OK_cz.IV_Oceny_oddzialywania_na_srodowisko.pdf

(1282 KB) Pobierz
432513615 UNPDF
Część IV. Prezentacje
IV. 1. Formalno-prawne instrumenty ochrony
środowiska w procesie inwestycyjnym
i w działalności gospodarczej
1.1. Główne instrumenty ochrony środowiska
w działalności gospodarczej
• Procedury OOŚ: decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgo-
dy na realizację przedsięwzięcia;
• Standardy emisyjne i standardy jakości środowiska;
• Pozwolenia na wprowadzanie substancji lub energii do środowiska
oraz decyzje limitujące korzystanie ze środowiska;
• Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego;
• BAT oraz wymagania dotyczące technologii w nowo uruchamianych
lub istotnie zmienianych instalacjach;
• Opłaty za korzystanie ze środowiska.
1.2. Obowiązek oceny oddziaływania przedsięwzięć
na środowisko
Obowiązek oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko poprze-
dza zgodę na realizację planowanego przedsięwzięcia (art. 46.1 Prawa
ochrony środowiska):
Geneza:
Dyrektywa „EIA”
85/337/EWG
Aneks I i II
• klasykowanego jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziały-
wać na środowisko;
Dyrektywa „Ptasia”
79/409/EWG
Dyrektywa „Siedliskowa”
92/43/EWG
• innego przedsięwzięcia jeżeli może ono znacząco oddziaływać na
obszar Natura 2000, a nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego
obszaru lub nie wynika z tej ochrony.
Projekt Phare PL 2003/005-710.05.01 „Wdrażanie dyrektywy IPPC i aspektów dyrektywy EIA”
81
IPPC CALOSC.indd 81
2006-03-22 12:43:40
432513615.002.png
MATERIAŁY SZKOLENIOWE DLA PRZEDSTAWICIELI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
1.3. Etapy OOŚ
ZŁOŻENIE WNIOSKU
.
SCREENING [gdy raport fakultatywny]
Określenie konieczności raportu OOŚ
.
SCOPING
Określenie zakresu raportu OOŚ
.
POSTĘPOWANIE ODDZIAŁYWANIA
TRANSGRANICZNE [gdy występują]
.
PROCEDURA UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA
[gdy raport sporządzany]
.
UZGODNIENIE przed wydaniem decyzji
.
DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH
UWARUNKOWANIACH
Identykacja
obowiązku
• Inwestor;
starosta – gdy scala-
nie, wymiana lub po-
dział gruntów;
• organ właściwy do
wydania decyzji z art.
46.4 POŚ („inne” wpły-
wające na Naturę
2000).
1.4. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
REGUŁA: wójt, burmistrz lub
prezydent miasta;
wojewoda:
niektóre przedsięwzięcia liniowe
oraz sztuczne zbiorniki wodne,
dla których sporządzenie
raportu OOŚ jest obowiązkowe;
przedsięwzięcia na terenach
zamkniętych;
przedsięwzięcia realizowane
na obszarach morskich;
zmiana lasu, niestanowiącego
własności Skarbu Państwa, na
użytek rolny;
starosta: scalanie, wymiana lub
podział gruntów;
dyrektor RDLP: zmiana lasu,
stanowiącego własność Skarbu
Państwa, na użytek rolny.
Identykacja
obowiązku
• Inwestor;
starosta – gdy sca-
lanie, wymiana lub
podział gruntów;
• organ właściwy
do wydania decy-
zji z art. 46.4 POŚ
(„inne” wpływające
na Naturę 2000).
82
Projekt Phare PL 2003/005-710.05.01 „Wdrażanie dyrektywy IPPC i aspektów dyrektywy EIA”
IPPC CALOSC.indd 82
2006-03-22 12:43:40
432513615.003.png
CZĘŚĆ IV. PREZENTACJE
1.5. Obowiązek pozwolenia na wprowadzanie
substancji lub energii do środowiska
Eksploatacja instalacji powodująca:
1) wprowadzanie gazów lub pyłów do
powietrza;
2) wprowadzanie ścieków do wód lub
do ziemi;
3) wytwarzanie odpadów;
4) emitowanie hałasu;
5) emitowanie pól
elektromagnetycznych;
jest dozwolona po uzyskaniu
pozwolenia, jeżeli jest ono wymagane.
Nowela
od 28.07.2005 r.
1.6. Informacje na potrzeby wniosku o pozwolenie
STAN FORMALNO-PRAWNY – informacja o tytule prawnym do instala-
cji, rodzaju prowadzonej działalności.
TECHNOLOGIA I STAN TECHNICZNY – informacje o rodzaju instalacji,
stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystyka technicz-
na źródeł powstawania i miejsc emisji, ocena stanu technicznego instalacji,
zakładane warianty funkcjonowania instalacji, (blokowy) ogólny schemat
technologiczny oraz bilans masowy.
EMISJE – informacje o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez
instalację, wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji – aktualnych
i proponowanych – w trakcie normalnej eksploatacji oraz w warunkach od-
biegających od normalnych, wyniki pomiarów wielkości emisji z instalacji,
jeżeli przeprowadzenie pomiarów było wymagane.
OCENA ODDZIAŁYWAŃ I ZARZĄDZANIE EMISJAMI – proponowane
działania, w tym wyszczególnienie środków technicznych mających na celu
zapobieganie lub ograniczanie emisji, procedury monitoringu, czas pracy
instalacji.
1.7. Organ wydający pozwolenie
STAROSTA – REGUŁA
WOJEWODA – w sprawach:
1) Przedsięwzięć i zdarzeń:
a) na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, któ-
ra jest kwalikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco
oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu
OOŚ jest obowiązkowe,
b) na terenach zamkniętych.
2) Przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko,
dla którego sporządzenie raportu OOŚ jest obowiązkowe, realizo-
wanego na terenach innych niż wymienione w pkt 1.
1.8. Specyka pozwolenia zintegrowanego
• Agregacja wymagań pozwoleń komponentowych;
• Zgodność z wymaganiami BAT;
Projekt Phare PL 2003/005-710.05.01 „Wdrażanie dyrektywy IPPC i aspektów dyrektywy EIA”
83
IPPC CALOSC.indd 83
2006-03-22 12:43:40
432513615.004.png
MATERIAŁY SZKOLENIOWE DLA PRZEDSTAWICIELI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
• Możliwość ustanowienia granicznych wielkości emisji;
• Oddziaływanie na środowisko jako całość;
• Wysoki poziom ochrony środowiska jako całości;
• Postępowania: transgraniczne i udziału społecznego;
• Programy dostosowawcze.
Geneza: Dyrektywa
„IPPC” 96/61/WE
1.9. OOŚ a zintegrowane podejście
PRZEDMIOT OOŚ i IPPC – elementy wspólne
• bezpośredni i pośredni wpływ na: środowisko, zdrowie i warunki ży-
cia ludzi, dobra materialne, zabytki oraz wzajemne oddziaływanie
między ww. czynnikami;
• porównanie proponowanej techniki z najlepszymi dostępnymi tech-
nikami;
• możliwości zapobiegania i minimalizacji emisji;
• zapobieganie przenoszenia zanieczyszczeń między elementami śro-
dowiska i na duże odległości.
1.10. Zasady: jawności i udziału społecznego
• Jawność informacji o środowisku:
– wnioski, dokumentacje, decyzje: wg art.19 POŚ;
– inne dotyczące stanu środowiska, emisji, działań, programów, ana-
liz – o ile są w posiadaniu administracji.
• Postępowanie z udziałem społecznym:
– dotyczące decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz po-
zwoleń zintegrowanych;
– podawanie danych do wiadomości publicznej, prawo uwag i wnio-
sków, debaty, odniesienie do protestów i postulatów.
1.11. Postępowanie dotyczące oddziaływań
transgranicznych
w post. OOŚ
w post. IPPC
W razie stwierdzenia możliwości
znaczącego transgranicznego
oddziaływania na środowisko,
pochodzącego z terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej;
W razie możliwości wystąpienia
znaczącego transgranicznego
oddziaływania na środowisko,
na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europej-
skiej;
na skutek realizacji planowanych
przedsięwzięć objętych decyzją
o środowisk. uwarunkowaniach.
w przypadku nowej lub istotnie
zmienianej instalacji wymagają-
cej uzyskania pozwolenia zinte-
growanego.
84
Projekt Phare PL 2003/005-710.05.01 „Wdrażanie dyrektywy IPPC i aspektów dyrektywy EIA”
IPPC CALOSC.indd 84
2006-03-22 12:43:40
432513615.005.png
CZĘŚĆ IV. PREZENTACJE
IV.2. Postępowanie w sprawie oceny
oddziaływania na środowisko
• Koncepcja oceny: dokumentu i procesu;
• Rola ocen w procesie decyzyjnym;
• Oceny strategiczne;
• Dokumenty międzynarodowe.
2.1. Pojęcie
• Nie istnieje „jedynie słuszna” denicja oceny oddziaływania na śro-
dowisko (OOŚ);
• Istnieje za to zgoda, co do tego, że ocena jest (m.in.) procesem:
– otwartym, i przejrzystym,
– z udziałem społeczeństwa,
– służącym rzetelnemu zebraniu informacji, przeanalizowaniu
potencjalnego wpływu na środowisko, obiektywnemu przed-
stawieniu decydentowi,
– w formie i w czasie, które umożliwią uwzględnienie przy podej-
mowaniu decyzji.
2.2. Cel postępowania
• Uwzględnienie zagadnień ochrony środowiska w procesie podej-
mowania decyzji poprzez dostarczenie informacji na temat:
– planowanej działalności;
– wariantów;
– oddziaływań;
– metod ograniczania oddziaływań.
• Obiektywna informacja pomagająca podjąć racjonalną decyzję.
2.3. OOŚ jako dokument
• Raport OOŚ jest dokumentem zawierającym informację i służy jako
pomoc w podejmowaniu decyzji;
• OOŚ powinna opisywać:
– planowane przedsięwzięcie;
– jego możliwe oddziaływania na środowisko (przyrodnicze, kul-
turowe i społeczne);
– metody zapobiegające i ograniczające oddziaływania;
– warianty rozpatrywane w procesie projektowania.
2.4. OOŚ jako proces
• Inicjowanie procesu: kwalikacja do przeprowadzenia oceny:
– czy dla danego przedsięwzięcia konieczne jest przeprowadze-
nie oceny (ze względów formalnych lub z uwagi na poszukiwa-
ne informacje).
• Określanie zakresu oceny:
– jakie zagadnienia uznać należy za najbardziej istotne dla TEGO
przedsięwzięcia w TYM środowisku,
– na jakich zagadnieniach skupiać się będą rozważania,
Projekt Phare PL 2003/005-710.05.01 „Wdrażanie dyrektywy IPPC i aspektów dyrektywy EIA”
85
IPPC CALOSC.indd 85
2006-03-22 12:43:40
432513615.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin