Zbiór zadań z PKM.pdf

(19487 KB) Pobierz
ZBÓR ZADAŃ Z PKM
––––––––––––––––––––––––––––––
Bronisław Malik
––––––––––––––––––––––
ZBIÓR ZADAŃ Z PODSTAW KONSTRUKCJI MASZYN
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
489407556.001.png 489407556.002.png
Zbiór zadań przeznaczony jest dla uczniów techników zawodo-
wych wszystkich specjalności. Zawiera przykłady i ćwiczenia z za-
daniami rozwiązanymi oraz zadania do samodzielnego wykonania
przez ucznia w oparciu o warunki i wzory wytrzymałościowe.
2
SPIS TREŚCI
I.
WPROWADZENIE ............................................................................ 5
II.
METODYKA ROZWIĄZYWANIA ZADAŃ .......................................... 7
III. POŁĄCZENIA SPAWANE ................................................................11
IV. POŁĄCZENIA WPUSTOWE ............................................................15
V. POŁĄCZENIA WIELOWYPUSTOWE...............................................17
VI. POŁĄCZENIA GWINTOWE OBCIĄŻONE SIŁĄ OSIOWĄ I
MOMENTEM SKRĘCAJĄCYM .........................................................19
VII. POŁĄCZENIA GWINTOWE OBCIĄŻONE SIŁĄ POPRZECZNĄ ......23
VIII. SPRĘŻYNY ŚRUBOWE NACISKOWE ............................................26
IX. OSIE DWUPODPOROWE ...............................................................30
X. WAŁY NARAŻONE TYLKO NA SKRĘCANIE ...................................33
XI. WAŁY NARAŻONE NA ZGINANIE I SKRĘCANIE ............................35
XII. ŁOŻYSKA ŚLIZGOWE POPRZECZNE ............................................38
XIII. ŁOŻYSKA TOCZNE .........................................................................41
XIV. WYMIARY KÓŁ ZĘBATYCH WALCOWYCH
O ZĘBACH PROSTYCH ...................................................................44
XV. WYMIARY GEOMETRYCZNE PRZEKŁADNI
O ZĘBATYCH PROSTYCH ..............................................................47
XVI. WYTRZYMAŁOŚĆ KÓŁ ZĘBATYCH WALCOWYCH O ZĘBACH
PROSTYCH......................................................................................53
XVII. PRZEKŁADNIE PASOWE Z PASEM KLINOWYM ...........................56
XVIII. PRZEKŁADNIE ŁAŃCUCHOWE Z ŁAŃCUCHEM ROLKOWYM ......59
XIX. SPRZĘGŁA CIERNE JEDNOTARCZOWE .......................................62
XX. PROGRAM DYDAKTYCZNO – KOMPUTEROWY DO OBLICZANIA
CZĘŚCI MASZYN.............................................................................65
XXI. ATLAS TABLIC.................................................................................75
XXII. CELE OPERACYJNE DO DZIAŁÓW TEMATYCZNYCH Z PODSTAW
KONSTRUKCJI MASZYN ...............................................................111
XXIII. LITERATURA .................................................................................120
3
4
I. WPROWADZENIE
Podstawowym celem zajęć edukacyjnych z Podstaw konstrukcji maszyn jest
kształtowanie umiejętności konstruowania elementów maszyn i prostych mechani-
zmów oraz obliczanie ich wytrzymałości.
Zbiór ten przeznaczony jest dla uczniów, którzy chcą poznać podstawy obliczeń
wytrzymałościowych części maszyn a zarazem mają trudności w obliczaniu zadań
tego typu.
Układ treści tego zbioru porządkuje zakres materiału z tego przedmiotu, który do-
tyczy obliczeń rachunkowych, przedstawia metodykę i tok obliczeń zadań oraz ukie-
runkowuje proces konstruowania elementów maszyn. Zawarty w zbiorze atlas tablic
pozwala znaleźć niezbędną wielkość do rozwiązania zadania lub ostatecznie określić
wymiar części maszyny.
Warunkiem opanowania umiejętności konstruowania części maszyn jest przede
wszystkim samodzielne rozwiązywanie zadań. Nie powinno to sprawiać kłopotów,
gdyż przed każdym blokiem zadań o określonej tematyce umieszczone są wzory
i zależności do obliczeń – przedstawione w odpowiedniej kolejności oraz ćwiczenia,
które ilustrują jak je stosować. Zakłada się jednak, że uczeń posiada znajomość
mechaniki technicznej a szczególności statykę i wytrzymałość materiałów 1) oraz
umiejętność przekształcania wzorów, która powinna być nabyta z matematyki.
Poszczególne zadania w każdym rozdziale są ściśle ze sobą powiązane. Najczę-
ściej, jeżeli w jednym zadaniu pewien parametr (siła, średnica elementu) jest wielko-
ścią szukaną, to w drugim występuje jako parametr dany (założony). Prawidłowość
wykonania zadania uczeń może więc sprawdzić, czytając dokładnie następne zada-
nie. Tylko w nielicznych przypadkach podano rozwiązanie.
Do zbioru zadań dołączono płytę CD z programem komputerowym, który umoż-
liwia szybkie obliczanie typowych zadań. Wystarczy wprowadzić dane założeniowe
i dane z atlasu tablic a program sam oblicza wymiary części maszyn. Na płycie
znajdują się również aplikacje do realizowania wybranych ćwiczeń projektowych.
Dzięki tym programom realizowany może być inny cel kształcenia na zajęciach edu-
kacyjnych z Podstaw konstrukcji maszyn, jakim jest umiejętność stosowania w pod-
stawowym zakresie technikę komputerową do konstruowania elementów maszyn.
Program ten również może wspomagać projektowanie części maszyn, gdyż posiada
inne dodatkowe informacje potrzebne do tego celu.
Założeniem autora jest, aby niniejszy zbór zadań przekazał podstawowe zasady
obliczeń części maszyn. W celu pogłębienia wiedzy w tym zakresie, należy korzystać
z innych źródeł literatury, którą przedstawiono między innymi na końcu tego opraco-
wania.
1)
Dla uczniów, którzy mają trudności w tej dziedzinie zaleca się pozycje nr 6 i 7
lub 15 podane w wykazie literatury na końcu niniejszego opracowania.
5
489407556.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin