Joanna Szymańska- Programy_profilaktyczne_2011.pdf

(1756 KB) Pobierz
924751736.008.png 924751736.009.png 924751736.010.png 924751736.011.png 924751736.001.png 924751736.002.png 924751736.003.png
Joannaymańka
Programy profilaktyczne
Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki
OrodekRowojuEdukacji
Warszawa 2012
Recenzenci
docdrhabMariaRy
dr Krzysztof Wojcieszek
Ilustracje
Michał„Lontar”Łucyńki
Projektokładki
tudioKreatywneMałgoratyBarkiej
Redaktor wydania III
ElżbietaGoraińka
Opracowanie techniczne
Barbara Jechalska
© Copyright by
OrodekRowojuEdukacji
Warszawa 2012
Wydanie III rozszerzone
ISBN 978-83-62360-09-3
OrodekRowojuEdukacji
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
www.ore.edu.pl
Joannaymańka Programy profilaktyczne
Spitreci
Od Autorki ................................................................................................................3
Wtpdowydaniatreciego ...................................................................................6
I. Prycynyinacenieryykownychachowańdieciimłodieży ......................9
1. Cotoąachowaniaryykowne ..................................................................9
2. Motywyachowańryykownych ...............................................................11
3. Cynnikiryykaicynnikichroniące ..........................................................15
4. Rodinneuwarunkowaniaachowańryykownych ..................................18
5. Rolacynnikówemocjonalno-poznawczych wpowtawaniuachowań
ryzykownych ..............................................................................................23
IIFenomenodpornoci– resilience ...................................................................... 30
IIIKryteriadoboruoddiaływańproilaktycnych ...............................................34
1. topnieagrożenia .....................................................................................34
2. Poziomy profilaktyki ..................................................................................35
3. trategieproilaktycneiichkutecnoć .................................................40
IV. Ewolucjaprogramówproilaktycnych ...........................................................47
1. Pocątkiproilaktyki ..................................................................................47
VTrebaacąćoddorołych ...............................................................................51
1. Rodiceinaucycielejakoworceachowańryykownych ......................52
2. Rolanaucycieliwproceiebudowaniaodpornocidieci .......................53
3. Trebaacąćjaknajwceniej– programydlarodiców
iwychowawcówmłodychdieci ............................................................55
4. Drogadomłodieżypopremłodież– programyrówienice ...............58
VISkutecnoćprogramówproilaktycnych ......................................................61
1. Próbyocenykutecnoci ..........................................................................61
2. Przyczyny niedotatecnejkutecnociprogramów ................................62
3. Warunkieektywnocikolnejproilaktyki ..............................................64
VIIProilaktykamożekodić .............................................................................69
1. Szkodliwe informacje .................................................................................69
2. Raniącegryićwicenia ..............................................................................72
3. Otrożnieaertywnociąudieci ............................................................76
4. Edukacja seksualna jako teren licznych błdów ........................................82
VIII. Standaryzacja, selekcja irekomendowanieprogramówproilaktycnych ..90
1. tandardyprogramówproilaktycnychwU ........................................90
2. DiałanianarecpodnoeniajakociprogramówwEuropie ................92
3. ytemrekomendacjiprogramówproilaktycnychipromocji
zdrowia psychicznego w Polsce .................................................................93
IX. Szkolny Program Profilaktyki ...........................................................................96
1. Rowiąaniaytemowe ............................................................................96
Zakońcenie .........................................................................................................100
Bibliografia ...........................................................................................................101
2
924751736.004.png 924751736.005.png
 
Joannaymańka Programy profilaktyczne
Od Autorki
OdkilkulatoberwujemywPolcewyranywrotaintereowaniadiała-
niami profilaktycznymi, włacaadreowanymidodieciimłodieżykolnejJet
onuaadnionyarównotatytykidotycąceużywaniaprenieletnichalkoholu
iinnychrodkówpychoaktywnychichaktywnociekualnejaktówagrejipre-
tpcocicyniceniawłanejkariery szkolnej, jak i codzienne obserwacje sytu-
acjinaulicachioiedlachnaychmiatpotgującorabardiejniepokójwikoci
dorołychWieleintytucjiiplacówekbudżetowychoraamorądowychjetteż
zobligowanych ustawowo do prowadzenia działańapobiegawcychUtawyoa-
pobieganiunarkomaniiwychowaniuwtrewocicyodrowiupychicnyma-
wierajądelegacjedlaróżnychreortówobowiąującjedowdrażaniaprogramów
prewencyjnych.
Wodpowiedinatoapotrebowaniewciągukilkuotatnichlatpojawiłoi
corawicejoertilicbaichnadalronieMożnapowiediećżepowtałprawdi-
wyrynekprogramówproilaktycnychinormacjiotrymywanychekółia-
morądówlokalnychwynikażepierwegowreniabiurkadyrektorówkółi wy-
diałówowiatyąaypywaneoertamiprogramówdlaucniówJaktobywana
każdymrynkutowarymająróżnąjakoćWieleoóbiintytucjimatrudnoci
ocenąpropoycjiipoukujeinormacjinatematichwartociRównieżwielupy-
chologówinaucycielipryglądającirealiowanymwkołachprogramomgła-
awojewątpliwociiatreżeniaCtoichniepokójjetcałkowicieuzasad-
niony.
ajmującipychoproilaktykąodwielulatjakorealiatorlubintruktornie-
którychprogramówcyteżjakorecenentponałamconajmniejkilkadieiątpro-
jektówadreowanychdoróżnychgrupodbiorcówWródtychpropoycjiąoerty
poważniepremylaneopartenawpółcenejwiedypychologicznej i naukach
pokrewnych, przygotowane profesjonalnieutorytakichprogramówbierają
uwagiodrealiatorówdbająoocenkutecnociitarająikorygowaćbłdy
Jednakdużalicbaoerttopoprotulepkiragmentówpopularnychprogramów
prycymdobórćwiceńjetctoprypadkowyapierwotni autorzy wymieniani
ąbardoradko
Cogorawródgłaanychprojektówatakżewródprogramówjużre-
aliowanychąrównieżtakieajetichwcaleniemałoktóremogąpowodować
poważnekodyumłodychodbiorcówCtoniktnieprawdajakiewywołują
eektycydobórtechnikgwarantujerealiacjakładanychcelówcyteżpowodu-
je skutki odwrotne od zamierzonych. Jako psycholog klinicysta z niepokojem ob-
erwujwłącaniedoprogramówwychowawco-profilaktycznych (w zamierzeniu
autorów)prenaconychdladiecićwiceńacerpnitychnaprykładagra-
nicnychprogramów dlanarkomanówlubtechnikpychoterapeutycnychąone
kontruowanedlaupełnieinnychodbiorcówiwymagająbardowyokichumie-
jtnociodprowadącegopewnociąnienadająidorealiacjiwgrupachkla-
sowych prowadzonych przez nauczyciela.
3
924751736.006.png 924751736.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin