Pragmatyzm_kontekstualizm_Fish.pdf
(
86 KB
)
Pobierz
11554986 UNPDF
Sens świata nie istnieje ani w samych faktach, ani poza nimi, w sferze transcendentnego ich
uzasadnienia, lecz jest efektem twórczej działalności człowieka. Twórczość ta nie jest jednak
ani dowolnym narzucaniem sensu, ani odkrywaniem jego gotowej postaci, lecz
NEGOCJACJĄ ze światem wedle ustalonych reguł. Reguły te nie są wynalazkiem
jednostkowym, lecz zbiorowym, i dlatego, jak twierdził William James, "w strumień
świeżego doświadczenia zanurzamy się wyposażeni w przekonania naszych przodków".
Doświadczenie jest "wchodzeniem w owocne relacje z rzeczywistością" interpretacja to
transakcja, jakiej człowiek dokonuje ze światem, jest rodzajem wymiennego działania: ja
oddziałuje na świat/teksty i świat/teksty oddziałują na mnie.
Doświadczenie jest zmienne, "żaden punkt widzenia nigdy nie może być tym ostatnim
punktem widzenia". To zaś oznacza, że doświadczenie jest z natury perspektywiczne.
Stanley Fish najważniejsza teza Fisha głosi: "jesteśmy zawsze już interpretacyjnie
usytuowani", tzn. wiemy już, co to są utwory literackie, że interpretacja jest możliwa dzięki
osobliwemu językowi utworów literackich, że możliwe są nowe odczytania i że są one
wysoko cenione przez społeczność akademicką, szkołę, w ramach której zostały
sformułowane są to ogólnie prawa rządzące wspólnotą, do której chcemy należeć,
interpretując teksty (kategoria WSPÓLNOTY INTERPRETACYJNEJ). Nie możemy
pozwolić sobie na nieograniczoną dowolność, gdyż język, którego używamy, jest
JĘZYKIEM NIEPRYWATNYM.
Innymi słowy: pojęcie absolutnej dowolności jest całkowicie fałszywe, gdyż nigdy nie
znajdujemy się w pozycji niezdeterminowanej. Nasze postępowanie jest nieustannie
określane przez INSTYTUCJĘ, która temperuje nasze zapędy. Co to takiego "instytucja"?
Obejmuje ona "formy społecznie zorganizowanego działania".
KONTEKSTUALIZM. Podmiot, jak i prawda są efektem, nie przyczyną doświadczenia,
którego nie można oddzielić od kulturowego kontekstu, sfery społecznych negocjacji;
krytyka esencjalizmu esencjaliści zakładali, że pod zmiennymi formami kryje się
prawdziwa rzeczywistość, która różni się zasadniczo od tego, jak się ją opisuje. Pragmatycy
mówią: nie ma świata, który byłby czymś różnym od opisującego go języka, nie istnieją
uniwersalne, niekontekstowe języki opisu. Literackość zależy od przejawów tymczasowych
kontekstowych.
Historia naszej kultury to historia zmieniających się i konkurujących ze sobą języków opisu
świata, które zmieniają się nie dlatego, że coraz ściślej pasują do świata, ale dlatego, że jeden
rodzaj języka okazuje się mało skuteczny w opisywaniu świata i należy go zastąpić nowym,
bardziej przekonującym.
Kryterium PRAWDY nie dotyczy adekwatności do świata, ale skuteczności opisu tego
świata. William James definiuje prawdę jako relację między naszym zmysłowym
doświadczeniem a naszymi ideami. Prawdziwe jest dla nas to, co nie wprowadza dysonansu
między tym, co przychodzi z zewnątrz od zmysłów, a stanem intelektualnego posiadania.
Chodzi o odpowiedniość doświadczenia i przekonania. Jak weryfikować prawdziwość
naszych sądów? "Prawdy powinny mieć konsekwencje praktyczne". Pozbawione
praktycznego znaczenia, fałszywe jest to, do czego nie można nikogo przekonać, a to z tej
racji, że nie da się niczym uzasadnić.
E.O. na podstawie: "Teorie literatury XX wieku", Anna Burzyńska, Michał Paweł
Markowski
Plik z chomika:
sunka
Inne pliki z tego folderu:
Teorie literatury XX wieku.rar
(202720 KB)
zarys teorii literatury TROJACZKI.rar
(109947 KB)
O tak zwanej prawdzie w literaturze kopia.ppt
(1431 KB)
dobrzyńska(1).doc
(37 KB)
dobrzyńska.doc
(37 KB)
Inne foldery tego chomika:
~opisy okresów lit
EDYTORSTWO
fonetyka
frazeologia polska
ghjp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin