Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifi kacji jako narzędzie uczenia się przez całe życie.pdf
(
1645 KB
)
Pobierz
publikacja.indd
Od Europejskich
do Krajowych Ram Kwalifi kacji
(pod redakcją merytoryczną Ewy Chmieleckiej)
Warszawa, grudzień 2009
Publikacja przygotowana w ramach realizacji zadań partnera projektu systemowego
Ministerstwa Edukacji Narodowej pt.
Opracowanie bilansu kwalifi kacji i kompetencji dostępnych
na rynku pracy w Polsce oraz modelu Krajowych Ram Kwalifi kacji
– Poddziałanie 3.4.1 Priorytetu
III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Publikacja przygotowana z wykorzystaniem tekstów
opracowanych przez zespół ekspertów projektu w składzie:
Ewa Chmielecka –ekspert wiodący
Piotr Bartosiak
Krzysztof Chełpiński
Stanisław Drzażdżewski
Marek Frankowicz
Andrzej Janowski
Stefan Kwiatkowski
Ludmiła Łopacińska
Tom a sz Sa r y u sz -Wol sk i
Stanisław Sławiński
Magdalena Szpotowicz
Urszula Sztandar-Sztanderska
Jolanta Urbanik
Ireneusz Woźniak
Witold Woźniak
Małgorzata Żuber-Zielicz
oraz tekstów Łukasza Sienkiewicza i Michała Sitka
Redakcja i korekta:
Teresa Czerniewicz-Umer
Wydawca:
Fundacja „Fundusz Współpracy”
ul. Górnośląska 4a,
00-444 Warszawa,
www.cofund.org.pl
Opracowanie grafi czne:
Tom a sz Woź n i a k
druk:
Printmax
ul.Sochaczewska 37,
01-327 Warszawa
Nakład:
1500 egz.
Publikacja współfi nansowana przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
SPIS TREŚCI
Wstęp.
Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifi kacji jako narzędzie uczenia się przez całe życie ...........................................................7
1. Europejskie Ramy Kwalifi kacji – wybór dokumentów
...........................................................................................
10
1.1. Europejskie Ramy Kwalifi kacji dla uczenia się przez całe życie (ERK) ..................................................................... 10
1.2. Wyjaśnienie Europejskich Ram Kwalifi kacji dla uczenia się przez całe życie ........................................................... 22
1.3. Podnoszenie wzajemnego zaufania – zapewnianie jakości procesu ustalania odniesień do ERK ........................... 32
1.4. Kryteria i procedury odnoszenia poziomów krajowych kwalifi kacji
do Europejskich Ram Kwalifi kacji (ERK) ...................................................................................................................... 42
1.5. Europejska inicjatywa
New Skills for New Jobs
a Ramy Kwalifi kacji .................................................................... 47
2. Wartość dodana Europejskich i Krajowych Ram Kwalifi kacji
............................................................................
53
3. Glosariusz Europejskich i Krajowych Ram Kwalifi kacji – komentarz
.............................................................
61
4. Wprowadzanie Krajowych Ram Kwalifi kacji:
przykład Szkocji, Chorwacji i Austrii
..........................................................................................................................
69
4.1. Szkocja ............................................................................................................................................................................. 69
4.2. Austria ............................................................................................................................................................................. 78
4.3. Chorwacja ........................................................................................................................................................................ 79
5. Analiza raportów referencyjnych przygotowanych przez Maltę i Irlandię
..................................................
82
5.1. Malta ................................................................................................................................................................................ 82
5.2. Irlandia ............................................................................................................................................................................ 84
6. Potrzeba Ram Kwalifi kacji – polski punkt widzenia
..............................................................................................
86
6.1. Polskie Ramy Kwalifi kacji a rynek pracy ...................................................................................................................... 86
6.2. Krajowe Ramy Kwalifi kacji – uwagi dotyczące niektórych kompetencji ...................................................................96
7. Punkt startowy prac nad Polskimi Ramami Kwalifi kacji
..................................................................................
101
7.1. Dokonania w zakresie szkolnictwa ogólnego
– nowe podstawy programowe kształcenia ogólnego ................................................................................................ 101
7.2. Dokonania w sferze zawodowej – poziomy kwalifi kacji zawodowych w Polsce ...................................................... 102
7. 3. R a my k w a l i fi kacji dla szkolnictwa wyższego ............................................................................................................. 103
8. Rezultaty prac
....................................................................................................................................................................
106
8.1. Projekt tablic kategorii kluczowych deskryptorów zawodowych
i ogólnych oraz dla szkolnictwa wyższego .................................................................................................................. 106
8.2. Walidacja efektów uczenia się – zarys problemu ....................................................................................................... 130
8.3. Punktacja ECTS i ECVET w polskim systemie kwalifi kacji – zarys problemu ........................................................ 136
8.4. Budowanie zaplecza społecznego dla Ram Kwalifi kacji ............................................................................................138
9. Założenia badań empirycznych służących analizie systemu kwalifi kacji w Polsce
.................................
143
9.1. Założenia ogólne ........................................................................................................................................................... 143
9.2. Założenia z punktu widzenia funkcjonowania rynku pracy
i potrzeb pracodawców ................................................................................................................................................. 145
9.3. Metodyka badania ........................................................................................................................................................ 149
9.4. Wykorzystanie wyników badania w projekcie ........................................................................................................... 152
9.5. Założenia pełnego badania w latach następnych ...................................................................................................... 152
9.6. Podsumowanie .............................................................................................................................................................. 153
10. Na zakończenie
..................................................................................................................................................................
153
Bibliografi a
..................................................................................................................................................................................
156
Plik z chomika:
ktmalina
Inne pliki z tego folderu:
prezentacja p. Domańskiej.ppt
(12820 KB)
Anna Paszkowska-Rogacz - Psychologiczne podstawy wyboru zawodu.doc
(1947 KB)
Test Wiodacy typ inteligencji.doc
(91 KB)
Gra towarzyska, Holland.doc
(127 KB)
poradnictwo zawodowe w polsce.pdf
(185 KB)
Inne foldery tego chomika:
doradztwo zawodowe
Doradztwo zawodowe(1)
Doradztwo zawodowe(2)
Ocena Pracownicza
różne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin