Tuning skutera-by FULLMAX.txt

(6 KB) Pobierz
Tuning skutera

2007.10.19 Micha� �Kox" Jeleniewski

Jak dobrze stuningowa� sw�j skuter?

Wielu z nas zadaje sobie pytanie: Jak dobrze �odpicowa�" m�j skuter? �le dobrane cz�ci nie poprawi� naszych osi�g�w, mog� je nawet pogorszy�. Czasami nie warto wydawa� du�ych pieni�dzy na tuning naszego jedno�ladu, �eby poprawi� jego osi�gi. Poni�ej przedstawi�em rozs�dn� kolejno�� post�powania podczas tuningu.

1. W pierwszej kolejno�ci nale�y pozbawi� skuter blokad, jedynie blokad� na module mo�emy na razie pozostawi� do czasu, kiedy b�dziemy zmieniali cylinder. Seryjny cylinder nie kr�ci tak wysoko, by modu� go blokowa�. Odblokowanie modu�u przy seryjnym wale i �o�yskach jest bardzo ryzykowne, poniewa� oryginalny wa� nie wytrzyma tak du�ych obrot�w. Najcz�ciej spotykane blokady to: zawirowywacz spalin, kt�ry znajduje si� w t�umiku; podk�adka pod wariator (metalowa blaszka, tuleja); blokada na module zap�onowym (CDI); ostatnio g��wnie w chi�skich skuterach zdarzaj� si� blokady w ga�niku oraz kr��cu ss�cym, czasami instalowane s� te� zbyt ci�kie rolki.

2. W drugiej kolejno�ci, aby uzyska� najlepsz� popraw� osi�g�w, nale�y wstawi� sportowy t�umik. Wyb�r jest du�y w zale�no�ci od tego, jak� ilo�ci� got�wki dysponujemy. I tu nale�y si� zastanowi�, co dalej b�dziemy zmienia� w skuterze, bo je�li mamy w planach zmian� cylindra, to od razu powinni�my kupi� wydech lepszej klasy, �eby p�niej cylinder m�g� rozwin�� pe�n� moc. Z drugiej strony, je�li wiemy, �e na pewno pozostaniemy przy seryjnym cylindrze, to nie warto inwestowa� w wydech klasy For Race, kt�re kosztuj� od 800 do 1500 z�. Cena wydech�w klasy Sport zaczynaj� si� od 200-300 z� za u�ywane, do 600-700 z� za nowe.

3. Kolejnym etapem powinien by� sportowy wariator. R�ne modele maj� r�ne parametry, np. Polini Speed Contol daje przyrost przyspieszenia, lecz na pr�dko�ci nie zyskamy. Hebo Ng i Malossi Multivar ciesz� si� najlepsz� opini�, odczuwalna jest dzi�ki nim poprawa przyspieszenia oraz wzrost pr�dko�ci maksymalnej. Przy zmianie wariatora konieczna jest te� zmiana rolek. Do wariator�w dostajemy ju� rolki, lecz nie zawsze s� one dobrze dobrane do naszego skutera. Zmieniaj�c wariator, powinno si� te� zmieni� spr�yn� centraln� (cz�sto dodawan� do zestawu), by poprawi� zrywno�� naszego jedno�ladu.

4. Nast�pnie powinni�my zmieni� pasek na wzmacniany, poniewa� przenosi on ju� wi�ksze obci��enia, ni� dotychczas i jest wi�ksze prawdopodobie�stwo, �e standardowy pasek p�knie. Najlepiej zakupi� pasek Kevlar, kt�ry jest najbardziej wytrzyma�y (koszt 100-120 z�).

5. Kiedy mamy ju� wydech i wariator, nale�a�oby te� pomy�le� o sprz�gle i dzwonie sprz�g�a. Kiedy silnik staje si� mocniejszy, na sprz�g�o dzia�aj� wi�ksze si�y, a co za tym idzie, sprz�g�o i dzwon bardziej si� nagrzewaj�, co pogarsza osi�gi. Szczeg�lnie, gdy dzwon jest gor�cy, odczuwalny jest kiepski start, powoduje to te� wi�ksze zu�ycie element�w uk�adu przeniesienia nap�du. Wybieraj�c dzwon nale�y kierowa� si� tym, czy dobrze odprowadza on ciep�o, czyli tym jak dobre ma ch�odzenie. Sprawdzonym dzwonem jest Stage6 Wing Cooler i naprawd� bardzo go polecam, je�li zale�y nam na jak najlepszych osi�gach. Je�li chcemy troch� zaoszcz�dzi�, to polecam sprz�g�o RMS Racing Pro (koszt oko�o 150 z�), kt�re jest w pe�ni regulowane i w komplecie mamy drug� par� spr�ynek. Je�li nie chcemy inwestowa� w drogi dzwon Wing Coller, kt�ry kosztuje oko�o150 z� - mo�emy zakupi� zast�pczy dzwon RMS'a w cenie 60-70 z�. Zu�ycie dzwonu mo�emy rozpozna� po jego kolorze, zu�yty dzwon ma niebiesko-fioletowe przebarwienia.

6. Nast�pne cz�ci powinno si� wstawia� jednocze�nie, bo osobno nie spe�ni� swojego zadania. Nast�pne w kolejce s�: cylinder + wa� + �o�yska wa�u oraz ga�nik. Niekt�re kity (czyt. zestawy) cylindrowe nie wymagaj� wymiany ga�nika, czy te� wa�u, ale zaleca si� co najmniej wymian� �o�yska na wzmacniane oraz dyszy na wi�ksz� i w ten spos�b mo�na pozosta� na seryjnym ga�niku. Tyczy si� to tylko cylindr�w klasy sport nie kr�c�cych zbyt wysokich obrot�w oraz nie przekraczaj�cych mocy 10 KM. Do cylindr�w klasy Racing nale�y wymieni� wa� na wzmocniony, kt�ry wytrzyma wi�ksze obci��enia oraz wy�sze obroty, ale te� konieczna jest wymiana ga�nika na 17,5 lub 19 mm, w celu dostarczenia silnikowi odpowiednio bogatej mieszanki. Gdy wymienimy ga�nik, nale�y te� wstawi� sto�kowy filtr powietrza, aby ga�nik mia� swobodny dost�p do powietrza. Seryjne filtry nie s� przystosowane, aby podawa� tyle powietrza, ile potrzebuje ga�nik np. 19mm. Je�li nie wymieniamy ga�nika lub mamy np. 17,5 mm, nie musimy zmienia� filtra na sto�kowy, poniewa� s� one bardzo awaryjne. Filtry sto�kowe s� stosowane przy wyj�tkowo mocnym tuningu, szczeg�lnie na wy�cigach skuter�w.

7. Na koniec trzeba koniecznie zabra� si� za regulacj� wszystkich cz�ci. Rolki, spr�yna centralna, spr�ynki sprz�g�a - aby nasz skuter odpowiednio przenosi� swoj� moc na ko�o. Trzeba tak�e wyregulowa� ga�nik, czyli dawk� paliwa, powietrza oraz obroty. �le dobrane rolki mog� �przymula�" skuter lub nie dawa� odpowiedniego przyspieszenia. Przy wymianie wi�kszo�ci cz�ci, seryjna spr�yna centralna nam nie wystarczy, warto wstawi� twardsz�, np. +30% - dzi�ki niej skuter b�dzie mia� lepszy start.

Podsumowanie

Nale�y pami�ta�, �e nie warto wstawia� cylindra o mocy przyk�adowo 12-14 KM na seryjny wa� i �o�yska, bo po nied�ugim czasie pojawi� si� luzy na �o�yskach i na wale, co doprowadzi do tego, �e i tak b�dziemy musieli zmieni� te cz�ci. Nie warto te� wstawia� cylindra 70ccm nie wymieniaj�c t�umika, bo taki cylinder nie rozwinie swojej maksymalnej mocy. Wymieniaj�c cz�ci nie patrz na cen�, nie zawsze dro�sze oznacza lepsze, przez co droga cz�� nie zawsze da nam najlepsze osi�gi!

Tuning skutera to kosztowna zabawa, ale je�li jest dobrze przeprowadzony z dobrze dobranymi do siebie cz�ciami, to nasz skuter zmieni si� nie do poznania. Zyska mocy, lecz nale�y si� liczy� ze znacznym wzrostem spalania - niestety co�, kosztem czego�...

Je�li macie konkretne pytania odno�nie tuningu skuter�w lub je�li chcecie podzieli� si� swoimi do�wiadczeniami w tej kwestii - zapraszamy na nasze forum do dzia�u �Skutery"
Zgłoś jeśli naruszono regulamin