ROZDZIAŁ 6.docx

(14 KB) Pobierz

ROZDZIAŁ 6 – PORZUCANIE SZKOŁY (Zagrożona młodzież, Whirter)

Porzucający szkołę – kto to jest?

·      uczeń, który opuszcza szkołę przed ukończeniem programu nauczania, przed maturą lub dyplomem i nie przenosi się do innej szkoły

·      uczeń przejawiający brak motywacji do nauki, mający zadrażnienia z władzami szkolnymi, policją; wagarujący, spodziewający się dziecka lub żonaty/zamężny, biedny i zmuszony pracować, uwikłany w kłopoty rodzinne, mający problemy z alkoholem i narkotykami, należący do grupy mniejszościowej, opóźniony w nauce o co najmniej 2 lata

·      uczeń mający mniejsze możliwości uczęszczania na dodatkowe zajęcia pozaszkolne

·      rzadziej wychowywany przez oboje biologicznych rodziców, matki częściej pracowały zawodowo, nadzór ze strony rodziców słabszy

·      mający poczucie wyobcowania ze szkoły, nie należący do żadnych klubów szkolnych, nie uprawiający sportu

·      praca ważniejsza niż nauka

 

Konsekwencje porzucenia szkoły

1.       ekonomiczne:

·      gorsza sytuacja ekonomiczna, wysoka stopa bezrobocia

·      strata zarobków, wpływów na fundusz ubezpieczeń społecznych

·      brak wykwalifikowanej siły robocze

2.       społeczne:

·      niezadowolenie z siebie, ze swojego otoczenia i swoich ograniczonych możliwości

·      niższe aspiracje zawodowe

·      nieuczęszczanie na żadne dodatkowe zajęcia szkolne

 

Przykłady strategii interwencyjnych:

·      Akademia Genesis:

dla młodzieży spełniającej przynajmniej jedno z kryteriów (wiek 16-21, zaklasyfikowanie przez macierzystą szkołę średnią do grupy „przerośniętych”, brak niezbędnych zaliczeń, porzucenie szkoły, przynależności do gangu bądź kontakty, obarczenie wyrokiem sądowym); celem programu jest objęcie edukacją młodzieży, której nie powiodło się w tradycyjnej szkole publicznej; dodatkowo ośrodek terapeutyczno-doradczy – praca nad przemocą i agresją, umożliwia lepsze poznanie siebie, doradztwo zawodowe

·      Szkoła Środowiskowa Bryana:

alternatywna szkoła średnia, uczniowie zyskują zaliczenia z przedmiotów brakujących im do zaliczenia, nacisk na praktyczne zastosowanie takich przedmiotów jak nauki ścisłe, język angielski; odbywają się zajęcia techniczne i komputerowe; dodatkowo program kształcenia kadr pedagogicznych

·      Szkoły dla pracujących:

Pogłębienie zainteresowań w procesie uczenia się gwarantującego nieustanne sukcesy, maksymalizacja motywacji, redukcja liczby godzin spędzonych w szkole bądź praca na zmiany ze względu na osoby pracujące

·                     Szkoły specjalne

·                     Samodzielna nauka w domu

·                     Szkolenie zawodowe

·                     Szkoły środowiskowe – dla uczniów, którzy weszli w kolizję z prawem; pomoc w przygotowaniu się do matury, rozwiązywanie problemów zw. z społecznym wykolejeniem ucznia, uzyskanie pozytywnej zmiany postaw

Zgłoś jeśli naruszono regulamin