ROZDZIAŁ 6 – PORZUCANIE SZKOŁY (Zagrożona młodzież, Whirter)
Porzucający szkołę – kto to jest?
· uczeń, który opuszcza szkołę przed ukończeniem programu nauczania, przed maturą lub dyplomem i nie przenosi się do innej szkoły
· uczeń przejawiający brak motywacji do nauki, mający zadrażnienia z władzami szkolnymi, policją; wagarujący, spodziewający się dziecka lub żonaty/zamężny, biedny i zmuszony pracować, uwikłany w kłopoty rodzinne, mający problemy z alkoholem i narkotykami, należący do grupy mniejszościowej, opóźniony w nauce o co najmniej 2 lata
· uczeń mający mniejsze możliwości uczęszczania na dodatkowe zajęcia pozaszkolne
· rzadziej wychowywany przez oboje biologicznych rodziców, matki częściej pracowały zawodowo, nadzór ze strony rodziców słabszy
· mający poczucie wyobcowania ze szkoły, nie należący do żadnych klubów szkolnych, nie uprawiający sportu
· praca ważniejsza niż nauka
Konsekwencje porzucenia szkoły
1. ekonomiczne:
· gorsza sytuacja ekonomiczna, wysoka stopa bezrobocia
· strata zarobków, wpływów na fundusz ubezpieczeń społecznych
· brak wykwalifikowanej siły robocze
2. społeczne:
· niezadowolenie z siebie, ze swojego otoczenia i swoich ograniczonych możliwości
· niższe aspiracje zawodowe
· nieuczęszczanie na żadne dodatkowe zajęcia szkolne
Przykłady strategii interwencyjnych:
· Akademia Genesis:
dla młodzieży spełniającej przynajmniej jedno z kryteriów (wiek 16-21, zaklasyfikowanie przez macierzystą szkołę średnią do grupy „przerośniętych”, brak niezbędnych zaliczeń, porzucenie szkoły, przynależności do gangu bądź kontakty, obarczenie wyrokiem sądowym); celem programu jest objęcie edukacją młodzieży, której nie powiodło się w tradycyjnej szkole publicznej; dodatkowo ośrodek terapeutyczno-doradczy – praca nad przemocą i agresją, umożliwia lepsze poznanie siebie, doradztwo zawodowe
· Szkoła Środowiskowa Bryana:
alternatywna szkoła średnia, uczniowie zyskują zaliczenia z przedmiotów brakujących im do zaliczenia, nacisk na praktyczne zastosowanie takich przedmiotów jak nauki ścisłe, język angielski; odbywają się zajęcia techniczne i komputerowe; dodatkowo program kształcenia kadr pedagogicznych
· Szkoły dla pracujących:
Pogłębienie zainteresowań w procesie uczenia się gwarantującego nieustanne sukcesy, maksymalizacja motywacji, redukcja liczby godzin spędzonych w szkole bądź praca na zmiany ze względu na osoby pracujące
· Szkoły specjalne
· Samodzielna nauka w domu
· Szkolenie zawodowe
· Szkoły środowiskowe – dla uczniów, którzy weszli w kolizję z prawem; pomoc w przygotowaniu się do matury, rozwiązywanie problemów zw. z społecznym wykolejeniem ucznia, uzyskanie pozytywnej zmiany postaw
bopotrzebuje1