Wykład 2 11.10.2011
Definicje korporacji transnarodowej
Korporacja transnarodowa – firma, która sprzedaje swoje produkty i usługi na calym swiecie, ma miedzynarodowa siec sprzedazy oraz wyposażenie produkcyjne umożliwiające uzyskanie przewagi konkurencyjnej w wyniku wykorzystania skali operacji oraz w wyniku wykorzystania technologii w przekroju swiatowym. Obszarem gospodarczej aktywności korporacji jest rynek swiatowy i zarzadzanie w korporacjach jest globalne.
Korporacja transnarodowa – organizacja, która koordynuje działalność produkcyjno-handlowa roznych jednostek (filii) w roznych krajach z jednego osrodka podejmującego strategiczne decyzje (centrala, spolka-matka, firma-matka).
Korporacja transnarodowa – wg ONZ jest przedsiębiorstwem posiadającym i kontrolujacym aktywa fabryk, kopaln, biur sprzedazy i innych jednostek w dwoch lub tez większej liczbie krajow.
Konkurencyjnosc w korporacjach transnarodowych
Porter stwierdzil, ze konkurencyjności się nie posiada, ja się zdobywa.
Problem: pomimo tego, ze duzo kapitalu zamrozonego jest w towarach to dostępność towaru dla klienta nie jest zadowalajaca
Analiza przyczynowo-skutkowa (diagram ryby)
Produkt Metoda
Zaistniały problem
Pracownicy Wyposażenie
Analiza port folio
Oś pozioma – trudność wyeliminowania każdej przyczyny (łatwy – trudny)
Oś pionowa – wpływ każdej z przyczyn na analizowany problem (mały – duży)
Plan działań
Przyczyna – co robić? – kto zrobi? – kiedy?
z.lola