Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifi kacji jako narzędzie uczenia się przez całe życie.pdf

(1645 KB) Pobierz
publikacja.indd
Od Europejskich
do Krajowych Ram Kwalifi kacji
(pod redakcją merytoryczną Ewy Chmieleckiej)
Warszawa, grudzień 2009
764954088.001.png
Publikacja przygotowana w ramach realizacji zadań partnera projektu systemowego
Ministerstwa Edukacji Narodowej pt. Opracowanie bilansu kwalifi kacji i kompetencji dostępnych
na rynku pracy w Polsce oraz modelu Krajowych Ram Kwalifi kacji – Poddziałanie 3.4.1 Priorytetu
III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Publikacja przygotowana z wykorzystaniem tekstów
opracowanych przez zespół ekspertów projektu w składzie:
Ewa Chmielecka –ekspert wiodący
Piotr Bartosiak
Krzysztof Chełpiński
Stanisław Drzażdżewski
Marek Frankowicz
Andrzej Janowski
Stefan Kwiatkowski
Ludmiła Łopacińska
Tom a sz Sa r y u sz -Wol sk i
Stanisław Sławiński
Magdalena Szpotowicz
Urszula Sztandar-Sztanderska
Jolanta Urbanik
Ireneusz Woźniak
Witold Woźniak
Małgorzata Żuber-Zielicz
oraz tekstów Łukasza Sienkiewicza i Michała Sitka
Redakcja i korekta:
Teresa Czerniewicz-Umer
Wydawca:
Fundacja „Fundusz Współpracy”
ul. Górnośląska 4a,
00-444 Warszawa,
www.cofund.org.pl
Opracowanie grafi czne:
Tom a sz Woź n i a k
druk:
Printmax
ul.Sochaczewska 37,
01-327 Warszawa
Nakład:
1500 egz.
Publikacja współfi nansowana przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
SPIS TREŚCI
Wstęp.
Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifi kacji jako narzędzie uczenia się przez całe życie ...........................................................7
1. Europejskie Ramy Kwalifi kacji – wybór dokumentów ........................................................................................... 10
1.1. Europejskie Ramy Kwalifi kacji dla uczenia się przez całe życie (ERK) ..................................................................... 10
1.2. Wyjaśnienie Europejskich Ram Kwalifi kacji dla uczenia się przez całe życie ........................................................... 22
1.3. Podnoszenie wzajemnego zaufania – zapewnianie jakości procesu ustalania odniesień do ERK ........................... 32
1.4. Kryteria i procedury odnoszenia poziomów krajowych kwalifi kacji
do Europejskich Ram Kwalifi kacji (ERK) ...................................................................................................................... 42
1.5. Europejska inicjatywa New Skills for New Jobs a Ramy Kwalifi kacji .................................................................... 47
2. Wartość dodana Europejskich i Krajowych Ram Kwalifi kacji ............................................................................ 53
3. Glosariusz Europejskich i Krajowych Ram Kwalifi kacji – komentarz ............................................................. 61
4. Wprowadzanie Krajowych Ram Kwalifi kacji:
przykład Szkocji, Chorwacji i Austrii .......................................................................................................................... 69
4.1. Szkocja ............................................................................................................................................................................. 69
4.2. Austria ............................................................................................................................................................................. 78
4.3. Chorwacja ........................................................................................................................................................................ 79
5. Analiza raportów referencyjnych przygotowanych przez Maltę i Irlandię .................................................. 82
5.1. Malta ................................................................................................................................................................................ 82
5.2. Irlandia ............................................................................................................................................................................ 84
6. Potrzeba Ram Kwalifi kacji – polski punkt widzenia .............................................................................................. 86
6.1. Polskie Ramy Kwalifi kacji a rynek pracy ...................................................................................................................... 86
6.2. Krajowe Ramy Kwalifi kacji – uwagi dotyczące niektórych kompetencji ...................................................................96
7. Punkt startowy prac nad Polskimi Ramami Kwalifi kacji .................................................................................. 101
7.1. Dokonania w zakresie szkolnictwa ogólnego
– nowe podstawy programowe kształcenia ogólnego ................................................................................................ 101
7.2. Dokonania w sferze zawodowej – poziomy kwalifi kacji zawodowych w Polsce ...................................................... 102
7. 3. R a my k w a l i fi kacji dla szkolnictwa wyższego ............................................................................................................. 103
8. Rezultaty prac .................................................................................................................................................................... 106
8.1. Projekt tablic kategorii kluczowych deskryptorów zawodowych
i ogólnych oraz dla szkolnictwa wyższego .................................................................................................................. 106
8.2. Walidacja efektów uczenia się – zarys problemu ....................................................................................................... 130
8.3. Punktacja ECTS i ECVET w polskim systemie kwalifi kacji – zarys problemu ........................................................ 136
8.4. Budowanie zaplecza społecznego dla Ram Kwalifi kacji ............................................................................................138
9. Założenia badań empirycznych służących analizie systemu kwalifi kacji w Polsce ................................. 143
9.1. Założenia ogólne ........................................................................................................................................................... 143
9.2. Założenia z punktu widzenia funkcjonowania rynku pracy
i potrzeb pracodawców ................................................................................................................................................. 145
9.3. Metodyka badania ........................................................................................................................................................ 149
9.4. Wykorzystanie wyników badania w projekcie ........................................................................................................... 152
9.5. Założenia pełnego badania w latach następnych ...................................................................................................... 152
9.6. Podsumowanie .............................................................................................................................................................. 153
10. Na zakończenie .................................................................................................................................................................. 153
Bibliografi a .................................................................................................................................................................................. 156
Zgłoś jeśli naruszono regulamin