Wykład 2.docx

(11 KB) Pobierz

Wykład 2              11.10.2011

Definicje korporacji transnarodowej

Korporacja transnarodowa – firma, która sprzedaje swoje produkty i usługi na calym swiecie, ma miedzynarodowa siec sprzedazy oraz wyposażenie produkcyjne umożliwiające uzyskanie przewagi konkurencyjnej w wyniku wykorzystania skali operacji oraz w wyniku wykorzystania technologii w przekroju swiatowym. Obszarem gospodarczej aktywności korporacji jest rynek swiatowy i zarzadzanie w korporacjach jest globalne.

Korporacja transnarodowa – organizacja, która koordynuje działalność produkcyjno-handlowa roznych jednostek (filii) w roznych krajach z jednego osrodka podejmującego strategiczne decyzje (centrala, spolka-matka, firma-matka).

Korporacja transnarodowa – wg ONZ jest przedsiębiorstwem posiadającym i kontrolujacym aktywa fabryk, kopaln, biur sprzedazy i innych jednostek w dwoch lub tez większej liczbie krajow.

Konkurencyjnosc w korporacjach transnarodowych

Porter stwierdzil, ze konkurencyjności się nie posiada, ja się zdobywa.

Problem: pomimo tego, ze duzo kapitalu zamrozonego jest w towarach to dostępność towaru dla klienta nie jest zadowalajaca

Analiza przyczynowo-skutkowa (diagram ryby)





Produkt                            Metoda







                                                                                    Zaistniały problem

Pracownicy                            Wyposażenie

 

Analiza port folio

Oś pozioma – trudność wyeliminowania każdej przyczyny (łatwy – trudny)

Oś pionowa – wpływ każdej z przyczyn na analizowany problem (mały – duży)

Plan działań

Przyczyna – co robić? – kto zrobi? – kiedy?

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin