2.docx

(1454 KB) Pobierz

1. Tworzenie prezentacji

Tworzenie prezentacji przy wykorzystaniu aplikacji PowerPoint 2007

 

Prezentacja wykona przy użyciu aplikacji PowerPoint 2007 złożona jest z serii slajdów. Każdy slajd można edytować pod kątem rozmieszczenia poszczególnych elementów – wykorzystuje się do tego układy. Można wybrać z kilku proponowanych układów przez aplikację PowerPoint. Można także zmodyfikować już istniejące układy.

 

Motywy są konfiguracjami kolorów, czcionek i efektów specjalnych. Każdy slajd może posiadać tło – kolorowe podłoże na którym znajdują się obiekty. Do stworzonej prezentacji można dobrać różne motywy i różne tła. Gotową prezentację można przedstawić wykorzystując pokaz slajdów.

 

Tworzenie slajdu tytułowego

Gdy aplikacja PowerPoint zostanie uruchomiona, w głównym oknie zostaje wyświetlony slajd tytułowy nowej prezentacji. Można wpisać tytuł realizowanej prezentacji w polu tytułu oraz podtytuł w polu podtytułu.

·         Aby wprowadzić tytuł należy: kliknąć na pole „Kliknij, aby dodać tytuł” oraz wprowadzić tekst.

·         Aby wprowadzić podtytuł należy: kliknąć na pole „Kliknij, aby dodać podtytuł” oraz wprowadzić tekst.

Można zrezygnować ze slajdu tytułowego – należy wtedy kliknąć przycisk Usuń znajdujący się na pasku zakładek, w zakładce Narzędzia główne, w grupie poleceń Slajdy.

 

 

Dla przykładu można wprowadzić tytuł: „Wybrane aspekty zarządzania grupą projektową” oraz podtytuł „Tworzenie grupy projektowej”. Po prowadzeniu tekstu otrzymamy:

 

Należy zwrócić uwagę na fakt, że tekst wprowadzany w pola tekstowe można edytować pod kątem czcionki, rozmiaru, koloru, itp. Należy zaznaczyć tekst w wybranym polu tekstowym i posłużyć się grupą przycisków Czcionka, która znajduje się na pasku zakładek, w zakładce Narzędzia główne.

Ikona obiektuZastanów się

Co należy zrobić aby usunąć slajd tytułowy?

Np. należy kliknąć przycisk Usuń znajdujący się na pasku zakładek, w zakładce Narzędzia główne, w grupie poleceń Slajdy.

Tworzenie nowego slajdu

 

Po stworzeniu slajdu tytułowego można stworzyć kolejne slajdy. Aby stworzyć nowy należy:

 

·         Wybrać zakładkę Narzędzia główne

·         Kliknąć na przycisk Nowy slajd (kliknąć na napis „Nowy slajd”, jeżeli kliknie się na obrazek zostanie dodany nowy slajd z domyślnym układem), który znajduje się w grupie poleceń Slajdy.

·         Po kliknięciu pojawi się okno dialogowe zawierające klika proponowanych przez motyw Office układów nowych slajdów.

·         Należy teraz kliknąć w wybrany układ, co spowoduje dodanie nowego slajdu do prezentacji oraz wyświetlenie nowododanego slajdu w oknie głównym.


 

Aby zmienić już wybrany układ dla danego slajdu należy kliknąć prawym klawiszem myszki na slajdzie bądź na jego miniaturze. Pojawi się wysuwane menu, z którego należy najechać kursorem na pozycję Układ i wybrać odpowiedni układ.

 

Istnieje wiele sposobów dodawania nowych slajdów. Innym sposobem niż ten przedstawiony powyżej jest kliknięcie prawym klawiszem myszki na obszarze gdzie znajdują się miniatury slajdów (zakładka Slajdy) i wybranie z menu pozycję . Dodany slajd będzie miał układ taki jak był użyty do poprzedniego slajdu. Aby zmienić układ slajdu należy kliknąć prawym klawiszem myszki na miniaturę tego slajdu i wybrać z menu pozycję oraz wybrać żądany układ.

 

Dla przykładu można wprowadzić tekst dla nowego slajdu w układzie „Tytuł i zawartość” przedstawionym powyżej. Należy kliknąć w pole „Kliknij, aby dodać tytuł” i wprowadzić tekst: „Poszukiwane cechy przyszłego pracownika”. Następnie należy kliknąć na pole „Kliknij, aby dodać tekst” (należy zwrócić uwagę ze tekst w tym polu będzie wypunktowany – typu lista) i wprowadzić kolejno punkty: „Doświadczenie zawodowe”, „Kompetencje pracownika”, „Umiejętność pracy w grupie”, „Inne”. Otrzymany slajd powinien wyglądać jak poniżej:

 

Można stworzyć listę kilkupoziomową. Aby stworzyć taką listę najpierw można stworzyć nowy slajd. Niech nowy slajd ma układ także „Tytuł i zawartość”. Do pola tytuł można przykładowo wprowadzić tekst „Doświadczenie zawodowe”. W drugim polu można wpisać następujące punkty: „Liczba zrealizowanych projektów”, „Dużych projektów”, „Średnich projektów”, „Małych projektów”. Oraz kolejne punkty „Staże”, „Staże”, „Staże półroczne”, „Staże roczne”. Otrzymany slajd będzie miał postać:

Teraz można wprowadzić hierarchię wypunktowań. Aby to zrobić należy posłużyć się przyciskiem Zmniejsz poziom listy (1), który znajduje się na pasku zakładek, w zakładce Narzędzia główne, w grupie przycisków Akapit. Należy zaznaczyć punkty które mają być na niższym poziomie:

A następnie kliknąć przycisk Zmniejsz poziom listy co spowoduje zmniejszenie poziomu punktów zaznaczonych:

Podobnie można postąpić z ostatnimi dwoma punktami. Wykorzystując przycisk Zwiększ poziom listy na zaznaczonych punktach można wrócić do początkowego wypunktowania. Należy pamiętać, że można wprowadzić więcej niż dwa poziomy listy – w ten sam sposób w jaki wprowadzono drugi poziom.

Tekst można także zorganizować w dwie kolumny. Aby wykorzystać taki układ można stworzyć slajd z układem „Dwa elementy zawartości”. Można wykorzystaj jeden z przedstawionych sposobów dodawania nowego slajdu.

Po dodaniu nowego slajdu można dla przykładu wpisać w pole tytuły: „Kompetencje pracownika”. W lewej kolumnie poniżej tytułu można wprowadzić punkty: „Certyfikaty ukończenia kursów” oraz podpunkty, „Przebyte szkolenia” oraz podpunkty, a w drugiej kolumnie: „Znajomość języków obcych” oraz podpunkty. Po wprowadzeniu teksty i zmianie poziomów slajd powinien mieć postać:

W każdym momencie można wrócić do wcześniejszego slajdu by nanieść jakieś poprawki. Jeżeli chce się dodać do jakiegoś pola tekst należy wskazać wskaźnikiem myszki miejsce gdzie chce się wstawić tekst i kliknąć by wywołać edycje tekstu. Następnie należy wprowadzić tekst, który chce się dodać.

Można także wprowadzać zmiany do już istniejącego tekstu. Należy zaznaczyć tekst, który chcemy zmienić i wpisać nowy. Albo użyć klawisza Backspace na klawiaturze aby kasować poszczególne znaki. Można także zaznaczyć tekst i użyć klawisza Delete na klawiaturze aby usunąć cały zaznaczony tekst.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin