Artur Szrejter - Mitologia Germańska.rtf

(1343 KB) Pobierz
Artur Szrejter MITOLOGIA

Artur Szrejter MITOLOGIA

GERMAŃSKA

Przedświt

 

Copyright © by Wydawnictwo Przedświt Wydanie pierwsze, Warszawa 1997

Ilustracje: Jarosław Musiał

ISBN 83-85081-93-3

Wydawnictwo Przedświt AL Ujazdowskie 16 m. 49 00-478 Warszawa tel. 621-67-64

Jesion Yggdrasill najpierwszy jest z drzew, Skidbladnir ze statków, Odin z Asów, Sleipnir z koni, Bifrost z mostów, Bragi ze skaldów, Habrok z jastrzębi, a z psów Garm.

Grimnismal

um. A. Załuska-Strómberg


Spis treści

Wstęp ..........................................................   9

Wykaz skrów ..................................................   13

OPOWIEŚCI O BOGACH

I. Genesis

O tym, jak powstał świat ...................................... 19

O tym, jak świat wygląda ...................................... 23

1. Asgard i Wanaheim..................................... 23

2. Alfheim .............................................. 25

3. Midgard. ............................................. 25

4. Utgard............................................... 26

5. Svartalfheim .......................................... 26

6. Niflheim ............................................. 27

7. Jesion Yggdrasill. ...................................... 28

O tym, jak czas jest podzielony ................................. 29

O tym, ilu jest bogów......................................... 30

II. Olbrzymy, bogowie i krasnoludy

OPOWIEŚCI Z PRAWIEKÓW I ERY ZŁOTEJ

O potopie w prawieku ........................................   37

O tym, jak Asowie z Wanami walczyli ............................   38

O trunku Skaldamjód, czyli o Miodzie Skaldów. ...................  

Turniej Darów, czyli o kunszcie krasnoludów ........:.............   49

O tym, jak Odyn ofiarował się samemu sobie. .....................   54

Thjazi i Skadi, czyli o olbrzymach z Thrymheimu ..................   56

O tym, jak Rig ludzkość podzielił ...............................   61

O tym, jak Thor Mjóllnira odzyskiwał ...........................   63

O skarbie Andwariego, zwanym teżotem Wólsungów lub

otem Gjukungów, czyli o tym, jak klątwa zabiła wielu

dzielnych mężów ............................................   67

O kotle Hymira .............................................   71

O tym, jak Thor samotrzeć wyprawił się do Utgardu. ...............   78

O nowych murach Asgardu, czyli jak Freyę za mąż wydawano ........   84

O kamiennogłowym Hrungnirze................................   87

O uwięzieniu Grimnira .......................................   90

O wilku Fenrirze.............................................   94


Ojciec i syn: Odyn i Thor .....................................   99

Loki. .....................................................   100

Freya.....................................................   102

Frigg .....................................................   103

Gefjun....................................................   103

Idunn ....................................................   104

jrd ....................................................   104

RAGNARÓK LOS BOGÓW

O tym, jak Odyn Rind zdobywał............................... 107

O tym, jak Odyn wólwę wskrzesił .............................. 110

O Baldrze i Hódzie, zemście Walego i wyprawie Hermoda .......... 112

O wyprawie Skirnira. ........................................ 118

O tym, jak ucztowano u Aegira i ścigano Lokiego ................. 121

O mądrym Wafthrudnirze .................................... 124

O tym, jak świat się skończył, czyli o Ragnaróku .................. 125

OWNIK POSTACI ZNANYCH Z MITOLOGII I DEMONOLOGII

1. Bogowie ................................................   137

2. Potwory.................................................   171

3. Ogólne informacje o bogach i innych

stworzeniach mitologii germańskiej ..........................   175

4. Niektóre stworzenia znane z demonologii germańskiej...........   183

ANEKSY

ANEKS I: BUDOWA ŚWIATA

Rzut pionowy układu światów .................................   195

Mapa świata na poziomie Midgardu ............................   196

ANEKS II: TABLICE GENEALOGICZNE

Genealogia Asów ...........................................   197

Asowie, którzy bę panować w Gimlei. .........................   197

Genealogia Wanów..........................................   198

Genealogia bogów u Tacyta ...................................   198

Genealogia I pokolenia olbrzymów (przed potopem) ..............   199

Genealogia Olbrzymów Ognia oraz potomstwo Lokiego............   199

Genealogia Olbrzymów Wody .................................   200

Genealogia Olbrzymów Wichru i Burzy .........................   201

Genealogia niektórych Olbrzymów Skalnych i Oszronionych ........   202

Genealogia olbrzymów o nieznanym pochodzeniu, których

potomkami były półboskie byty astralne.........................   202

Genealogia krasnoludów ze Svartalfheimu .......................   203

Genealogia ludzi ...........................................   203

Bibliografia ...................................................   205

 

Wstęp

 

Wszystkie znane historii ludy posiadały (lub posiadają) opowieści o bogach, demonach, potworach i herosach mity, tworzące mitologię. Tłumaczyła ona (oczywiście, nie w sposób historyczno-racjonalny, tylko religijno-magiczny) porządek świata jego stworzenie, rolę bogów, miejsce człowieka. Niektóre mitologie, opisywane już w starożytności (jak grecka, babilońska czy egipska), na trwałe weszły do kultury światowej, były też jednakże takie, które zanikły, choć stworzone zostały przez ludy zamieszkujące środek Europy na przykład Słowian.

Mitologia germańska miała więcej szczęścia. Wprawdzie pogaństwo germańskie zostało wykrzewione przez chrześcijaństwo tak samo jak pogaństwo słowiańskie, jednak w odległej Islandii znaleźli się w średniowieczu wykształceni ludzie, którzy postanowili przekazać potomnym dziedzictwo przodków. Zapisali więc pogańskie opowieści o bogach germańskich. Tak powstały obie Eddy: Starsza (Poetycka), zawierająca anonimowe pieśni o bogach i bohaterach, oraz odsza (Prozaiczna), napisana prozą przez najwybitniejszego islandzkiego historyka doby średniowiecza, Snorriego Sturlusona (1179-1241), rozszerzająca niektóre wątki mitologiczne, znane już ze Starszej Eddy.

nie głównie na tych dwóch księgach przyjdzie nam się oprzeć, opisując mitologię germańską. Oczywiście każda z nich niesie inną wartość poznawczą Edda Starsza (jak naukowcy powszechnie przyjmują) znacznie większą, gdyż erudycyjne dzieło Sturlusona, Eddęodszą uważa się za nazbyt późne i zbyt przesycone uczonością średniowieczną, by w pełni oddawało pogańskiego „ducha" poprzedniej epoki.

Trzecim podstawowym źem jest napisana w 98 r. n.e. praca rzymskiego historyka, Tacyta (ok. 55-120 r. n.e.), Germania (pełny tytuł łaciński brzmi De origine et situ Germanorum), opisująca kontynentalne ludy germańskie. Znajduje się tam też kilka ustęw o ich religii. Wprawdzie odległość w czasie (I w. n.e. XIII w. n.e.) i przestrzeni (kontynent Islandia) pomiędzy Germanią a Eddamijest jest duża, ale udało się znaleźć liczne pokrewieństwa, łączące fakty, opisane w tych trzech dziełach.

Istnieją też inne źa pieśni średniowiecznych skaldów skandynawskich, wzmianki w skandynawskich kronikach królewskich, pojedyncze zapisy o treści kultowej z terenu Niemiec czy Anglii, eposy o bohaterach itd., ale żadne /. nich nie ma takiego znaczenia jak wymienione wcześniej trzy dzieła.

Mimo długich badań, nie udało się jednoznacznie ustalić, jak bardzo powiązane były wierzenia Germanów kontynentalnych ze skandynawskimi (a przecież 90% świadectw pisanych odnosi się do tych ostatnich), jednak przeważa pogląd, że na podstawie przekazów Skan-dynawów można rekonstruować religię wszystkich Germanów. To sprawia, że opracowania oparte na Eddach nazywa się religią czy mitologią Germanów.

Celem niniejszej książki nie było całciowe omówienie religii Germanów, a skupienie się na mitologii i skrótowe przedstawienie demonologii (patrz omówienie różnicy pomiędzy tymi terminami na końcu wstępu). Autor zebrał, spróbował logicznie posegregować i ustawić w „chronologicznej" kolejności mity, zapisane przede wszystkim w Starszej Eddzie. Zadanie to nie do końca zostało wypełnione, bo wypełnione być nie mogło, gdyż każda mitologia charakteryzuje się brakiem wewnętrznej spójności treści i brakiem ściśle określonego następstwa zdarzeń (jest to nieuniknione, gdyż mitologie były tworzone nie w jednym czasie i nie przez jednego człowieka, a w ciągu stuleci, czy nawet tysiącleci, przez całe ludy, na przykład Germanów, zamieszkujących połowę Europy).

Autor ograniczył się przy tym do tak zwanych Pieśni o bogach ze Starszej Eddy, pomijając Pieśni o bohaterach, gdyż ich opracowanie stanowi materiał na odrębną, dużą książ. Oczywiście, i z nich zostały wyciągnięte potrzebne informacje, ale tylko, jeśli tyczyły mitologii.

Książka została podzielona na dwie części. W partii pierwszej w sposób narracyjny opowiedziano mity o bogach germańskich, natomiast część...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin