O_patriotyzmie_i_nacjonalizmie_-_Nowak-Jezioranski_-_bez_przypisow.pdf

(168 KB) Pobierz
O patriotyzmie i nacjonalizmie - Nowak-Jeziorański - bez przypisów ZNAK WODNY
„O patriotyzmie i nacjonalizmie” Jan Nowak-Jeziorański
www.maturazpolskiego.pl
1. Na jednym ze spotkań zadano mi niedawno pytanie, czy patriotyzm i nacjonalizm są pojęciami prze-
ciwstawnymi. Pytanie warte zastanowienia, bo zarówno patriotyzm, jak i nacjonalizm stały się generato-
rami olbrzymich zasobów zbiorowej energii i woli działania, motywami zachowań i czynnikami wpływają-
cymi na bieg historii i kształt świata.
2. Patriotyzm jest uczuciem. Nacjonalizm – światopoglądem. Patriotyzm jest uczuciem miłości do wspól-
noty duchowej i materialnej wszystkich pokoleń przeszłych, żyjących i przyszłych, miłości wspólnoty lu-
dzi osiadłych na tej samej ziemi, używających wspólnego języka, złączonych wspólną przeszłością, trady-
cją, obyczajem i kulturą.
3. Słowa „patriota” i „patriotyzm” budzą jakieś ciepło. Patriotyzm lokujemy na szczycie hierarchii warto-
ści doczesnych. Oznacza on gotowość do ofiary, wyrzeczeń, poświęceń, nie wyłączając ofiary z własnego
życia, a także, co najtrudniejsze, życia najbliższych – rodziców, małżonków, dzieci. Tak bywało na przy-
kład w latach okupacji niemieckiej. Człowiek poszukiwany przez gestapo mógł uciec i schować się,
ale na miejscu pozostawała rodzina i płaciła albo więzieniem, zamknięciem w Oświęcimiu lub innym
obozie, albo padała ofiarą masowych egzekucji. Łatwiej było narażać na śmierć siebie niż życie najbliż-
szych.
4. Temperatura patriotyzmu spada, gdy nie ma zagrożenia z zewnątrz, i podnosi się, gdy państwo i na-
ród znajdą się w niebezpieczeństwie. Na co dzień w warunkach normalności dominuje troska o rodzinę
i samego siebie. Jest to naturalne i ludzkie. Konstytucja amerykańska stanowi, że każdy obywatel ma
prawo do pościgu za osobistym szczęściem. Nie pozostaje to w żadnej sprzeczności ze służbą celom spo-
łecznym. Budując własne szczęście, budujemy siłę i pomyślność swego kraju.
5. Większość emigrantów, przeżywając nostalgię za utraconym – czasem na zawsze – krajem ojczystym,
bardziej odczuwa potrzebę demonstrowania swoich uczuć patriotycznych aniżeli ludzie, którzy rzadko
opuszczają miejsce stałego zamieszkania. Jako emigrant, który nie mógł nawet marzyć, że zakończy ży-
cie we własnym kraju, znam dobrze uczucie nostalgii – tęsknoty za widokiem narożnej kamienicy, przy-
drożnego krzyża, uliczek i zakątków rodzinnego miasta, a przede wszystkim uczucie otaczającej zewsząd
atmosfery swojskości. Tego poczucia swojskości, którego nie można niczym zastąpić i którego zawsze bę-
dzie brakować na obczyźnie.
6. Polonia i emigracja szukają bezwiednie środków zastępczych. Usiłują odnaleźć swojskość w polskich
kościołach, obrządkach i pieśniach religijnych, a także w organizowaniu pochodów i uroczystości z okazji
kolejnych świąt narodowych i rocznic. Jednak te pochody idą ulicami, na których bije w oczy obcość.
Nostalgię może zaspokoić emigrant, tylko odwiedzając Polskę.
7. Patriotyzm jest wysoką wartością moralną, bo uczucie przywiązania do własnego kraju nie idzie w pa-
rze z nienawiścią czy wrogością do innych. Patriotyzm mieści w sobie szacunek i sympatię wobec patrio-
tyzmu innych. W przeciwieństwie do nacjonalizmu patriotyzm nie jest konfliktogenny. Wręcz przeciwnie
– towarzyszy mu często, choć nie zawsze, poczucie solidarności z ruchami patriotycznymi innych naro-
dowości.
8. Podsumowując, można skrótowo powiedzieć, że patriotyzm jest cnotą, nacjonalizm – grzechem.
Dla chrześcijan i wyznawców etyki chrześcijańskiej – grzechem przeciwko najważniejszemu ze wszyst-
kich przykazań – przykazaniu miłości bliźniego.
9. Słowa patria – ojczyzna i patriotyzm – istniały już w świecie starożytnym. Pojęcie nacjonalizmu weszło
w obieg w czasach Wiosny Ludów, a więc w pierwszej połowie XIX stulecia, i nabrało posmaku pejora-
tywnego pod wpływem doświadczeń wieku ubiegłego. W świetle doświadczeń i spostrzeżeń mego własne-
go, bardzo długiego życia mogę powiedzieć, że nacjonalizm jest matką nieszczęść, które ściąga tak-
że na własny naród. Dotyczy to także postępowania kolejnych rządów w okresie międzywojennym wobec
mniejszości narodowych.
10. Odbywałem służbę wojskową na Wołyniu i w czasie ćwiczeń nocowałem w ukraińskich chałupach.
Ukraińcy na Wołyniu, w przeciwieństwie do Ukraińców ze Lwowa, mieli z początku bardzo słabe poczu-
cie tożsamości etnicznej. Obudziło się ono, gdy rząd polski zaczął kolonizować Wołyń, sprowadzając pol-
skich osadników i obdarzając ich ziemią pochodzącą z parcelacji majątków ziemskich. Miejscowi, czy-
li Ukraińcy, nie mogli w praktyce korzystać z dobrodziejstwa reformy rolnej. Poczucie krzywdy i nieza-
spokojony głód ziemi obudziły dziki nacjonalizm, wyrosły z nienawiści do polskich rządów. Kto sieje
wiatr, ten zbierze burzę – głosi ludowe porzekadło. Nienawiść posiana przed wojną przyniosła ponury
owoc, jakim była bestialska rzeź ludności polskiej na Wołyniu. Nic nie usprawiedliwia zbrodni, ale nasu-
wa się myśl, czy może dzisiejsza rzeczywistość byłaby inna, gdyby Rzeczpospolita nadała autonomię zie-
miom wschodnim zamieszkanym w większości przez Ukraińców i Białorusinów. Choćby taką autonomię,
z jakiej korzystała polska ludność Galicji pod zaborem austriackim.
11. Nacjonalizm jest ideologią, która w oczach jego wyznawców uwalnia ich dążenia od hamulców natury
etycznej. Własny naród stoi ponad wszelkimi innymi wartościami. Jest celem nadrzędnym, któremu na-
1 z 3
418043017.001.png
„O patriotyzmie i nacjonalizmie” Jan Nowak-Jeziorański
www.maturazpolskiego.pl
leży podporządkować wszystko inne, a więc własne dążenia, ambicje i plany, interesy osobiste, partyku-
larne i klasowe. Określenie interesu narodowego jako celu nadrzędnego uwalnia od norm etycznych
i moralnych w dążeniu do niego. Korzenie takiej orientacji tkwią w pojmowaniu postępu jako nieustan-
nej walki gatunków. Zwycięża w niej silniejszy, niszcząc słabszego. Dążąc do prymatu własnych intere-
sów kosztem innych, nacjonalizm stał się źródłem konfliktów prowadzących do wojen i tragedii ludzkich,
jak działo się wielokrotnie w czasach mego pokolenia. Wystarczy przypomnieć losy nacjonalizmu w naj-
bardziej zdeprawowanej postaci, jaką był hitleryzm w Niemczech i faszyzm Mussoliniego, a z przykładów
ostatnich – tragiczny koniec nacjonalizmu serbskiego i losy Miloszevicia.
12. W Polsce przedwojennej nacjonalizm szedł w parze z antysemityzmem. Polskie uprzedzenia wo-
bec mniejszości żydowskiej nigdy nie przybrały jednak zbrodniczej postaci masowej i systematycznie za-
planowanej eksterminacji Żydów. Stawianie Polaków na równi z hitlerowskimi Niemcami, a zwłaszcza
oskarżenie o udział w zagładzie Żydów jest oszczerstwem, przed którym musimy się solidarnie bronić.
(…) Polski antysemityzm znajdował swoje ujście nie w zabijaniu, ale w pogardzie. Przykładem było „getto
ławkowe” narzucone studentom Żydom, których zmuszano do zajmowania osobnych miejsc.
13. O tym, jak straszne szkody może wyrządzić nacjonalizm swemu narodowi, przekonałem się, kie-
dy jako emisariusz znalazłem się w Londynie. Zadaniem rządu polskiego i takich ludzi jak ja była obrona
polskiego imienia i dobrego wizerunku naszej Ojczyzny w oczach Zachodu. W XIX wieku Polska ukazy-
wała się światu jako naród szlachetny i odważny, który bohatersko walczy o niepodległość pod hasłem:
„Za Wolność Waszą i Naszą”, a więc o odzyskanie i zachowanie wolności nie tylko dla siebie, ale i dla in-
nych narodów, które o nią walczą. Ten wielki atut, jakim były sympatia i poparcie dla polskich aspiracji,
został zniszczony jeszcze w okresie międzywojennym przez oskarżenie o dyskryminację mniejszości naro-
dowych i antysemityzm. Wrogowie, a mieliśmy ich niemało, usiłowali przypiąć nam etykietkę najbardziej
antysemickiego narodu w Europie. Oczywiście była to nieprawda. Antysemityzm objawił się nie tylko
w Polsce, ale i w Niemczech, i w Europie Środkowowschodniej, a przede wszystkim w Rosji. I nie był
w Polsce zjawiskiem powszechnym. Znaczna część inteligencji zwalczała objawy antysemityzmu.
14. Mówiąc o szkodach, jakie w przeszłości wyrządził dobremu imieniu Polski antysemityzm, idący w pa-
rze ze skrajnym nacjonalizmem, należy uznać, że jego przeciwstawieniem był patriotyzm – bezprzykładna
gotowość do największych ofiar i poświęceń, jaką Polacy okazali w ciągu dwóch stuleci walki o odzyska-
nie i zachowanie wolności. Nie ma na świecie innego narodu, który dążyłby do celu z takim uporem i od-
wagą. Moc polskiego patriotyzmu sprawiła, że Polska własnymi siłami, wbrew wszelkim ludzkim przewi-
dywaniom i wbrew okrutnym realiom, odzyskała wolność.
15. Moc polskiego patriotyzmu sprawiła, że ja, emigrant polityczny, mogę dziś zabierać głos na łamach
wolnej prasy i na falach wolnego polskiego radia.
(Jan Nowak-Jeziorański, O patriotyzmie i nacjonalizmie , „Gazeta Wyborcza”, 10–11 XI 2003)
Artykuł za „Gościem Niedzielnym”, nr 43/2003
Zadania do tekstu:
1. Zdanie z 1. akapitu: „ Na jednym ze spotkań zadano mi niedawno pytanie, czy patriotyzm i nacjona-
lizm są pojęciami przeciwstawnymi. ” zawiera:
a) argument,
b) kontrargument,
c) tezę, którą potwierdza autor w artykule,
d) hipotezę, którą rozważa autor w artykule.
(0–1 p.)
2. W podanym zdaniu: „(…) patriotyzm, jak i nacjonalizm stały się generatorami olbrzymich zasobów
zbiorowej energii i woli działania (…).” podkreślony zwrot zastąp bliskoznacznym, tak by nie zmie-
nić znaczenia zdania.
(0–1 p.)
3. Z akapitów 2. i 8. wypisz po dwie nazwy użyte przez autora dla określenia istoty patriotyzmu i na-
cjonalizmu.
a) patriotyzm – ……………………………………………………
b) nacjonalizm – ……………………………………………………
(0–1 p.)
4. Czego – zdaniem autora – najbardziej brakuje emigrantom na obczyźnie?
(0–1 p.)
2 z 3
418043017.002.png
„O patriotyzmie i nacjonalizmie” Jan Nowak-Jeziorański
www.maturazpolskiego.pl
5. Podaj dwa sformułowane przez autora uzasadnienia tezy, że nacjonalizm to grzech przeciwko przy-
kazaniu miłości bliźniego (akapit 11.).
(0–1 p.)
6. Podaj numer akapitu, w którym autor przedstawia rodowód tytułowych pojęć.
akapit numer ……………………………………………………
(0–1 p.)
7. Wymień pięć przykładów nacjonalizmu, do których w toku argumentacyjnym odwołuje się Jan No-
wak-Jeziorański.
(0–1–2 p.)
8. Jakie dwie funkcje w artykule spełniają przykłady zawierające odwołania do życiorysu autora.
(0–1–2 p.)
9. Zacytuj fragment zdania, wyrażający główną myśl akapitu 9.
(0–1 p.)
10. W akapicie 10. – w stosunku do akapitu 9. – autor:
a) podał przykład,
b) podjął nową myśl,
c) wprowadził kontrargument,
d) powtórzył myśl wyrażoną wcześniej.
(0–1 p.)
11. Wypisz cztery przykłady szkód, jakie wyrządził Polsce nacjonalizm (akapity: 10., 12., 13.).
(0–1 p.)
12. Jaką funkcję w tekście pełni cudzysłów w wyrażeniu „getto ławkowe”?
a) akcentuje ironię,
b) wyodrębnia cytat,
c) wyodrębnia nazwę własną,
d) oddaje przenośne znaczenie.
(0–1 p.)
13. Jakie funkcje pełnią akapity 8. i 15. w stosunku do wszystkich akapitów poprzedzających je?
a) akapit 8.
– ……………………………………………………
b) akapit 15.
– ……………………………………………………
(0–1–2 p.)
14. Jak na pytanie przywołane w akapicie 1. odpowiada Jan Nowak-Jeziorański?
(0–1 p.)
15. Ułóż notatkę biograficzną (w dowolnej formie) o Janie Nowaku-Jeziorańskim, zawierającą cztery in-
formacje podane w tekście.
(0–1–2 p.)
3 z 3
418043017.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin