuja domowe, smaczne czesto wyrafinowane kompozycje kuchni polskiej.



D) Planowana metoda wejscia na rynek



Firma rozpocznie swoja dzialalnosc od akcji majacej na celu rozpropagowanie swoich uslug. Po prostu zatrudni specjalnych akwizytorów (2 lub 3) którzy beda penetrowali teren, prezentowali firme i zachecali do skorzystania z jej oferty. Oprócz tego jednoczesnie z tym firma postara zapewnic sobie w pierwszych miesiacach dzialalnosci obsluge znanych spotkan, konferencji, zebran na których to podawane beda posilki przygotowane przez nia. To zapewni jej odpowiedni rozglos, który poprze aktywnie kampanie reklamowa.



E) Promocja



Promocja firmy bedzie realizowana za pomoca kilku srodków a mianowicie:

- reklama radiowa (ogloszenia, program poswiecony firmie, sponsorowanie konkursów radiowych) przede wszystkim w takich stacjach jak: RADIO oKo, Radio dla Ciebie, RadioZET, RMF FM, czyli lubianych i znanych na terenie Ostroleki

- reklama telewizyjna (ogloszenie w telegazecie) Telewizja Kablowa "ESPRIT" oraz ogloszenie w programie lokalnym WOT nadawanym na województwach pln-wsch Polski

- reklama prasowa (ogloszenia w gazetach i czasopismach) przede wszystkim w: "Tygodniku Ostroleckim", "Wiadomosciach ostroleckich", "Rozmaitosci Ostroleki" i innych.

- Reklama wizualna w postaci plakatów reklamowych rozmieszczonych na slupach i tablicach ogloszeniowych oraz szyldów wskazujacych miejsce dzialalnosci. Poza tym firma zastosuje tu reklame barwna w postaci odpowiedniego rysunku i napisów informacyjnych na wykorzystanych przez siebie srodkach transportu

- Udzielanie znizek dla stalych klientów firmy.





F) Pozyskiwanie srodków



Srodki na dzialalnosc beda pochodzily przede wszystkim z funduszy wlasnych wspólników, którzy utworzyli spólke. W razie potrzeby zostana one uzupelnione kredytem bankowym pochodzacym z Banku PKO S.A. w Ostrolece

 

7. PODATKI I INNE OBOWIAZKOWE OPLATY
A) Podatek dochodowy od osób fizycznych placony wedlug skali obowiazujacej na 2004 rok, który przedstawiam ponizej:

PODSTAWA OBLICZENIA PODATKU PODATEK WNIOSKOWY

PONAD DO

25252 zl 19% podstawy obliczen minus kwota 336,60 zl

25252 zl 50504 zl 4461,28 zl plus 30% nadwyzki ponad 25252 zl

50504 zl 12036,88 plus 40% nadwyzki ponad 50504 zl





B) Ubezpieczenie spoleczne w wysokosci 305,20 zl co miesiac na 1 osobe. Platne w ZUS Ostroleka, 04 na poczcie lub w banku. Razem 915,60 zl miesiecznie.

C) Ubezpieczenie majatkowe, osobowe firmy. Dokonano jego w PZU S.A, gdzie wynioslo ono:

- osobowe: 50 zl miesiecznie za osobe

- majatkowe: 500zl miesiecznie za 6 miesiecy (firme ubezpieczono na 50000 zl). Razem 150 zl miesiecznie i 500zl w 6 miesiacu.

D) Oplaty za korzystanie z energii elektrycznej w wysokosci 0,2940 zl za kw. (taryfa C11 dla dzialalnosci handlowej, gospodarczej, produkcyjnej, uslugowej). Rachunki sa tu platne co miesiac w wysokosci: ilosc zuzytych kW razy cena za 1 kW plus oplata eksploatacyjna za uklad pomiarowy (zalezna od jego rodzaju). Naleznosc te uiszcza sie w kasie Rejonu Energetycznego w Ostrolece, na poczcie lub w kazdym banku.

E) Oplaty za podlaczenie i korzystanie z sieci telefonicznej:

- jednorazowa w wysokosci 425 zl za podlaczenie do sieci

- comiesieczna za rozmowy telefoniczne w wysokosci 0,36 zl za impuls

Rachunki za telefon mozna oplacac w kasie Zakladu Telekomunikacji. Telekomunikacja Polska S.A. w Ostrolece, na kazdej poczcie lub w banku

F) Oplaty za korzystanie z sieci wodno ? kanalizacyjnej. Przyjeto tu zalozenie, ze firma zainstalowala sobie wodomierze, wynosza wiec one (oplaty)

- zimna woda plus kanalizacja 2,81 za 1 m3 razy ilosc zuzytej wody lacznie cieplej i zimnej

- podgrzanie cieplej wody ? 7,17 razy ilosc zuzytej cieplej wody.

Oplaty te uiszcza sie w kasie OPWiK w Ostrolece, w kazdym banku lub urzedzie pocztowym

G) Oplaty za gaz w wysokosci 0,50 zl za 1 m3 tego paliwa, platne wobec Zakladu Gazowniczego Bialystok, Odzial w Ostrolece, w kazdej placówce pocztowej i jakimkolwiek banku.

H) Oplata za wywóz nieczystosci, na podstawie umowy z Zakladem Oczyszczania Miasta w Ostrolece ustalona w wysokosci 100 zl miesiecznie.

J) Inne oplaty (pocztowe, skarbowe, rejestracyjne, na srodki produkcji ? owoce warzywa itp.)

8. KONSEKWENCJE FINANSOWE (ANALIZA DZIALALNOSCI PRZEZ 6 MIESIECY)
A) Wydatki

Rodzaj Wydatku KOLEJNY MIESIAC DZIALALNOSCI

I II III IV V VI RAZEM

Podatek dochodowy 2513 2513 2513 2513 2513 2513 15078

Ubezpieczenie spoleczne (w przyblizeniu) 900 900 900 900 900 900 5400

Ubezpieczenie majatkowe i osobowe 150 150 150 150 150 150 1400

Energia elektryczna 200 200 250 250 300 300 1500

Woda + kanalizacja 200 200 200 200 250 250 1300

Gaz 50 50 50 50 100 100 400

Wywóz nieczystosci 100 100 100 100 100 100 600

Telekomunikacja 425+75 10 100 150 150 200 1200

Dzierzawa 700 700 700 700 700 700 4200

Inne wydatki 20000 - - - - - 20000

RAZEM 51078

B) Dochody

Firma bedzie osiagala dochody w postaci:

- zaplaty za dostarczone posilki na zamówienie

- obsluge zorganizowanych imprez

- inna dodatkowa dzialalnosc (np. uczestnictwo w zorganizowanych imprezach sportowych ? organizacja konsumpcji)



Biorac pod uwage liczbe klientów, korzystajacych na co dzien z uslug naszej firmy przyjeto, ze codziennie beda wydawane posilki za 500 zl. Srednia ilosc dni w miesiacu to 30 co daje utarg miesieczny okolo 15 000 zl, czyli przez pól roku 15 000 x 6 = 90 000zl



C) Podsumowanie

Wydatki w ciagu pólrocznej dzialalnosci wyniosly 51 078 zl, a dochody 90 000 zl. Wobec tego zysk netto = 38922 zl, co swiadczy, ze pomimo tak skromnej dzialalnosci firma osiagnela zysk, mogacy swiadczyc o dobrych perspektywach rozwojowych naszej dzialalnosci.
 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin