NauPocz1Rozklad1.pdf

(88 KB) Pobierz
SceniRozk NP kl1s1cz1
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 1. do 29.)
Kràg
Przewidywane efekty
tematy-
Temat
Ârodki
dydaktyczno-
czny
dnia
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dydaktyczne
-wychowawcze
1
2
3
4
5
Jestem
uczniem
1. Poznaj´
kole˝anki
i kolegów
1. Wzajemne poznawanie si´ uczniów – çwiczenia dramowe.
2. åwiczenia w przeliczaniu (Ile jest w klasie dziewczynek,
a ilu jest ch∏opców?).
3. Poznanie g∏ównych postaci ksià˝ki „Ju˝ w szkole”– Alka
i jego przyjació∏:
– globalne czytanie imion,
– próby opisywania twarzy wybranych dzieci,
– s∏uchanie czytanego przez nauczyciela tekstu zawierajà-
cego powitanie pierwszoklasistów przez g∏ównego bo-
hatera ksià˝ki,
– swobodne wypowiedzi dzieci na temat s∏uchanego tekstu.
4. S∏uchanie wiersza Hanny ¸ochockiej „My tu przyszliÊmy
pierwszy raz…”, porównanie treÊci wiersza z wra˝eniami
dzieci z pierwszego dnia nauki w szkole.
5. Wykonanie swojego portretu oraz portretu kole˝anki lub
kolegi z ∏awki.
6. S∏uchanie piosenek poznanych w przedszkolu.
P. s. 3
åw. 1 s. 3
CD – 40, 41
kartonowe
serduszka
z imionami
dzieci
napisanymi
drukowanymi
literami, dwie
pi∏ki
Uczeƒ:
– potrafi koncentrowaç
uwag´ na wra˝eniach
wzrokowych, s∏ucho-
wych, dotykowych,
– prawid∏owo pos∏uguje
si´ poj´ciami: obok,
naprzeciwko, z lewej
strony, z prawej
strony,
– umie s∏uchaç tekstu
czytanego przez na-
uczyciela oraz wypo-
wiadaç si´ na temat
przeczytanego tekstu,
– potrafi mówiç o w∏as-
nych prze˝yciach
w pierwszym dniu
nauki w szkole,
– potrafi narysowaç
konturowy portret po-
staci ludzkiej.
97762760.002.png
2. W mojej klasie
1. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wyglàdu klasy,
w której przebywajà (nazwy mebli, urzàdzeƒ, przyborów
szkolnych, podr´czników, elementów ozdobnych).
2. Próby opisywania wyglàdu klas przedstawionych na ilu-
stracjach w podr´czniku i w zeszycie çwiczeƒ oraz po-
równywanie ich wyglàdu z wyglàdem w∏asnej klasy.
3. OkreÊlanie stosunków przestrzennych w klasie (na, obok,
ni˝ej, wy˝ej) oraz na ilustracji w zeszycie çwiczeƒ.
4. åwiczenia z woreczkami kszta∏tujàce koordynacj´ ru-
chowà i zwinnoÊç oraz orientacj´ w schemacie w∏asne-
go cia∏a.
5. åwiczenia dramowe – gry z wyobra˝onymi przedmiotami.
6. Analiza s∏uchowa wyrazów – podzia∏ na sylaby, synteza.
7. åwiczenia w rytmicznym wymawianiu s∏ów.
8. Wykonanie zak∏adki do ksià˝ki (zaginanie, ci´cie po linii,
zdobienie).
9. Wypowiedzi dzieci na temat prawid∏owej postawy
uczniów w czasie siedzenia – çwiczenia praktyczne – po-
równywanie w∏asnej postawy z postawà dzieci
przedstawionych na ilustracjach w zeszycie çwiczeƒ.
P. s. 5
åw. 1
s. 4–6
W. s. 3
– zak∏adka
do ksià˝ki,
CD – 1;
42, 43
meble,
przybory
szkolne,
podr´czniki,
bloki
rysunkowe,
woreczki
z grochem
Uczeƒ:
– prowadzi obserwacje
i wypowiada si´ na
podstawie w∏asnych ob-
serwacji,
– prawid∏owo nazywa
meble, przybory
szkolne,
– orientuje si´ w prze-
strzeni, prawid∏owo
u˝ywa terminów: wy˝ej,
ni˝ej, obok, wysoko, ni-
sko, przed sobà, za so-
bà;
– dokonuje analizy i syn-
tezy s∏uchowej wyra-
zów,
– wymawia rytmicznie
s∏owa,
– wykonuje prace z pa-
pieru (zaginanie, ci´cie,
zdobienie),
– ma ÊwiadomoÊç
koniecznoÊci zachowa-
nia w∏aÊciwej
postawy w czasie
siedzenia.
3. Poznaj´ szko∏´
i jej pracowników
1. Wspólne zwiedzanie szko∏y i jej pomieszczeƒ:
– okreÊlenie przeznaczenia g∏ównych pomieszczeƒ,
– rozmowy z wybranymi pracownikami szko∏y,
– çwiczenia w okreÊlaniu stosunków przestrzennych
w czasie zwiedzania szko∏y.
2. Wypowiedzi na temat wyglàdu pomieszczeƒ szkolnych
åw. 1 s. 7, 8
CD – 26, 27
skakanki
(jedna dla
ka˝dego
dziecka)
Uczeƒ:
– zna g∏ówne pomieszcze-
nia szkolne,
– umie swobodnie i bez-
piecznie poruszaç si´
w budynku szko∏y oraz
97762760.003.png
1
2
3
4
5
i porównywanie ich z pomieszczeniami przedstawionymi
na ilustracjach.
3. Analiza i synteza s∏uchowa wyrazów zwiàzanych tema-
tycznie ze szko∏à.
4. åwiczenia w okreÊlaniu stosunków przestrzennych
przedstawionych na ilustracji. Pos∏ugiwanie si´
okreÊleniami: na, obok, przed, za .
5. åwiczenia dramowe:
– improwizacje ruchowe – przedstawienie ruchem czyn-
noÊci wykonywanych przez pracowników szko∏y,
– przeprowadzenie wywiadu z wybranym pracownikiem
szko∏y.
6. Rysowanie przedmiotów, fragmentów pomieszczeƒ zaob-
serwowanych w czasie zwiedzania szko∏y.
7. Nauka piosenki „Âlubowanie”.
8. Zabawy ze skakankà.
korzystaç z urzàdzeƒ
(szatnia, toaleta),
– umie wypowiadaç si´
na okreÊlony temat,
– potrafi dokonaç anali-
zy i syntezy sylabowej
wyrazów,
– umie naÊladowaç ru-
chem czynnoÊci wyko-
nywane przez pracow-
ników szko∏y,
– umie rozmieÊciç przed-
mioty na p∏aszczyênie,
– prawid∏owo u˝ywa
okreÊleƒ: na, obok ,
przed, za.
4. Wspominamy
wakacje
1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat minionych wakacji.
2. Orientacja przestrzenna – strona lewa, prawa. Kierunki –
prawa, lewa strona w odniesieniu do danego dziecka.
3. Wyszukiwanie i porównywanie miejsc wakacyjnego wy-
poczynku przedstawionych na zdj´ciach w podr´czniku
i na widokówkach.
4. Wypowiedzi dzieci na temat wakacji bohaterów ksià˝ko-
wych: Alka, Agaty, Marka, Edka i Oli na podstawie ilustra-
cji, dobieranie naklejek do ilustracji.
5. Przedstawienie za pomocà Êrodków plastycznych zjawisk
i wydarzeƒ zwiàzanych z wakacjami – „Barwy wakacji”.
6. KreÊlenie elementów literopodobnych.
7. Improwizacje ruchowe – przedstawienie ruchem czynnoÊci
wykonywanych podczas wakacji oraz miejsc wakacyjnego
wypoczynku – zagadki ruchowe: spacery po rozgrzanej pla-
˝y, po ostrych kamieniach, w g´stym lesie, w czasie wichu-
P. s. 6, 7
åw. 1
s. 9–11
W. s. 5 –
torebka na
liczmany
CD – 24, 25
p´dzle, farby
plakatowe,
widokówki
z wakacji,
skakanki, frot-
ka ze „Skarb-
ca matema-
tycznego”
Uczeƒ:
– umie wypowiadaç si´
na dany temat,
– potrafi dobieraç do ilu-
stracji elementy zwiàza-
ne z nià tematycznie,
– potrafi przedstawiç wy-
darzenia realne,
uwzgl´dniajàc postaci
ludzkie, roÊliny, zwie-
rz´ta,
– umie wyraziç za
pomocà barw uczucia
i prze˝ycia,
– umie pos∏ugiwaç si´
j´zykiem cia∏a,
97762760.004.png
ry; skakanie przez ka∏u˝e itp.
8. åwiczenia ruchowe – skoki z przyborem (skakankà).
9. Nauka piosenki „Po˝egnanie przedszkola ”.
10. Wykonanie torebki na liczmany z wycinanki.
– prawid∏owo pos∏uguje si´
terminami geograficzny-
mi: góry, morze, jeziora,
lasy, pagórki itp.
5. Wakacyjne
przygody
1. Opowiadanie przygód Marka na podstawie historyjki ob-
razkowej. Próby nadania jej innego tytu∏u.
2. åwiczenia dramowe – etiudy pantomimiczne: wyra˝e-
nie mimikà uczuç Marka na podstawie ostatniego ob-
razka historyjki.
3. Opowiadanie przez dzieci swoich przygód z wakacji.
4. Zabawa w poszukiwanie przedmiotów ukrytych w klasie
(pos∏ugiwanie si´ okreÊleniami: do przodu, do ty∏u,
w lewo, w prawo itd.).
5. åwiczenia polegajàce na okreÊlaniu przez dzieci po∏o˝enia
ró˝nych przedmiotów na p∏aszczyênie i w przestrzeni.
6. Orientacja na kartce:
– góra, dó∏ kartki,
– po prawej, po lewej stronie kartki.
7. Wys∏uchanie nagranych na CD g∏osów zwierzàt – wska-
zywanie ruchem d∏oni wysokoÊci dêwi´ków:
– rozpoznawanie i porzàdkowanie wysokoÊci dêwi´ków
wydawanych przez zwierz´ta,
– naÊladowanie g∏osów tych zwierzàt.
8. åwiczenia analizy i syntezy:
– analiza s∏uchowa wyrazów, rysowanie brakujàcych mo-
deli wyrazów,
– tworzenie wyrazów z pierwszych i ostatnich g∏osek wy-
st´pujàcych w nazwach rysunków.
9. Wspólne tworzenie rozpocz´tego przez nauczyciela opo-
wiadania o niezwyk∏ych przygodach Edka.
10. Zabawa ruchowa „¸apanie w´˝a”. Inne zabawy ruchowe
znane dzieciom z przedszkola (tak˝e ze Êpiewem).
åw. 1
s. 12–17
CD 2;
46, 47
zielone
i niebieskie
kartki
z sylabami,
zapisanymi
drukowanymi
literami,
przybory
szkolne,
bia∏y karton
Uczeƒ:
– dostrzega zwiàzki przy-
czynowo-skutkowe
w historyjce obrazkowej,
– wypowiada si´ na temat
wydarzeƒ przedstawio-
nych w historyjce,
– umie wyraziç uczucia
mimikà,
– prawid∏owo pos∏uguje
si´ okreÊleniami ozna-
czajàcymi stosunki prze-
strzenne,
– potrafi okreÊliç ró˝nice
wysokoÊci dêwi´ków
wydawanych przez
zwierz´ta,
– umie dokonywaç ana-
lizy i syntezy s∏uchowej
s∏ów,
– potrafi wspó∏pracowaç
w zespole.
97762760.005.png
1
2
3
4
5
6. Wakacyjne
pamiàtki
1. Oglàdanie zdj´ç, albumów i innych pamiàtek przywiezio-
nych z wakacji, opowiadanie o nich.
2. Wys∏uchanie wiersza Czes∏awa Janczarskiego „Pamiàtka
z wakacji” – wyodr´bnienie nazw wakacyjnych pamià-
tek.
3. Wprowadzenie liter „o”, „O” na podstawie wyrazów
„oko” i „Ola”:
– çwiczenia analizy i syntezy wyrazów z g∏oskà „o”,
– pisanie „o”, „O” w ma∏ym i du˝ym formacie.
4. Âpiewanie g∏oski „o” z zastosowaniem ró˝nej wysokoÊci
dêwi´ków.
5. Ró˝ne çwiczenia (np. w mówieniu, na spostrzegawczoÊç)
z wykorzystaniem przyniesionych przez dzieci pamiàtek
z wakacji.
6. Porównywanie i porzàdkowanie przedmiotów wed∏ug
cech: wi´kszy, mniejszy, wy˝szy, ni˝szy, krótszy, d∏u˝szy
– ilustrowanie powy˝szych poj´ç ruchem. Porzàdkowanie
kartoników z wycinanki (kartoniki z pude∏kami).
7. Zaprojektowanie ok∏adki do ulubionej bajki.
P. s.
åw. 1
s. 18–21, 88
(z. 1), 93
(z. 1)
W. s. 33 –
liczby w
kolorach
zbiory pamià-
tek z wakacji,
kartony, kred-
ki, mapa
fizyczna
Polski, litery
G, D wyci´te
z folii,
czerwone
i niebieskie
prostokàty,
ruchomy
alfabet, folia
formatu A4,
szarfy
Uczeƒ:
– wypowiada si´ na dany te-
mat,
– dokonuje analizy i syntezy
wzrokowo-s∏uchowej wy-
razów z g∏oskà „o”; potrafi
okreÊliç miejsce g∏oski
„o” w modelach wyrazów,
– potrafi napisaç liter´ „o”,
– potrafi zaÊpiewaç g∏osk´
„o” na ró˝nej wysokoÊci
dêwi´ku,
– potrafi koncentrowaç uwa-
g´ na zapami´tywaniu
wra˝eƒ wzrokowych,
– umie wyszukiwaç przed-
mioty o okreÊlonych
cechach,
– prawid∏owo pos∏uguje si´
terminami okreÊlajàcymi
cechy wielkoÊciowe,
– potrafi zaprojektowaç
ok∏adk´ do ulubionej bajki.
7. Nasze
zainteresowania
1. Prezentowanie przez dzieci w∏asnych zainteresowaƒ
z wykorzystaniem çwiczeƒ dramowych.
2. Wys∏uchanie wiersza Wandy Chotomskiej „A”.
3. Wprowadzenie liter „a”, „A” na podstawie wyrazów „al-
bum” i „Alek”:
– çwiczenia analizy i syntezy s∏uchowej i wzrokowej wy-
razów z g∏oskà „a”,
– pisanie liter „a”, „A”.
4. Wypowiedzi uczniów na temat czynnoÊci dzieci przedsta-
P. s. 9
åw. 1
s. 22–24, 88
(z. 2), 89 (z. 1)
W. s. 7 – figury
geometryczne
„Skarbiec
matematycz-
ny” – geoplan,
Uczeƒ:
– umie koncentrowaç
uwag´ na zapami´tywa-
niu wra˝eƒ s∏uchowych,
– wyodr´bnia g∏osk´
„a” w nag∏osie, Êródg∏o-
sie i wyg∏osie,
– pisze litery „a” i „A”,
– potrafi uk∏adaç zdania do
97762760.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin