Zagadnienia ramowe do egzaminu z terapii pedagogicznej
1. diagnostyka pedagogiczna a diagnozowanie
2. rozumienia diagnozy (ważne warunki)
3. kryteria związane z diagnozą
4. przyczyny zaburzeń u dziecka i ich charakter
5. rola rozwoju ruchowego w osiąganiu dojrzałości dziecka
6. zakres i rodzaje działań terapeutycznych
7. formy i techniki związane ze stosowaniem terapii pedagogicznej
8. specyfika sytuacji terapeutyczno-wychowawczych, ich wymiary
9. prowokacja sytuacyjna a trening – rozróżnienie pojęć
zaburzenia
1. czynniki wewnętrzne i zewnętrzne warunkujące prawidłowy rozwój dziecka
2. bariery biologiczne, psychologiczne i społeczne w rozwoju dziecka
3. mechanizmy obniżające gotowość społeczną dziecka
4. działanie czynników ryzyka a zaburzenia adaptacyjne/niepowodzenia rozwojowe
5. obszary zaburzeń/ niepowodzeń rozwojowych u dziecka
6. cele wspomagania rozwoju zaburzonego u dziecka
terapia
1. cele priorytetowe w terapii
2. etapy działań terapeutycznych
3. metody ogólnej stymulacji
4. metody stymulacji psychoruchowej
5. metody poradnictwa dla rodziców
6. trudności w uczeniu się a terapia (patomechanizm trudności w uczeniu się – dysleksji i nie tylko; typy tych zaburzeń)
7. dysleksja rozwojowa – objawy podstawowe i brzeżne, rodzaje przyczyn
8. formy pomocy dzieciom z dysleksją
9. charakter i rodzaj zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
10. zasady prowadzenia terapii z dyslektykami
11. zaburzenia emocjonalne u dziecka ( jako odrębne lub współtowarzyszące innym objawom) – ten temat bardzo ogólnie (prezentacji)
migotka1313