MOWA.doc

(29 KB) Pobierz
MOWA -

MOWA -

OK. 2 ROKU ŻYCIA DZIECKO ZACZYNA UŻYWAĆ SŁÓW W CHARAKTERZE SYMBOLI; DŹWIĘKI ZACZYNAJĄ REPREZENTOLWAĆ PRZEDMIOTY.

OK. 4 ROKU ŻYCIA DZIECKO OSIĄGA ZNACZNĄ BIEGŁOŚĆ W POSŁUGIWANIU SIĘ MOWĄ (SŁOWNIK BIERNY, SŁOWNIK CZYNNY, STOSOWANIE WIĘKSZOŚCI REGUŁ GRAMATYCZNYCH).

ZNACZENIE MOWY DLA  ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

1. KOMUNIKACJA SŁOWNA;

2. UWEWNĘTRZNIENIE SŁÓW;

3. UWEWNĘTRZNIENIE DZIAŁANIA.

 

RODZAJE MOWY W OKRESIE PRZEDOPERACYJNYM:

1. MOWA EGOCENTRYCZNA 2 – 4, 5 ROK ŻYCIA – POZBAWIONA INTENCJI KOMUNIKACJI; MONOLOGOWANIE ZBIOROWE;

2. MOWA USPOŁECZNIONA 6 – 7 ROK ŻYCIA – STANOWI NARZĘDZIE KOMUNIKACJI Z INNYMI.

 

ROZWÓJ MOWY I KOMUNIKACJI

PRZEDWERBALNE FORMY KOMUNIKACJI

ROZWÓJ WOKALIZACJI WEDŁUG STARKA:

·         STADIUM ODRUCHOWEGO KRZYKU I ŻYCIOWYCH ODGŁOSÓW (0 – 2 MIESIĄC)

·         STADIUM GRUCHANIA I ŚMIECHU (2 – 5 MIESIĄC)

·         STADIUM ZABAW WOKALNYCH (4 – 7, 8 MIESIĄC) – DZIECKO ZACZYNA WYPOWIADAĆ PROSTE SYLABY Z PRZEDŁUŻANIEM DŹWIĘKÓW PODOBNYCH DO SAMOGŁOSEK LUB SPÓŁGŁOSEK

·         STADIUM SAMONAŚLADUJĄCEGO GAWORZENIA(6 M. – 12 M.) – POWTARZANIE KOMBINACJI SAMOGŁOSEK I SPÓŁGŁOSEK

·         STADIUM GAWORZENIA I EKSPRESYWNEJ MOWY NIEZROZUMIAŁEJ (9 – 18 M.) – ZWIĘKSZA SIĘ REPERTUAR SPÓŁGŁOSEK, WYPOWIEDZI MOGĄ BYĆ NIEZROZUMIAŁE, ALE ODDAJĄ INTONACJĘ CHARAKTERYSTYCZNĄ DLA RÓŻNYCH WYPOWIEDZI SPEŁNIAJĄCYCH ROZMAITE FUNKCJE.

 

ROZWÓJ WERBALNY

 

POD KONIEC 1 R.Ż. DZIECKO OPERUJE 4 – 5 SŁOWAMI. W NASTĘPNYCH LATACH AŻ DO 6 R.Ż. OPANOWUJE DZIENNIE SREDNIO PO 9-10 SŁÓW.

W 2 R.Ż. ZNA WIELE NAZW DŹWIĘKONAŚLADOWCZYCH. POCZĄTKOWO WYPOWIEDZI MAJĄ FORMĘ HOLOFRAZ (WYPOWIEDZI JEDNOWYRAZOWYCH). POTEM ZACZYNAJĄ SIĘ TWORZYĆ ZLEPKI WYRAZOWE (NP. MAMA LALA – MAMO, JA CHCĘ LALĘ). PRZEWAGA FUNKCJI EKSPRESYWNEJ (WYRAŻANIE PRZEŻYĆ) I IMPRESYWNEJ (WYWIERANIE WPŁYWU) NAD SYMBOLICZNĄ.

W 3 R.Ż. SŁOWNIK DZIECKA LICZY 1000 - 1500 SŁÓW. ZDANIA SĄ BUDOWANE ZGODNIE Z REGUŁAMI GRAMATYCZNYMI. SKŁADAJĄ SIĘ ŚREDNIO Z 3 – 4 SŁÓW.

3 – 5 R.Ż – TENDENCJA DO TWORZENIA NEOLOGIZMÓW, WYKORZYSTYWANE SĄ ZASADY GRAMATYKI. OPANOWYWANA JEST UMIEJĘTNOŚĆ OPOWIADANIA (KOMPETENCJE NARRACYJNE), DOSKONALĄ SIĘ UMIEJĘTNOŚCI KONWERSACYJNE. 4 – 5 R.Ż. – WIEK PYTAŃ.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin