69 zagadnień z marketingu.txt

(76 KB) Pobierz
69 zagadnie� z marketingu

1. Prosz� zdefiniowa� istot� marketingu
System funkcjonowania firm na rynku daj�cy jej mo�liwo�� osi�gni�cia sukcesu nie jest jednoznacznie zdefiniowany. Poj�cie marketingu ulega ci�g�ym zmianom. Oto kilka definicji tego procesu:
I. MARKETING - autor J. CARMAN, K. UHE
Proces spo�eczno - gospodarczy maj�cy na celu poznanie przysz�ej struktury popytu na produkty i us�ugi oraz zaspokojenie go poprzez kreowanie poda�y, przekazywanie informacji nabywcom, dostarczanie wytworzonych d�br w odpowiednim miejscu i czasie oraz dokonywanie sprzeda�y.
II. MARKETING - autor E. J. KELLERY
Proces spo�eczno - gospodarczy, w ramach kt�rego struktura popytu na dobra i us�ugi jest antycypowana i zaspokajana przez innowacje, akwizycje sprzeda�y oraz wymian� d�br i us�ug.
III. MARKETING - autor N. HILL
To tw�rczy proces polegaj�cy na identyfikacji i zyskownym zaspokajaniu potrzeb nabywcy dzi�ki dostosowaniu si� przedsi�biorstwa do warunk�w rynkowych.
IV. MARKETING - autor D. V. WEYER
Jest identyfikowaniem najbardziej zyskownych rynk�w obecnie i w przysz�o�ci, okre�leniem obecnych i przysz�ych potrzeb nabywc�w. Obejmuje ustalenie cel�w przedsi�biorstwa, opracowanie zwi�zanych z nim plan�w i wykonywanie us�ug w taki spos�b, aby plany te by�y realizowane. Wymaga r�wnie� dostosowania si� do zmian �rodowiska na obs�ugiwanym rynku.
V. MARKETING - autor P. F. DRUCKER
To mened�erskie zadanie rozpoznania, uprzedzenia i zaspokajania wymaga� klienta w spos�b zapewniaj�cy jego satysfakcj� i przynosz�cy zysk, poniewa� celem przedsi�biorstwa jest zdobywanie i utrzymywanie klient�w na wytwarzane towary i wykonywane us�ugi.
VI. MARKETING - autor Ph. KOTLER, G. AMSTRONG
Jest funkcj� przedsi�biorstwa polegaj�c� na okre�leniu potrzeb i wymaga� nabywc�w, kszta�towania cel�w i dzia�a� dla najlepszego ich zaspokajania oraz wytwarzaniu u wszystkich pracownik�w orientacji na to co, czego potrzebuje, co my�li i czego wymaga nabywca. O�wiecony marketing jest zespo�em warto�ci zapewniaj�cych w d�ugim okresie najwi�ksze korzy�ci przedsi�biorstwu. O�wiecony marketing tworz�:
1) marketing zorientowany na nabywc�w
2) marketing innowacyjny
3) marketing warto�ci
4) marketing misji
VII. MARKETING - autor Ph. KOTLER
Jest procesem spo�ecznym i zarz�dczym, dzi�ki kt�remu konkretne osoby i grupy otrzymuj� to, czego potrzebuj� i pragn� osi�gn�� poprzez tworzenie, oferowanie i wymian� posiadaj�cych warto�� produkt�w.
2. Czym r�ni si� orientacja marketingowa od orientacji produkcyjnej?
ORIENTACJA MARKETINGOWA - koncentracja na oszacowaniu mo�liwo�ci umieszczenia nowego produktu na rynku jeszcze przed podj�ciem produkcji; wzrost znaczenia bada� rynku i marketingu mix.
ORIENTACJA PRODUKCYJNA - koncentracja na organizacyjno-technicznych problemach produkcji, podwy�szeniu jako�ci, obni�ce koszt�w; wzrost poda�y.



3. Czym r�ni si� orientacja marketingowa od orientacji sprzeda�owej?
ORIENTACJA MARKETINGOWA - koncentracja na oszacowaniu mo�liwo�ci umieszczenia nowego produktu na rynku jeszcze przed podj�ciem produkcji; wzrost znaczenia bada� rynku i marketingu mix.
ORIENTACJA SPRZEDA�OWA - koncentracja na najkorzystniejszym ulokowaniu ju� wyprodukowanych towar�w; rosn�ce znaczenie �rodk�w aktywizacji poda�y - reklama.
4. Co to jest marketing mix?
Marketing mix - elementy marketingowe, sk�adniki marketingu mix. Instrumenty oddzia�ywania na rynek wykorzystywane przez przedsi�biorstwo w celu osi�gni�cia cel�w marketingowych. Najcz�ciej dzia�ania te dotycz� czterech element�w:
- produkty - ceny- dystrybucji- promocji
dodatkowo:- personel- fizyczne otoczenie- sposoby post�powania, procedury- satysfakcja
Wachlarz dzia�a� faktycznie podejmowanych przez przedsi�biorstwo zale�y od wielko�ci i �rodk�w, jakimi przedsi�biorstwo dysponuje, rodzaju produktu, rodzaju rynku oraz stanu konkurencji na rynku.
Elementy marketingu. Przyk�ady dzia�a� przedsi�biorstwa na rynku:
1) PRODUKT
- opracowanie produktu; analiza warto�ci; program produkcji; marka, znak handlowy;
- opakowanie; us�ugi; gwarancja;
2) USTALANIE CENY
- opusty; dyskryminacja cenowa; udzia� procentowy produktu w obrotach
Ustalenie wysokiej ceny na nowy produkt celem osi�gni�cia maksymalnego zysku.
3) DYSTRYBUCJA PRODUKTU
- kana� dystrybucji; transport, fizyczna dystrybucja; liczba sklep�w
4) PROMOCJA
- reklama; sprzeda� osobista, promocja sprzeda�y; public relations - propaganda marketingowa; serwis posprzeda�ny.
5. Na czym polega specyfika marketingu us�ug?
Us�uga - sprowadza si� do r�norodnych trudnych do zmierzenia korzy�ci oferowanych nabywcy i subiektywnie przez niego ocenianych.
Cechy us�ug pod k�tem ich wp�ywu na mo�liwo�ci stosowania marketingu:
1) Niematerialny charakter us�ugi (us�uga jest czynno�ci�)
2) Nierozdzielno�� us�ugi z osoba wykonawcy
3) Jednoczesno�� �wiadczenia i korzystania z us�ug
4) Heterogeniczno�� us�ug (trudno�� standaryzowania, niejednorodno��)
5) Nietrwa�o�� us�ug i brak mo�liwo�ci magazynowania
6) Niemo�no�� nabycia prawa w�asno�ci us�ugi
7) Komplementarno�� i substytucyjno�� us�ug i d�br materialnych
W odniesieniu do dzia�alno�ci us�ugowej, klasyczna koncepcja 4P w zakresie marketingu - mix jest zast�powana 5P a nawet 7P. Wed�ug koncepcji Kotlera, prostym, najwa�niejszym elementem jest cz�owiek - jego kwalifikacje w dzia�alno�ci us�ugowej.
Marketing mix w us�ugach obejmuje:
1) Produkt2) Ceny3) Dystrybucje4) Promocje5) Ludzi
Mo�na doda� r�wnie�:
6) �wiadectwo i otoczenie materialne �wiadczenia us�ug, kt�re obejmuje u�ytkowanie dobra materialnego oraz inne elementy otoczenia
7) Proces �wiadczenia us�ugi, kt�ry zawiera og� problem�w zwi�zanych z funkcjonowaniem przedsi�biorstwa (np. technologie, systemy informacyjne, zam�wienia, wydajno�� pracy)W przypadku strategii marketingowej us�ug wyr�nia si� dwa podstawowe elementy:- ofert� us�ugow�- spos�b dostarczenia us�ugi
Poziom us�ug - elementy:- cechy os�b �wiadcz�cych us�ugi- poziom jako�ci us�ug- czas �wiadczenia us�ugi- okres oczekiwania- otoczenie materialne- pakowanie i oznaczenie
Kryteria jako�ci us�ug:
- dost�pno�� us�ugi (dogodna lokalizacja plac�wek, odpowiedni czas otwarcia, kr�tki czas oczekiwania na wykonanie us�ugi)
- informacja o us�ugach firmy - sformu�owana w spos�b przyst�pny
- kompetencja - fachowe przygotowanie us�ugodawc�w
- uprzejmo�� - szacunek do klienta
- zaufanie - firma, pracownicy s� wiarygodni, dbaj� i interes swojego klienta
- rzetelno�� - us�ugi �wiadczone dok�adnie
- odpowiedzialno�� - us�ugodawcy uwzgl�dniaj� oczekiwania, ��dania nabywc�w, dzia�aj� szybko i fachowo
- bezpiecze�stwo - us�uga jest pozbawiona element�w ryzyka, niebezpiecze�stwa
- rodzaj stosowanych �rodk�w materialnych - materialne, widoczne dla nabywc�w elementy us�ugi (stan plac�wki, wyposa�enie) musz� korespondowa� z fachowym ich wykorzystaniem
- znajomo�� potrzeb nabywc�w - us�ugodawcy musz� stara� si� zrozumie� potrzeby, oczekiwania i dzia�a� z uwag�
6. Scharakteryzuj elementy otoczenia marketingowego.
Elementy otoczenia marketingowego - uwarunkowania dzia�alno�ci firmy
1. MAKROOTOCZENIE - otoczenie og�lne tworz� czynniki determinuj�ce dzia�ania wszystkich podmiot�w funkcjonuj�cych w makrootoczeniu. Nale�� do nich czynniki:
- demograficzne (wielko�� struktura wg p�ci, wieku, tempo jej przyrostu, g�sto�� zaludnienia, struktura wykszta�cenia, grupy etniczne, struktura gospodarstw domowych itp.)
- ekonomiczne ( tempo przyrostu i podzia� dochodu narodowego, poziom rozwoju gospodarczego, polityka gospodarcza, rozk�ad dochod�w ludno�ci, oszcz�dno�ci, zad�u�enia, dost�pno�� kredytu)
- polityczno - prawne (sta�o��, obszar i jednoznaczno�� uregulowa� prawnych, zakres liberalizmu b�d� ingerencji w sfer� gospodarcz�)
- spo�eczno - kulturowe (poziom wykszta�cenia, tradycje, zr�nicowanie kulturowe, normy etyczne i moralne)
- naturalne i technologiczne (klimat, zasoby naturalne, poziom rozwoju technologicznego, ch�onno�� na innowacje)
2. MIKROOTOCZENIE - bezpo�rednie otoczenie marketingowe tworzone przez podmioty wyst�puj�ce w mikrootoczeniu w charakterze dostawc�w, po�rednik�w, konsument�w, konkurent�w, z kt�rymi dane przedsi�biorstwo wchodzi w bezpo�rednie interakcje
- firmy zwi�zane s� z dostawcami konieczno�ci� zaopatrzenia w surowce, maszyny, urz�dzenia
- po�rednicy - wspieraj� firmy w procesie dystrybucji oraz promocji d�br i us�ug, najcz�ciej s� nimi hurtownicy, detali�ci, przedsi�biorstwa transportowe
- konsumenci (nabywcy) s� podmiotem mikrootoczenia o szczeg�lnym znaczeniu, gdy� s� ko�cowymi odbiorcami oferty marketingowej. Oferta musi by� w maksymalnym stopniu dostosowana do ich potrzeb, co powoduje, �e r�wnie� firma musi dostosowa� si� do potrzeb konsument�w wyst�puj�cych na rynkach: konsumpcyjnym, przemys�owym (�rodki produkcji) oraz mi�dzynarodowym
3. Z punktu widzenia wp�ywu otoczenia na decyzje firmy dotycz�ce strategii rynkowej dzielimy na elementy:
- kontrolowane (zale�ne od firmy)
- nie kontrolowane (niezale�ne od firmy)
Jest to tzw. systemowy charakter zwi�zk�w z otoczeniem.


7. Wymie� i scharakteryzuj zakres dzia�a� zarz�du przedsi�biorstwa w obszarze marketingu.
Dzia�ania marketingowe w przedsi�biorstwach sprowadzaj� si� do nast�puj�cych funkcji:
- ustalenia cel�w firmy
- opracowania planu i strategii marketingowej
- kontroli
Podzia� uprawnie� decyzyjnych w zwi�zku z ich realizacj� zale�y od wielko�ci firm:
- ma�e przedsi�biorstwa - wszystkie decyzje mo�e podejmowa� w�a�ciciel (cz�sto jednak zatrudnia pracownik�w do realizacji tych funkcji)
- du�e przedsi�biorstwa - zarz�dzanie poszczeg�lnymi funkcjami powierzone jest specjalistom (mened�erom) tworz�cym zarz�d
DYREKTOR






�������������������






Dyrektor marketingu
- badanie rynku
- reklama
- kszta�towanie cen
- sprzeda� osobista
- planowanie produktu
- inna forma promocji
- fizyczna dystrybucja
Zakres dzia�a� zarz�du dotyczy:
- planowania
- koordynowania
- organizowania
- kontrolowania nak�ad�w w celu uzyskania zysku
Marketin...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin