psychol rozw.doc

(25 KB) Pobierz
PYTANIE 6 Podaj charakterystyczne cechy zmiany rozwojowej

PYTANIE 6 Podaj charakterystyczne cechy zmiany rozwojowej. (wykład 1)

 

              Cechy zmiany rozwojowej:

-zmiana względnie długotrwała

-nie pojedyncza, ale pewien ich ciąg

-ciąg ten ma charakter jednokierunkowy, stale rośnie lub maleje

-jest spontaniczna i autonomiczna, tzw. Wywołana przez czynniki wewnętrzne

-prowadzi do większej złożoności i integracji wewnętrznej

-jest względnie nieodwracalna

 

                    Cztery poziomy zmian rozwojowych:

1)     Poziom zmian zachowania

2)     Poziom zmian struktur umysłowych (poznawcze, emocjonalne, motywacyjne)

3)     Poziom zmian struktur osobowości

4)     Poziom zmian osoba-otoczenie

 

PYTANIE 7 Wyjaśnij pojęcia: filogeneza, antropogeneza, ontogeneza. (wykład 1)

FILOGENEZA- rozwój życia psychicznego w całym świecie organicznym – szuka zaczątków psychiki na wczesnych szczeblach edukacyjnych i bada jej kształtowanie się u coraz wyższych gatunków zwierząt.

 

ANTROPOGENEZA- bada rozwój człowieka jako gatunku, od ludzi pierwotnych aż do dzisiejszych czasów.

 

ONTOGENEZA- analizuje rozwój człowieka od poczęcia poprzez kolejne okresy życia.

 

PYTANIE 8 Co wpływa na przebieg rozwoju?(wykład 1)

-          wyposażenie genetyczne

-          środowisko- fizyczne i społeczne, w którym żyje człowiek ( kultura, historia, wydarzenia z życia)

-          rodzaj przeżywanych doświadczeń

-          aktywność własna jednostki, którą wyznaczają: * warunki wewnętrzne (możliwości i preferencje)

                            *warunki zewnętrzne (możliwości, wymagania i wzorce)

Czynniki rozwoju człowieka

 

Socjalizacja         edukacja            własna aktywność

       I                           I                              I

       Przekaz społeczny                         doświadczenie           - kreski to strzałki w dół

               I                                                    I

                                     Uczenie się

                                              I

                                          ROZWÓJ

                                               I   ^         - ta kreska to strzałka w górę

                                          DOJRZEWANIA

 

PYTANIE 9 Określ okresy rozwojowe przypadające na dzieciństwo. (wykład 2) – nie jestem pewna czy to o to chodzi

 

                       OKRESY ROZWOJOWE

 

1)   okres prenatalny- od poczęcia do momentu urodzenia.

2)   wczesne dzieciństwo 0-3 lata

- wiek niemowlęcy od 0 do końca 1 roku

- wiek poniemowlęcy 2-3 lata

3)     średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny 4-6 lat

4)     późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny 7-10-12 rok życia

 

5)     adolescencja – czyli wzrastanie ku dorosłości -od ok. 10 do ok. 12 roku życia

-          wczesna adolescencja – wiek dorastania od 10-12 do 15 roku życia

-          późna adolescencja – wiek młodzieńczy od 16 do 20-23 roku życia

-          wczesna dorosłość od 20-23 do 35 –40 roku życia

-          późna dorosłość powyżej 55-60 roku życia

 

 

PYTANIE 10 Omów prawa, zgodnie z którymi postępuje rozwój dziecka. – nie mam pojęcia o co tu chodzi. W poniedziałek albo wtorek zapytam się babki od rozwojowej i wyśle poprawne odpowiedzi bo nie chce nikogo wprowadzić w błąd.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin