NJWS1_2_Co_to_jest_komputer_i_do_czego_sluzy.pdf

(50 KB) Pobierz
Microsoft Word - 2_Co_to_jest_komputer_i_do_czego_sluzy.doc
Temat 2. Co to jest komputer i do czego słu Ň y?
Cele – przewidywane osi Ģ gni ħ cia ucznia:
– rozró Ň nia i wymienia nazwy czterech podstawowych cz ħĻ ci zestawu komputerowego
– wskazuje inne cz ħĻ ci zestawu komputerowego, np. drukark ħ , i okre Ļ la ich zastosowanie
– wyja Ļ nia, czym jest komputer i do czego mo Ň na go u Ň y ę
– wymienia niektóre czynno Ļ ci, do których wykonania komputer jest potrzebny lub zb ħ dny.
ĺ rodki dydaktyczne : podr ħ cznik z ę wiczeniami „Zaj ħ cia komputerowe” s. 6–7; komputer
(jednostka centralna), monitor, klawiatura, myszka i dost ħ pne w szkole cz ħĻ ci dodatkowego
wyposa Ň enia, np. drukarka.
Przebieg zaj ħę
1 . Poznanie podstawowych elementów zestawu komputerowego.
Nauczyciel prosi, by dzieci wskazały komputery: najpierw na ilustracji na s. 6, potem przy
swoich stanowiskach (prawdopodobnie wi ħ kszo Ļę dzieci wska Ň e monitory). Nast ħ pnie (na
polecenie nauczyciela) dzieci wskazuj Ģ monitory, myszki, klawiatury i ponownie
komputery. T ħ zabaw ħ mo Ň na kontynuowa ę do momentu, a Ň wszystkie dzieci wska ŇĢ
poprawnie wszystkie cz ħĻ ci zestawu. Mo Ň na doda ę do tego inne elementy, np. drzwi, pan
(pani) od informatyki. Dzieci powinny umie ę wskaza ę i nazwa ę cztery elementy
podstawowego zestawu komputerowego: komputer, monitor, klawiatur ħ i myszk ħ .
2. Omówienie przeznaczenia (do czego słu ŇĢ ?) jednostki centralnej (komputera),
monitora, klawiatury i myszki.
3. Co to jest komputer? – swobodna rozmowa z dzie ę mi.
Nauczyciel czyta dzieciom definicj ħ zapisan Ģ w podr ħ czniku z ę wiczeniami: Komputer to
skomplikowane urz Ģ dzenie elektroniczne, które wykonuje programy przygotowane przez
człowieka i razem z dzie ę mi wyja Ļ nia jej znaczenie.
4. Poznanie dodatkowych elementów zestawu komputerowego.
Nauczyciel opowiada dzieciom, co jeszcze mo Ň na podł Ģ czy ę do komputera (na podstawie
rysunków na s. 6), np. Drukark ħ podł Ģ czamy do komputera, by móc wydrukowa ę
dokumenty, które stworzyli Ļ my na komputerze . Demonstruje działanie dost ħ pnych
w pracowni komputerowej sprz ħ tów podł Ģ czonych do komputera. Pyta dzieci, czy znaj Ģ
inne urz Ģ dzenia, które mo Ň na podł Ģ czy ę do jednostki centralnej.
5. Rozmowa z dzie ę mi na temat ich do Ļ wiadcze ı z komputerem , np . Co lubicie robi ę
w wolnych chwilach? Czy lubicie pracowa ę ( bawi ę si ħ ) z komputerem? Co najch ħ tniej
robicie przy komputerze?
6. Rozpoznawanie czynno Ļ ci przedstawionych na ilustracjach na s. 7 i wskazanie tych
czynno Ļ ci, w których przydaje si ħ komputer.
• Ch ħ tne dzieci gło Ļ no mówi Ģ , jakie czynno Ļ ci s Ģ przedstawione na kolejnych ilustracjach.
Potem decyduj Ģ , czy do danej czynno Ļ ci mo Ň na u Ň y ę komputera, czy nie. Mog Ģ
wskaza ę inne znane im czynno Ļ ci, do których wykonania jest przydatny komputer (lub
jest niepotrzebny).
• Dzieci otaczaj Ģ zielonymi p ħ tlami ilustracje tych czynno Ļ ci, do których komputer mo Ň e
si ħ przyda ę , a czerwonymi p ħ tlami te, do których jest niepotrzebny ( ę w. 1).
Uzasadnienie swoich decyzji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin