przeciw przemocy program.odt

(37 KB) Pobierz

Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród młodzieży w ostatnich latach jest eskalacja zachowań nasyconych agresją. Z uwagi na wymiar i natężenie tego zjawiska postanowiliśmy stworzyć program, którego celem byłoby zminimalizowanie przyczyn agresji i przeciwdziałanie przemocy, a także wskazanie właściwych wyborów życiowych i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. AUTORSKI PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIAPRZEMOCY I AGRESJI W SZKOLE

WSTĘP
     Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród młodzieży w ostatnich latach jest eskalacja zachowań nasyconych agresją. Z uwagi na wymiar i natężenie tego zjawiska postanowiliśmy stworzyć program, którego celem byłoby zminimalizowanie przyczyn agresji i przeciwdziałanie przemocy, a także wskazanie właściwych wyborów życiowych i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. Zdajemy sobie sprawę, że szkoła jako placówka edukacyjno-wychowawcza w dużej mierze odpowiada za kształtowanie właściwych postaw społecznych swych uczniów, musi więc wskazać im właściwą drogę w życiu, naświetlić pozytywne postawy społeczne i moralne, dzięki którym będą prawidłowo funkcjonowali w społeczeństwie. Aby program ten przyniósł zamierzone efekty musi być wspierany ścisłą współpracą ze środowiskiem rodzinnym, w którym młodzi ludzie wzrastają.
     Założenia teoretyczne programu wynikają z podstawowych prawidłowości i zasad psychologii ogólnej i społecznej.

CZĘŚĆ TEORETYCZNA

     AGRESJA– w znaczeniu potocznym oznacza wrogie ruchy i zachowania mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty czy bólu. Jest ona pokazaniem pozycji dominującej. Agresja jest zapalnikiem przemocy.
     Agresja pośrednia objawia się przez ignorowanie poleceń i zakazów, wydawanie nieprzychylnej opinii, agresja przemieszczona to np.: trzaskanie drzwiami, rzucanie przedmiotami, niszczenie wytworów własnej pracy, pisanie po ławkach, ataki na rówieśników, a agresja werbalna przejawia się aroganckimi, obraźliwymi wypowiedziami.

Przyczyny zachowań agresywnych u dziecka:

       agresja i przemoc w rodzinie,

       chaos w rodzinie,

       negatywny lub chłodny stosunek rodziców do dziecka,

       brak wyznaczonych granic, których dziecku nie wolno przekraczać w zachowaniu wobec rodziców, rodzeństwa, rówieśników,

       mało rozwinięta samokontrola swoich emocji,

       ustabilizowane wzory zachowań agresywnych i stosowania przemocy,

       używanie alkoholu i narkotyków,

       nuda,

       przekazywana w telewizji przemoc.

       Najczęstsze przejawy agresji fizycznej wśród uczniów:

       pobicia i bójki,

       przestraszanie,

       niszczenie cudzych rzeczy,

       niszczenie sprzętu szkolnego,

       zachęcanie do bicia,

       wymuszanie,

       bicie młodszych kolegów,

       napastowanie fizyczne przez zorganizowaną grupę.

       Agresja słowna uczniów wyraża się poprzez:

       grożenie pobiciem,

       przezywanie,

       przekleństwa,

       ordynarne odzywki,

       wyśmiewanie,

       kłótnie,

       grożenie skarżeniem,

       napastowanie słowne przez zorganizowaną grupę.

       Agresywne zachowania uczniów służą m. in.:
odreagowaniu złości, wyżyciu się, osiągnięciu jakiegoś celu, zwróceniu na siebie uwagi, zaspokojeniu potrzeb, rozładowaniu lęków i napięć, demonstracji siły, maskowaniu lęku i słabości, zdobyciu akceptacji grupy, odpowiedzi na agresję («przemoc rodzi przemoc»).

PRZEMOC– działanie powodujące naruszenie praw człowieka. To każde działanie, słowo, które nas poniża, powoduje krzywdę, cierpienie.
      Istotą przemocy fizycznej jest zadawanie i powodowanie cierpień. Oto jej cztery podstawowe formy:

       bicie– uderzanie ręką, uderzanie przedmiotami, szarpanie za włosy, za uszy, kopanie, popychanie i inne,

       przymuszanie– do trzymania podniesionych rąk, do klęczenia, wykonywania różnych prac fizycznych, zmiany miejsca przebywania, opuszczania klasy szkolnej i inne,

       ograniczanie– zakaz wychodzenia z klasy szkolnej, szkoły, mieszkania, wiązanie, zakaz jedzenia i inne,

       pozbawianie– noszenia ulubionej odzieży, spotkań towarzyskich, stałego miejsca przebywania w jakimś pomieszczeniu i inne.      Przemoc emocjonalna wobec dziecka może się przejawiać na różne sposoby:

       przemoc słowna polegać może na oczernianiu, zawstydzaniu, oskarżaniu, przezywaniu (obniża poczucie wartości i porównuje go z innymi dziećmi), naśmiewanie się,

       odrzucenie (fizyczne i emocjonalne),

       degradowanie czyli ocenianie, obniżanie poczucia wartości poprzez krytykę, porównywanie do innych,

       terroryzowanie czyli straszenie lub zastraszanie,

       izolowanie od środowiska zewnętrznego, od grup rówieśniczych, od zajęć pozaszkolnych, od dalszej rodziny (dziadków, cioć, etc,), nie wyrażanie myśli i uczuć wewnątrz rodziny, zakaz budowania własnej indywidualności,

       obowiązek istnienia w strukturach, tzn. że dziecko musi funkcjonować w zaakceptowanej strukturze, ryzykiem takiego postępowania wobec dziecka jest możliwość pojawienia się w przyszłości psychoz środowiskowych i osobowościowych,

       korumpowanie, czyli zmuszanie do kradzieży, żebractwa, proponowanie lub przymuszanie do picia alkoholu,

       eksploatacja, czyli przymuszanie do czynności i ról przekraczających możliwości rozwojowe dziecka, przejawiające się w zamianie ról i przemocy seksualnej,

       pozbawianie stymulacji emocjonalnej, intelektualnej, społecznej,

       niepewne i niestabilne wychowanie, czyli brak czytelnych zasad i norm wychowania

       Czynniki ryzyka:

       bezrobocie w rodzinie, bieda, marginalizacja społeczna,

       przemoc i niewydolność wychowawcza rodziny,

       niska samoocena,

       zatarte granice, brak pozytywnych wzorów,

       brak jasno określonych norm etycznych i moralnych,

       używanie substancji psychoaktywnych,

       niepowodzenia szkolne,

       niezaspokojenie pragnień i potrzeb,

       przynależność do nieformalnych grup i subkultur,

       gloryfikacja przemocy w mediachCzynniki zapobiegające:

       aktywna współpraca w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ucznia na linii szkoła– dom,

       działania profilaktyczne dostosowane do potrzeb szkoły,

       zajęcia pozalekcyjne kompensujące deficyt poznawczy, emocjonalny i wychowawczy,

       pomoc materialna w ramach posiadanych środków finansowych oraz współpraca z organizacjami pomocowymi działającymi na terenie gminy,

       zajęcia integracyjne zespołu klasowego.

             Typowych agresorów charakteryzuje stosowanie przemocy wobec rówieśników. Mają PSYCHOLOGICZNY PORTRET AGRESORA
stosunkowo małą samokontrolę i tendencję do zachowań agresywnych wtedy, gdy przeżywają strach lub stres. Stosują agresję i przemoc, gdy cierpią z powodów osobistych, rodzinnych i społecznych. Łatwo wpadają we frustrację, są impulsywni mają stałe wzorce do zachowań agresywnych i stosowania przemocy. W powszechnej opinii psychologów i psychiatrów, osoby o agresywnym zachowaniu są w rzeczywistości niespokojne i niepewne siebie.
       Agresorzy wykazują dużą aktywność i energię, chcą panować nad otoczeniem podporządkowując sobie innych i czerpią z tego satysfakcję. Wychowują się w rodzinach z licznymi problemami (alkoholizm, przestępstwa, przemoc, rozwody, itp.), gdzie dorośli stosują podwójne wzorce zachowań (np. co innego mówią, a co innego robią) i znajdują się w trudnych warunkach materialnych. To wszystko może wywoływać w nich wrogość wobec otoczenia.Agresorzy czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy. Ich ofiary muszą dostarczać im np. papierosy lub inne rzeczy, mające dla nich wartość. Warto dodać, że agresorzy cieszą się swoistym prestiżem w najbliższym otoczeniu (koledzy, znajomi).
Dzieci agresywne:

       dokuczają, wyśmiewają, ośmieszają, przezywają, robią sobie żarty — bijąc popychając, kopiąc — swoją agresję kierują głównie do słabszych, bezbronnych,

       mają potrzebę dominacji wobec innych, chcą ich podporządkować sobie, używając groźby i siły, bronią własnych praw, lekceważąc prawa innych,

       łatwo popadają w gniew, są impulsywni, sfrustrowani,

       nie umieją poradzić sobie z trudnościami i przeciwnościami, trudno jest im stosować się do ogólnie przyjętych reguł,

       generalnie są nastawieni «na nie», przyjmują postawy wrogie,

       są zadowoleni z własnych zachowań, bez poczucia wstydu i winy,

       mają łatwy kontakt z otoczeniem, umieją się wybronić w trudnej sytuacji, mają na wszystko odpowiedź,

       są biegłe w udawaniu,

       dość wcześnie prezentują zachowanie antyspołeczne tj. kradzież, wandalizm, picie alkoholu.      Osobowość sprawcy jest osobowością sztywną, w której występuje brak zdolności regulowania własnych emocji, brak umiejętności kontroli. Jego psychika i osobowość jest pofragmentowana, dużo w niej złości, wściekłości, bezsilności, uczuć dysforii i pustki. Osoby te często deklarują, że ich ciała są zbrukane, dokonują ataków na własne ciało (samookaleczenie), często w stanie dysocjacji i transu.

PSYCHOLOGICZNY PORTRET OFIARY
Są to najczęściej osoby z niską samooceną, niepewne, ostrożne, wrażliwe dzieci, które :

       przezywane, wyśmiewane, ośmieszane, poniżane, zmuszane do posłuszeństwa, obwiniane, nie są akceptowane przez innych, wstydzą się, że są sprowadzane do roli ofiary, są z tego powodu nieszczęśliwe i załamane,

       w desperacki sposób próbują zdobyć akceptację agresorów (np. kradną dla nich),

       strach, zamknięcie w sobie i negatywne wyobrażenie o sobie powoduje, że nie są zdolne do wyrażania swoich uczuć i dobrej komunikacji z otoczeniem,

       są wyizolowane, samotne,

       mają nieoczekiwane zmiany nastroju — irytacje i nagłe wybuchy,

       mają trudności w wypowiadaniu się,

       mogą same używać przemocy wobec słabszych od siebie,

       nagle nie lubią szkoły i unikają chodzenia do niej,

       spóźniają się do szkoły, w szkole trzymają się blisko nauczycieli lub innych dorosłych,

       tracą zainteresowanie nauką i mają z nią kłopoty,

       mają trudności z zabraniem głosu w klasie, sprawiają wrażenie niespokojnych i niepewnych siebie,

       często skarżą się na bóle głowy, brzucha (zwłaszcza rano), nie maja apetytu,

       mają siniaki, rany, zadrapania, okaleczenia, podarte ubrania, zniszczone rzeczy osobiste, czego nie można wyjaśnić w racjonalny sposób, a co oznacza, że powstały w wyniku fizycznych na nie napadów.       Uraz czyli trauma powoduje niepowetowane szkody w psychice ofiary, które przejawiają się w szeregu patologicznych sposobów zachowania:

       przywiązanie do prześladowcy (sprawcy),

       patologiczne możliwości obronne psychiki, które są silnie destruktywne ale nie służą rozwojowi jednostki,

       brak poczucia więzi, bezpieczeństwa, siły, kontroli,

       ofiara ma poczucie, że nie może na nikim polegać,

       wytwarzają się nieprawidłowe relacje pomiędzy ciałem a psychiką, nieświadomością a świadomością, pojawiają się zachowania dysocjacyjne, bulimia, zaburzenia psychoseksualne oraz uzależnienia,

       pojawia się zagrożenie i strach przed śmiercią własną i osób bliskich,

       sposób doświadczania przemocy w sposób nieprzewidywalny (chaotyczny) wprowadza stan gotowości i czujności psychicznej, zdolność do odczytywania sygnałów pozawerbalnych, występują zaburzenia snu,

       pojawia się mechanizm zaprzeczania, wyparcia, tłumienia,

       pojawia się trans zmieniający poczucie czasu oraz występują dziwaczne odczucia płynące z ciała,

       pojawiają się objawy amnezyjne czyli niepamięci,

       obniża się poczucie kontroli w sytuacji stresowej,

       pojawia się obwinianie, oprawca potwierdza to poczucie winy (wdrukowuje).     Prawie w każdej klasie można znaleźć uczniów, którzy przyjmują postawę agresorów i tych, którzy są ofiarami. Całkowicie wyeliminować agresji się nie da, ale na pewno można złagodzić skutki jakie ze sobą niesie przemoc i agresja. Pierwszym krokiem może być nawiązywanie kontaktu i wzmacnianie prawidłowych więzi międzyludzkich, między rodzicami i dziećmi, między wychowawcami i wychowankami, między nauczycielami i uczniami, między rówieśnikami.
Dzieci wychowywane w atmosferze przemocy wykazują przekonania, że:

       problemy, a szczególnie konflikty należy zawsze rozwiązywać z zastosowaniem przemocy,

       życie dziecka w poniżaniu i stałym zagrożeniu jest normalne,

       najbliższe, cenione i kochane osoby mogą zadawać ból fizyczny i emocjonalny,

       dziecko powinno być stale «przywoływane do porządku» za pomocą siły fizycznej i presji psychicznej.I. DIAGNOZA
     Na podstawie przeprowadzonych ankiet, rozmów indywidualnych z nauczycielami, pedagogiem, rodzicami, uczniami dokonamy oceny stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią, określimy z jakimi zachowaniami agresywnymi mamy do czynienia w naszej szkole i zapoznamy się ze skalą zjawiska agresji.
     Kolejnym etapem działań będzie przeprowadzenie w klasach przez wychowawców badań socjometrycznych i opracowanie wyników. Poprzez przeprowadzenie diagnozy klasy istnieje możliwość wykrycia agresora (sprawcy) i ofiary w danej klasie, a w ten sposób będzie można określić grupę najbardziej agresywnych uczniów w szkole, ustalić przyczyny ich agresywnych zachowań oraz miejsc w szkole sprzyjających ich powstawaniu. Wyselekcjonowanie grup zwiększonego ryzyka (tzn. sprawców i ofiar) pozwoli podjąć odpowiednie działania naprawcze.

II. CELE GŁÓWNE PROGRAMU:

       Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród młodzieży.

       Wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole.

       Integracja uczniów w szkole i wzmocnienie więzi między uczniami, nauczycielami i rodzicami we wspólnym działaniu na rzecz przeciwdziałania agresji.DZIAŁANIA SŁUŻĄCE REALIZACJI CELÓW OGÓLNYCH
     Aby podjąć przeciwdziałanie zjawiskom przemocy nauczyciele:

       potrzebują gruntownej wiedzy na temat mechanizmów uruchamiających zachowania agresywne na terenie szkoły i innych placówek, w których dzieci i młodzież przebywają przez dłuższy czas,

       muszą podjąć decyzję o włączeniu puli zachowań agresywnych do obszaru, na który mają wpływ i mogą wziąć za ten obszar odpowiedzialność,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin