barok (5 stron - matura ustna).rtf

(20 KB) Pobierz

                                                             B a r o k

                                      

                                P y t a n i a

                                      

                                      

             1. Wyjaśnij nazwę epoki i podaj jej granice czasowe w Europie i w Polsce.

             2. Omów pojęcie kontreformacji.

             3. Wymień nurty literackie  baroku,  utwory  reprezentujące każdy z nurtów.

             4. Przedstaw cechy poezji barokowej na przykładzie twórczości Jana Andrzeja Morsztyna i Daniela                                                   Naborowskiego.

             5. Czym różni się barok szlachecki Potockiego od baroku sarmackiego Paska i baroku dworskiego                  Morsztyna.

             6. Co to jest sarmatyzm?

             7. Gatunki charakterystyczne dla baroku.

            

            

                             O d p o w i e d z i

            

             Ad.1. Nazwa Barok pochodzi prawdopodobnie od portugalskiego słowa barocco oznaczającego rzadką i cenną perłę  o  nieregularnym kształcie. Miano epoki byłoby więc  zarazem  metaforą  jej  samej: niezwykłej i dziwnej. Barok, w najszerszym tego pojęcia znaczeniu, to w historii kultury europejskiej epoka obejmująca zjawiska artystyczne końca XVI, XVII i pierwszej połowy XVIII wieku.

             W polskiej historii literatury termin "barok"  ma  co  najmniej dwa znaczenia. Określa epokę literacką trwającą  od  schyłku lat osiemdziesiątych XVI wieku po  lata  trzydzieste  wieku  XVIII oraz jest pojęciem odnoszącym się do głównego w  tym  wieku  prądu literackiego. Wyróżnia się trzy fazy baroku. Faza pierwsza - wczesny barok - trwa od lat osiemdziesiątych XVI wieku  po  lata  dwudzieste wieku  XVII;  dochodzi  w  niej  do  głosu  między  innymi twórczość mistyczno-metafizyczna (Mikolaj Sęp-Szarzyński)  nawiązująca do średniowiecznej filozofii i starotestamentowych wizji  Boga, świata, człowieka. Faza druga - barok dojrzały -  przypada  na środkowe lata wieku XVII (do lat siedemdziesiątych).  W  dojrzałym baroku rozwija się twórczości między innymi Jana Andrzeja Morsztyna  - mistrza paradoksu i konceptu. Faza trzecia  (ostatnia)  -  późny barok, przypada na czas kryzysu kultury i piśmiennictwa. Najwybitniejsi twórcy późnego baroku (Wacław Potocki, Wespazja, Kochowski, Jan Chryzostom Pasek) związani byli z ideologią sarmacką.

             Ad.2. Kontrreformacja to prąd powstały w Kościele  katolickim wobec zagrożenia reformacją. Zwołany w  celu  przeciwstawienia się postępom różnowierstwa sobór trydencki  (1545  -  1563)  wydał szereg dekretów, a Kościół uformował się wówczas jako organizm polityczny i wypracował na swój użytek cichą strategię  działania. Dbając o nieskażoność dogmatów, o  prawomyslnosc  wiary,  wyraźnie określił, co należy uznać za katolickie w dziedzinie nauki, dyscypliny i zwyczajów kościelnych; wytyczył też jasno  zasady  sztuki zwłaszcza sakralnej.

             Ad.3. Nurty literackie baroku to:

             - marinizm - nazwa ta pochodzi od nazwiska włoskiego  pisarza Gimbattista Marino; marianizm to inaczej kwiecisty barok;  odrzucał renesansową harmonię między treścią a formą i kładł nacisk na formę; lubował się w olsniewających konceptach, wymyślnych epitetach i metaforach; stosowano następujące środki artystyczne:

             1. inwersję czyli szyk przestawny;

             2. paradoks - twierdzenie lub rozumowanie sprzeczne z przyjętym ujęte w błyskotliwą wypowiedź;

             3. alegoria - obrazowe przedstawienie pojęć oderwanych;

             4. anafora - rodzaj powtórzenia polegający na rozpoczynaniu kolejnych zdań i wersów od tych samych wyrazów;

             5. gradacja - (stopniowanie) figura będąca odmianą wyliczenia, polegająca na nagromadzeniu określeń,  pojęć  lub  obrazów  i uszeregowaniu ich wg. stopnia nasilenia lub osłabienia jakiejś cechy;

             6. hiperbola - przesadnia; metafora polegająca na wyolbrzymieniu i przesadnym uwypukleniu pewnych cech;

             7. antyteza - przeciwstawienie; zestawienie pojęć  i  sądów społecznych lub kontrastowych;

             8. koncept - wyszukane, niezwykłe i zaskakujące pomysły kompozycyjne, obrazowe lub słowne;

             9. oksymoron - związek frazeologiczny obejmujący dwa  przeciwstawne znaczeniowo wyrazy;

             10. parafraza - omówienie; zastępowanie zwykłych określeń i nazw równoważnikami znaczeniowymi;

             11. pointa - nieoczekiwane i zaskakujące zakończenie;

             - sarmatyzm - patrz p. 6;

             Ad.4. Cechy poezji barokowej:

      - kunsztowność poezji - Jan Andrzej Morsztyn inspirowany był przez nurt "marinizmu"; twierdzono, że poezja powinna przede  wszystkim zadziwiać czytelnika, zaskakiwać go niezwykłością operacji językowych, metafor, szokujących paradoksów i zestawień  antytetycznych (Cuda miłości), oryginalnych epitetów i śmiałych  porównań; wiersze Morsztyna pośrednio informują, że twórczość poetycka nie zawsze jest nastawiona na wierne odzwierciedlenie  rzeczywistości, że poeta nie musi mówić prawdy, że celem i istotą  jego  poszukiwań jest właśnie poezja ograniczona do siebie samej;

      - konceptyzm - świetny, wyszukany pomysł literacki,  tzw.  koncept był głównym celem dla wielu poetów  europejskich  (gongoryzm  od Ludwika Gongora); konceptyzm uwydatniał zarówno harmonijne,  jak  i sprzeczne związki między różnymi zjawiskami; "Czym piękno  dla oczu, dla uszu harmonia, tym koncept dla umysłu"; poezja ta była intelektualna, a zarazem zmysłowa; zmysły  człowieka  traktowano jako "informatorów duszy"; intelektualny charakter wynikał z jej  warsztatowego rygoru: wiersze miały pozór  żywiołowych,  napisanych "od niechcenia" dzięki świadomemu użyciu odpowiednich środków; poezja będąca najwyższym  kunsztem  słowa  właśnie  na  nie chciała być nakierowana;

      - zagadka bytu ludzkiego -  Daniel  Naborowski  reprezentował  ten nurt; próba rozwiązania  zagadki  bytu  ludzkiego,  odnalezienia miejsca człowieka w świecie podlegającym przemijaniu, poszukiwał wartości, które nadają sens ludzkim wysiłkom;

             Ad.5. Wacław Potocki (1621-1696) pochodził ze średniozamożnej szlachty, wykształcenie zdobył przy zborze ariańskim w Raciborzu. Pod groźbą edyktu z 1658 r., skazującego arian  na  wygnanie, przeszedł na katolicyzm, lecz mimo to pozostał wierny swej ideologii i skutecznie pomagał swoim współwyznawcom, za co cierpiał (sądy i środowisko szlacheckie). O  prześladowaniu  arian  mówi  jego wiersz "Kto mocniejszy, ten lepszy":

                      "Temu nieborakowi wsi wzięły kaduki

                       Czemuż to? - Bo źle wierzy'".

              Potocki piętnuje w swojej twórczości wady narodowe. Elementy takie można znaleźć w następujących utworach:

             "Ogród fraszek" (1800 utworów różnej wielkości i  różnorodnej treści). W zebranych tu fraszkach autor porusza tematy polityczne, społeczne, obyczajowe, moralne. Piętnuje wady ustroju  politycznego Polski, a wiec anarchię, bezprawie, złotą wolność, prywatę, brak ochrony granic, słabość pospolitego ruszenia, zanik ducha

rycerskiego. Te ostatnie wady spotkały się z ostrą krytyką poety w  wierszu "Pospolite ruszenie", w którym nieszczęsny dobosz  usiłuje bez skutku obudzić smacznie śpiącą szlachtę i zmusić ją do  podjęcia walki. Nasłuchawszy się wrzasków i obelg mocno  niezadowolonej  braci "rycerskiej" - "widząc, że go zgoła nikt nie słucha, poszedł  i sam spać".

             W "Zbytkach polskich" z gorzką  ironią  mówi  o  przepychu, w jakim żyje szlachta polska, gdy  tymczasem  ojczyzna  potrzebuje materialnej pomocy - "O tym szlachta, panowie, o tym myślą księża, choć się co rok w granicach swych ojczyzna zwęża". Tytuł kolejnego utworu - "Polska nierządem stoi" jest  sam  w  sobie  oskarżeniem.

Nikt nie przestrzega praw, nie szanuje konstytucji, występki  możnych uchodzą płazem, człowiek prosty i biedny "z  serdecznym  dziś płaczem z dziatkami cudze kąty pociera tułaczem". Inne wielkie utwory to: "Wojna chocimska", "Moralia".

             Jan Andrzej Morsztyn (1621-1693) pochodził z rodziny  związanej z arianizmem, ale po przejściu na katolicyzm zachował  tylko powierzchowne cechy dawnej ideologii. Dzięki zręczności dworaka  i sprzyjającym okolicznościom piął się szybko po szczeblach  kariery politycznej. Dwór Królewski Jana Kazimierza, z którym był  związany, stanowił ośrodek nie tyle życia umysłowego, co towarzyskiego.

             W atmosferze salonów i  flirtów  mógł  powstać  tylko  taki styl, który wyrażał błyskotliwość, elegancję i kunszt artystyczny, a pomijał ważne zagadnienia życia. W twórczości Morsztyna  przejawiało się to w błahości treści przy równoczesnym przeroście  nagromadzonych prznośni, porównań i innych figur poetyckich (wyliczniea, stopniowania, powtórzenia, kontrasty i paradoksy).Zebrał swe wiersze w zbiorach "Kanikuła albo psia  gwiazda"

i "Lutnia". Znaczna większość utorów posiada tematykę miłosną. Nie chodzi w nich jednakże o proste wypowiedzenie uczuć do  ukochanej. Są to wiersze będące wyrazem flirtu, który  odznacza  się  dworską elegancją i salonowym dowcipem.

             W "Bierzmowaniu" liczne, coraz ciekawsze wyliczenia  wdzięków i czarów pięknej Jagnieszki prowadzą do konkluzji, że jest ona nie tyle dziewczyną, co raczej ogniskiem, które spala  swym  żarem zakochanego w niej mężczyznę.

             "Na kwiatki" - to urocze cacko poetyckie, gdzie  autor  zazdrości zerwanym kwiatom, gdyż uplecione we włosy  jego  ukochanej będą mogły być bliżej z nią niż on sam.

             "Do trupa" - najgłośnijeszy sonet  Morsztyna.  Na  zasadzie rozwiniętego porównania ukazuje najpierw poeta podobieństwo  zakochanego do trupa. Następnie  posługując  się  kontrastem  zestawia spokój zmarłego z cierpieniami zakochanego, by ostatecznie wyciągnąć zaskakujący wniosek, że lepiej być trupem niż kochać bez  wzajemności.

             W "Niedostatku" znajdziemy ironiczną uwagę na temat rozsądku i powagi kobiet. Poeta wylicza szereg zjawisk, które nigdy  nie miały miejsca, ale podejrzewa, że prędzje stać się one  mogą  rzeczywistością "niźli będzie stateczna która białogłowa".

             Inny charakter posiada "Pieśń w obozie pod Śwańcem".  Widać  w niej pewien przebłysk patriotyzmu, rzadko  dochodzący  do  głosu pod piórem typowego poety dworskiego. Do ogółu szlacheckiego odnosi się poeta raczej z pogardą, wyraźnie dającą się tu odczuć,  bo do szlachty silniej przemawia "natocz albo nalej" niż  głos  wodza

wzywającego do walki z wrogiem. Morsztyn tłumaczył także  tragedie francuskie Piotra Corneille'a.

             J.A. Morszytn, choć nie wniósł wielu wartości  ideowych  na miarę potrzeb ówczesnej Polski, dbał jednak o piękno  form  poetyckich, wzbogacał je, podnosił na wysoki poziom artyzmu i stąd  jego wiersze są cenną zdobyczą literatury polskiej.

             Jan Chryzostom Pasek (1636 - 1701) znany jest z  "Pamiętników" przedstawiających fakty w sposób żywy i barwny. Część pierwsza "Pamiętników" dotyczy wojennych  doświadczeń Paska. Ciekawie wypada tu obraz szlachcica-żołnierza. Walczy on  na ogół dzielnie, ale można podejrzewać, że zapału do walki dostarcza mu nie tyle miłość do ojczyzny, ile ambicja osobista i chęć zdobycia łupów. Ciekawość i żądza przygód są też  prawdopodobnie  przyczyną udziału Paska w wyprawie do Danii. W opisach  ważnych  wydarzeń historycznych autor skupia uwagę na własnych przygodach, wyolbrzymiając niekiedy swą rolę świadka i uczestnika tych wydarzeń.Zaskakuje też współczesnego  czytelnika  religijna  postawa szlachcica tamtych czasów. Posłuszny nakazanym przez  Kościół  postom, jałmużnom i odpustom nie brał ich sobie  głęboko  do  serca, skoro nie zmieniały jego obyczajów i  nie  łagodziły  stosunku  do człowieka, nad którym był górą. Głośny opis mszy świętej, do  której służył Pasek mając ręce zbroczone krwią wrogów, jest tego  dowodem. Ksiądz-celebrant uświęca to barbarzyństwo słowami: "nie wadzi to nic, nie brzydzi się Bóg krwią rozlaną dla imienia swego".

             "Pamiętniki" zawierają również szeroki obraz pokojowego życia ziemiańskiego i obyczajów szlacheckich. Autor myśli kategoriami przeciętnego szlachcica, toteż ucisk i niedolę chłopa uważa za naturalny stan rzeczy. Z typowo sarmacką mentalnością odnosi się  do własnej klasy i tylko szlachtę uważa z godną przedstawicielkę na-

rodu. Życie prywatne szlachty nacechowane jest troską o dobrobyt i korzyści materialne. Wystarczy przypomnieć znakomity fragment "Pamiętników", w którym Pasek opisuje swe zaloty do Anny Ślickiej. Bardziej przypominają one układy handlowe niż wyznania miłosne.Utwór pisany  jest  stylem  barwnym,  potocznym,  dosadnym, wskazującym na gawędziarskie talenty autora, nasycony anegdotami i przysłowiami. Szczególnymi wartościami wyróżniają się opisy  batalistyczne.

             Ad.6. Całą brać szlachecką  jednoczyło  poczucie  narodowej potęgi, przekonanie o świetności  polskiego  ustroju  -  monarchii ograniczonej prawami stanu szlacheckiego - nadto świadomość tradycji rodowej i starodawności sarmackiej, co wiązało się z ideą  pochodzenia Polaków jakoby od starożytnych Sarmatów. Duma z tego potężnego sarmackiego dziedzictwa była też nieodłączną cechą barokowej mentalnoąci. Dopiero z czasem, w XVIII  w.  ukształtowało  się ujemnie nacechowane określenie sarmatyzm  oznaczające  całokształt siedemnastowiecznych obyczajów i kultury szlacheckiej, zwykle utożsamianych z samowolą, zacofaniem, pogarda, niechęcią do cudzozie-

mców, dewocją i ciasnym tradycjonalizmem. Szlachcic -  rycerz  był obrońcą złotej wolności, systemu społeczno  -  państwowego,  który gwarantował mu uprzywilejowane miejsce w Rzeczypospolitej.

             Już w wieku XVII w ideologii sarmackiej ujawniły  się  również hasła mesjanistyczne, wspomagane i rozwijane  przez  Kościół. Polska, a więc rycerska szlachta miała odegrać szczególną  rolę  w całej wschodniej Europie poprzez krzewienie idei chrześcijańskich. Szlachcic - obrońca wiary, obrońca Najświętszej Marii Panny stawał na straży suwerenności chrześcijańskiej Europy, strzegą przed niebezpieczeństwem pogaństwa i innowierstwa. Polska pełniła w ideologii sarmackiej "przedmurza chrzežcijaństwa",  najdalej  na  Wschód wysuniętego bastionu Rzymu.

             Pisarze późnego baroku (Potocki, Wespazjan Kochowski)  podjęli zdecydowaną krytykę wielu przejawów życia szlacheckiego,  akcentując zwłaszcza nierealizowanie przez  nią  podstawowych  zasad ideologii sarmackiej. Krytyce podlegała nie  sama  ideologia,  ale właśnie odstępstwa od niej.

             Ad.7. Gatunki charakterystyczne dla epoki baroku to:

             sonet - utwór poetycki składający się z 14 wersów podzielonych na dwie strofy czterowierszowe oraz dwie trójwierszowe  (tercyny), o ścisłym rozkładzie rymów, przy czym 8  pierwszych  wersów zawiera na ogół część opisową lub narracyjna, natomiast  6  końcowych stanowi część refleksyjno-uogólniającą. Sonet zrodził  się  w

XII w. we Włoszech (nazwa), rozwinięty został przez A.  Dantego  i F. Petrarkę. Ustalił się wtedy typ tzw. sonet włoski o  rozkładzie rymów abba abba oraz cdc dcd (cde cde). Sonet rozpowszechnił się w ciągu XV i XVI w. w literaturze europejskiej, m.in. sonety Wiliama Szekspira. Tak zwany sonet francuski miał zmodyfikowany układ  ry-

mów (w końcowych 6 wersach ccdeed lub cddcee).W Polsce sonet wprowadzili J.Kochanowski i M. Sęp-Szarzyński. W nowszych czasach ustaliła się włoska postać sonetu. Uprawiany w różnych okresach literatury uważany za formę szczególnie trudną, pojmowany był jako popis  i  sprawdzian  kunsztu  poetyckiego (romantyzm - A. Mickiewicz i J. Słowacki, pozytywizm -  A.  Asnyk, Młoda Polska - J. Kasprowicz, K. Tetmajer, L. Staff,  współcześnie

- J. Iwaszkiewicz, A. Słonimski, S. Grochowiak, S. Swen-Czachorow ski).

             epos rycerski - najstarszy gatunek epicki, wywodzący się  z ludowych podań o legendarnych lub historycznych bohaterach z  plemiennej przeszłości; są to dłuższe utwory, najczęściej  wierszowane; żródłem eposów były mity, podania i baśnie; epos rycerski  ukształtował się w średniowieczu;

             pamiętnik - gatunek piśmiennictwa użytkowego oraz wzorowany  na nim gatunek literatury pięknej  -  pisane  w  pierwszej  osobie wspomnienia z życia prywatnego i/lub publicznego. W odróżnieniu od dziennika pamiętnik pisany jest z perspektywy późniejszej od całości przedstawionych wydarzeń i w sposób bardziej sumaryczny. Wiele

pamiętników rzeczywistych ze względu na ich wartość literacką  zalicza się obecnie do literatury pięknej ("Pamiętniki"  J.Ch.  Paska). Powieści pisane w formie pamiętnika pozwalały usunąć  pośrednictwo narratora, zbliżyć czytelnikowi perspektywę postaci.  Pojawiły się zwłaszcza w prozie o  zainteresowaniach  psychologicznych (np. w okresie Młodej Polski).

             list - gatunek wywodzący  się  ze  starożytności  (Horacy), uprawiany głównie w okresie klasycyzmu, związany z kulturą  dworską, wprowadzający rozważania ogólne, elementy dydaktyczne, niekiedy satyryczne. Ramą utworu była konwencja  komunikacji  listownej; list sięgał do epistolografii (sztuki pisania  listów)  użytkowej. Obowiązywała w nim "stosowność" stylu do treści  oraz  do  rodzaju stosunków między dwiema stronami komunikacji (w liścia  kierowanym do przyjaciela dopuszczane były tony bardziej osobiste). W  liście możliwa była większa swoboda, obniżenie tonu,  wprowadzenie  formy swobodnej rozmowy. Nierzdko sięgano po formę listu  z  podróży.  W  liście okolicznościowym, częstym w okresie oświecenia, dopuszczalne były błahsze treści. Od ody list różnił się przede wszystkim powściągliwością tonu, refleksyjnością. List  w  Polsce  był  rozpowszechniony w okresie oświecenia (I.  Krasicki,  S.  Trembecki),  w okresie romantyzmu przybrał charakter mniej retoryczny, a bardziej

intymny, np. u J. Słowackiego, C.  Norwida  ("Do  obywatela  Johna Brown").

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin