Joanna Szymańska- Programy_profilaktyczne_2011.pdf
(
1756 KB
)
Pobierz
Joannaymańka
Programy profilaktyczne
Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki
OrodekRowojuEdukacji
Warszawa 2012
Recenzenci
docdrhabMariaRy
dr Krzysztof Wojcieszek
Ilustracje
Michał„Lontar”Łucyńki
Projektokładki
tudioKreatywneMałgoratyBarkiej
Redaktor wydania III
ElżbietaGoraińka
Opracowanie techniczne
Barbara Jechalska
© Copyright by
OrodekRowojuEdukacji
Warszawa 2012
Wydanie III rozszerzone
ISBN 978-83-62360-09-3
OrodekRowojuEdukacji
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
www.ore.edu.pl
Joannaymańka
•
Programy profilaktyczne
•
Spitreci
Od Autorki
................................................................................................................3
Wtpdowydaniatreciego
...................................................................................6
I. Prycynyinacenieryykownychachowańdieciimłodieży
......................9
1.
Cotoąachowaniaryykowne ..................................................................9
2.
Motywyachowańryykownych ...............................................................11
3.
Cynnikiryykaicynnikichroniące ..........................................................15
4.
Rodinneuwarunkowaniaachowańryykownych ..................................18
5.
Rolacynnikówemocjonalno-poznawczych wpowtawaniuachowań
ryzykownych ..............................................................................................23
IIFenomenodpornoci–
resilience
......................................................................
30
IIIKryteriadoboruoddiaływańproilaktycnych
...............................................34
1.
topnieagrożenia .....................................................................................34
2.
Poziomy profilaktyki ..................................................................................35
3.
trategieproilaktycneiichkutecnoć .................................................40
IV. Ewolucjaprogramówproilaktycnych
...........................................................47
1.
Pocątkiproilaktyki ..................................................................................47
VTrebaacąćoddorołych
...............................................................................51
1. Rodiceinaucycielejakoworceachowańryykownych ......................52
2. Rolanaucycieliwproceiebudowaniaodpornocidieci .......................53
3. Trebaacąćjaknajwceniej– programydlarodiców
iwychowawcówmłodychdieci ............................................................55
4. Drogadomłodieżypopremłodież– programyrówienice ...............58
VISkutecnoćprogramówproilaktycnych
......................................................61
1.
Próbyocenykutecnoci ..........................................................................61
2.
Przyczyny niedotatecnejkutecnociprogramów ................................62
3.
Warunkieektywnocikolnejproilaktyki ..............................................64
VIIProilaktykamożekodić
.............................................................................69
1.
Szkodliwe informacje .................................................................................69
2.
Raniącegryićwicenia ..............................................................................72
3.
Otrożnieaertywnociąudieci ............................................................76
4.
Edukacja seksualna jako teren licznych błdów ........................................82
VIII. Standaryzacja, selekcja irekomendowanieprogramówproilaktycnych
..90
1.
tandardyprogramówproilaktycnychwU ........................................90
2.
DiałanianarecpodnoeniajakociprogramówwEuropie ................92
3.
ytemrekomendacjiprogramówproilaktycnychipromocji
zdrowia psychicznego w Polsce .................................................................93
IX. Szkolny Program Profilaktyki
...........................................................................96
1.
Rowiąaniaytemowe ............................................................................96
Zakońcenie
.........................................................................................................100
Bibliografia
...........................................................................................................101
2
Joannaymańka
•
Programy profilaktyczne
•
Od Autorki
OdkilkulatoberwujemywPolcewyranywrotaintereowaniadiała-
niami profilaktycznymi, włacaadreowanymidodieciimłodieżykolnejJet
onuaadnionyarównotatytykidotycąceużywaniaprenieletnichalkoholu
iinnychrodkówpychoaktywnychichaktywnociekualnejaktówagrejipre-
tpcocicyniceniawłanejkariery szkolnej, jak i codzienne obserwacje sytu-
acjinaulicachioiedlachnaychmiatpotgującorabardiejniepokójwikoci
dorołychWieleintytucjiiplacówekbudżetowychoraamorądowychjetteż
zobligowanych ustawowo do prowadzenia działańapobiegawcychUtawyoa-
pobieganiunarkomaniiwychowaniuwtrewocicyodrowiupychicnyma-
wierajądelegacjedlaróżnychreortówobowiąującjedowdrażaniaprogramów
prewencyjnych.
Wodpowiedinatoapotrebowaniewciągukilkuotatnichlatpojawiłoi
corawicejoertilicbaichnadalronieMożnapowiediećżepowtałprawdi-
wyrynekprogramówproilaktycnychinormacjiotrymywanychekółia-
morądówlokalnychwynikażepierwegowreniabiurkadyrektorówkółi wy-
diałówowiatyąaypywaneoertamiprogramówdlaucniówJaktobywana
każdymrynkutowarymająróżnąjakoćWieleoóbiintytucjimatrudnoci
ocenąpropoycjiipoukujeinormacjinatematichwartociRównieżwielupy-
chologówinaucycielipryglądającirealiowanymwkołachprogramomgła-
awojewątpliwociiatreżeniaCtoichniepokójjetcałkowicieuzasad-
niony.
ajmującipychoproilaktykąodwielulatjakorealiatorlubintruktornie-
którychprogramówcyteżjakorecenentponałamconajmniejkilkadieiątpro-
jektówadreowanychdoróżnychgrupodbiorcówWródtychpropoycjiąoerty
poważniepremylaneopartenawpółcenejwiedypychologicznej i naukach
pokrewnych, przygotowane profesjonalnieutorytakichprogramówbierają
uwagiodrealiatorówdbająoocenkutecnociitarająikorygowaćbłdy
Jednakdużalicbaoerttopoprotulepkiragmentówpopularnychprogramów
prycymdobórćwiceńjetctoprypadkowyapierwotni autorzy wymieniani
ąbardoradko
Cogorawródgłaanychprojektówatakżewródprogramówjużre-
aliowanychąrównieżtakieajetichwcaleniemałoktóremogąpowodować
poważnekodyumłodychodbiorcówCtoniktnieprawdajakiewywołują
eektycydobórtechnikgwarantujerealiacjakładanychcelówcyteżpowodu-
je skutki odwrotne od zamierzonych. Jako psycholog klinicysta z niepokojem ob-
erwujwłącaniedoprogramówwychowawco-profilaktycznych (w zamierzeniu
autorów)prenaconychdladiecićwiceńacerpnitychnaprykładagra-
nicnychprogramów dlanarkomanówlubtechnikpychoterapeutycnychąone
kontruowanedlaupełnieinnychodbiorcówiwymagająbardowyokichumie-
jtnociodprowadącegopewnociąnienadająidorealiacjiwgrupachkla-
sowych prowadzonych przez nauczyciela.
3
Plik z chomika:
bopotrzebuje1
Inne pliki z tego folderu:
McWhiter zagrożona młodzież rodz 6 porzucanie szkoły.pdf
(37874 KB)
mcwhiter zagrożona młodzież rodz 11 Profilaktyka wczesna interwencja i terapia inne rozważania.pdf
(21320 KB)
McWhiter Zagrożona młodzież rozdział 8 ciąże nieletnich i ryzykowne zachowania seksualne.pdf
(27260 KB)
McWhiter zagrożona młodzież rozdział 9 Przestępczość i premoc.pdf
(23825 KB)
McWhiter zagrożona młodzież rodz 2 społeczno - środowiskowe uwarunkowania zagrożeń.pdf
(18100 KB)
Inne foldery tego chomika:
Konwersatorium - dr Jana Chojecka
Konwersatorium - Sonia Dzierzyńska - Breś
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin