technik.hotelarstwa - słownictwo.pdf

(354 KB) Pobierz
Technik_hotelarstwa_341[04]_Z4.05_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marzena Borowska
Komunikowanie się z gośćmi w języku obcym w zakresie
usług gastronomicznych 341[04].Z4.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
93939327.001.png 93939327.002.png 93939327.003.png
Recenzenci:
mgr Andrzej Muż
mgr Grzegorz Wolak
Opracowanie redakcyjne:
mgr Marzena Borowska
Konsultacja:
mgr inż. Piotr Ziembicki
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[04].Z4.05
Komunikowanie się z gośćmi w języku obcym w zakresie usług gastronomicznych zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu technik hotelarstwa.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Zastawa stołowa. Naczynia szklane. Bielizna stołowa. Dekoracje
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
12
4.2. Potrawy. Napoje. Dodatki do potraw. Przyprawy
13
4.2.1. Materiał nauczania
13
4.2.2. Pytania sprawdzające
16
4.2.3. Ćwiczenia
16
4.2.4. Sprawdzian postępów
19
4.3. Śniadania w hotelu
20
4.3.1. Materiał nauczania
20
4.3.2. Pytania sprawdzające
23
4.3.3. Ćwiczenia
23
4.3.4. Sprawdzian postępów
25
4.4. Tradycyjne dania kuchni polskiej i specjalności kuchni innych narodów
26
4.4.1. Materiał nauczania
26
4.4.2. Pytania sprawdzające
30
4.4.3. Ćwiczenia
30
4.4.4. Sprawdzian postępów
33
4.5. Zamówienia składane przez gości
34
4.5.1. Materiał nauczania
34
4.5.2. Pytania sprawdzające
36
4.5.3. Ćwiczenia
36
4.5.4. Sprawdzian postępów
38
4.6. Rozliczanie należności za usługi gastronomiczne
39
4.6.1. Materiał nauczania
39
4.6.2. Pytania sprawdzające
42
4.6.3. Ćwiczenia
42
4.6.4. Sprawdzian postępów
44
4.7. Karta dań zakładu hotelarskiego
4.7. Karta dań zakładu hotelarskiego
45
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
45
48
4.7.3. Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
4.8. Rozmowa kurtuazyjna z gościem podczas wykonywania usług
gastronomicznych
48
50
51
4.8.1. Materiał nauczania
51
4.8.2. Pytania sprawdzające
53
4.8.3. Ćwiczenia
53
4.8.4. Sprawdzian postępów
55
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.9. Formy grzecznościowe
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
4.9.3. Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
56
56
57
58
59
60
64
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy, zdobywaniu i rozwijaniu
umiejętności komunikowania się z gośćmi w języku angielskim w zakresie usług
gastronomicznych.
Poradnik „Komunikowanie się z gośćmi w języku obcym w zakresie usług
gastronomicznych” zawiera:
1. Wymagania wstępne, czyli wykaz niezbędnych umiejętności i wiedzy, które powinieneś
opanować, aby przystąpić do realizacji tej jednostki modułowej.
2. Cele kształcenia tej jednostki modułowej.
3. Materiał nauczania, który umożliwia samodzielne przygotowanie się do wykonania
ćwiczeń i zaliczenia sprawdzianów. Szczególnie istotnymi treściami są zagadnienia
związane z komunikowaniem się w języku angielskim, w tym przyjmowanie
i realizowanie zleceń gości oraz zgłaszanych przez nich problemów. Ponadto ważnym
zagadnieniem jest opanowanie leksyki i swobodne operowanie słownictwem z zakresu
usług gastronomicznych w zakładzie hotelarskim, dotyczącym zwłaszcza nazw rodzajów
zastawy stołowej, potraw, dodatków do potraw oraz napojów. Wymagają one
opanowania wiadomości teoretycznych i przełożenia ich na działania praktyczne, takie
jak poprawne wypowiadanie się w języku angielskim, słuchanie, czytanie, redagowanie
różnorodnych dokumentów stosowanych w obsłudze gości w zakresie usług
gastronomicznych
w zakładzie hotelarskim. Wykorzystaj do poszerzenia wiedzy wskazaną literaturę oraz
inne źródła informacji.
4. Pytania sprawdzające wiedzę potrzebną do wykonania ćwiczenia.
5. Ćwiczenia, które zawierają wykaz materiałów i sprzętu pomocnych w ich realizacji.
6. Sprawdzian postępów.
Wykonując sprawdzian postępów powinieneś odpowiadać na pytanie tak lub nie, co
oznacza, że opanowałeś materiał albo nie.
7. Sprawdzian osiągnięć wraz z instrukcją i kartą odpowiedzi.
8. Wykaz literatury.
Jeżeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela
o wyjaśnienie i ewentualne sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną czynność. Po
zrealizowaniu materiału spróbuj zaliczyć sprawdzian z zakresu jednostki modułowej.
Jednostka modułowa: Komunikowanie się z gośćmi w języku obcym w zakresie usług
gastronomicznych, której treści teraz poznasz, jest jedną z koniecznych do opanowania
umiejętności posługiwania się językiem angielskim w zawodzie technik hotelarstwa
w różnorodnych dziedzinach hotelarstwa– schemat 1.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp i higieny
pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac.
Przepisy te poznasz podczas trwania nauki.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin