egz1.docx

(16 KB) Pobierz

……………………………………………………………………………………

EGZAMIN Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEGO [ A ]

1.       Zapisz wymowę, uwzględnij wszystkie realizacje fonetyczne danego wyrazu czy połączenia wyrazowego, także regionalne. Zaznacz zjawiska fonetyczne. Wybierz 4 różne zjawiska fonetyczne, precyzyjnie je nazwij.

tankować benzynę

podżegać do buntu

siła przyciągania

odstępstwo od normy

wytężyć głos.

2.       Zdefiniuj pojęcie „spółgłoski sonorne”. Wymień głoski, które z tym pojęciem są związane.

3.       Przeprowadź analizę słowotwórczą następujących derywatów (zbuduj definicję słowotwórczą, podaj wyraz podstawowy, podziel derywat, podaj typ derywacji ze względu na typ formantu słowotwórczego oraz typ derywacji ze względu na funkcję semantyczną formantu słowotwórczego, wskaż kategorię słowotwórczą, do której derywat należy): bezludzie, dozorczyni, spryciarz, ciacho.

4.       Przeprowadź analizę składniową zdania (narysuj wykres, precyzyjnie nazwij poszczególne składniki, wypisz związki składniowe).

Na placu Trocadero w pośpiechu zbijano z desek trybunę dla ważnego mówcy.

5.       Wymień rodzaje orzeczeń (4!), każdy zilustruj przykładem.

6.       Przeprowadź analizę składniową zdania (wydziel i ponumeruj cząstki składowe, narysuj wykres, nazwij cząstki składowe, określ sposób połączenia, wymień wskaźniki zespolenia).

Powiedział kiedyś, że poczucie jej obecności nie opuszcza go nigdy i potrzeba mu dużej porcji samotności, aby uwierzyć, że jej nie ma - bo okrutny los zabrał ją zbyt wcześnie.

7.       Zapisz oba tematy fleksyjne czasownika dawać, wskaż aspekt, koniugację, utwórz (i nazwij) odpowiednie imiesłowy.

8.       Przeprowadź analizę fleksyjną podkreślonych, użytych  w tekście, form. Podaj część mowy, formę podstawową (leksem), odpowiednie kategorie gramatyczne – w tym odpowiednią koniugację czy deklinację.

Mamy tedy nowy sklep: pięć okien frontu, dwa magazyny, siedmiu subiektów i szwajcara we drzwiach. Mamy jeszcze powóz błyszczący jak świeżo wyglancowane buty, parę kasztanowatych koni, furmana i lokaja – w liberii. I to wszystko spadło na nas w początkach maja, kiedy Anglia, Austria, a nawet skołatana Turcja uzbrajały się na łeb, na szyję!

- Kochany Stasiumówiłem do Wokulskiego – wszyscy kupcy śmieją się, że tak dużo wydajemy w niepewnych czasach.

- Kochany Ignasiu – odpowiedział mi Wokulski – a my śmiać się będziemy ze wszystkich kupców, kiedy nadejdą czasy pewniejsze. Dziś właśnie jest pora do robienia interesów.

- Ależ europejska wojna – mówię – wisi na włosku. W takim razie na pewno czeka nas bankructwo.

- Żartuj z wojny – odpowiada Staś. – Cały ten hałas uspokoi się za parę miesięcy, a my tymczasem zdystansujemy wszystkich współzawodników.

No –  i wojny nie ma. W naszym sklepie ruch jak na odpuście, do naszych składów zwożą i wywożą towary jak do młyna, a pieniądze płyną do kas nie gorzej od plew. Kto by Stasia nie znał, powiedziałby, że to genialny kupiec; ale że ja go znam, więc coraz częściej pytam się: na co to wszystko?

9.       Przeanalizuj paradygmat rzeczownika pies, wypisz wszystkie tematy fleksyjne.


……………………………………………………………………………………

EGZAMIN Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEGO [ B ]

1.       Zapisz wymowę, uwzględnij wszystkie realizacje fonetyczne danego wyrazu czy połączenia wyrazowego, także regionalne. Zaznacz zjawiska fonetyczne. Wybierz 4 różne zjawiska fonetyczne, precyzyjnie je nazwij.

krzak dzikiej róży

chęć do pracy

odsypiać bezsenne noce

ostrzegam panią

pączki z różą.

2.       Zdefiniuj pojęcie „zgłoskotwórczość”. Wymień głoski, które z tym pojęciem są związane.

3.       Przeprowadź analizę słowotwórczą następujących derywatów (zbuduj definicję słowotwórczą, podaj wyraz podstawowy, podziel derywat, podaj typ derywacji ze względu na typ formantu słowotwórczego oraz typ derywacji ze względu na funkcję semantyczną formantu słowotwórczego, wskaż kategorię słowotwórczą, do której derywat należy): ważniak, tygrysiątko, krwiodawca, ogólniak.

4.       Przeprowadź analizę składniową zdania (narysuj wykres, precyzyjnie nazwij poszczególne składniki, wypisz związki składniowe).

Wokół gości siedzących na werandzie unosił się mokry zapach skoszonych łąk.

5.       Wymień rodzaje okoliczników (4!), każdy zilustruj przykładem.

6.       Przeprowadź analizę składniową zdania (wydziel i ponumeruj cząstki składowe, narysuj wykres, nazwij cząstki składowe, określ sposób połączenia, wymień wskaźniki zespolenia).

Powiedział kiedyś, że poczucie jej obecności nie opuszcza go nigdy i potrzeba mu dużej porcji samotności, aby uwierzyć, że jej nie ma - bo okrutny los zabrał ją zbyt wcześnie.

7.       Zapisz oba tematy fleksyjne czasownika czytać, wskaż aspekt, koniugację, utwórz (i nazwij) odpowiednie imiesłowy.

8.       Przeprowadź analizę fleksyjną podkreślonych, użytych  w tekście, form. Podaj część mowy, formę podstawową (leksem), odpowiednie kategorie gramatyczne – w tym odpowiednią koniugację czy deklinację.

Mamy tedy nowy sklep: pięć okien frontu, dwa magazyny, siedmiu subiektów i szwajcara we drzwiach. Mamy jeszcze powóz błyszczący jak świeżo wyglancowane buty, parę kasztanowatych koni, furmana i lokaja – w liberii. I to wszystko spadło na nas w początkach maja, kiedy Anglia, Austria, a nawet skołatana Turcja uzbrajały się na łeb, na szyję!

- Kochany Stasiu – mówiłem do Wokulskiego – wszyscy kupcy śmieją się, że tak dużo wydajemy w niepewnych czasach.

- Kochany Ignasiu – odpowiedział mi Wokulski – a my śmiać się będziemy ze wszystkich kupców, kiedy nadejdą czasy pewniejsze. Dziś właśnie jest pora do robienia interesów.

- Ależ europejska wojna – mówię – wisi na włosku. W takim razie na pewno czeka nas bankructwo.

- Żartuj z wojny – odpowiada Staś. – Cały ten hałas uspokoi się za parę miesięcy, a my tymczasem zdystansujemy wszystkich współzawodników.

No –  i wojny nie ma. W naszym sklepie ruch jak na odpuście, do naszych składów zwożą i wywożą towary jak do młyna, a pieniądze płyną do kas nie gorzej od plew. Kto by Stasia nie znał, powiedziałby, że to genialny kupiec; ale że ja go znam, więc coraz częściej pytam się: na co to wszystko?

9.       Przeanalizuj paradygmat rzeczownika len, wypisz wszystkie tematy fleksyjne.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin