Raz_dwa_trzy_kl1_sem2_PW.doc

(207 KB) Pobierz
Szanowni Nauczyciele i Nauczycielki

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W KLASIE PIERWSZEJ, SEMESTR DRUGI („ Raz, dwa, trzy, teraz my!”)

 

TEMATY DNI

UMIEJĘTNOŚCI PODSTAWOWE

(wynikające z realizacji zapisów podstawy programowej)

UMIEJĘTNOŚCI PONADPODSTAWOWE

(wykraczające poza podstawę programową)

Krąg tematyczny: ODPOCZYNEK JEST WAŻNY

 

Pomysłowe zabawy

 

Czarodziejski worek

 

Kołysanka przed snem

 

O czym śnimy

 

Bajki na zimowe wieczory

 

 

 

Uczeń:

·         rozumie potrzebę odpoczynku podczas ferii zimowych;

·         zna bezpieczne miejsca do zabawy w swojej miejscowości i wie, jak z nich korzystać;

·         zna nazwy popularnych zimowych dyscyplin sportowych, nazwy sprzętu niezbędnego do ich uprawiania oraz podstawowe zasady i reguły tych dyscyplin;

·         zna i przestrzega zasad higieny osobistej związanej z czystością odzieży i ze zmianą obuwia,

·         wie, że dzień przeznaczony jest na aktywne działanie, a noc na odpoczynek;

·         wie, że niektóre sytuacje są wytworem wyobraźni i nie należy się ich bać; wie, że ma prawo bać się niektórych zjawisk, zdarzeń i sytuacji; wie, że nie można wyśmiewać i dokuczać innym z powodu ich lęków i strachów;

·         słucha uważnie tekstu czytanego przez nauczyciela i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu oraz ilustracji, umie w kilku zdaniach przedstawić marzenia senne;

·         dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów z głoską w różnych pozycjach; dostrzega różnice w wyrazach różniących się jedną głoską; tworzy pary rymujących się wyrazów; wyodrębnia różnice w wyrazach o podobnym brzmieniu;

·         pisze poprawnie litery w, W w izolacji i w wyrazach;

·         stosuje wielką literę w pisowni imion, nazwisk i tytułów;

·         układa, odczytuje i pisze wyrazy ułożone z sylab; 

·         czyta sylabami i globalnie wyrazy i proste zdania;

·         przepisuje proste zdania na podstawie wzoru drukowanego; rozwiązuje krzyżówki;

·         zna pojęcie liczby 9, kreśli poprawnie cyfrę 9, przelicza obiekty w zakresie 9, dopełnia zbiory do 9, układa i zapisuje formuły matematyczne w zakresie 9; dodaje w zakresie 9, doskonali umiejętność pisania cyfr od 1 do 9, porządkuje elementy i określa ich kolejność (utrwala aspekt porządkowy);

·         przelicza elementy zbiorów, pisze poprawnie cyfrę 0, rozumie jej znaczenie;

·         sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 9;

·         rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki ptaków na podstawie tekstów wierszy i ilustracji;

·         zna wybrane gatunki zwierząt wiodących nocny tryb życia i miejsca ich bytowania;

·         podaje pomysły niecodziennego wykorzystania różnych przedmiotów; wykonuje pracę o tematyce fantastycznej farbami akwarelowymi (np. techniką „mokre w mokrym”), rozwija pomysłowość i wyobraźnię plastyczną;

·         słucha uważnie utworów muzycznych i określa ich nastrój;

·         śpiewa piosenki z ulubionych dobranocek, chętnie uczestniczy w ruchowych zabawach ze śpiewem;

·         aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych (również na świeżym powietrzu), przestrzega zasad bezpieczeństwa w trakcie ćwiczeń i zabaw.

 

Uczeń:

·         podaje pomysły na spędzenie wolnego czasu;

·         podaje nazwy różnych zimowych dyscyplin sportowych oraz ich krótką charakterystykę;

·         wie, jak przygotować się do spokojnego i zdrowego wypoczynku nocnego, rozumie potrzebę snu, jako czynnika wpływającego na prawidłowy rozwój organizmu i jego funkcjonowanie;

·         potrafi odróżnić wydarzenia realne od sytuacji wyobrażonych, fikcyjnych, fantastycznych, zabawowych lub sennych fantazji; potrafi pokonywać własne lęki i wspiera innych w zwalczaniu ich strachów i fobii;

·         opowiada historyjkę obrazkową, uwzględniając związki przyczynowo-skutkowe; opowiada ilustrację i tworzy opowiadanie inspirowane nią; tworzy krótką i spójną wypowiedź związaną ze swoimi snami oraz wysłuchanymi utworami literackimi; podejmuje próby ustalenia bohaterów, myśli przewodniej utworu i kolejności wydarzeń wysłuchanych utworów;

·         układa zdania z wyrazami: sanki, narty;

·         układa ustnie treść zadania tekstowego do obrazka;

·         dostrzega i uzupełnia brakujące części składowe rysunku według podanego wzoru;

·         rozumie i stosuje pojęcia muzyczne: piano, forte;

·         rozkłada liczbę 9 na 2 i więcej składników;

·         układa i rozwiązuje zadania tekstowe do wybranych utworów J. Tuwima;

·         rozpoznaje wybrane gatunki ptaków na podstawie ich charakterystycznych zachowań, zdobywa wiedzę w wyniku korzystania z różnych źródeł wiedzy (czasopisma przyrodnicze, leksykony i albumy przyrodnicze, encyklopedie itp.);

·         wie, że człowiek jest odpowiedzialny za zachowanie swojego zwierzęcia;

·         malując, wykorzystuje całą powierzchnię kartonu, prawidłowo rozmieszczając na nim rysunek;

·         określa nastrój i charakter wysłuchanej melodii w sposób werbalny i niewerbalny; chętnie śpiewa solo znane mu piosenki dziecięce; doskonali swoją skoczność i zwinność.

Krąg tematyczny: ZNAM SWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI

 

Mam prawo do szacunku

 

W krainie zabawy

 

Dbam o swoje

rzeczy i szanuję rzeczy innych

 

Gry pełne pomysłów

 

Od startu do mety

 

Uczeń:

·         wie, w jaki sposób zachowywać się, by okazywać innym szacunek, tolerancję i przyjazną akceptację; ustala i akceptuje klasowy zbiór zasad i norm oraz stara się według nich postępować; buduje pozytywny obraz samego siebie;

·         zgodnie i aktywnie współdziała podczas pracy i zabawy grupowej;

·         szanuje i dba o posiadane i pożyczone mienie; dba o porządek w otoczeniu, pomieszczeniach, (sali lekcyjnej i własnym pokoju) na swoich półkach i w tornistrze;

·         uważnie słucha ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela oraz opowiadania nauczyciela, omawia wysłuchany tekst w formie odpowiedzi na pytania;

·         swobodnie wypowiada się na temat ilustracji w podręczniku, na temat swoich zainteresowań, omawia ilustracje do tekstów;

·         czyta krótkie teksty i słucha ich, rozumie ich treść, wyszukuje w nich elementów humorystycznych;

·         doskonali umiejętności grafomotoryczne, kreśląc wzory literopodobne;

·         dokonuje analizy i syntezy wyrazów, buduje ich modele głoskowe i sylabowe; wskazuje miejsca samogłosek i spółgłosek w modelach wyrazów podstawowych;

·         poprawnie pisze litery z, Z i g, G w izolacji i połączeniach literowych, po śladzie i samodzielnie;

·         układa z rozsypanek literowych i sylabowych krótkie zdania i je zapisuje w liniaturze, rozwiązuje rebusy i inne zadania – łamigłówki, przepisuje wyrazy na podstawie wzoru pisanego lub drukowanego;

·         rozumie pojęcie liczby 10, wie, że składa się ona z dwóch cyfr, więc jest liczbą dwucyfrową;

·         liczy, dopełniając do 10, dodaje w zakresie 10 stosując liczmany; rozkłada liczbę 10 na składniki;

·         rozumie i stosuje liczbę 10 w aspekcie porządkowym: numeruje obiekty, ustala kolejność i porządkuje liczby w zakresie 10;

·         dostrzega braki w podanym wzorze-układzie rytmicznym i uzupełnia go;

·         słucha muzyki i wyraża swe odczucia werbalnie i niewerbalnie, reaguje ruchem na zmianę tempa, odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych;

·         uczestniczy w zabawach ruchowych przy muzyce i zgodnie się przy nich bawi;

·         projektuje i ozdabia pudełko przeznaczone na gry planszowe, tnie papier po liniach prostych, łączy papier za pomocą kleju, bezpiecznie posługuje się nożyczkami, dba o estetykę wytworu oraz bezpieczeństwo i higienę pracy;

·         rozgrywa partię gry planszowej, licząc pola zgodnie z instrukcją gry i odpowiednio ustawia pionek.

 

Uczeń:

·         zna swoje słabe i mocne strony; potrafi panować nad swoimi emocjami; potrafi odpowiednio zachować się w wypadku przegranej; wyciąga konstruktywne wnioski na podstawie wysłuchanego tekstu i z rozmowy;

·         zna podstawowe akty prawne chroniące praw dziecka (Karta Praw Dziecka) oraz instytucje i osoby prawne (Rzecznik Praw Dziecka, kurator, pedagog, wychowawca);

·         podejmuje próby zorganizowania higienicznych i bezpiecznych miejsc do pracy i odpoczynku w klasie;

·         buduje dłuższą i spójną wypowiedź dotyczącą własnych uzdolnień i zainteresowań, potrafi je szerzej omówić i zaprezentować (np. kolekcje, zbiory);

·         czyta proste zdania, zachowując odpowiednią intonację;

·         pisze z pamięci wyrazy i dokonuje samokontroli poprawności zapisu;

·         rozumie pojęcie cyfra – liczba;

·         rozumie, że 10 jedności to jedna dziesiątka;

·         biegle dodaje w pamięci w zakresie 10;

·         potrafi przedstawić liczbę 10 w postaci kilku składników;

·         określa rytm muzyki, wyklaskuje go, maszeruje w rytmie ćwierćnut i biega w rytmie ósemek;

·         projektuje i wykonuje grę planszową według własnego pomysłu, gromadzi potrzebne materiały do wykonania gry i pionki (np. guziki), które umożliwią grę;

·         dokonuje drobnych napraw gier planszowych.

Krąg tematyczny: CZEKAMY NA WIOSNĘ

 

Słońce grzeje, śnieg topnieje

 

Kaprysy marcowej pogody

 

Chrońmy przyrodę

 

Klasowy ogródek

Uczeń:

·         zna zasady zachowania się jak dobry kolega, rozumie jego rolę w przypadku choroby rówieśnika;

·         wypowiada się na temat wysłuchanego utworu w formie odpowiedzi na pytania, swobodnie wypowiada się na podany temat na podstawie własnych doświadczeń;

·         czyta ze zrozumieniem proste zdania i krótkie teksty, ilustruje podane zdanie;

·         opowiada pełnymi zdaniami pojedyncze obrazki;

·         dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, kształtnie i poprawnie kreśli litery ł, Ł tworzy wyrazy z sylab i zapisuje je kształtnie i poprawnie w liniaturze, dba o estetykę pisma w toku rozwiązywania krzyżówek;

·         rozumie pojęcie liczby 10 w aspekcie porządkowym – przelicza obiekty i numeruje je odpowiednią cyfrą, odczytuje wskazane elementy, liczy elementy i wyraża ich ilość odpowiednią liczbą;

·         zna monety i banknoty w zakresie 10, dokonuje obliczeń pieniężnych w zakresie 10, stosując w ćwiczeniach praktycznych monety 1zł, 2 zł, 5 zł (grupuje je w zbiory o wartości 10 zł); płaci dopełnia i wydaje w zakresie 10;

·         układa wzór z rytmiczną powtarzalnością elementów;

·         dos...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin