Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród młodzieży w ostatnich latach jest eskalacja zachowań nasyconych agresją. Z uwagi na wymiar i natężenie tego zjawiska postanowiliśmy stworzyć program, którego celem byłoby zminimalizowanie przyczyn agresji i przeciwdziałanie przemocy, a także wskazanie właściwych wyborów życiowych i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. AUTORSKI PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIAPRZEMOCY I AGRESJI W SZKOLEWSTĘP Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród młodzieży w ostatnich latach jest eskalacja zachowań nasyconych agresją. Z uwagi na wymiar i natężenie tego zjawiska postanowiliśmy stworzyć program, którego celem byłoby zminimalizowanie przyczyn agresji i przeciwdziałanie przemocy, a także wskazanie właściwych wyborów życiowych i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. Zdajemy sobie sprawę, że szkoła jako placówka edukacyjno-wychowawcza w dużej mierze odpowiada za kształtowanie właściwych postaw społecznych swych uczniów, musi więc wskazać im właściwą drogę w życiu, naświetlić pozytywne postawy społeczne i moralne, dzięki którym będą prawidłowo funkcjonowali w społeczeństwie. Aby program ten przyniósł zamierzone efekty musi być wspierany ścisłą współpracą ze środowiskiem rodzinnym, w którym młodzi ludzie wzrastają. Założenia teoretyczne programu wynikają z podstawowych prawidłowości i zasad psychologii ogólnej i społecznej. CZĘŚĆ TEORETYCZNA AGRESJA– w znaczeniu potocznym oznacza wrogie ruchy i zachowania mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty czy bólu. Jest ona pokazaniem pozycji dominującej. Agresja jest zapalnikiem przemocy. Agresja pośrednia objawia się przez ignorowanie poleceń i zakazów, wydawanie nieprzychylnej opinii, agresja przemieszczona to np.: trzaskanie drzwiami, rzucanie przedmiotami, niszczenie wytworów własnej pracy, pisanie po ławkach, ataki na rówieśników, a agresja werbalna przejawia się aroganckimi, obraźliwymi wypowiedziami. Przyczyny zachowań agresywnych u dziecka:
• agresja i przemoc w rodzinie,
• chaos w rodzinie,
• negatywny lub chłodny stosunek rodziców do dziecka,
• brak wyznaczonych granic, których dziecku nie wolno przekraczać w zachowaniu wobec rodziców, rodzeństwa, rówieśników,
• mało rozwinięta samokontrola swoich emocji,
• ustabilizowane wzory zachowań agresywnych i stosowania przemocy,
• używanie alkoholu i narkotyków,
• nuda,
• przekazywana w telewizji przemoc.
• Najczęstsze przejawy agresji fizycznej wśród uczniów:
• pobicia i bójki,
• przestraszanie,
• niszczenie cudzych rzeczy,
• niszczenie sprzętu szkolnego,
• zachęcanie do bicia,
• wymuszanie,
• bicie młodszych kolegów,
• napastowanie fizyczne przez zorganizowaną grupę.
• Agresja słowna uczniów wyraża się poprzez:
• grożenie pobiciem,
• przezywanie,
• przekleństwa,
• ordynarne odzywki,
• wyśmiewanie,
• kłótnie,
• grożenie skarżeniem,
• napastowanie słowne przez zorganizowaną grupę.
• Agresywne zachowania uczniów służą m. in.:odreagowaniu złości, wyżyciu się, osiągnięciu jakiegoś celu, zwróceniu na siebie uwagi, zaspokojeniu potrzeb, rozładowaniu lęków i napięć, demonstracji siły, maskowaniu lęku i słabości, zdobyciu akceptacji grupy, odpowiedzi na agresję («przemoc rodzi przemoc»).PRZEMOC– działanie powodujące naruszenie praw człowieka. To każde działanie, słowo, które nas poniża, powoduje krzywdę, cierpienie. Istotą przemocy fizycznej jest zadawanie i powodowanie cierpień. Oto jej cztery podstawowe formy:
• bicie– uderzanie ręką, uderzanie przedmiotami, szarpanie za włosy, za uszy, kopanie, popychanie i inne,
• przymuszanie– do trzymania podniesionych rąk, do klęczenia, wykonywania różnych prac fizycznych, zmiany miejsca przebywania, opuszczania klasy szkolnej i inne,
• ograniczanie– zakaz wychodzenia z klasy szkolnej, szkoły, mieszkania, wiązanie, zakaz jedzenia i inne,
• pozbawianie– noszenia ulubionej odzieży, spotkań towarzyskich, stałego miejsca przebywania w jakimś pomieszczeniu i inne. Przemoc emocjonalna wobec dziecka może się przejawiać na różne sposoby:
• przemoc słowna polegać może na oczernianiu, zawstydzaniu, oskarżaniu, przezywaniu (obniża poczucie wartości i porównuje go z innymi dziećmi), naśmiewanie się,
• odrzucenie (fizyczne i emocjonalne),
• degradowanie czyli ocenianie, obniżanie poczucia wartości poprzez krytykę, porównywanie do innych,
• terroryzowanie czyli straszenie lub zastraszanie,
• izolowanie od środowiska zewnętrznego, od grup rówieśniczych, od zajęć pozaszkolnych, od dalszej rodziny (dziadków, cioć, etc,), nie wyrażanie myśli i uczuć wewnątrz rodziny, zakaz budowania własnej indywidualności,
• obowiązek istnienia w strukturach, tzn. że dziecko musi funkcjonować w zaakceptowanej strukturze, ryzykiem takiego postępowania wobec dziecka jest możliwość pojawienia się w przyszłości psychoz środowiskowych i osobowościowych,
• korumpowanie, czyli zmuszanie do kradzieży, żebractwa, proponowanie lub przymuszanie do picia alkoholu,
• eksploatacja, czyli przymuszanie do czynności i ról przekraczających możliwości rozwojowe dziecka, przejawiające się w zamianie ról i przemocy seksualnej,
• pozbawianie stymulacji emocjonalnej, intelektualnej, społecznej,
• niepewne i niestabilne wychowanie, czyli brak czytelnych zasad i norm wychowania
• Czynniki ryzyka:
• bezrobocie w rodzinie, bieda, marginalizacja społeczna,
• przemoc i niewydolność wychowawcza rodziny,
• niska samoocena,
• zatarte granice, brak pozytywnych wzorów,
• brak jasno określonych norm etycznych i moralnych,
• używanie substancji psychoaktywnych,
• niepowodzenia szkolne,
• niezaspokojenie pragnień i potrzeb,
• przynależność do nieformalnych grup i subkultur,
• gloryfikacja przemocy w mediachCzynniki zapobiegające:
• aktywna współpraca w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ucznia na linii szkoła– dom,
• działania profilaktyczne dostosowane do potrzeb szkoły,
• zajęcia pozalekcyjne kompensujące deficyt poznawczy, emocjonalny i wychowawczy,
• pomoc materialna w ramach posiadanych środków finansowych oraz współpraca z organizacjami pomocowymi działającymi na terenie gminy,
• zajęcia integracyjne zespołu klasowego.
• Typowych agresorów charakteryzuje stosowanie przemocy wobec rówieśników. Mają PSYCHOLOGICZNY PORTRET AGRESORA stosunkowo małą samokontrolę i tendencję do zachowań agresywnych wtedy, gdy przeżywają strach lub stres. Stosują agresję i przemoc, gdy cierpią z powodów osobistych, rodzinnych i społecznych. Łatwo wpadają we frustrację, są impulsywni mają stałe wzorce do zachowań agresywnych i stosowania przemocy. W powszechnej opinii psychologów i psychiatrów, osoby o agresywnym zachowaniu są w rzeczywistości niespokojne i niepewne siebie. Agresorzy wykazują dużą aktywność i energię, chcą panować nad otoczeniem podporządkowując sobie innych i czerpią z tego satysfakcję. Wychowują się w rodzinach z licznymi problemami (alkoholizm, przestępstwa, przemoc, rozwody, itp.), gdzie dorośli stosują podwójne wzorce zachowań (np. co innego mówią, a co innego robią) i znajdują się w trudnych warunkach materialnych. To wszystko może wywoływać w nich wrogość wobec otoczenia.Agresorzy czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy. Ich ofiary muszą dostarczać im np. papierosy lub inne rzeczy, mające dla nich wartość. Warto dodać, że agresorzy cieszą się swoistym prestiżem w najbliższym otoczeniu (koledzy, znajomi). Dzieci agresywne:
• dokuczają, wyśmiewają, ośmieszają, przezywają, robią sobie żarty — bijąc popychając, kopiąc — swoją agresję kierują głównie do słabszych, bezbronnych,
• mają potrzebę dominacji wobec innych, chcą ich podporządkować sobie, używając groźby i siły, bronią własnych praw, lekceważąc prawa innych,
• łatwo popadają w gniew, są impulsywni, sfrustrowani,
• nie umieją poradzić sobie z trudnościami i przeciwnościami, trudno jest im stosować się do ogólnie przyjętych reguł,
• generalnie są nastawieni «na nie», przyjmują postawy wrogie,
• są zadowoleni z własnych zachowań, bez poczucia wstydu i winy,
• mają łatwy kontakt z otoczeniem, umieją się wybronić w trudnej sytuacji, mają na wszystko odpowiedź,
• są biegłe w udawaniu,
• dość wcześnie prezentują zachowanie antyspołeczne tj. kradzież, wandalizm, picie alkoholu. Osobowość sprawcy jest osobowością sztywną, w której występuje brak zdolności regulowania własnych emocji, brak umiejętności kontroli. Jego psychika i osobowość jest pofragmentowana, dużo w niej złości, wściekłości, bezsilności, uczuć dysforii i pustki. Osoby te często deklarują, że ich ciała są zbrukane, dokonują ataków na własne ciało (samookaleczenie), często w stanie dysocjacji i transu.PSYCHOLOGICZNY PORTRET OFIARYSą to najczęściej osoby z niską samooceną, niepewne, ostrożne, wrażliwe dzieci, które :
• przezywane, wyśmiewane, ośmieszane, poniżane, zmuszane do posłuszeństwa, obwiniane, nie są akceptowane przez innych, wstydzą się, że są sprowadzane do roli ofiary, są z tego powodu nieszczęśliwe i załamane,
• w desperacki sposób próbują zdobyć akceptację agresorów (np. kradną dla nich),
• strach, zamknięcie w sobie i negatywne wyobrażenie o sobie powoduje, że nie są zdolne do wyrażania swoich uczuć i dobrej komunikacji z otoczeniem,
• są wyizolowane, samotne,
• mają nieoczekiwane zmiany nastroju — irytacje i nagłe wybuchy,
• mają trudności w wypowiadaniu się,
• mogą same używać przemocy wobec słabszych od siebie,
• nagle nie lubią szkoły i unikają chodzenia do niej,
• spóźniają się do szkoły, w szkole trzymają się blisko nauczycieli lub innych dorosłych,
• tracą zainteresowanie nauką i mają z nią kłopoty,
• mają trudności z zabraniem głosu w klasie, sprawiają wrażenie niespokojnych i niepewnych siebie,
• często skarżą się na bóle głowy, brzucha (zwłaszcza rano), nie maja apetytu,
• mają siniaki, rany, zadrapania, okaleczenia, podarte ubrania, zniszczone rzeczy osobiste, czego nie można wyjaśnić w racjonalny sposób, a co oznacza, że powstały w wyniku fizycznych na nie napadów. Uraz czyli trauma powoduje niepowetowane szkody w psychice ofiary, które przejawiają się w szeregu patologicznych sposobów zachowania:
• przywiązanie do prześladowcy (sprawcy),
• patologiczne możliwości obronne psychiki, które są silnie destruktywne ale nie służą rozwojowi jednostki,
• brak poczucia więzi, bezpieczeństwa, siły, kontroli,
• ofiara ma poczucie, że nie może na nikim polegać,
• wytwarzają się nieprawidłowe relacje pomiędzy ciałem a psychiką, nieświadomością a świadomością, pojawiają się zachowania dysocjacyjne, bulimia, zaburzenia psychoseksualne oraz uzależnienia,
• pojawia się zagrożenie i strach przed śmiercią własną i osób bliskich,
• sposób doświadczania przemocy w sposób nieprzewidywalny (chaotyczny) wprowadza stan gotowości i czujności psychicznej, zdolność do odczytywania sygnałów pozawerbalnych, występują zaburzenia snu,
• pojawia się mechanizm zaprzeczania, wyparcia, tłumienia,
• pojawia się trans zmieniający poczucie czasu oraz występują dziwaczne odczucia płynące z ciała,
• pojawiają się objawy amnezyjne czyli niepamięci,
• obniża się poczucie kontroli w sytuacji stresowej,
• pojawia się obwinianie, oprawca potwierdza to poczucie winy (wdrukowuje). Prawie w każdej klasie można znaleźć uczniów, którzy przyjmują postawę agresorów i tych, którzy są ofiarami. Całkowicie wyeliminować agresji się nie da, ale na pewno można złagodzić skutki jakie ze sobą niesie przemoc i agresja. Pierwszym krokiem może być nawiązywanie kontaktu i wzmacnianie prawidłowych więzi międzyludzkich, między rodzicami i dziećmi, między wychowawcami i wychowankami, między nauczycielami i uczniami, między rówieśnikami.Dzieci wychowywane w atmosferze przemocy wykazują przekonania, że:
• problemy, a szczególnie konflikty należy zawsze rozwiązywać z zastosowaniem przemocy,
• życie dziecka w poniżaniu i stałym zagrożeniu jest normalne,
• najbliższe, cenione i kochane osoby mogą zadawać ból fizyczny i emocjonalny,
• dziecko powinno być stale «przywoływane do porządku» za pomocą siły fizycznej i presji psychicznej.I. DIAGNOZA Na podstawie przeprowadzonych ankiet, rozmów indywidualnych z nauczycielami, pedagogiem, rodzicami, uczniami dokonamy oceny stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią, określimy z jakimi zachowaniami agresywnymi mamy do czynienia w naszej szkole i zapoznamy się ze skalą zjawiska agresji. Kolejnym etapem działań będzie przeprowadzenie w klasach przez wychowawców badań socjometrycznych i opracowanie wyników. Poprzez przeprowadzenie diagnozy klasy istnieje możliwość wykrycia agresora (sprawcy) i ofiary w danej klasie, a w ten sposób będzie można określić grupę najbardziej agresywnych uczniów w szkole, ustalić przyczyny ich agresywnych zachowań oraz miejsc w szkole sprzyjających ich powstawaniu. Wyselekcjonowanie grup zwiększonego ryzyka (tzn. sprawców i ofiar) pozwoli podjąć odpowiednie działania naprawcze.II. CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
• Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród młodzieży.
• Wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole.
• Integracja uczniów w szkole i wzmocnienie więzi między uczniami, nauczycielami i rodzicami we wspólnym działaniu na rzecz przeciwdziałania agresji.DZIAŁANIA SŁUŻĄCE REALIZACJI CELÓW OGÓLNYCH Aby podjąć przeciwdziałanie zjawiskom przemocy nauczyciele:
• potrzebują gruntownej wiedzy na temat mechanizmów uruchamiających zachowania agresywne na terenie szkoły i innych placówek, w których dzieci i młodzież przebywają przez dłuższy czas,
• muszą podjąć decyzję o włączeniu puli zachowań agresywnych do obszaru, na który mają wpływ i mogą wziąć za ten obszar odpowiedzialność,
•...
migotka1313