Skrypt_Metodologia_Badan_Naukowych_tylko_rozdzialy_1-6.pdf

(679 KB) Pobierz
Microsoft Word - rozdzialy 1-6.doc
Metodologia badań
naukowych
w medycynie
Dariusz Radomski
Antoni Grzanka
Spis treści
1. Wstęp...................................................................................................................................... 3
2. Poznanie naukowe w medycynie od starożytności do wspołczesności ................................ 5
2.1 Teoria poznania a nauka............................................................................................. 5
2.2 Poznanie naukowe w medycynie ............................................................................... 7
3. Obserwacja jako źródło danych pomiarowych .................................................................... 12
3.1 Obserwacja jako źródło informacji .......................................................................... 12
3.2 Pomiar jako metoda obiektywizacji obserwacji....................................................... 17
3.3 Pomiary wykorzystywane w medycynie.................................................................. 20
3.4 Obserwacja i pomiar w praktyce klinicznej ............................................................. 21
4. Błąd pomiarowy i niepewność wyników w badaniach naukowych i praktyce klinicznej .. 23
4.1 Definicja błędu pomiarowego .................................................................................. 23
4.2 Źródła błędów pomiarowych ................................................................................... 24
4.3 Klasyfikacja błędów pomiarowych .......................................................................... 25
4.4 Zmienność obserwacji a błąd pomiarowy ................................................................ 27
4.5 Błędy pomiarowe a niepewność wyników............................................................... 28
4.6 Analiza rzetelności wyników obserwacji i pomiarów.............................................. 28
5. Zdrowie i choroba jako przedmiot poznania naukowego ................................................... 32
5.1 Pojęcie modelu procesu chorobowego ..................................................................... 32
5.2 Hierarchiczny opis procesu chorobowego ............................................................... 37
5.3 Tworzenie modelu badanego procesu ...................................................................... 38
5.4 Klasyfikacja modeli.................................................................................................. 39
6. Podstawy wnioskowania w naukach medycznych............................................................... 42
6.1 Rodzaje wnioskowania naukowego ......................................................................... 42
6.2 Wnioskowanie statystyczne ..................................................................................... 43
6.3 Wybór próby z populacji generalnej ........................................................................ 44
6.4 Estymacja parametrów ............................................................................................. 45
6.5 Testowanie hipotez................................................................................................... 46
6.6 Ocena zależności między obserwacjami .................................................................. 47
6.7 Pułapki wnioskowania statystycznego ..................................................................... 48
1. WSTĘP
Rozwój nauk przyrodniczych, społecznych i technicznych przyczynia się do wydłuża-
nia się długości życia osób oraz dostarcza wiedzy i możliwości dla jego wysokiej jakości.
Dążenie cywilizowanych społeczeństw do poprawy jakości życia od chwili poczęcia (rozwój
medycyny prenatalnej) aż do chwili śmierci (medycyna geriatyczna i paliatywna) wymusza
oczekiwanie wzrostu jakości usług medycznych oraz usług pielęgnacyjnych. Jednym z czyn-
ników decydujących o poziomie udzielanych świadczeń zdrowotnych jest wykorzystanie
współczesnej wiedzy oraz metodologii poznania naukowego w codziennej praktyce lekarza,
pielęgniarki, położnej lub pedagoga profilaktyki zdrowotnej.
Przedstawiony w skrypcie materiał ma na celu przybliżyć Czytelnikom metodologię
poznania naukowego stosowaną w medycynie. Elementem łączącym wszystkie rozdziały
skryptu jest pojęcie modelu , który jest podstawowym narzędziem naukowego opisu rzeczywi-
stości.
Aby lepiej zrozumieć wzajemną koegzystencję sztuki i nauki w medycynie, w rozdzia-
le pierwszym przedstawiono historyczną analizę roli poznania naukowego w tej dziedzinie
nauki. Rozdział drugi i trzeci poświęcono omówieniu znaczenia jakości obserwacji dokony-
wanych w medycynie dla poprawności budowanych modeli teorii naukowych. Rozdział
czwarty wprowadza formalną definicję pojęcia modelu, omawia procedurę tworzenia modeli
w medycynie, a także przedstawia ich klasyfikację. W rozdziale piątym przedstawiono pod-
stawy wnioskowania (naukowego), które służy właściwej interpretacji wyników uzyskiwa-
nych podczas naukowej analizy badanego procesu biologicznego. W kolejnych dwóch roz-
działach zaprezentowano podstawy teoretyczne przydatne przy wyborze odpowiedniego sche-
matu realizowanego badania naukowego, który determinuje możliwe do uzyskania obserwa-
cje. W rozdziale dziewiątym zamieszczono wiedzę pomagającą w zaprojektowaniu planu ba-
dawczego, z uwzględnieniem analizy potrzeb, analizy zasobów sprzętowych i ludzkich. Koń-
cowym efektem poznania naukowego jest publikacja naukowa, pozwalająca na rozpowszech-
nienie nowych faktów. Podstawowe zasady korzystania i przygotowywania piśmiennictwa
naukowego przedstawiono w rozdziale dziesiątym. Rozdział jedenasty pozwoli Czytelnikowi
zapoznać się z obszarami medycyny, w których ma zastosowanie modelowanie matematycz-
ne. Celem rozdziału dwunastego jest wykazanie, że obecnie metodologia poznania naukowe-
go odgrywa także istotną rolę w codziennej praktyce lekarskiej.
Skrypt „Metodologia badań naukowych w medycynie” został napisany jako materiał
dydaktyczny do przedmiotu o takiej samej nazwie, który prowadzony jest na Wydziale Nauk
o Zdrowiu Akademii Medycznej w Warszawie. Może on być również pomocny dla słuchaczy
studiów doktoranckich w opracowywaniu i realizacji własnych projektów badawczych.
Autorzy pragną podziękować wszystkim studentom za wnikliwą recenzję maszynopi-
su skryptu, która znacznie ułatwiła prace redakcyjne.
Autorzy
2. POZNANIE NAUKOWE W MEDYCYNIE
OD STAROŻYTNOŚCI DO WSPOŁCZESNOŚCI
2.1 Teoria poznania a nauka
Działalność naukowa jest jedną z form twórczej aktywności człowieka, mająca na celu
poznanie i opanowanie rzeczywistości. Zgodnie z pierwszym zdaniem „Metafizyki” Arystote-
lesa, „Ludzie z natury dążą do poznania”. Myśl ta przetrwała do czasów współczesnych. W
XX wieku, w opracowanej przez Maslowa hierarchii głównych potrzeb człowieka, znalazła
się również potrzeba poznania.
Poznanie otaczającego nas świata może odbywać się na wiele sposobów, jednak nie
każdy z nich jest akceptowany przez działalność naukową. Teorią poznania zajmuję się dział
filozofii zwany epistemologią . Rozważania epistemologiczne szukają odpowiedzi na pytanie,
jaki jest najlepszy, najbardziej obiektywny sposób poznania rzeczywistości. Z epistemologią
silnie związana jest ontologia , która jest teorią bytu. Głównym problemem ontologicznym jest
poszukiwanie odpowiedzi na pytania o strukturę i naturę rzeczywistości. Zatem rozważania
epistemologiczne i ontologiczne stanowią bazę filozoficzną działalności naukowej.
Metody poznawania otaczającego świata zmieniają się zarówno w trakcie rozwoju
osobniczego człowieka, jak również rozwoju całej cywilizacji. W początkowym okresie życia
poznanie ma wyłącznie charakter empiryczny i dokonuje się za pomocą zmysłów. Wraz z
rozwojem funkcji poznawczych i kognitywnych, poznanie empiryczne jest uzupełnianie przez
poznanie rozumowe.
Pozorny spór między poznaniem empirycznym a poznaniem rozumowym towarzyszy
historii ludzkości od czasów starożytnych po współczesność. Jest on także podstawą rożnych
koncepcji epistemologicznych nauki.
Pierwszym myślicielem, który rozważał zagadnienia epistemologicznie był Platon. W
stworzonej przez niego teorii idei, świat rzeczywisty to pewne idee, niematerialne i ponadcza-
sowe ‘prawzory” postrzeganych zmysłami obiektów. Według Platona, poznanie świata odby-
wa się na gruncie pozazmysłowym, idee są wyobrażeniami poznawanych obiektów. Platoń-
skie idee można utożsamiać z tworami ludzkiego umysłu, całkowicie oderwanymi od rzeczy-
wistych reprezentantów danej idei. Tylko niezmienny porządek idei może tworzyć efekt ludz-
kiego poznania rzeczywistości, zwaną wiedzą . W ten sposób Platon zapewnia postulat obiek-
tywnego poznania naukowego, które opiera się na rozumie (wyobrażeniu, idei).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin