przegld-morski-nr-42009.pdf

(6272 KB) Pobierz
329613235 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8436
– PLAGA XXI WIEKU
str. 4
29 DARŁOWSKA ESKADRA LOTNICZA str. 22 | BSP DLA SIŁ MORSKICH
NATO str. 30 | LIKWIDOWANIE NIEWYBUCHÓW W ZATOCE GDAŃSKIEJ str. 17
morski
MIESIĘCZNIK | KWIECIEŃ 2009 | NR 4 (022)
przegląd
przegląd
SOMALIJSCY PIRACI
329613235.007.png 329613235.008.png 329613235.009.png 329613235.010.png
polityka i gospodarka morska
zabezpieczenie działań
str. | 22
str. | 4
Somalijscy piraci – plaga
XXI wieku
zabezpieczenie działań
technika i uzbrojenie
str. | 30
BSP dla sił
morskich NATO
str. | 17
technika i uzbrojenie
str. | 24
Likwidowanie
niewybuchów
w Zatoce
Gdańskiej
U-Booty pod obcymi banderami
O zaletach niemieckich okrętów podwodnych przekonano się
już podczas minionych wojen światowych.
Zespół
redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący:
kmdr ppor. dr Mariusz Konarski
tel.: CA MON 266-207; 262-413,
e-mail: bandera@mw.mil.pl
Redaktor merytoryczny: dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel tel.: CA MON 845-186
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Teresa
Wieszczeczyńska, Urszula Zdunek
Skład i łamanie: Monika Klekociuk
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
+4822 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840-400, +4822 684 04 00
Zastępca dyrektora, sekretarz redakcji
„Polski Zbrojnej”: Wojciech Kiss-Orski
tel.: CA MON 840-222, (0-22) 684-02-22;
e-mail: wko@redakcjawojskowa.pl
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Marian Kluczyński
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
Przegląd Morski ukazuje się od grudnia 1928 roku.
329613235.001.png
¢ POLITYKA I GOSPODARKA MORSKA
Somalijscy piraci – plaga XXI wieku,
kmdr por. Ryszard Miler, kpt. mar. Mariusz Bojarski .........................4
Obrona przeciwrakietowa USA,
Robert Czulda .......................................................................................8
przegląd
morski
KWIECIEŃ 2009 | NR 4 (022)
Szanowni Czytelnicy!
¢ MORSKA SZTUKA WOJENNA
Rozważania o sztuce operacyjnej MW (cz. I),
dr inż. Henryk Sołkiewicz ..................................................................11
Numer otwiera artykuł
kmdr. por. Ryszarda
Milera oraz kpt. mar.
Mariusza Bojarskiego
o jednej z najwięk-
szych plag XXI wieku –
piractwie na morzu.
Autorzy omawiają m.in. metody działania
piratów oraz udział sił morskich różnych
państw w operacjach antypirackich.
Dr inż. Henryk Sołkiewicz w pierwszej czę-
ści swego opracowania omawia natomiast
obecną sytuację w morskim rodzaju sił
zbrojnych oraz zmiany w środowisku bez-
pieczeństwa, powodujące konieczność
weryfikacji sztuki operacyjnej Marynarki
Wojennej.
Likwidacja niewybuchów w Zatoce Gdańskiej
to temat artykułu kmdr. por. dr. inż. Adama
Cichockiego. Autor podjął próbę przedsta-
wienia niektórych aspektów likwidacji odnaj-
dywanych pod wodą elementów poniemiec-
kiego uzbrojenia.
Eksport niemieckich okrętów podwodnych
po II wojnie światowej opisuje kmdr ppor.
Tomasz Witkiewicz. Te konstruowane przez
niemiecki przemysł i biura projektowe
okręty posiadają uznaną markę i znajdują
nabywców na całym świecie. Wśród kon-
trahentów znajduje się również Polska.
Uzbrojenia morskiego dotyczy także artykuł
ppłk. dr. inż. Jerzego Garstki, w którym autor
omawia użycie bezzałogowych statków
powietrznych w działaniach militarnych.
Państwa uwadze polecam także pozostałe,
równie interesujące artykuły podejmujące
tematykę morską.
Życzę przyjemnej lektury i zapraszam do
podzielenia się swoimi uwagami oraz
przemyśleniami na łamach naszego cza-
sopisma.
¢ ZABEZPIECZENIE DZIAŁAŃ
Likwidowanie niewybuchów w Zatoce Gdańskiej,
kmdr por. dr inż. Adam Cichocki .......................................................17
29 Darłowska Eskadra Lotnicza,
kpt. mar. Czesław Cichy .....................................................................22
¢ TECHNIKA I UZBROJENIE
U-Booty pod obcymi banderami,
kmdr ppor. Tomasz Witkiewicz .........................................................24
BSP dla sił morskich NATO,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka ..............................................30
AKTUALNOŚCI ...................................................................................33
Satelitarne systemy nawigacji,
Przemysław Miller .............................................................................42
¢ SZKOLENIE I WYCHOWANIE
Metody geostatystyczne,
dr Beata Kloskowska, kmdr ppor. Dariusz Kloskowski ..................52
¢ SIŁY MORSKIE INNYCH PAŃSTW
Z życia flot, kmdr por. Maciej Nałęcz ...............................................57
¢ RECENZJE I OMóWIENIA
Kolejne „Komunikaty Instytutu Bałtyckiego”,
kmdr ppor. rez. dr Ireneusz Bieniecki ..............................................62
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
kmdr ppor. dr
Mariusz Konarski
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2009/04
przegląd morski
329613235.002.png 329613235.003.png
polityka i gospodarka morska O bezpieczeństwo na morzu
kmdr por. ryszarD
MiLEr
Ośrodek Współpracy
i Doradztwa dla Żeglugi
(NCaGs)
W latach 2003–
–2006 pełnił funkcję
oficera NCAGS
w MCC - HQ
Nortwood w Wielkiej
Brytanii. Obecnie
jest szefem Ośrodka
Współpracy
i Doradztwa dla
Żeglugi w Centrum
Operacji Morskich.
Fregata FranCuSka
patrolująca rejon największej
aktywności piratów
Somalijscy piraci –
plaga XXI wieku
kpt. mar. Mariusz
BOJarsKi
Ośrodek Współpracy
i Doradztwa dla Żeglugi
(NCaGs)
Był oficerem sekcji
personalnej
Akademii Marynarki
Wojennej. Obecnie
jest młodszym
specjalistą Ośrodka
Współpracy
i Doradztwa dla
Żeglugi Centrum
Operacji Morskich.
Żegluga stała się atrakcyjnym obiektem ataków zorganizowanych
grup przestępczych. Atakom tym próbują przeciwdziałać
organizacje międzynarodowe, m.in. UE i NATO.
czącej Morze Czerwone z Oce-
anem Indyjskim przebiega jeden
z najbardziej uczęszczanych
morskich szlaków tranzytowych na świe-
cie. Wiedzie tędy najkrótsza droga z Azji
do Europy i Ameryki Północnej. Co roku
wody te przemierza około dwudziestu ty-
sięcy statków. Ze względu na częste akty
piractwa swobodna żegluga w tym rejo-
nie stała się jednak niebezpieczna.
Piraci atakujący statki pochodzą głów-
nie z leżącej nad Zatoką Adeńską Soma-
lii. Wschodnie wybrzeże tego kraju ob-
lewają wody Oceanu Indyjskiego, na któ-
rym również obserwuje się zwiększoną
aktywność piratów. Somalia jest krajem
rozdartym wewnętrznie na skutek od lat
trwających wojen domowych. Władze
państwa nie potrafią zapewnić ładu i po-
rządku społecznego.
Charakterystyka zjawiska
W okresie do 1 stycznia do 31 grud-
nia 2008 roku do International Mariti-
me Bureau–Piracy Reporting Centre
(IMB PRC) napłynęły informacje o 293 1
aktach piractwa na całym świecie, przy
1 ICC International Maritime Bureau Piracy and Armed
Robbery Against Ship Annual Report . 1 stycznia –
31 grudnia 2008 r.
przegląd morski
2009/04
P rzez wody Zatoki Adeńskiej łą-
329613235.004.png 329613235.005.png
czym aż do 111 z nich doszło w Zatoce Adeńskiej
i u wschodnich wybrzeży Somalii. Jest to liczba
prawie dwukrotnie większa niż liczba aktów pi-
ractwa z 2007 roku. W ubiegłym roku somalijscy
piraci uprowadzili dla okupu 42 różnego rodzaju
statki oraz 815 marynarzy. Do 21 stycznia bieżą-
cego roku w rękach piratów pozostawało 10 jed-
nostek handlowych z ich załogami (rys. 1).
Do wejścia na pokład porywanego statku pira-
ci zazwyczaj używali małych, szybkich łodzi o du-
żych możliwościach manewrowych, co ograni-
czało zasięg działania piratów do strefy przybrzeż-
nej. Aby uniknąć zagrożenia atakiem, zalecano
kapitanom statków utrzymywanie odległości mi-
nimum 50 mil morskich od somalijskich wybrze-
ży. Piraci opracowali jednak metodę umożliwia-
jącą im działanie nawet setki mil morskich od
brzegu. Używają tzw. statków matek – większych
statków (najczęściej kutrów rybackich porwanych
wcześniej w strefie przybrzeżnej) o dużo więk-
szym zasięgu, na których transportują małe ło-
dzie. Po zlokalizowaniu obiektu ataku – statku –
najpierw ostrzeliwują go, zmuszając kapitana do
zatrzymania. Następnie, wykorzystując łodzie,
wchodzą na pokład i przejmują statek. Przemiesz-
czają się do wybrzeży Somalii i stawiają żądania
– za uwolnienie jednostki i załogi żądają od ar-
matorów okupu, wynoszącego zazwyczaj milio-
ny dolarów.
Zdefiniowane zjawisko
W artykule 101 konwencji o prawie morza zapi-
sano:
Każdy z następujących czynów stanowi piractwo:
(a) wszelki bezprawny akt gwałtu, zatrzymania lub
grabieży popełniony dla celów osobistych przez za-
łogę lub pasażerów prywatnego statku lub samolo-
tu i wymierzony:
(i) na morzu pełnym przeciwko innemu statkowi
morskiemu lub powietrznemu albo przeciwko oso-
bom lub mieniu na pokładzie takiego statku mor-
skiego lub powietrznego;
(ii) przeciwko statkowi morskiemu lub powietrzne-
mu, osobom lub mieniu w miejscu niepodlegają-
cym jurysdykcji żadnego państwa;
(b) wszelki akt dobrowolnego udziału w korzystaniu
ze statku morskiego lub powietrznego, jeżeli jego
sprawca wiedział o okolicznościach nadających ta-
kiemu statkowi charakter pirackiego statku mor-
skiego lub powietrznego;
(c) wszelki akt podżegania do popełnienia czynów
określonych w punktach (a) i (b) lub wszelki akt ce-
lowego ułatwiania popełnienia takich czynów.
Źródło: konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych o pra-
wie morza, podpisana w montego Bay 10 grudnia 1982 roku.
malii oraz podejmować wszelkie działania zwią-
zane ze zwalczaniem aktów piractwa na wodach
Zatoki Adeńskiej u wybrzeży Somalii, włącznie
z użyciem sił morskich i lotniczych.
Zgodnie z wydanymi rezolucjami Rada UE za-
decydowała w listopadzie ubiegłego roku o przy-
gotowaniu operacji morskiej pod nazwą „Atalan-
ta”. Operacja ta ma na celu:
- ochronę statków uczestniczących w progra-
mie pomocy żywnościowej WFP (World Food
Program), dostarczających pomoc humanitarną
m.in. do Somali;
- zapewnienie bezpośredniej ochrony statków
korzystających z morskich szlaków tranzyto-
wych;
- patrolowanie obszarów u wybrzeży Somalii,
w tym wód terytorialnych, na których żegluga
handlowa jest szczególnie zagrożona;
- zwalczanie aktów piractwa wszelkimi środka-
mi, włącznie z użyciem uzbrojenia.
reakcja
Próbując przeciwdziałać zagrożeniu bezpie-
czeństwa żeglugi, Unia Europejska powołała
w sierpniu ubiegłego roku w Brukseli centrum
koordynujące – Naval Coordination Cell (EU NA-
VCO). Ma ono informować kapitanów jednostek
handlowych o aktualnej sytuacji w rejonie Zato-
ki Adeńskiej oraz u wschodnich wybrzeży Soma-
lii. Coraz śmielsze działania piratów w drugiej
połowie ubiegłego roku spowodowały jednak, że
Rada Bezpieczeństwa ONZ uchwaliła rezolucję
zezwalającą UE na przeprowadzenie pierwszej
w historii operacji morskiej przeciwko piratom
w Zatoce Adeńskiej i u wybrzeży Somalii. Na mo-
cy rezolucji 1846 kraje oraz organizacje podej-
mujące we współpracy z tymczasowym federal-
nym rządem Somalii walkę z piractwem mogą
wkraczać na wody terytorialne i na terytorium So-
2009/04
przegląd morski
329613235.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin