ADF,VOR i inne.pdf
(
1479 KB
)
Pobierz
System automatycznego radionamierzania ADF
System składa si
ħ
z naziemnych radiolatarni NDB (
Non-directional Beacon
) oraz z urz
Ģ
dze
ı
pokładowych w skład których wchodzi odbiornik oraz wska
Ņ
nik nawigacyjny ARK (
Automatyczny
Radio Kompas
) lub w wersji angielskoj
ħ
zycznej ADF- (
Automatic Direction Finders
).
Radiolatarnia NDB jest naziemnym nadajnikiem bezkierunkowym pracuj
Ģ
cym na falach
Ļ
rednich (od
200 do 600 kHzSygnał nadawany przez radiolatarni
ħ
NDB zawiera znak rozpoznawczy składaj
Ģ
cy
si
ħ
trzech znaków Morse'a, powtarzanych co 30 sekund.
Zasi
ħ
g systemu NDB zale
Ň
y głównie od mocy nadajnika i wysoko
Ļ
ci lotu. Dla radiolatarni o mocy
100 W zasi
ħ
g wynosi około 300 km mo
Ň
e by
ę
jednak znacznie mniejszy przy locie na małej
wysoko
Ļ
ci.
Rys. 25 Przykładowe oznaczenie radiolatarni NDB na mapie.
Lokalizacja, cz
ħ
stotliwo
Ļ
ci pracy oraz znaki rozpoznawcze radiolatarni NDB s
Ģ
dost
ħ
pne na mapach
oraz AIP.
Odbiornik pokładowy, po dostrojeniu do cz
ħ
stotliwo
Ļ
ci radiolatarni wskazuje k
Ģ
t kursowy
radiolatarni (KKR).
Zakres cz
ħ
stotliwo
Ļ
ci odbiornika wynosi 200 do 1750 kHz - jest rozszerzony w stosunku zakresu
NDB dla umo
Ň
liwienia namierzania si
ħ
publicznych stacji radiofonicznych nadaj
Ģ
cych na falach
Ļ
rednich.
Odbiorniki, niezale
Ň
nie od typu,
umo
Ň
liwiaj
Ģ
szybkie przeł
Ģ
czanie
cz
ħ
stotliwo
Ļ
ci pracy dla podej
Ļę
metod
Ģ
dwóch NDB.
Wska
Ņ
nik radiokompasu mo
Ň
e by
ę
samodzielnym lub zespolonym z innymi.
Najcz
ħĻ
ciej spotykana jest wersja
zespolonego wska
Ņ
nika
Ň
yrobusoli i ADF
pod nazw
Ģ
RMI (
Radio Magnetic
Indikator
).
15
1
Wskazówka namiarów pokazuje k
Ģ
t zawarty pomi
ħ
dzy osi
Ģ
podłu
Ň
n
Ģ
samolotu a kierunkiem do
radiolatarni (KKR).
Przyjmuje si
ħ
zasad
ħ
Ň
e je
Ň
eli precesja wskazówki nie przekracza 10º mo
Ň
emy wskazania
wykorzysta
ę
do nawigacji. Je
Ļ
li przekraczaj
Ģ
t
ħ
warto
Ļę
powinni
Ļ
my poczeka
ę
a
Ň
zbli
Ň
ymy si
ħ
do
NDB.
-
brzegowego – spowodowanego oddziaływaniem linii brzegowej,
-
terenowego – spowodowanego odbiciami sygnału od du
Ň
ych obiektów terenowych
-
wł
Ģ
czenie
-
identyfikacja sygnału radiolatarni
-
wykorzystanie wskazania dla celów nawigacyjnych
15
2
Nast
ħ
pnie nale
Ň
y wykona
ę
lot w kierunku zadanego NKDM radiolatarni, dokonuj
Ģ
c przez cały czas
sumowania warto
Ļ
ci KM i KKR. W chwili osi
Ģ
gni
ħ
cia zadanego kierunku do radiolatarni zajdzie
równo
Ļę
: KM + KKR = NKDM
Odchylenie liniowe zale
Ň
ne jest od odległo
Ļ
ci od radiolatarni.
Np. odchylenie o 5
o
w odległo
Ļ
ci 18 km od NDB daje odchylenie liniowe 1500m. Odchylenie o 5
o
w
odległo
Ļ
ci 1800m. dale odchylenie liniowe zaledwie o 150m.
15
3
System VOR
System VOR pracuje w pa
Ļ
mie 108 -117.900 MHz z moc
Ģ
wyj
Ļ
ciow
Ģ
od 100 do 200 W.
Kanały w pa
Ļ
mie od 108 - 112 MHz rozmieszczone s
Ģ
co 200 kHz z uwagi na prac
ħ
w tym zakresie
równie
Ň
systemu ILS. W pozostałej cz
ħĻ
ci kanały rozmieszczone s
Ģ
co 100 kHz.
Z uwagi na charakterystyki antenowe:
-
H-VOR (
High Altitude VOR
)
-
L-VOR (
Low Altitude VOR
).
-
D-VOR -
Doppler VOR
Namiary wytworzone przez radiolatarni
ħ
VOR,
promieniuj
Ģ
ce od niej na zewn
Ģ
trz, nazywa si
ħ
radialami. Radiale s
Ģ
to wył
Ģ
cznie namiary
magnetyczne odlotowe, identyczne z goniometrycznymi namiarami odlotowymi QDR
Niezale
Ň
nie od kursu, samolot znajduj
Ģ
cy si
ħ
na południe od radiolatarni, b
ħ
dzie na radialu 180°. W
czasie dolotu po tym radialu, kurs samolotu w warunkach bezwietrznych b
ħ
dzie wynosił 360°.
Wska
Ņ
nik pokładowy składa si
ħ
z dwóch cz
ħĻ
ci. Obrotowej tarczy ze skal
Ģ
360º nazywanej OBI
(
Omni-bearing Indicator
) obracanej pokr
ħ
tłem OBS (
Omni-bearing Selector
) oraz wska
Ņ
nik
krzy
Ň
owy (tzw. pałk
ħ
) CDI (
Cross Deviation Indicator
) wskazuj
Ģ
cy odchylenie aktualnego namiaru
do lub od VOR od wybranego namiaru. Wskazania uzupełniane s
Ģ
znacznikiem (
Flag
) FROM lub
TO.
15
4
Wska
Ņ
niki wykorzystywane równie
Ň
do podej
Ļę
ILS. Wtedy przyrz
Ģ
d uzupełniony jest poziomym
wska
Ņ
nikiem
Ļ
cie
Ň
ki schodzenia GS (
Glide scope
).
W przypadku pracy w trybie ILS wzrasta czuło
Ļę
wska
Ņ
nika. Dokładno
Ļę
±10° dla VOR, zwi
ħ
ksza
si
ħ
do ±2,5° dla ILS.
15
5
Plik z chomika:
fantom.robert
Inne pliki z tego folderu:
egnos_sol_sdd_in_force.pdf
(5408 KB)
EANPG53_App_J - SWIM-PENS-AMHS.pdf
(1132 KB)
Budowa i zastosowanie systemu nawigacji satelitarnej GPS.pdf
(650 KB)
atn_tf06report.pdf
(537 KB)
ATCpaperBerndtsson.pdf
(718 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anex 10
Angielski
ATC
Budowa Samolotów i silnikow
Człowiek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin