Ściąga Finanse.doc

(94 KB) Pobierz
Klasyfikacja zjawisk w układzie:

   

Klasyfikacja zjawisk w układzie:

a)Przedmiotowy – trzy grupy pieniężne:

- przychody i wydatki pieniężne ekwiwalentne i rynkowe czyli związane z obrotem rynkowym, ruch pieniądza spowodowany z zakupem towarów oraz wynagrodzeń pracowniczych

-dochody i wydatki pieniężne transferowe zwane redystrybucyjnymi (podatki) emerytury w ZUS-e

- przychody i wydatki pieniężne kredytowe związane z działalnością banku

b)podmiotowym

1)finanse publiczne realizowane przez państwo i samorząd terytorialny – dochody i przychody mają charakter transferowy, wydatki mają charakter ekwiwalentny

2)finanse ubezpieczeń majątkowe i osobowe, transfery

3)finanse banków – depozyty, transfery, kredyty bankowe, odsetki, obrót z klientami jest transferowy

4)finanse przedsiębiorstw – ekwiwalentne

5)gospodarstwa domowe – dochody – ekwiwalentne, emerytury – transferowe

 

Funkcje systemu finansowego:

1)funkcja płatności – polega na zapewnieniu sprawnego funkcjonowania płatności – systemy kupna sprzedaży

2)funkcja płatności – zapewnia zamianę na pieniądze papierów wartościowych i odwrotnie

3)funkcja oszczędności – ma zapewnić bezpieczne lokowanie podwyżek pieniężnych i na atrakcyjnych warunkach

4)funkcja kredytowa – dostarczanie kredytu podmiotom w celu popierania, inwestowania i konsumpcji

5)funkcja zabezpieczenia przed ryzykiem

6)funkcja bezpieczeństwa finansowego kraju czyli umożliwienie rządowi prowadzenia polityki wzrostu gospodarczego rządowi bez zatrudnienia, niskiej inflacji, pozycji płatniczej kraju, rezerwy walutowe

 

Ewidencja finansów publicznych – może spełnić kilka funkcji, których nie możne zapewnić rynek.:

- funkcja alokacyjna – przejawia się w wykorzystaniu administracyjnego mechanizmu zaspokajania potrzeb społecznych, których nie zapewnia mechanizm rynkowy, głównie ze względu na nadmierne zróżnicowanie dochodu różnych jednostek (bezpłatne szkolnictwo, ochrona zdrowia) zorganizowana obrona narodowa, bezpieczeństwo publiczne

- funkcja redystrybucyjna – polega na wtórnym, podziale dochodu narodowego pozyskiwanie dochodu z publicznych sektorów prywatnych. Nie powinna naruszać równowagi podmiotów gospodarczych. Mierzenie funkcji redystrybucyjnej polega na relacji dochodu sektora finansów publicznych do PKB

- funkcja stabilizacyjna – polega na rozwiązaniu problemu tzw. magicznego czworoboka; zapewnieniu poziomu wysokiego zatrudnienia; stabilności cen; równowagi finansu płatniczego za granicą

- stały wzrost gospodarczy

 

Formy organizacyjno-prawne podmiotów finansów publicznych

- jednostka budżetowa

- gospodarstwo pomocnicze

- zakład budżetowy

- fundusze celowe

- skarb państwa

- jednostki samorządu terytorialnego

 

Dochody budżetu państwa (źródła):

I Dochody krajowe

      1. dochody podmiotowe (stanowią 89% dochodu budżetowego państwa) – podatek od towarów i usług; podatek akcyzowy; podatek dochodowy od osób prawnych; podatek dochodowy od osób fizycznych

      2. dochody nie opodatkowane ( ok.11%) – jednostek budżetowych; dywidend; wpłaty z zysku NBP; cła

II Dochody zagraniczne

 

Klasyfikacja wydatków publicznych:

- WG RODZAJU:

     1) 56-59% - dotacje i subwencje

     2) świadczenia dla osób fizycznych

     3) wydatki bieżące jednostek budżetowych

     4) wydatki majątkowe

     5) rozliczenia z bankami

     6) obsługa długu publicznego

- WG DZIAŁÓW:

     1) podstawowe działy gospodarki

     2) nauka, oświata, szkolnictwo wyższe

     3) ochrona zdrowia i opieka społeczna

     4) ubezpieczenia społeczne

     5) organy władzy i administracji

     6) obsługa długu publicznego

     7) inne wydatki

 

Źródła finansowania deficytu budżetowego państwa:

1)sprzedaż skarbowych papierów wartościowych na rynku krajowym i zagranicznym

2)kredytów zaciąganych na rynkach krajowych i zagranicznych

3)z pożyczek

4)z prywatyzacji

5)nadwyżki budżetu państwa z lat ubiegłych

 

Źródła dochodu samorządu terytorialnego:

1)dochody własne

2)subwencja ogólna

3)dotacje celowe z budżetu państwa

4)środki pochodzące z budżetu UE

 

Dochody własne gmin: (2478 gmin)

1)wpływy z podatków:

- podatek od nieruchomości

- podatek rolny, leśny

- podatek od środków transportu

- podatek od osób fizycznych  - karta podatkowa

- podatek od posiadania psów

- podatek od spadków i darowizn

 

2)wpływy z opłat:

- targowa

- skarbowa

- miejscowa – klimatyczna

- administracyjna

3)dochody z majątku gminy

- dzierżawa

- leasing

- spółka

4)wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze gminy (39,34%)

5)wysokość we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych posiadających siedzibę na terenie gmin (6,39%)

 

Dochody własne powiatu: (315 powiatów ziemskich, 65 powiatów grodzkich)

1)udziały w podatkach dochodowych od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze powiatu (10,25%)

2)udział w podatkach dochodowych od osób prawnych zamieszkałych na obszarze powiatu (1,24%)

3)dochody z majątku powiatu

 

Dochody własne województwa:

1)udział w podatku dochodowym od osób fizycznych zamieszkałych na terenie województwa

2)udział w podatku dochodowym od osób prawnych zamieszkałych na terenie województwa

3)dochody z majątku województwa

 

Subwencja ogólna – środki pieniężne przekazywane bezzwrotnie z budżetu państwa na sfinansowanie zadań własnych samorządu terytorialnego, o przeznaczeniu pieniędzy decyduje rada samorządu.

 

Sog = Sw + Sr + So

 

Sog – subwencja ogólna gmin

Sw – subwencja wyrównawcza

Sr – subwencja równoważąca

So – subwencja oświatowa

 

Subwencja równoważąca – zależy od wielkości zadań w zakresie pomocy społecznej realizowanych w gminie w tym wpłatę dodatków mieszkaniowych

Subwencja wyrównawcza – zależy od dochodów powiatowych danej gminy na jednego mieszkańca i gęstości zatrudnienia

Subwencja oświatowa – zależy od liczby dzieci w wieku szkolnym i dotyczy również awansu zawodowego nauczycieli

 

Sop = Sw + Sr + So

 

Sop – subwencja ogólna powiatu

Sw – subwencja wyrównawcza

Sr – subwencja równoważąca

So – subwencja oświatowa

 

Subwencja wyrównawcza – zależy od dochodów podatkowych w danym powiecie i od stopy bezrobocia

Subwencja równoważąca – zależy od wydatków na realizację zadań pomocy społecznej i sieci dróg powiatowych

Subwencja oświatowa – zależy od liczby młodzieży chodzących do szkół średnich i awansu zawodowego nauczycieli

 

Sow = Sw + Sr + So

 

Sow – subwencja ogólna województwa

Sw – subwencja wyrównawcza

Sr – subwencja równoważąca

So – subwencja oświatowa

 

Subwencja wyrównawcza – zależy od dochodów podatkowych na jedną osobę i liczby mieszkańców

Subwencja równoważąca – zależy od stopy bezrobocia i od powierzchni dróg wojewódzkich przypadających na jednego mieszkańca jest większa od przeciętnej w kraju produktu krajowego brutto jest niższy niż 70% PKB

Subwencja oświatowa – zależy od liczby młodzieży w wyższych szkołach zawodowych i awansu zawodowego nauczycieli

 

Znaczenie poszczególnych stawek VAT:

22% - stawka podstawowa – charakter fiskalny, podstawowe źródło finansowania państwa

7% - stawka obniżona – jest stosowana dla towarów i usług o podstawowym znaczeniu dla kosztów utrzymania ludności

3% - stawka obniżona – produkty rolne nie przetworzone, rolnicy – rachunkowość rolnicza

0% - eksport, poza Unią Europejską

 

Formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej osób fizycznych

- opodatkowanie przy zastosowaniu skali podatkowej

- ryczałt ewidencjonowany

- karta podatkowa

 

Podatek dochodowy od osób prawnych (19%)

Podatek od dochodów spółek (przedsiębiorstw)) - rodzaj podatku bezpośredniego obciążającego dochody uzyskiwane przez osoby prawne. Podatnikami tego podatku są wszelkie osoby prawne, niezależnie od faktu w jaki sposób osobowość tę nabyły oraz spółki kapitałowe w organizacji. Podmiotami tego podatku mogą też być jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek nie mających osobowości prawnej (np. spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych, komandytowo-akcyjnych).

Podatek dochodowy od spadków i darowizn – reguluje ustawa z 28.07.1983r o podatku od spadków i darowizn, jest to podatek majątkowy obciążający przyrost majątku osiągnięty nieodpłatnie przez osoby fizyczne

Zasady opodatkowania:

Wyodrębniono trzy grupy: (od stopnia pokrewieństwa – spadkobierca, darczyńca – darbiorca; kwota zwolniona od podatku i zwolnienie od podatku)

1)najbliżsi (I grupa) – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synowa, rodzeństwa, ojczyma, macochę i teściów (3%, 5%, 7% kwota zwolniona 9 637 zł)

2)linie boczne pokrewieństwa: zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych (7% kwota zwolniona 7 276 zł)

3)inni nabywcy (12% kwota zwolniona 4 902 zł)

 

Podatek od nieruchomości

       Zasady opodatkowania nieruchomości: regulowane ustawą z 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych.

 

Podmiotem opodatkowania są:

- grunty zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej

- budynki i budowle nie objęte działalnością rolniczą i leśną

 

Podstawą opodatkowania są:

- w przypadku budynków i gruntów – powierzchnia w m2

- budowle (silosy) – 2% podstawy autoryzacji

 

Podatek rolny

Reguluje ustawa z 15.11.1984r. o podatku rolnym wartość opodatkowania zależy od ha przeliczeniowych okręgi przeliczeniowe zależą od jakości gleb.

Gospodarstwo rolne – uznaje się gdy przekracza 1 ha fizyczny albo przeliczeniowy użytków rolnych.

 

W konstrukcji podatku rolnego można wyróżnić:

* ulgę, dotyczącą gruntów położonych na terenach górskich i podgórskich

* ulgę inwestycyjną, na budowę i modernizację budowli inwestycji i urządzeń melioracyjnych, deszczowni (25%)

 

Współzależności pomiędzy rentownością, płynnością i ryzykiem operacji finansowej

 



 

Instrumenty rynku pieniężnego:

- certyfikaty depozytowe

- bony pieniężne banku centralnego

- bony skarbowe

- weksle handlowe

- bony komercyjne

 

Funkcje rynku pieniężnego:

1)alokacja zasobów czyli przepływ pieniężny od podmiotów posiadających nadwyżkę pieniądza do podmiotów z jego niedoborem; zapewnia optymalne wykorzystanie pieniędzy na rynku

2)utrzymanie płynności czyli zamiana gotówki na instrumenty rynku pieniężnego i na odwrót

3)transformacja terminów pasywów na długoterminowe pasywa

 

Indeksy  rynku pieniężnego:

- WIBOR – określona jako roczna stopa procentowa po jakiej bank jest skłonny udzielić kredyty innym bankom

- WIBID – określana jako roczna stopa procentowa, którą bank jest gotów zapłacić za środki przyjęte w depozyty od innych banków

 

Funkcji bonów skarbowych:

1)instrumenty zarządzania płynnością finansową państwa

2)mogą być wykorzystywane przez bank centralny jako instrumenty polityki pieniężnej w operacjach otwartego rynku REPO

3)w przedsiębiorstwach jako narzędzie zarządzania płynnością oraz osiąganiu zysków z lokat

 

Funkcje rynku kapitałowego:

1)alokacja kapitału – czyli finansowanie przedsięwzięć gospodarczych przez drobnych inwestorów

2)mobilizacja kapitału - polegająca na informowaniu inwestorów o możliwościach rynku na świadczenia usług w zakresie podejmowania decyzji inwestycyjnych

- maklerskie

- doradztwo finansowe

- zarządzanie oszczędnościami przez fundusze inwestycyjne

3)transformacja kapitału - polegająca na przybieraniu przez kapitał różnych postaci w zależności od stopy zwrotu i oceny ryzyka

4)wycena kapitału - na rynku wtórnym codziennie przez notowania papierów wartościowych

5)informacja o sytuacji bieżącej i trendach w gospodarce – pełniąc funkcję barometru gospodarczego

 

Papiery wartościowe rynku pieniężnego

Instrumenty rynku pieniężnego:

- papiery wartościowe mogą mieć charakter wierzycielski (obligacje) własnościowy (akcje) jest to dokument stwierdzający własność rynkową kształtuje się pod wpływem podaży i popytu

Prawa:

- jedna akcja jeden głos

- udział w zyskach firmy w postaci dywidendy

- udział w majątku firmy gdy spółka zostanie rozwiązana a majątek sprzedany

- poboru nowych akcji emitowanych przez firmę

 

Obligacje – papiery wartościowe poświadczające wierzytelność na określoną sumę wraz z zobowiązaniem do wpłaty oprocentowania. Emitować może Skarb Państwa, podmioty gospodarcze i samorządy terytorialne.

 

Obligacje mogą mieć charakter:

- aktywny gdy służy do pozyskiwania pieniędzy na potrzebach np. Budżetu Państwa

- pasywne – służy do regulacji istniejących zobowiązań Skarbu Państwa

Metody inwestowania na rynku kapitałowym:

1)analiza fundamentalna rynku

Polega na badaniu warunków ekonomicznych funkcjonowania przedsiębiorstwa w celu określenia wartości jego akcji. Analizie wskaźnikowej i rentowności. Celem jest wyszukanie firmy mającej dobre podstawy (fundamentu) pomyślnego rozwoju. Zakłada się że w długim okresie wzrasta wartość rozwijającej się firmy a wraz z tym zwiększa się cena księgowa akcji. Dotyczy więc inwestycji długookresowych i polega na zastosowaniu czterech następujących kroków określających:

- warunki makroekonomiczne

- warunki branżowe

- badać kondycję finansową przedsiębiorstwa

- określamy wartość akcji przedsiębiorstwa i porównujemy z ceną rynkową na giełdzie

2)analiza techniczna rynku – spekulacyjna – doinwestowania na krótkie okresy w wyniku analizy można tanio kupić i drogo sprzedać. Obejmuje analizy trendu (rosnący czy malejący) i analizy formacji analizy wartości obrotów oraz teorię tzw. cykli.

3)analiza portfelowa rynku – stosowana przez otwarte fundusze inwestycyjne ograniczanie rynku przez dawersyfikację

 

Zadania rynku walutowego:

- transfery siły nabywczej w formie pieniądza między różnymi krajami

- tworzenie możliwości wyrównywania obrotów zagranicznych nie kompensowanych w ujemnych obrotów towarów i usług między krajami lub podmiotami gospodarczymi może być sfinansowanie zagranicznymi pieniędzmi

- ochrona zagranicznych pieniędzy  przed deprecjacją sprawozdawczą zmianą kursów walut poprzez wykorzystanie transakcji terminowych forward i swap.

 

Czynniki wpływające na kursy walutowe:

Generalnie kurs walutowy kształtowany jest przez podaż i popyt, a czynniki które to kształtują to:

- długookresowe (długoterminowe tendencje zwyżki)

1) punktem wyjścia w jaki sposób są wyznaczone kursy walutowe w długim okresie jest idea nazywana prawem jednej celi

2) na kształtowanie kursów walutowych wpływają cła i kontyngenty celne ograniczające ilość dóbr zagranicznych, które można sprzedać w kraju. Cła mają powodować wzrost kursu waluty krajowej i spadek zagranicznej.

3) referencje względem dóbr krajowych  i zagranicznych

- krótkookresowe – są to czynniki powodujące wahania kursu, przepływ spekulacyjnych kapitałów do Polski będzie powodował wzrost kursu złotego:

1)  zmiana stóp procentowych – krótkoterminowe zmiany są podyktowane tym jak zmieniają się stopy procentowe na innych rynkach

 

Cele instrumentów pochodnych:

Instrumenty  pochodne są wykorzystywane przez inwestorów do trzech podstawowych celów:

- zabezpieczenia (hedging) – transakcje zawierane w celu ograniczenia strat wynikających z inwestycji na rynku kasowym, czyli zabezpieczenie inwestora przed zmianami ceny instrumentu podstawowego.

- spekulacji – zawierane w celu osiągnięcia zysku wynikającego z przekonania o wzroście lub spadku wartości instrumentu pochodnego, uzyskanie ponadprzeciętnych dochodów przy założeniu, że inwestor poniesie ryzyko większe niż przeciętne.

- arbitrażu – zawierane w celu osiągnięcia zysku bez ponoszenia ryzyka dzięki jednoczesnemu zawarciu transakcji na rynku kasowym i terminowym.

Celem stosowania instrumentów pochodnych jest więc nie transfer kapitału jak w przypadku akcji, obligacji lub walut, lecz transferów zobowiązań i ryzyka.

 

Skład sprawozdania finansowego:

- bilans

- rachunek zysków i strat

- rachunek przepływów pieniężnych

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin