PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W KLASIE PIERWSZEJ, SEMESTR DRUGI („ Raz, dwa, trzy, teraz my!”)
UMIEJĘTNOŚCI PODSTAWOWE
(wynikające z realizacji zapisów podstawy programowej)
UMIEJĘTNOŚCI PONADPODSTAWOWE
(wykraczające poza podstawę programową)
Krąg tematyczny: ODPOCZYNEK JEST WAŻNY
Pomysłowe zabawy
Czarodziejski worek
Kołysanka przed snem
O czym śnimy
Bajki na zimowe wieczory
Uczeń:
· rozumie potrzebę odpoczynku podczas ferii zimowych;
· zna bezpieczne miejsca do zabawy w swojej miejscowości i wie, jak z nich korzystać;
· zna nazwy popularnych zimowych dyscyplin sportowych, nazwy sprzętu niezbędnego do ich uprawiania oraz podstawowe zasady i reguły tych dyscyplin;
· zna i przestrzega zasad higieny osobistej związanej z czystością odzieży i ze zmianą obuwia,
· wie, że dzień przeznaczony jest na aktywne działanie, a noc na odpoczynek;
· wie, że niektóre sytuacje są wytworem wyobraźni i nie należy się ich bać; wie, że ma prawo bać się niektórych zjawisk, zdarzeń i sytuacji; wie, że nie można wyśmiewać i dokuczać innym z powodu ich lęków i strachów;
· słucha uważnie tekstu czytanego przez nauczyciela i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu oraz ilustracji, umie w kilku zdaniach przedstawić marzenia senne;
· dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów z głoską w różnych pozycjach; dostrzega różnice w wyrazach różniących się jedną głoską; tworzy pary rymujących się wyrazów; wyodrębnia różnice w wyrazach o podobnym brzmieniu;
· pisze poprawnie litery w, W w izolacji i w wyrazach;
· stosuje wielką literę w pisowni imion, nazwisk i tytułów;
· układa, odczytuje i pisze wyrazy ułożone z sylab;
· czyta sylabami i globalnie wyrazy i proste zdania;
· przepisuje proste zdania na podstawie wzoru drukowanego; rozwiązuje krzyżówki;
· zna pojęcie liczby 9, kreśli poprawnie cyfrę 9, przelicza obiekty w zakresie 9, dopełnia zbiory do 9, układa i zapisuje formuły matematyczne w zakresie 9; dodaje w zakresie 9, doskonali umiejętność pisania cyfr od 1 do 9, porządkuje elementy i określa ich kolejność (utrwala aspekt porządkowy);
· przelicza elementy zbiorów, pisze poprawnie cyfrę 0, rozumie jej znaczenie;
· sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 9;
· rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki ptaków na podstawie tekstów wierszy i ilustracji;
· zna wybrane gatunki zwierząt wiodących nocny tryb życia i miejsca ich bytowania;
· podaje pomysły niecodziennego wykorzystania różnych przedmiotów; wykonuje pracę o tematyce fantastycznej farbami akwarelowymi (np. techniką „mokre w mokrym”), rozwija pomysłowość i wyobraźnię plastyczną;
· słucha uważnie utworów muzycznych i określa ich nastrój;
· śpiewa piosenki z ulubionych dobranocek, chętnie uczestniczy w ruchowych zabawach ze śpiewem;
· aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych (również na świeżym powietrzu), przestrzega zasad bezpieczeństwa w trakcie ćwiczeń i zabaw.
· podaje pomysły na spędzenie wolnego czasu;
· podaje nazwy różnych zimowych dyscyplin sportowych oraz ich krótką charakterystykę;
· wie, jak przygotować się do spokojnego i zdrowego wypoczynku nocnego, rozumie potrzebę snu, jako czynnika wpływającego na prawidłowy rozwój organizmu i jego funkcjonowanie;
· potrafi odróżnić wydarzenia realne od sytuacji wyobrażonych, fikcyjnych, fantastycznych, zabawowych lub sennych fantazji; potrafi pokonywać własne lęki i wspiera innych w zwalczaniu ich strachów i fobii;
· opowiada historyjkę obrazkową, uwzględniając związki przyczynowo-skutkowe; opowiada ilustrację i tworzy opowiadanie inspirowane nią; tworzy krótką i spójną wypowiedź związaną ze swoimi snami oraz wysłuchanymi utworami literackimi; podejmuje próby ustalenia bohaterów, myśli przewodniej utworu i kolejności wydarzeń wysłuchanych utworów;
· układa zdania z wyrazami: sanki, narty;
· układa ustnie treść zadania tekstowego do obrazka;
· dostrzega i uzupełnia brakujące części składowe rysunku według podanego wzoru;
· rozumie i stosuje pojęcia muzyczne: piano, forte;
· rozkłada liczbę 9 na 2 i więcej składników;
· układa i rozwiązuje zadania tekstowe do wybranych utworów J. Tuwima;
· rozpoznaje wybrane gatunki ptaków na podstawie ich charakterystycznych zachowań, zdobywa wiedzę w wyniku korzystania z różnych źródeł wiedzy (czasopisma przyrodnicze, leksykony i albumy przyrodnicze, encyklopedie itp.);
· wie, że człowiek jest odpowiedzialny za zachowanie swojego zwierzęcia;
· malując, wykorzystuje całą powierzchnię kartonu, prawidłowo rozmieszczając na nim rysunek;
· określa nastrój i charakter wysłuchanej melodii w sposób werbalny i niewerbalny; chętnie śpiewa solo znane mu piosenki dziecięce; doskonali swoją skoczność i zwinność.
Krąg tematyczny: ZNAM SWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI
Mam prawo do szacunku
W krainie zabawy
Dbam o swoje
rzeczy i szanuję rzeczy innych
Gry pełne pomysłów
Od startu do mety
· wie, w jaki sposób zachowywać się, by okazywać innym szacunek, tolerancję i przyjazną akceptację; ustala i akceptuje klasowy zbiór zasad i norm oraz stara się według nich postępować; buduje pozytywny obraz samego siebie;
· zgodnie i aktywnie współdziała podczas pracy i zabawy grupowej;
· szanuje i dba o posiadane i pożyczone mienie; dba o porządek w otoczeniu, pomieszczeniach, (sali lekcyjnej i własnym pokoju) na swoich półkach i w tornistrze;
· uważnie słucha ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela oraz opowiadania nauczyciela, omawia wysłuchany tekst w formie odpowiedzi na pytania;
· swobodnie wypowiada się na temat ilustracji w podręczniku, na temat swoich zainteresowań, omawia ilustracje do tekstów;
· czyta krótkie teksty i słucha ich, rozumie ich treść, wyszukuje w nich elementów humorystycznych;
· doskonali umiejętności grafomotoryczne, kreśląc wzory literopodobne;
· dokonuje analizy i syntezy wyrazów, buduje ich modele głoskowe i sylabowe; wskazuje miejsca samogłosek i spółgłosek w modelach wyrazów podstawowych;
· poprawnie pisze litery z, Z i g, G w izolacji i połączeniach literowych, po śladzie i samodzielnie;
· układa z rozsypanek literowych i sylabowych krótkie zdania i je zapisuje w liniaturze, rozwiązuje rebusy i inne zadania – łamigłówki, przepisuje wyrazy na podstawie wzoru pisanego lub drukowanego;
· rozumie pojęcie liczby 10, wie, że składa się ona z dwóch cyfr, więc jest liczbą dwucyfrową;
· liczy, dopełniając do 10, dodaje w zakresie 10 stosując liczmany; rozkłada liczbę 10 na składniki;
· rozumie i stosuje liczbę 10 w aspekcie porządkowym: numeruje obiekty, ustala kolejność i porządkuje liczby w zakresie 10;
· dostrzega braki w podanym wzorze-układzie rytmicznym i uzupełnia go;
· słucha muzyki i wyraża swe odczucia werbalnie i niewerbalnie, reaguje ruchem na zmianę tempa, odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych;
· uczestniczy w zabawach ruchowych przy muzyce i zgodnie się przy nich bawi;
· projektuje i ozdabia pudełko przeznaczone na gry planszowe, tnie papier po liniach prostych, łączy papier za pomocą kleju, bezpiecznie posługuje się nożyczkami, dba o estetykę wytworu oraz bezpieczeństwo i higienę pracy;
· rozgrywa partię gry planszowej, licząc pola zgodnie z instrukcją gry i odpowiednio ustawia pionek.
· zna swoje słabe i mocne strony; potrafi panować nad swoimi emocjami; potrafi odpowiednio zachować się w wypadku przegranej; wyciąga konstruktywne wnioski na podstawie wysłuchanego tekstu i z rozmowy;
· zna podstawowe akty prawne chroniące praw dziecka (Karta Praw Dziecka) oraz instytucje i osoby prawne (Rzecznik Praw Dziecka, kurator, pedagog, wychowawca);
· podejmuje próby zorganizowania higienicznych i bezpiecznych miejsc do pracy i odpoczynku w klasie;
· buduje dłuższą i spójną wypowiedź dotyczącą własnych uzdolnień i zainteresowań, potrafi je szerzej omówić i zaprezentować (np. kolekcje, zbiory);
· czyta proste zdania, zachowując odpowiednią intonację;
· pisze z pamięci wyrazy i dokonuje samokontroli poprawności zapisu;
· rozumie pojęcie cyfra – liczba;
· rozumie, że 10 jedności to jedna dziesiątka;
· biegle dodaje w pamięci w zakresie 10;
· potrafi przedstawić liczbę 10 w postaci kilku składników;
· określa rytm muzyki, wyklaskuje go, maszeruje w rytmie ćwierćnut i biega w rytmie ósemek;
· projektuje i wykonuje grę planszową według własnego pomysłu, gromadzi potrzebne materiały do wykonania gry i pionki (np. guziki), które umożliwią grę;
· dokonuje drobnych napraw gier planszowych.
Krąg tematyczny: CZEKAMY NA WIOSNĘ
Słońce grzeje, śnieg topnieje
Kaprysy marcowej pogody
Chrońmy przyrodę
Klasowy ogródek
· zna zasady zachowania się jak dobry kolega, rozumie jego rolę w przypadku choroby rówieśnika;
· wypowiada się na temat wysłuchanego utworu w formie odpowiedzi na pytania, swobodnie wypowiada się na podany temat na podstawie własnych doświadczeń;
· czyta ze zrozumieniem proste zdania i krótkie teksty, ilustruje podane zdanie;
· opowiada pełnymi zdaniami pojedyncze obrazki;
· dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, kształtnie i poprawnie kreśli litery ł, Ł tworzy wyrazy z sylab i zapisuje je kształtnie i poprawnie w liniaturze, dba o estetykę pisma w toku rozwiązywania krzyżówek;
· rozumie pojęcie liczby 10 w aspekcie porządkowym – przelicza obiekty i numeruje je odpowiednią cyfrą, odczytuje wskazane elementy, liczy elementy i wyraża ich ilość odpowiednią liczbą;
· zna monety i banknoty w zakresie 10, dokonuje obliczeń pieniężnych w zakresie 10, stosując w ćwiczeniach praktycznych monety 1zł, 2 zł, 5 zł (grupuje je w zbiory o wartości 10 zł); płaci dopełnia i wydaje w zakresie 10;
· układa wzór z rytmiczną powtarzalnością elementów;
· dos...
paolka_pl