FILOZOFIA ŻYCIA CYNIKÓW, EPIKUREJCZYKÓW, SCEPTYKÓW I STOIKÓW
Prawdziwa filozofia nie jest filozofią życia.
Filozofia w okresie hellenistycznym wykształciła szkoły skupiające się na podobnych problemach, jak te, z którymi mamy do czynienia dzisiaj – są to teorie mające dać strawę duchową, odpowiedzi na pytania: jak być szczęśliwym? jak nie być nieszczęśliwym?
SZKOŁA CYNICKA
Diogenes z Synopy – spał w beczce, nic nie posiadał
Założenia:
· Człowieka nieszczęśliwym czynią kultura, cywilizacja, więzy społeczne
· Natura czyni człowieka szczęśliwym
· Lekarstwem na brak szczęścia jest całkowite oderwanie od kultury i zasad społecznych
· Nieuznawanie hierarchii społecznych
· Odrzucenie rozważań filozoficznych
· Odrzucenie dóbr materialnych
Kiedy nie ma się nic jest się zupełnie wolnym.
By zostać cynikiem należy każdego dnia ćwiczyć, codziennie pozbawiając się czegoś wiążącego ze społeczeństwem, ćwiczyć się w ascezie.
SCEPTYCYZM
Sekstus
Pirron z Elidy – zawieszenie słowne, nie robił różnicy między dobrem a złem, pięknem a brzydotą itd.
„nie bardziej niż tamto”
Skrajna, totalna, absolutna obojętność na wszystko dająca spokój (jeśli nie szczęście), zapewniająca całkowitą stabilność umysłu.
EPIKUREIZM
Epikur (342 – 271 p.n.e.)
Krytyka Platona
„Nawet jeśli dusza istnieje jest materialna”
„Przyjemności to przyjemności ciała”
Największe problemy i nieszczęścia polegają na tym, że ludzie nie wiedzą czym jest przyjemność, ciągle dążą do czegoś nowego nie ciesząc się z tego, co mają.
Rodzaje przyjemności:
Ø w ruchu – gwałtownie sprawiają radość, ale są krótkotrwałe i rodzą nienasycenie, pragnienie (np. przyjemność seksualna) – nie dają szczęścia
Ø stałe – polegają na wolności od cierpień, nieodczuwaniu bólu, pragnienia, głodu, zimna
Człowiek ma skończoną ilość szczęścia.
Szczęście jest w głowie.
Sposoby na osiągnięcie szczęścia:
· asceza pragnień, pozbycie się pragnień
Rodzaje pragnień:
o naturalne i konieczne: ciepło, jedzenie, picie
o naturalne, ale niekonieczne: np. ucztowanie, seks
o próżne (nienaturalne i niekonieczne): np. bogactwo, sława, urzędy, nieśmiertelność
„Rzeczy konieczne są łatwe do zdobycia, rzeczy trudne do zdobycia nie są konieczne”
„Jesteśmy przypadkiem, dziećmi chaosu”
Śmierć nas nie dotyczy: „kiedy jesteśmy my – nie ma śmierci; kiedy jest śmierć – nie ma nas”
· odcięcie od cywilizacji, która ogłupia
Podstawą tej szkoły jest chaos.
STOICYZM
Epiptet – filozof-niewolnik
Marek Antoniusz
Seneka
Stoicyzm:
Ø zdanie sobie sprawy, jak niewiele od nas zależy – światem rządzą zbiegi okoliczności
Ø asceza, dyscyplina pragnienia – zobojętnienie na to, co od nas nie zależy; skupienie się na tym, na co mamy wpływ
Co od nas zależy? – Dobro i zło moralne, to, jak postąpimy, jednak wyniki naszych działań nie zależą już od nas.
Ø skupienie się na codzienności, nie martwienie się o rezultaty
„Naginaj wolę do biegu wydarzeń”
Ø wewnętrzna twierdza: spokój i obojętność na koleje losu
„Chętnych ludzi los ze sobą wiedzie, niechętnych – ciągnie”
Podstawą tej szkoły jest los.
wyrocznia100