Zakład Teorii Wychowania
i Studiów Pedeutologicznych
mgr Elżbieta Krysztofik – Gogol
Program nauczania Teorii Wychowania
dla studentów II roku studiów stacjonarnych I stopnia
Wydziału Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu w Białymstoku
w roku akademickim 2008/2009
Forma nauczania: konwersatoria – 30 godzin
Forma zaliczenia przedmiotu: pisemna
Treści zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne (2 godz.)
2. Wychowanie jako spotkanie (2 godz.)
Literatura:
1. G. Klimowicz, Po dzwonku na lekcję. Interakcyjne spojrzenie na klasę szkolną, Warszawa 1995, rozdz. II
2. Włodarski Z., Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992, rozdz. XV i XVI
3. S. Michałowski, Spotkanie i dialog jako podstawa skutecznych oddziaływań wychowawczych, W: (red.) W. Kojs, B. Dymara, Szkice o wychowaniu, Katowice 1994
3. Metody wychowania i techniki oddziaływań wychowawczych (2 godz.)
1) M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004, rozdz. VII i VIII
4. Wychowawca w procesie (samo)wychowania (2 godz.)
1) S. Pacek, Samowychowanie studentów. Warunki i efekty, Warszawa 1977, s. 42 – 70
2) T. Kukołowicz, Pomagamy w samowychowaniu, Warszawa 1978
5. Błędy wychowawcze (2 godz.)
1) A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990
6. Dziedziny wychowania (18 godz.)
Realizowane będą następujące tematy:
- wychowanie umysłowe
- wychowanie moralne
- wychowanie estetyczne
- wychowanie patriotyczne
- wychowanie seksualne
- wychowanie religijne
- wychowanie zdrowotne
- wychowanie fizyczne
wybrana przez studentów
7. Kolokwium. Zaliczenie zajęć (2 godz.)
2
migotka1313