Uczę się w bezpiecznej szkole.pdf

(385 KB) Pobierz
modul_3.qxd
MODUŁ III
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Moja szko³a
Temat dnia: „Uczę się w bezpiecznej szkole”
Cele ogólne:
rozwijanie orientacji przestrzennej,
uœwiadomienie koniecznoœci zachowania dyscypliny i podporz¹dkowania siê znakom ewakuacyjnym
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
potrafi wypowiedzieæ siê na dany temat,
zna i umie korzystaæ ze znaków drogi ewakuacyjnej,
rozwija i stosuje kierunki: w prawo, w lewo, w przód, w ty³,
zna i rozumie pojêcie "ewakuacja",
potrafi w praktyce zastosowaæ zdobyt¹ wiedzê.
Metody nauczania:
pogl¹dowa – pokaz,
s³owna – pogadanka,
æwiczeniowa,
percepcyjno-odtwórcza.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna jednolita,
grupowa zró¿nicowana,
zabawy orientacyjno-porz¹dkowe,
wycieczka – zwiedzanie szko³y.
Pomoce dydaktyczne:
rebusy,
uk³adanka: r¹czki,
tekst piosenki „Stary Abraham”,
puzzle z wyrazem „ewakuacja”,
wzory znaków: w górê, w dó³, w prawo, w lewo,
foliogram nr 1 ze znakami ewakuacyjnymi.
Zapis w dzienniku:
Uczê siê w bezpiecznej szkole. Objaœnienie wygl¹du symboli w górê, w dó³, w prawo, w lewo. Wyjaœnienie znaczenia
znaków ewakuacyjnych i sprzêtu ppo¿. Analiza i synteza s³uchowo-wzrokowa wybranych wyrazów z drogi ewakuacyjnej.
Nauka piosenki „Stary Abraham” – improwizacja ruchowa.
123
33471221.026.png 33471221.027.png 33471221.028.png 33471221.029.png 33471221.001.png
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi poprawnie umieœciæ
element.
Prawid³owe zorientowanie
przedmiotów.
W zadanych polach rysuj¹ podane
figury i elementy. U¿ycie nazw:
prawa, lewa, góra, dó³.
Karta pracy
ucznia, zadanie 1
Potrafi rozpoznaæ kierunek d³oni.
Udzielenie odpowiedzi na pytanie:
„Która to rêka?”
Segreguj¹ d³onie zgodnie z ich
kierunkiem. Pisz¹ literê L lub P.
Zadanie 2
Potrafi rozpoznaæ kierunek
grotu.
Poprawne zaznaczenie grota
strza³ki.
Rozwi¹zuj¹ rebusy i oznaczaj¹
grot strza³ki jako rozwi¹zanie.
Zadanie 3
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Potrafi reagowaæ ruchem zgodnie
ze strza³k¹.
Rytmiczne wykonanie æwiczeñ.
Wykonuj¹ æwiczenia ruchowe:
unoszenie r¹k, nóg; przeskoki,
marsz, bieg w oznaczonym
kierunku. Wskazanie kierunku
w przestrzeni.
Zadanie 4
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Pamiêta tekst piosenki i potrafi
dopasowaæ ruch.
Nauka piosenki „Stary
Abraham”
Bawi¹ siê przy muzyce.
Improwizuj¹ ruchu wszystkich
czêœci cia³a. Utrwalaj¹ kierunki.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 2
Potrafi poprawnie rozwi¹zaæ
uk³adankê literow¹.
U³o¿enie puzzli i odczytanie
has³a.
Wybieraj¹ elementy – puzzle,
uk³adaj¹ napis z liter:
„EWAKUACJA” i próbuj¹ objaœniæ
znaczenie wyrazu.
Zadanie 5
Zna wygl¹d znaków
ewakuacyjnych.
Omówienie znaczenia
wybranych znaków
ewakuacyjnych.
Poznaj¹ sposoby i wymieniaj¹
przyk³ady oznakowania drogi
ewakuacyjnej .
Foliogram nr 1
Potrafi poruszaæ siê drog¹
ewakuacyjn¹.
Rozpoznawanie wygl¹du
wybranych znaków drogi
ewakuacyjnej .
Uczestnicz¹ w wycieczce
po szkole.
Przygl¹daj¹ siê znakom drogi
ewakuacyjnej.
Okreœlaj¹ ich znaczenie.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 3.
124
33471221.002.png 33471221.003.png 33471221.004.png 33471221.005.png 33471221.006.png 33471221.007.png 33471221.008.png 33471221.009.png
MODUŁ III
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 1
ROZWIĄZANIA ZADAŃ
Zadanie 3
Zadanie 4
125
33471221.010.png 33471221.011.png 33471221.012.png 33471221.013.png 33471221.014.png 33471221.015.png 33471221.016.png 33471221.017.png
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 2
Nauka piosenki i poznawanie kierunków
Stary Abraham mia³ siedmiu synów,
Siedmiu synów mia³ stary Abraham.
A oni siedli i nic nie jedli,
Tylko œpiewali sobie tak:
Uczestnicy zabawy zajmuj¹ wygodn¹ dla siebie pozycjê stoj¹c¹ lub siedz¹c¹.
Po odœpiewaniu po raz pierwszy dzieci wypowiadaj¹ s³owa: „Prawa rêka!” S¹ one sygna³em do poruszania w dowolny
sposób rêk¹ w czasie nastêpnego wykonania piosenki. Po ka¿dym kolejnym jej wykonaniu pada has³o (np. „Lewa rêka,
prawa noga, lewa noga i do tego g³owa!”) mobilizuj¹ce do ruchu wymienion¹ czêœæ cia³a.
Zabawa trwa tak d³ugo, dopóki nie bêdzie ju¿ mo¿liwe dodanie jakiegokolwiek ruchu.
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 3
Naklejki do rozdania uczniom po wycieczce.
126
33471221.018.png 33471221.019.png
MODUŁ III
KARTA PRACY UCZNIA
Zadanie 1.
Wykonaj polecenia.
2. Na górze narysuj trójk¹t,
a na dole kota
1. Z lewej strony narysuj s³o-
neczko, a z prawej drzewo
3. W lewym górnym kwadracie
narysuj pi³kê, w prawym
górnym kwadracie narysuj
skakankê, w prawym dol-
nym kwadracie narysuj
kwiatek, w lewym dolnym
kwadracie narysuj misia.
Zadanie 2
127
33471221.020.png 33471221.021.png 33471221.022.png 33471221.023.png 33471221.024.png 33471221.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin