Urządzenia elektryczne i gazowe w domu.pdf

(672 KB) Pobierz
modul_6.QXD
MODEL VI
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Mój dom
Temat dnia:
„Urządzenia elektryczne i gazowe w domu”
Cele ogólne:
kszta³towanie nawyku bezpiecznego u¿ytkowania domowych urz¹dzeñ technicznych,
poznanie budowy, sposobu obs³ugi i zastosowania sokowirówki (miksera),
przestrzeganie zasad bezpieczeñstwa przy korzystaniu z urz¹dzeñ elektrycznych i gazowych w domu.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
zna sprzêty i urz¹dzenia domowe, ich przeznaczenie,
potrafi w³¹czyæ i wy³¹czyæ proste urz¹dzenie elektryczne,
zna zasady obchodzenia siê z urz¹dzeniami gazowymi i Ÿród³ami ognia,
rozumie niebezpieczeñstwo p³yn¹ce z niew³aœciwej obs³ugi urz¹dzeñ elektrycznych i gazowych,
zna i stosuje zasady bezpiecznego pos³ugiwania siê domowym sprzêtem elektrycznym,
potrafi przeczytaæ ze zrozumieniem prost¹ instrukcjê obs³ugi urz¹dzenia elektrycznego i gazowego,
umie obs³ugiwaæ sokowirówkê, mikser, czajnik elektryczny, toster, ¿elazko elektryczne.
Metody nauczania:
s³owna – rozmowa kierowana,
pogadanka,
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
karty pracy ucznia,
foliogram nr 1 ze schematem budowy sokowirówki,
sokowirówka,
wzory ró¿nych instrukcji, przepisów,
ksi¹¿ka kucharska,
owoce, warzywa, nó¿, pojemnik na sok, fartuszek.
Zapis w dzienniku:
Rozmowa na temat urz¹dzeñ elektrycznych u³atwiaj¹cych pracê w domu. Bezpieczne pos³ugiwanie siê urz¹dzeniami tech-
nicznymi. Sporz¹dzenie napoju owocowego. Higiena przygotowania posi³ków.
223
33466354.050.png 33466354.051.png 33466354.052.png 33466354.053.png 33466354.001.png 33466354.002.png 33466354.003.png 33466354.004.png 33466354.005.png
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Zna domowe urz¹dzenia
techniczne; pamiêta ich nazwy
i przeznaczenie.
Omówienie ilustracji
przedstawiaj¹cej urz¹dzenia
techniczne;
Wyodrêbnienie nazw urz¹dzeñ,
ich funkcji i znaczenia w ¿yciu
codziennym.
Ogl¹daj¹ ilustracjê, wypowiadaj¹
siê na temat wyposa¿enia
gospodarstwa domowego
w urz¹dzenia, które pomagaj¹
nam w pracach domowych,
nauce, a jednoczeœnie odgrywaj¹
wa¿n¹ rolê w uprzyjemnianiu
nam czasu wolnego.
Karta pracy ucznia
nr 1
Potrafi rozwi¹zaæ zagadki;
Rozwi¹zanie zagadek i wpisanie
w odpowiednie miejsca
rozwi¹zañ; uk³adanie zdañ
z zapisanymi wyrazami.
G³oœno i wyraŸnie odczytuj¹ treœæ
zagadek; rozwi¹zuj¹ zagadki,
wpisuj¹ rozwi¹zania w puste
linie, a nastêpnie samodzielnie
redaguj¹ zdania z tymi wyrazami.
Karta pracy ucznia
nr 2
Potrafi u³o¿yæ zdania
z odpowiednimi wyrazami.
Wyró¿nia urz¹dzenia s³u¿¹ce
w gospodarstwie domowym
do pracy jak i te, z których
korzystamy dla przyjemnoœci.
Omawianie ilustracji;
porównywanie urz¹dzeñ
technicznych; omawianie ich
funkcji – hierarchia wa¿noœci;
wype³nianie tabeli zgodnie
z poleceniem; g³oœne czytanie
przestrogi stanowi¹cej
ostrze¿enie przed niew³aœciwym
korzystaniem z domowych
urz¹dzeñ elektrycznych
i gazowych .
Wyró¿niaj¹ domowe urz¹dzenia
techniczne s³u¿¹ce do pracy,
jak i te, z których korzystamy
w innych sytuacjach dnia
codziennego; ró¿nicuj¹ ich
przeznaczenie, sposoby
korzystania; wype³niaj¹ tabelê
zgodnie z poleceniem.
Karta pracy ucznia
nr 3
Umie podporz¹dkowaæ siê
regu³om zabawy.
Nauczyciel dok³adnie omawia
zabawê; wyznacza ucznia, który
„przerwie dop³yw pr¹du”,
uczniowie zapoznaj¹ siê
z przebiegiem zabawy.
Dzieci stoj¹ lub siedz¹
w kó³eczku, trzymaj¹c siê za rêce.
Nauczyciel puszcza iskierkê, która
wraca z powrotem.
Zna znaczenie s³ów: instrukcja,
przepis, zasada obs³ugi.
Ogl¹danie zgromadzonych
instrukcji, omawianie ich treœci;
Swobodnie wypowiadaj¹ siê
nt. najlepiej znanych instrukcji
i przepisów.
Zgromadzone
instrukcje, np. gier
planszowych,
budowy prostej
zabawki, obs³ugi
odkurzacza,
sokowirówki itp.,
Umie z niej korzystaæ !!!
Odszukanie wœród nich instrukcji
obs³ugi sokowirówki.
Stwierdzaj¹, do czego one s³u¿¹,
i czy wa¿na jest przedstawiona
w nich treœæ. (Zwrócenie uwagi
dzieci na kolejnoϾ
wykonywanych czynnoœci.)
Omówienie jej treœci, g³oœne
czytanie poszczególnych punktów
instrukcji obs³ugi.
ksi¹¿ka kucharska
lub inna
z przepisami
na soki owocowe.
Czytanie instrukcji obs³ugi
sprzêtu gospodarstwa
domowego .
Zapamiêtuj¹ najwa¿niejsze jej
elementy. (Test znajomoœci zasad
korzystania z technicznych
urz¹dzeñ domowych).
Karta pracy ucznia
nr 4
224
33466354.006.png 33466354.007.png 33466354.008.png 33466354.009.png 33466354.010.png 33466354.011.png 33466354.012.png 33466354.013.png
MODEL VI
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Zna i pamiêta g³ówne elementy
budowy sokowirówki.
Zapoznanie siê z budow¹
i praktyczn¹ obs³ug¹ sokowirówki.
Ogl¹daj¹ wybrane urz¹dzenie
techniczne – sokowirówkê.
Poznaj¹ jej budowê, zasadê
dzia³ania, sposób pod³¹czenia
do gniazda sieciowego.
Zwracaj¹ uwagê na w³aœciwe
i bezpieczne pod³¹czenie
urz¹dzenia do gniazda.
Zapisuj¹ elementy budowy tego
urz¹dzenia. Zwracaj¹ uwagê
na prawid³owe w³¹czanie
i wy³¹czanie urz¹dzenia
elektrycznego.
Sokowirówka
Foliogram nr 1
(budowa
sokowirówki)
Karta pracy ucznia
nr 5
Bezpiecznie i pod kontrol¹
nauczyciela nauczy³ siê z niej
korzystaæ.
Zapamiêtanie prostych
elementów budowy.
Wie, jak przyrz¹dziæ sok,
zna i pamiêta zasady higieny
pracy i spo¿ywania posi³ków
Wykonanie napoju owocowo-
-warzywnego zgodnie z podanym
przepisem (pod kontrol¹
nauczyciela).
Przygotowanie i porz¹dkowanie
stanowiska pracy.
Uczniowie przygotowuj¹
potrzebne produkty i narzêdzia
pracy.
Omawiaj¹ zasady wykonania
napoju.
Stosuj¹ siê do wczeœniej
ustalonych zasad korzystania
ze sprzêtu AGD .
Sokowirówka
Karta pracy ucznia
nr 6
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
I. Opowieść ruchowa
Dzieci siedz¹ w okrêgu i trzymaj¹ siê za rêce. Nauczyciel „puszcza iskierkê” – uœcisk d³oni mówi¹c:
„Uwaga! P³ynie pr¹d, nasze rêce to przewody, wypuszczam go praw¹ rêk¹, czekam na powrót. Jeszcze raz p³ynie pr¹d,
wko³o, szybciej i szybciej. Co to? Przerwa³ siê przewód (dziecko puszcza rêkê kolegi, odsuwa siê), potrzebny jest elek-
tryk do naprawy. Podchodzi dziecko, które ³¹czy okr¹g. Ju¿ gotowe pr¹d p³ynie dalej”.
II. Rozwiązania zagadek:
Zagadka 1 – odkurzacz Zagadka 2 – telewizor
III. UWAGA !!! Nauczycielu !
PrzeprowadŸ z uczniami pogadankê na temat zakazu samodzielnego u¿ywania domowych urz¹dzeñ gazowych.
Porozmawiaj z nimi na temat istniej¹cych zagro¿eñ zwi¹zanych z manipulowaniem lub nieumiejêtnym korzystaniem
z kuchenki gazowej w domu.
PoprowadŸ dyskusjê na temat:
1. Jak zachowasz siê w sytuacji, gdy wchodz¹c do mieszkania poczujesz zapach gazu?
2. Ustal i zapisz numer pogotowia gazowego.
225
33466354.014.png 33466354.015.png 33466354.016.png 33466354.017.png 33466354.018.png 33466354.019.png 33466354.020.png 33466354.021.png 33466354.022.png
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
KARTA PRACY UCZNIA NR 1
Wokó³ nas znajduje siê wiele urz¹dzeñ technicznych, które u³atwiaj¹ nam ¿ycie. Popatrz na rysunek
i odszukaj na nim urz¹dzenia techniczne, które pomagaj¹ nam w gospodarstwie domowym. Nazwij
je i powiedz, do czego s³u¿¹.
226
33466354.023.png 33466354.024.png 33466354.025.png
MODEL VI
KARTA PRACY UCZNIA NR 2
Rozwiąż zagadki.
Z zapisanymi wyrazami (rozwi¹zaniami zagadek) u³ó¿ zdania i zapisz je w odpowiednich liniach.
ZAGADKI
Z szumem spaceruje
po meblach, dywanie
i najmniejszy py³ek
po nim nie zostanie
.........................................................................
Okienko ma ma³e,
ogl¹dasz w nim bajki,
filmy wspania³e
..........................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
Zapamiętaj !!!
Zawsze przestrzegaj zasad bezpieczeństwa .
Bądź ostrożny przy używaniu urządzeń technicznych.
227
33466354.026.png 33466354.027.png 33466354.028.png 33466354.029.png 33466354.030.png 33466354.031.png 33466354.032.png 33466354.033.png 33466354.034.png 33466354.035.png 33466354.036.png 33466354.037.png 33466354.038.png 33466354.039.png 33466354.040.png 33466354.041.png 33466354.042.png 33466354.043.png 33466354.044.png 33466354.045.png 33466354.046.png 33466354.047.png 33466354.048.png 33466354.049.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin