PYTANIE 6 Podaj charakterystyczne cechy zmiany rozwojowej. (wykład 1)
Cechy zmiany rozwojowej:
-zmiana względnie długotrwała
-nie pojedyncza, ale pewien ich ciąg
-ciąg ten ma charakter jednokierunkowy, stale rośnie lub maleje
-jest spontaniczna i autonomiczna, tzw. Wywołana przez czynniki wewnętrzne
-prowadzi do większej złożoności i integracji wewnętrznej
-jest względnie nieodwracalna
Cztery poziomy zmian rozwojowych:
1) Poziom zmian zachowania
2) Poziom zmian struktur umysłowych (poznawcze, emocjonalne, motywacyjne)
3) Poziom zmian struktur osobowości
4) Poziom zmian osoba-otoczenie
PYTANIE 7 Wyjaśnij pojęcia: filogeneza, antropogeneza, ontogeneza. (wykład 1)
FILOGENEZA- rozwój życia psychicznego w całym świecie organicznym – szuka zaczątków psychiki na wczesnych szczeblach edukacyjnych i bada jej kształtowanie się u coraz wyższych gatunków zwierząt.
ANTROPOGENEZA- bada rozwój człowieka jako gatunku, od ludzi pierwotnych aż do dzisiejszych czasów.
ONTOGENEZA- analizuje rozwój człowieka od poczęcia poprzez kolejne okresy życia.
PYTANIE 8 Co wpływa na przebieg rozwoju?(wykład 1)
- wyposażenie genetyczne
- środowisko- fizyczne i społeczne, w którym żyje człowiek ( kultura, historia, wydarzenia z życia)
- rodzaj przeżywanych doświadczeń
- aktywność własna jednostki, którą wyznaczają: * warunki wewnętrzne (możliwości i preferencje)
*warunki zewnętrzne (możliwości, wymagania i wzorce)
Socjalizacja edukacja własna aktywność
I I I
Przekaz społeczny doświadczenie - kreski to strzałki w dół
I I
Uczenie się
I
ROZWÓJ
I ^ - ta kreska to strzałka w górę
DOJRZEWANIA
PYTANIE 9 Określ okresy rozwojowe przypadające na dzieciństwo. (wykład 2) – nie jestem pewna czy to o to chodzi
OKRESY ROZWOJOWE
1) okres prenatalny- od poczęcia do momentu urodzenia.
2) wczesne dzieciństwo 0-3 lata
- wiek niemowlęcy od 0 do końca 1 roku
- wiek poniemowlęcy 2-3 lata
3) średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny 4-6 lat
4) późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny 7-10-12 rok życia
5) adolescencja – czyli wzrastanie ku dorosłości -od ok. 10 do ok. 12 roku życia
- wczesna adolescencja – wiek dorastania od 10-12 do 15 roku życia
- późna adolescencja – wiek młodzieńczy od 16 do 20-23 roku życia
- wczesna dorosłość od 20-23 do 35 –40 roku życia
- późna dorosłość powyżej 55-60 roku życia
PYTANIE 10 Omów prawa, zgodnie z którymi postępuje rozwój dziecka. – nie mam pojęcia o co tu chodzi. W poniedziałek albo wtorek zapytam się babki od rozwojowej i wyśle poprawne odpowiedzi bo nie chce nikogo wprowadzić w błąd.
migotka1313