NauPocz2Scen4b.pdf

(178 KB) Pobierz
239520754 UNPDF
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 46. do 87.)
Kràg
Temat
Ârodki
Przewidywane efekty
tema-
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dnia
dydaktyczne
dydaktyczno-wychowawcze
tyczny
1
2
3
4
5
Nasze
zdrowie
46. Czasami
chorujemy
1. Wprowadzenie uczniów do tematu zaj´ç – wspólne zorga-
nizowanie wystawki „U lekarza – dawniej i dziÊ”. Odgrywa-
nie scenek pantomimicznych „Zgadnij, jakim lekarzem je-
stem”.
2. Zabawa matematyczna „W aptece”.
3. Obliczanie iloczynów liczby 6 w zakresie 60.
• åwiczenia w kolejnym dodawaniu jednakowych sk∏adni-
ków: 4, 5, 6.
• Rozwiàzywanie zadaƒ.
4. åwiczenia i zabawy ruchowe „Dbamy o swojà sprawnoÊç
i zdrowie”. Proste çwiczenia, sk∏ony, zwisy na drà˝ku, uno-
szenie tu∏owia z pozycji le˝àcej na plecach do siadu.
5. Rozmowa na temat przyczyn powstawania niektórych cho-
rób, dawnych i wspó∏czesnych metod leczenia, przesàdów
i wierzeƒ – na podstawie tekstu „Jak kiedyÊ dbano o zdro-
wie?” oraz w∏asnych doÊwiadczeƒ dzieci. Odgrywanie sce-
nek dramowych – „wyganianie chorób” wymyÊlonymi za-
kl´ciami.
6. Rzeczowniki w zdaniu – uzupe∏nianie zdaƒ ró˝nymi forma-
mi podanych rzeczowników; rzeczowniki jako nazwy zawo-
dów – pisownia „-arz” na koƒcu wyrazów.
7. Jak dbamy o swoje zdrowie? Jak nale˝y dbaç o swoje zdro-
wie? – swobodne wypowiedzi uczniów, wywiad z piel´-
gniarkà szkolnà.
8. Projektowanie odznaki „Dbam o swoje zdrowie”.
9. Podsumowanie dnia – planowanie, co mo˝na zrobiç w swo-
jej rodzinie, jak zach´ciç do systematycznego dbania
o zdrowie wszystkich jej cz∏onków.
P. s. 52, 53
åw. 4 s. 3, 4
M. 4 s. 3, 4
flamastry, blo-
ki rysunkowe,
no˝yczki, ilu-
stracje, zdj´-
cia, przedmio-
ty zwiàzane
z historià lecz-
nictwa
Uczeƒ:
– oblicza iloczyny liczby 6 w za-
kresie 60 przez dodanie liczby
6 do znanego iloczynu,
– uczestniczy aktywnie w çwi-
czeniach i zabawach rucho-
wych,
– wie, jakie sà przyczyny niektó-
rych chorób i zna sposoby za-
pobiegania im,
– wie, kto mo˝e mu pomóc
w razie choroby,
– zna dawne sposoby leczenia
i dbania o zdrowie, porównuje
je ze wspó∏czesnymi,
– odgrywa scenki dramowe inspi-
rowane wys∏uchanym tekstem,
– stosuje poprawnie ró˝ne formy
rzeczowników, uzupe∏niajàc
i uk∏adajàc zdania,
– zna pisowni´ rzeczowników ro-
dzaju m´skiego z zakoƒczeniem
„-arz” i stosuje zasady pisowni
w praktyce,
– zadaje pytania, prowadzi roz-
mow´ z piel´gniarkà,
– projektuje odznak´, stosujàc
symbole i znaki graficzne,
239520754.002.png
– sprawnie wykonuje proste çwi-
czenia gimnastyczne – zwisy,
sk∏ony tu∏owia, wspó∏pracuje
z partnerem,
– wykonuje proste çwiczenia –
z przyborem i bez przyboru,
– planuje, w jaki sposób wykorzy-
staç w przysz∏oÊci swoje wiado-
moÊci na temat unikania chorób
i dbania o zdrowie.
47. Jak udzielaç
pierwszej
pomocy?
1. Zorganizowanie w klasie kàcika udzielania pierwszej pomo-
cy, zapoznanie uczniów z wyposa˝eniem apteczki i prze-
znaczeniem leków, Êrodków opatrunkowych.
2. Dzielenie przez 6 w zakresie 60.
• Grupowanie, rozdzielanie, uk∏adanie po 6 – çwiczenia
praktyczne.
• Dostrzeganie zwiàzku mno˝enia z dzieleniem.
3. Zabawa ruchowa „Dyrygent” – naÊladowanie ruchów, odga-
dywanie, kto je wykonuje.
4. Czytanie tekstu „Pierwsza pomoc” w podr´czniku i wyja-
Ênienie, jak nale˝y udzielaç pierwszej pomocy w ró˝nych
sytuacjach.
5. Odgrywanie scenek „Wzywam pogotowie ratunkowe” na
podstawie informacji i instrukcji w zeszycie çwiczeƒ.
Jak mo˝na by∏o uniknàç takiego wypadku? – komentowanie
scenek przez obserwatorów.
6. åwiczenia w pisaniu wyrazów z ró˝nymi trudnoÊciami orto-
graficznymi, okreÊlanie rodzajów rzeczowników i przymiot-
ników w liczbie pojedynczej.
7. Uk∏adanie instrukcji udzielania pierwszej pomocy w ró˝-
nych wypadkach.
8. åwiczenia w praktycznym udzielaniu pierwszej pomocy:
banda˝owanie r´ki, nogi z u˝yciem banda˝a, unieruchomie-
nie r´ki za pomocà chusty trójkàtnej.
9. Podsumowanie dnia – Co zrobi´, gdy…? Utrwalenie wiado-
moÊci i umiej´tnoÊci zdobytych w ciàgu dnia.
P. s. 54, 55
åw. 4 s. 5–7
M. 4 s. 5, 6
banda˝e ela-
styczne, pla-
stry, no˝yczki,
chusty trójkàt-
ne, apteczka
Uczeƒ:
– oblicza ilorazy liczby 6 w çwi-
czeniach praktycznych,
– dostrzega zale˝noÊci mi´dzy
dzia∏aniami i potrafi je wykorzy-
staç w trakcie obliczeƒ,
– ch´tnie uczestniczy w zespo∏o-
wych zabawach ruchowych,
– zna wyposa˝enie apteczki i prze-
naczenie Êrodków opatrunko-
wych,
– potrafi przekazaç zwi´z∏à infor-
macj´ o okreÊlonym wypadku,
zna telefony alarmowe,
– zna sposoby udzielania pierwszej
pomocy w przypadku skalecze-
nia, omdlenia, z∏amania koƒczy-
ny, krwotoku z nosa i oparzenia,
– wie, kogo nale˝y prosiç o pomoc
w nag∏ych wypadkach,
– rozumie, w jaki sposób nale˝y
post´powaç, aby uniknàç niektó-
rych wypadków,
– opatruje rany i skaleczenia,
– odgrywa scenki dramowe,
odczuwa powag´ przedstawia-
nych sytuacji,
– okreÊla rodzaj rzeczowników
i przymiotników w liczbie poje-
239520754.003.png
1
2
3
4
5
dynczej,
– zna pisowni´ wybranych wyra-
zów z ró˝nymi trudnoÊciami
ortograficznymi,
– uk∏ada instrukcje dotyczàce
udzielania pierwszej pomocy.
Poznaje-
my polskie
legendy
48. Poznajemy
legendy
o polskich
górach
1. Zabawa ruchowa przy piosence „Zasiali górale” wprowa-
dzajàca temat dnia.
2. Wyszukiwanie na mapie Polski gór – odczytywanie ich
nazw, okreÊlanie po∏o˝enia, pisanie ich nazw w zeszycie
çwiczeƒ.
3. Liczenie oscypków, degustowanie i ocena ich walorów
smakowych.
4. Mno˝enie liczby 7 w zakresie 70. Praktyczne stosowanie
rozdzielnoÊci mno˝enia wzgl´dem dodawania.
• åwiczenia w kolejnym dodawaniu liczby 7.
• Obliczanie iloczynów z wykorzystaniem kartoników
do tabliczki mno˝enia.
5. S∏uchanie legendy „Jak powsta∏y Pieniny?” (oprac. E. Stójo-
wa) czytanej przez Nauczyciela.
• Opowiadanie legendy w∏asnymi s∏owami.
• Wyszukiwanie i czytanie wybranych fragmentów tekstu.
6. „Przygody królowej Kingi” – scenki improwizowane w gru-
pach.
7. Zbiorowe redagowanie zdaƒ – odpowiedzi na pytanie za-
warte w tytule legendy.
8. åwiczenia doskonalàce okreÊlanie rodzajów rzeczowników
i przymiotników w liczbie pojedynczej.
9. Wyszukiwanie wyrazów z „ó”wymiennym i niewymiennym
w tekÊcie legendy, objaÊnianie pisowni niektórych wyrazów.
10. Zabawa ruchowa z piosenkà „W murowanej piwnicy”.
11. Uzupe∏nianie zdaƒ opisujàcych cechy górali (na podstawie
(„Legendy o Podhalu”).
12. Malowanie farbami ilustracji do legendy – wystawa prac
plastycznych.
P. s. 56, 57
åw. 4 s. 8, 9
M. 4 s. 7, 8
W. s. 39 –
kartoniki do
tabliczki mno-
˝enia,
bloki rysunko-
we, p´dzle,
farby, mapa
Polski, albumy
i zdj´cia
przedstawiajà-
ce Pieniny,
oscypki, tale-
rzyki
Uczeƒ:
– oblicza iloczyny liczby 7 w za-
kresie 70 przez dodanie liczby
7 do znanego iloczynu,
– oblicza iloczyny, korzystajàc
z kartoników,
– oblicza wartoÊç zakupów,
– uwa˝nie s∏ucha tekstu literackiego
czytanego przez Nauczyciela,
– rozumie s∏owo „legenda”,
– opowiada poznanà legend´,
odgrywa scenki inspirowane jej
treÊcià,
– redaguje odpowiedzi na pytania,
uzupe∏nia luki w zdaniach,
– okreÊla rodzaj rzeczowników
i przymiotników w liczbie poje-
dynczej,
– zna pisowni´ wybranych wyra-
zów z „ó”wymiennym i niewy-
miennym,
– korzysta z mapy Polski, wyszuku-
je góry i okreÊla ich po∏o˝enie,
– Êpiewa, taƒczy, bawi si´ przy
ludowych piosenkach góral-
skich,
– przedstawia wybrane wydarzenie
z legendy, wykorzystujàc ró˝ne
Êrodki plastyczne,
tworzàc prace plastyczne, wyko-
rzystuje ca∏à powierzchni´ kartonu.
239520754.004.png
49. Historia
krakowskiego
hejna∏u
1. Wys∏uchanie nagrania krakowskiego hejna∏u jako
wprowadzenie do tematu.
2. Wys∏uchanie czytanej przez Nauczyciela legendy Zofii
Chmurowej „O tr´baczu z wie˝y mariackiej”.
• Opowiadanie legendy w∏asnymi s∏owami.
• Wyszukiwanie w tekÊcie i g∏oÊne czytanie zdaƒ, które si´
rymujà.
3. „Obrona Krakowa przed Tatarami” – odegranie sceny zbio-
rowej inspirowanej legendà.
4. Dzielenie przez 7 w zakresie 70.
• Grupowanie, rozdzielanie, uk∏adanie po 7 – çwiczenia
praktyczne.
• Dostrzeganie zale˝noÊci mi´dzy mno˝eniem a dzieleniem.
• Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
5. åwiczenia gimnastyczne ze wstà˝kami – doskonalenie gib-
koÊci i p∏ynnoÊci ruchów. Tworzenie uk∏adów çwiczeƒ.
6. åwiczenie w pisowni wyrazów z „h”.
7. Doskonalenie umiej´tnoÊci pos∏ugiwania si´ mapà Polski:
wskazanie Krakowa oraz pobliskich rzek i miast. OkreÊlanie
ich po∏o˝enia.
8. Porzàdkowanie historyjki obrazkowej zgodnie z kolejnoÊcià
wydarzeƒ w legendzie, nadawanie tytu∏ów obrazkom.
9. WymyÊlanie i opowiadanie innego zakoƒczenia legendy.
10. Podsumowanie dnia w kr´gu – Co wiemy o Krakowie, jego
historii, po∏o˝eniu i legendach? Dlaczego powstajà legendy?
Kto je tworzy?
P. s. 58, 59
åw. 4 s. 10, 11
M. 4 s. 9, 10
nagranie hej-
na∏u krakow-
skiego, ma-
gnetofon,
tràbka,
wstà˝ki do
çwiczeƒ gim-
nastycznych,
mapa Polski
Uczeƒ:
– oblicza ilorazy liczby 7 w çwi-
czeniach praktycznych,
– dostrzega zale˝noÊci mi´dzy
dzia∏aniami i potrafi je wyko-
rzystaç w obliczeniach,
– zna histori´ hejna∏u krakow-
skiego i opowiada legend´ w∏a-
snymi s∏owami,
– porzàdkuje obrazki historyjki
zgodnie z kolejnoÊcià wyda-
rzeƒ w legendzie,
– odgrywa sceny zbiorowe
inspirowane wys∏uchanà
legendà,
– p∏ynnie i wyraziÊcie czyta kilka
zdaƒ tekstu,
– rozwiàzuje zagadki i rebusy,
zna pisowni´ wybranych wyra-
zów z „h”,
– sprawnie pos∏uguje si´ mapà
Polski – odszukuje wybrane
miejsca i okreÊla ich po∏o˝enie,
– twórczo zmienia zakoƒczenie
legendy,
– zna wybrane wydarzenia
z historii Krakowa; wie,
˝e w przesz∏oÊci by∏ on stolicà
Polski,
– wykonuje i twórczo modyfikuje
ró˝ne çwiczenia ze wstà˝kà,
tworzy uk∏ady çwiczeƒ.
50. Skàd si´ wzi´∏y
kozio∏ki na
poznaƒskim
ratuszu?
1. „Jedziemy do Poznania” – opracowanie trasy wycieczki na
mapie Polski.
2. Zabawa matematyczna „Kupujemy pamiàtki z Poznania”
– praktyczne mno˝enie i dzielenie w zakresie 100.
Obliczanie wartoÊci rzeczy „kupionych” w klasowym
sklepiku.
P. s. 60, 61
åw. 4 s. 12, 13
M. 4 s. 11, 12
mapa Polski,
ilustracje,
zdj´cia, pocz-
Uczeƒ:
– oblicza iloczyny przez 6 i 7, sto-
sujàc rozdzielnoÊç mno˝enia
wzgl´dem dodawania,
– próbuje uk∏adaç z∏o˝onà formu∏´
matematycznà do ilustracji,
239520754.005.png
1
2
3
4
5
3. Mno˝enie przez 6 i 7 – çwiczenia utrwalajàce.
• Rozwiàzywanie zadaƒ tekstowych.
• Uk∏adanie i zapisywanie formu∏y matematycznej do ilu-
stracji – wykorzystanie rozdzielnoÊci mno˝enia wzgl´dem
dodawania.
4. Zabawa ruchowa przy piosence „Stonoga” po∏àczona z li-
czeniem nóg uczestników zabawy.
5. S∏uchanie czytanej przez Nauczyciela „Legendy o poznaƒ-
skich kozio∏kach” Marii Kowalewskiej.
• Ustalanie kolejnoÊci wydarzeƒ – czytanie wybranych frag-
mentów.
• Opowiadanie legendy w∏asnymi s∏owami.
6. Dobieranie rzeczowników i przymiotników – uzupe∏nianie
zdaƒ.
7. Scenki improwizowane w parach „Kozio∏ki na wie˝y”.
8. Wyrazy wieloznaczne – dobieranie podpisów do ilustracji.
9. Wykonanie zabawek z wycinanki – kozio∏ki z Poznania –
zaginanie i modelowanie zabawek wed∏ug instrukcji.
10. Zabawa w teatr – przedstawienie legendy.
11. Samodzielne uk∏adanie i pisanie zdaƒ – odpowiedzi na pyta-
nie „Dlaczego na ratuszu w Poznaniu sà kozio∏ki?”.
12. Podsumowanie dnia w kr´gu – Jakie polskie legendy ju˝ zna-
my? Rozmowa Nauczyciela z uczniami.
tówki, ˝etony,
monety, bank-
noty,
W. s. 31 – ko-
zio∏ki, no˝ycz-
ki, klej
– zna legend´ zwiàzanà z Pozna-
niem i potrafi jà opowiedzieç,
– pos∏uguje si´ mapà – planuje
tras´ podró˝y, okreÊla po∏o˝e-
nie Poznania na mapie,
– ustala kolejnoÊç wydarzeƒ
w legendzie,
– czyta ze zrozumieniem
wybrane fragmenty tekstu
literackiego,
– dobiera rzeczowniki i przy-
miotniki, uzupe∏nia i pisze zda-
nia na okreÊlony temat,
– odgrywa scenki improwizowa-
ne w parach,
– twórczo bawi si´ w teatrzyk,
wykorzystujàc samodzielnie
wykonane zabawki,
– tnie, modeluje, zagina karton
zgodnie z instrukcjà,
– ch´tnie uczestniczy w zaba-
wach ruchowych ze Êpiewem,
wspó∏pracujàc w grupie.
51. Wycieczka do
teatru
Na zakoƒczenie tego kr´gu tematycznego proponujemy wyciecz-
k´ do teatru na przedstawienie dowolnej bajki, baÊni lub legen-
dy. Przebieg dnia ustala Nauczyciel.
Uczeƒ:
– zna zasady bezpiecznego
zachowania si´ podczas wy-
cieczki pieszej lub Êrodkami
komunikacji miejskiej i prze-
strzega ich,
– kulturalnie zachowuje si´
w teatrze,
– obserwuje z uwagà przedsta-
wiane sceny i przygody boha-
terów,
– swobodnie wypowiada si´ na
temat przedstawienia, wyra˝a
swojà opini´ i uzasadnia jà,
239520754.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin