Tarkowska E., Czas społeczny a czas wolny: koncepcje i współczesne przemiany [w:] Kobieta i kultura czasu wolnego, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2001
Słowo wstępu
Co socjolog może powiedzieć historykom na temat czasu wolnego? Z tradycyjnie przyjętego podziału zadań między dwiema dyscyplinami wynika, że socjolog może zająć się dwiema grupami problemów: po pierwsze, refleksją teoretyczną, namysłem nad stosowanymi kategoriami (czyli w tym przypadku nad kategorią czasu wolnego, należącą do niekwestionowanego repertuaru socjologii) oraz, po drugie, teraźniejszością, obecnie dokonującymi się przemianami w danej dziedzinie, czyli w sferze czasu wolnego.
Taka też jest struktura niniejszego tekstu: część pierwsza zawiera uwagi na temat czasu wolnego jako kategorii analizy socjologicznej, część druga
— to krótka z konieczności charakterystyka dokonujących się współcześnie procesów przekształcających czasową organizację życia społecznego, w tym
— miejsce i strukturę czasu wolnego. „Współcześnie", czyli w szeroko pojętej teraźniejszości, obejmującej także niezbyt odległą, PRL-owską przeszłość, która dziś już wprawdzie należy do obszaru zainteresowań historyków, ale jeszcze niedawno była polem badań socjologów.
Kłopoty z czasem wolnym
„Socjologia czasu wolnego" — bo tak się kiedyś tę dziedzinę badań określało1 — apogeum popularności przeżywała w latach 60. i 70. XX w.
' J. Danecki, Jedność podzielonego czasu. Czas wolny i czas pracy w społeczeństwach uprzemysłowionych. Warszawa 1974, s. 11.
18 Elżbieta Tarkowska
Ten wymiar czasu społecznego i ta część budżetu czasu wydawała się wówczas ważna i interesująca. Kategoria czasu wolnego była mocno uwikłana w dyskurs ideologiczny; rozmiary i cechy czasu wolnego informowały o wyższości systemu sprawiedliwości społecznej, jeśli nie w opisywanej współczesności, to w bliskiej przyszłości. Obecnie problematyka ta nie budzi już takiego zainteresowania; socjologowie zajmują się raczej cechami i przekształceniami czasu społecznego jako takiego bądź też koncentrują się na tym, co dzieje się współcześnie z czasem pracy i z samą pracą ze względu na bardzo istotne zmiany w tej dziedzinie2. Termin „czas wolny" wszedł jednak na dobre do języka socjologicznego na określenie różnych form rekreacji, wypoczynku, rozrywki; obejmuje także życie towarzyskie, sport, podróże3 i podobne typy aktywności. Stosując go w analizach różnych wycinków rzeczywistości, warto zdawać sobie w pełni sprawę z ograniczeń operowania tym terminem, a także z jego niejednoznaczności, z wielości definicji, z mnogości i różnorodności propozycji terminologicznych, niekiedy sprzecznych. Jeden z najwybitniejszych teoretyków i badaczy czasu wolnego mówi o istnieniu la ąuerelle des definitions w tej dziedzinie4. Warto więc poświęcić nieco uwagi samej koncepcji czasu wolnego, jej słabościom i ograniczeniom.
Wśród badaczy panuje powszechna zgoda, że kategoria czasu wolnego odnosi się do zjawisk z niezbyt odległej przeszłości; czas wolny jest wytworem epoki przemysłowej i cywilizacji nowożytnej, pochodną społeczeństw, w których dokonało się ostre rozdzielenie czasu pracy i czasu „niepracy", w których wyodrębniła się zarobkowa praca najemna i czas od niej wolny. Bo choć społeczeństwa pierwotne i kultury tradycyjne, w tym społeczności chłopskie, znały odpoczynek, rekreację i zabawę jako zwykłe elementy życia codziennego, zajęcia te były nieodłącznym od procesu pracy, koniecznym jej uzupełnieniem. „W społeczeństwach tradycyjnych — pisze Anna Zadrożyńska — czas pracy i czas poza pracą były kategoriami wzajemnie
2 H. Nowotny, Time. The Modern and Postmodcm Expericnce, Oxford 1994; C. Leccardi, Relhinking SocialTime; Faninist Perspectivcs, [w:] „Time and Society", 1996, 5(2); G. Paolucci, The Changing Dynamicsof Working Time, [w:] tamże; R. Dahrendorf, Czas życia i czas pracy, [w:] Koniec tysiąclecia. O czasie i drogachnowożytności. Rozmowy w Caslel Gandolfo, pod red. K. Michalskiego, Kraków 1999; A. Russell-Hochschild,Kapitalizm, sfery nacisku i racjonalizacja czasu pływalnego, [w:] Koniec tysiąclecia...
3 Przykłady sfer życia i czynności zaliczanych do czasu wolnego zostały zaczerpnięte z tytułów referatówniniejszej konferencji.
4 J. Dumazedier, Sociologie cmpiriąue du loisir. Critiąue et contre-critiąue dc la civilisation du loisir, Paris1974, s. 88.
Czas społeczny a czas wolny: koncepcje i współczesne przemiany 19
się przenikającymi i warunkującymi"5. Czynniki produkcyjne i nieprodukcyjne nakładały się i przeplatały, pojawiały się różne formy niejasne, mieszane, pośrednie między pracą a czasem wolnym. Klasyk tej dziedziny badań, Aleksander Kamiński, pisał, że w tradycyjnych społecznościach chłopskich ścisłe powiązanie pracy z wolnymi od niej odcinkami czasu powodowało, że „nie dostrzegano czasu wolnego od pracy i obowiązków jako odrębnej kategorii kulturalnej"6. Dowodzą tego kłopoty badaczy, którzy w latach 70. próbowali zastosować kategorię czasu wolnego do badania wsi podlegających procesom industrializacji i dochodzili do wniosku o „nieade-kwatności kategorii wolnego czasu w odniesieniu do społeczności chłopskich"7. Jest więc czas wolny zjawiskiem miejskim, pochodną nie tylko procesów industrializacji, ale i urbanizacji, co stanowi istotne ograniczenie społeczne, kulturowe i historyczne.
Charakterystycznym elementem koncepcji czasu wolnego jest dychoto-miczne ujęcie tego czasu i czasu pracy, przeciwstawienie czasu wolnego czasowi pracy bądź też raczej zajęć czasu wolnego — pracy jako szczególnemu typowi aktywności.
Konieczna jest tu pewna dygresja językowa: terminu „czas wolny" w języku polskim używamy na określenie dwu różnych zjawisk, dla których zarówno język francuski, jak i angielski mają po dwa określenia: le temps librę oraz le temps de loisir; angielskie odpowiedniki to free time i leisweh. Socjologowie czasu (np. Sebastian de Grazia) bardzo mocno podkreślają to rozróżnienie9. Pierwszy termin odnosi się do rozmiarów czasu i jego odcinków, przedstawianych zwykle za pomocą miar ilościowych, czasu zegara, czyli godzin i minut; drugi to pewna całość, złożona z czynności nieprodukcyjnych, to czas wartości, spokoju, kontemplacji, braku pośpiechu, uwolnienia od obowiązków i przymusów, raczej sposób życia niż odcinek czasu. Odpowiada to greckiemu skole i rzymskiemu otium, czyli czynnościom bezinteresownym, wzniosłym, rozwijającym —w przeciwieństwie do poniżają-
5 A. Zadrożyńska, Homofaber i homo ludens. Etnograficzny szkic o pracy w kulturach tradycyjnej i nowoczesnej, Warszawa 1983, s. 19.
6 A. Kamiński, Czas wolny i jego problematyka spoleczno-wychowawcza, Wrocław 1965, s. 8.
7 K. Łapińska, Wieś uprzemysłowiona a problem czasu wolnego, Wrocław 1972, s. 11.
" Warto podkreślić, że w języku polskim byl odpowiednik tego drugiego pojęcia w postaci „wczasów", terminu stosowanego do wypoczynku dobowego i tygodniowego. Spopularyzowany przez Aleksandra Kamiń-skiego, używany był w dwudziestoleciu międzywojennym. Współczesne próby wprowadzenia tego terminu w powyższym znaczeniu do języka socjologicznego i etnograficznego nie powiodły się. ' S. de Grazia, Of Time, Work and Leisure, New York 1962.
20 EUbieta Tarkowska ^
• bawiących godności czynności ^^cSoTa^ An-cycb i pozbawiającycn b b h czynności . /swa^ d.
iacy fizyczne . handlu i podoo y j ^^ ^3,. ^
rarMTiSiSn^SS ^js^id skumają «* e^
$1m^£«&P£3 w3taM« Poitewtó •petemfimn współczesne wybrały raczej konsumpcię niz kontemplacje, do ich opisu bardziej adekwatna niż leisure jest właśnie kategoria czasu wolnego .
Czym więc jest czas wolny? Według Joffre'a Dumazediera, klasyka w tej dziedzinie badań, czas wolny obejmuje czynności wolne od obowiązków zawodowych, rodzinnych, społecznych i politycznych, czynności zorientowane i nakierowane na osobisty rozwój, samorealizację13. Jest to czas poza snem i koniecznościami fizjologicznymi, przeznaczony na odpoczynek, zabawę, bezinteresowny rozwój osobowości; czynności czasu wolnego podlegają zasadom odmiennym od tych, które rządzą pracą, charakteryzuje go minimum społecznych zobowiązań i przymusów, psychiczne poczucie wolności, bezinteresowność, autoteliczność14.
W różnych definicjach czasu wolnego powtarzają się pewne cechy: (1) oddzielenie czasu wolnego od czasu pracy, przeciwstawienie mu czasu pracy; (2) wypełnienie tego czasu odpoczynkiem, rozrywką, działaniami sa-morealizacyjnymi, bezinteresownymi; (3) dobrowolność i autoteliczność czynności czasu wolnego. Nie wszystkie jednak koncepcje spełniają te warunki. „Czas wolny — pisała w latach 70. Helena Strzemińska, wybitna znawczyni tej problematyki — ta część czasu poza pracą, która zużytkowana jest na naukę i podnoszenie kwalifikacji, na pracę społeczną, wypoczy-
'" Inaczej sądzi Joffre Dumazedier, który w rozważaniach o „sporach wokół definicji" pisze, że gdy loisir
jest rozumiany jako pewien styl zachowania, odnosić się może nie tylko do zajęć czasu wolnego, ale także
do pracy. J. Dumazedier, wyd. cyt. s. 89.
" A. Kloskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1964, s. 154.
12 J. P. Robinson, G. Godbey, Time for Life. The Surpiising Ways Americans Use Thcir Time, Universitv Park
1999, s. 50.
" J. Dumazedier, wyd. cyt., s. 93.
14 B. Sulkowski, Czas wolny, [w.] Encyklopedia socjologii, 1.1, Warszawa 1998.
nekiwszechsttonny rozwój — _
daczy, Ukże w gJ^SfflU <zy ^Tbl^odajne dla «-
„ISK^ n-^ConzSS Sonomlcznyt, (zarobkowych snu i czasem wszelkich prac ° ^^^ MiąZanych (takich jak np.
Wb domowych) ?*f ?iaC * ^JfŁ takie czynności, jak: wypoczy-doiazdyy^Dozaiecczasuwolnegonatezą ^^ zawodowe, zajęcia
SSĘ^aS^^St^^dzkie, aktywni polt-
V7
tyC^V praktyce badawczej lat 10. w Polsce (badanie G\lS-u z 1976r.) kategorię czasu wolnego sprowadzono do następujących rodzajów zajęć: praca i działalność społeczna, czytanie gazet i czasopism, czytanie książek, telewizja, radio, muzyka z płyt, czynna aktywność kulturalna, teatr, kino, spotkania towarzyskie, spacery, sport czynny, hobby, religia, rozmowy rodzinne, rozmowy inne, inne zajęcia, bierność i nicnierobienie18.
Z kolei w badaniach budżetów czasu Polaków, przeprowadzonych dwadzieścia lat później, czyli w 1996 r. i także przez GUS, wyodrębniono pięć grup czynności zaliczanych do czasu wolnego: (1) działania w organizacjach świeckich i religijnych, (2) życie towarzyskie, rozrywki, kultura; (3) sport i rekreacja; (4) zamiłowania; (5) środki masowego przekazu (prasa, książki, TV, wideo, radio, płyty). Przyjęto tam, że: „Czas wolny jest -— z definicji — tą częścią 24-godzinnego budżetu czasu, w której różne czynności są wykonywane dobrowolnie"19.
John Robinson i Geoffrey Godbey, amerykańscy socjologowie od ponad 30 lat badający budżet czasu Amerykanów i piszący wprost, że „wszelki podział czasu na kategorie jest arbitralny lub wątpliwy", przez czas wolny rozumieją czas pozostały po odjęciu pracy zarobkowej, obowiązków domowych, czynności czasu tzw. prywatnego, osobistego (sen, czynności fizjologiczne, higiena) i w końcu po odjęciu czasu transportu i komunikacji (dojazdy). Kategoria czasu wolnego obejmuje wszystkie pozostałe czynności;
H. Strzemińska, Praca zawodowa kobiet a ich budżet czasu, Warszawa 1970, s. 102. J. Danecki, wyd. cyt., s. 196. Tamże, s. 322.
L. Adamczuk, Budżet czasu mieszkańców Polski, Warszawa 1978. '' Budżet czasu ludności 1996, Warszawa 1998, s. 74.
22 Elżbieta Tarkowska
zakładają one maksimum wyboru ze strony jednostek. Czas wolny w tym ujęciu zawiera nie tylko to, co zwykle za zajęcia czasu wolnego się uznaje, a więc korzystanie ze środków masowego przekazu, życie towarzyskie, kulturę, hobby, rekreację, ale też czynności określane przez nich jako semi-lei-sure, czyli „pólwolne", a więc dokształcanie się dorosłych, czynności religijne, działalność organizacyjna. W przypadku niektórych spośród wymienionych aktywności trudno o pełną dobrowolność czy autotelicznosc; są one niejako wymuszone przez pełnione role20. Niemniej dobrowolność i autotelicznosc stanowią cechę wyróżniającą czynności czasu wolnego. Warto przy okazji podkreślić wyodrębnianą przez wielu badaczy kategorię czynności „półwolnych"; jest ona najlepszym świadectwem trudności towarzyszących konceptualizacji kategorii czasu wolnego.
Zasygnalizowane wyżej trudności wiążą się z wielością i różnorodnością koncepcji czasu wolnego, czyli zakresu i charakterystyki zjawisk objętych tym terminem. Kolejna grupa kłopotów i trudności związana jest z pojęciem pracy.
Kłopoty z pracą
W konceptualizacjach czasu wolnego znaczenie kluczowe ma pojęcie pracy, która wszak jest punktem wyjścia i podstawowym punktem odniesienia na zasadzie dychotomicznego przeciwstawienia. Podobnie jak „czas wolny", także „praca" jest terminem nieprecyzyjnym i wieloznacznym. Rozumiejąc przez pracę instrumentalną działalność podejmowaną w celu zaspokojenia potrzeb21, trzeba wziąć pod uwagę, że oprócz płatnej pracy zarobkowej związanej z zatrudnieniem (lub samozatrudnieniem) pracą jest też nie opłacana praca domowa kobiet, a także szereg form pośrednich, łączących element instrumentalności i autoteliczności, przynoszących zarówno korzyści, jak i sprawiających przyjemność, jak na przykład praca na działce czy majsterkowanie. Pracą jest też cała sfera prosumpcji (produkcji na potrzeby własne), niekiedy bardzo rozbudowana, typowa dla rodzin o niskich dochodach, dobrze znana w społeczeństwach niedoborów; rozważenia w tym kontekście wymaga także sąsiedzka wymiana usług, praca wolontariuszy, działalność w organizacjach, praca w szarej strefie, różne formy działalności nielegalnej czy wręcz kryminalnej, a pewnie jeszcze znalazłyby
2(1 J. P. Robinson, G. Godbey, wyd. cyt., s. 12.
31 Por. R. K. Brown, Work and Leisure, [w:] Tlie Social Science Encyclopedia, London 1996, s. 920.
Czas społeczny a czas wolny: koncepcje i współczesne przemiany 23
się jakieś inne formy pracy czy niby-pracy. Podobnie jak trudne jest zdefiniowanie pracy, a więc i wyznaczenie czasu pracy, tak trudne jest określenie czasu wolnego na zasadzie dychotomii dwu rodzajów czasu. Sprawą prostą może być co najwyżej czas wolny rozumiany jako przeciwieństwo płatnej pracy zarobkowej, jak sobie jednak poradzić z innymi formami pracy? Co z pracą twórczą, w której przejawia się wątek obowiązku, ale i dobrowolności, przymusu, ale i przyjemności, instrumentalności, ale i autote-liczności23? Wyrazem tych trudności, a i próbą ich rozwiązania jest koncep...
MARRYied