Sylabotonizm – (gr. syllabé + gr. tónos ‘naprężenie; wysokość dźwięku’) system numeryczny wiersza oparty na zgodności liczby stóp (układu sylab akcentowanych i nieakcentowanych) w wersie.
Wywodzi się z antyku, związany jest z pieśnią.
Rozmiar wersu nie powinien przekraczać sześciu stóp. Często w wierszu sylabotonicznym występuje akcent poboczny, utworzony przez rytm, zawsze średniówka, nigdy przerzutnia. W zależności od rodzaju stóp tworzących wers wyróżnia się rodzaje wierszy sylabotonicznych, najczęściej występują: ośmiozgłoskowce (tworzone przez trochej), dwunastozgłoskowce (tworzone przez jamb) oraz dziesięciozgłoskowce i siedmiozgłoskowce (tworzone przez anapest). Rodzaj wykorzystanej stopy wpływa na nastrój wiersza: amfibrach występuje w utworach monotonnych, trochej w utworach żywych, często związanych z tańcem i ruchem.
Wiersz sylabotoniczny - rodzaj wiersza realizujący zasady regularnego systemu wersyfikacyjnego zwanego sylabotonizmem.
* stała liczba sylab w wersach - ścisła regularność* jednakowa liczba sylab akcentowanych w wersie i ich stałe umiejscowienie - stały rozkład akcentów* ten sam rytm* podstawową jednostką miary rytmicznej jest tu stopa metryczna - najmniejsza jednostka rytmiczna, składająca się z 2, 3 lub 4 sylab, spośród których jedna jest akcentowanaTen rodzaj wiersza jest wobec tego bardziej zrytmizowany, niż wiersz sylabiczny.
Jamb (gr. íambos) w metryce iloczasowej to stopa metryczna złożona z dwóch sylab: krótkiej i długiej.W wierszach polskich odpowiednikiem jest sekwencja dwóch sylab: nieakcentowanej i akcentowanej.
Trochej (łac. ''trochaeus'', z gr. ''trochaíos'') w metryce iloczasowej to stopa metryczna złożona z dwóch sylab: długiej i krótkiej.W wierszach polskich odpowiednikiem jest sekwencja sylab: akcentowanej i nieakcentowanej. Przeciwny do trocheju układ sylab ma jamb.
Daktyl ( ''dáktylos'', dosł. "palec") – w metryce iloczasowej stopa metryczna składająca się z trzech sylab: jednej długiej i dwóch krótkich. Bierze swą nazwę stąd, że grecki wyraz ''dáktylos'' ma właśnie taki układ sylab.W wierszach polskich odpowiednikiem daktyla jest sekwencja składająca się z jednej sylaby akcentowanej i dwóch nieakcentowanych.
Daktyl jest podstawowym budulcem heksametru daktylicznego.
Amfibrach (gr. ''amphíbrachys'', dosł. ''z obu stron krótki'') w metryce iloczasowej to stopa metryczna, składająca się z trzech sylab: jednej długiej między dwiema krótkimi.W wierszach polskich odpowiednikiem jest sekwencja składająca się z jednej sylaby akcentowanej między dwiema nieakcentowanymi.
Anapest (gr. ''anápaiston'') w metryce iloczasowej to stopa metryczna, składająca się z trzech sylab: dwóch krótkich i jednej długiej.W wierszach polskich odpowiednikiem anapestu jest sekwencja składająca się z dwóch sylab nieakcentowanych i jednej akcentowanej.
Peon III – akcent rytmiczny, co czwarta sylaba, prawie nie występuje w postaci czystej, jest najrzadszy.
Pojawił się już pod koniec XVIII wieku, typowy stał się dla romantycznej liryki XIX wieku, obecny najczęściej w krótkich utworach lirycznych, zwłaszcza w pieśniach stylizowanych na pieśni ludowe, archaiczne.
Rodzaj ten pojawia się w poezji m.in.:* W. Pola (''Pożegnanie'')* T. Lenartowicza* M. Konopnickiej* A. Asnyka (''Ulewa'')* K. Przerwy-Tetmajera (''Melodia mgieł nocnych'')* B. Leśmiana (''Dziewczyna'')
A czy znasz ty, bracie młody, Twoje ziemie, twoje wody? Z czego słyną, kędy giną, W jakim kraju i dunaju?
Puch czarny, puch miękki pod głowę podłożmy,Śpiewajmy, a cicho - nie trwożmy, nie trwożmy.
sunka