wych. ekol - notatka.doc

(32 KB) Pobierz
Magdalena Krajewska, Magda Maksymiuk, II wzp, gr

Magdalena Krajewska, Magda Maksymiuk, II wzp, gr. 3

 

Wychowanie ekologiczne

 

1.      Co rozumiemy przez edukację ekologiczną?

§         inaczej edukacja środowiskowa;

§         jest koncepcją kształcenia i wychowania w duchu poszanowania środowiska przyrodniczego oraz kształtowania poglądów społeczeństwa względem otaczającego świata.

§         Dotyczy rozbudzania wrażliwości na problemy środowiska, poszukiwania przyczyn i przewidywania skutków zjawisk prowadzących do degradacji środowiska naturalnego.

§         Przygotowuje społeczeństwo do racjonalnego korzystania z przyrody, dążenia do kontaktu z nieskażonym środowiskiem oraz poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.

 

2.      Główne cele edukacji ekologicznej:

§         Nauczenie podstaw zrównoważonego gospodarowania środowiskiem naturalnym;

§         Unowocześnienie i wprowadzenie w życie technik i technologii ochrony środowiska

§         Działanie na rzecz oszczędnego korzystania z dóbr środowiska przyrodniczego;

§         Kształtowanie nawyków kultury ekologicznej i kreowane moralnych postaw

§         Wdrażanie umiejętności holistycznego myślenia, polegającego na rozumieniu potrzeb człowieka i przyrody;

§         Rozwijanie idei ekologicznych ruchów międzynarodowych.

 

3.      Metody kształcenia

W edukacji środowiskowej powinny być stosowane metody kształcenia, polegające na kierowaniu samodzielną pracą ucznia, a przede wszystkim nauczanie sytuacyjne, obserwacje i doświadczenia oraz modelowanie.

 

„W tych metodach występuje określenie problemu, analiza sytuacji problemowych, formułowanie hipotezy i jej weryfikacja.”

 

Dominujące metody pracy będą się opierały na:

         Obserwacji jak i wykonywaniu prostych doświadczeń na terenie klasy.

         Obserwacja przyrody w terenie – wszelkiego rodzaju wycieczki [ np.: do Muzeum Narodowego, Instytutu leśnictwa, Ogrodu Botanicznego.

         Metodzie oglądowej – polegającej na oglądaniu oraz analizowaniu plansz, atlasów przyrody, albumów, ciekawych zdjęć, ilustracji itp.

         Prezentacji – polegającej na oglądaniu filmów w salach lekcyjnych, kinie itp.

         Wykonywaniu prac manualnych – związanych z przerabianym materiałem.

 

4.      Rola nauczyciela w edukacji ekologicznej:

Warunkiem działalności edukacyjnej nauczyciela jest uruchomienie potencjału wiedzy.

 

Umiejętności nauczyciela:

         Stworzenie właściwej postawy uczuciowej

         Pobudzenie wyobraźni

         Łączenie zjawisk związanych z ochroną środowiska i z rzeczywistymi

potrzebami człowieka.

 

Nauczyciel podejmujący problematykę ekologiczną  to także animator, organizator i doradca.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin