Magdalena Krajewska, Magda Maksymiuk, II wzp, gr. 3
Wychowanie ekologiczne
1. Co rozumiemy przez edukację ekologiczną?
§ inaczej edukacja środowiskowa;
§ jest koncepcją kształcenia i wychowania w duchu poszanowania środowiska przyrodniczego oraz kształtowania poglądów społeczeństwa względem otaczającego świata.
§ Dotyczy rozbudzania wrażliwości na problemy środowiska, poszukiwania przyczyn i przewidywania skutków zjawisk prowadzących do degradacji środowiska naturalnego.
§ Przygotowuje społeczeństwo do racjonalnego korzystania z przyrody, dążenia do kontaktu z nieskażonym środowiskiem oraz poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.
2. Główne cele edukacji ekologicznej:
§ Nauczenie podstaw zrównoważonego gospodarowania środowiskiem naturalnym;
§ Unowocześnienie i wprowadzenie w życie technik i technologii ochrony środowiska
§ Działanie na rzecz oszczędnego korzystania z dóbr środowiska przyrodniczego;
§ Kształtowanie nawyków kultury ekologicznej i kreowane moralnych postaw
§ Wdrażanie umiejętności holistycznego myślenia, polegającego na rozumieniu potrzeb człowieka i przyrody;
§ Rozwijanie idei ekologicznych ruchów międzynarodowych.
3. Metody kształcenia
W edukacji środowiskowej powinny być stosowane metody kształcenia, polegające na kierowaniu samodzielną pracą ucznia, a przede wszystkim nauczanie sytuacyjne, obserwacje i doświadczenia oraz modelowanie.
„W tych metodach występuje określenie problemu, analiza sytuacji problemowych, formułowanie hipotezy i jej weryfikacja.”
Dominujące metody pracy będą się opierały na:
• Obserwacji jak i wykonywaniu prostych doświadczeń na terenie klasy.
• Obserwacja przyrody w terenie – wszelkiego rodzaju wycieczki [ np.: do Muzeum Narodowego, Instytutu leśnictwa, Ogrodu Botanicznego.
• Metodzie oglądowej – polegającej na oglądaniu oraz analizowaniu plansz, atlasów przyrody, albumów, ciekawych zdjęć, ilustracji itp.
• Prezentacji – polegającej na oglądaniu filmów w salach lekcyjnych, kinie itp.
• Wykonywaniu prac manualnych – związanych z przerabianym materiałem.
4. Rola nauczyciela w edukacji ekologicznej:
Warunkiem działalności edukacyjnej nauczyciela jest uruchomienie potencjału wiedzy.
Umiejętności nauczyciela:
• Stworzenie właściwej postawy uczuciowej
• Pobudzenie wyobraźni
• Łączenie zjawisk związanych z ochroną środowiska i z rzeczywistymi
potrzebami człowieka.
Nauczyciel podejmujący problematykę ekologiczną to także animator, organizator i doradca.
migotka1313