Program nauczania gimnazjum Nowa Era.pdf

(164 KB) Pobierz
1
PROGRAM NAUCZANIA CHEMII W GIMNAZJUM
Zgodny z nową podstawą programową (Dz. U. z 2009r.)
Opracowany na podstawie programu autorstwa: Teresy Kulawik i Marii Litwin
z wydawnictwa Nowa Era.
Przeznaczony do realizacji w trzyletnim procesie kształcenia.
Nauczyciel: Beata Batycka
2
CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA:
1. Przedstawienie znaczenia wiedzy chemicznej w życiu codziennym.
2. Wskazanie powiązań chemii z innymi naukami.
3. Znajomość właściwości substancji chemicznych występujących w otoczeniu oraz możliwości ich
przemian.
4. Kształtowanie postaw badawczych.
5. Kształtowanie właściwych postaw w zakresie dbałości o zdrowie i ochronę środowiska
przyrodniczego.
6. Umiejętność posługiwania się językiem chemicznym.
7. Umiejętność wyciągania wniosków z przeprowadzonych obserwacji.
8. Umiejętność wykonywania prostych obliczeń chemicznych.
9. Umiejętność pozyskiwania i przetwarzania informacji z różnych źródeł, np. układ okresowy
pierwiastków, tabele, wykresy.
3
SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW:
1. Planowanie ćwiczeń laboratoryjnych.
2. Samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych (indywidualnie lub w grupach) ze zwróceniem
uwagi na bezpieczeństwo.
3. Analiza danych z tablic chemicznych (np. tabele rozpuszczalności, wykresy rozpuszczalności, układ
okresowy pierwiastków chemicznych).
4. Demonstracja trudniejszych lub bardziej niebezpiecznych doświadczeń.
5. Dyskusje .
6. Ćwiczenia rachunkowe.
7. Ćwiczenia w pisaniu równań reakcji.
8. Rozwiązywanie chemografów.
9. Samodzielne przygotowywanie wiadomości w oparciu o zasoby biblioteki i internetu (np. na temat
zjawiska promieniotwórczości w naszym życiu).
10.Ogladanie prezentacji multimedialnych.
11.Udział w konkursach.
4
DZIAŁ
JEDNOSTKI
TEMATYCZNE
L.G.
WIADOMOŚCI (treści
nauczania, terminy)
UMIEJĘTNOŚCI
(cele)
ZGODNOŚĆ Z
PODSTAWĄ
PROGRAMOWĄ
SUB. CHEM.
I
ICH
PRZEMIANY.
Czym będziemy zajmo-
wać się na lekcjach
chemii? - l. organizacyjna.
1
1. Miejsce chemii wśród nauk przy-
rolniczych.
2. Pojęcie i pochodzenie słowa
chemia.
3. Zapoznanie uczniów z programem
i ocenianiem.
Uczeń wie (umie, potrafi) :
- uzasadnić znaczenie chemii w
życiu człowieka.
- zna pochodzenie słowo chemia.
- zna wymagania i sposób
oceniania stosowany przez n-la.
- wie dlaczego chemia jest nauką
przydatną i gdzie się z nią
spotyka w życiu codziennym.
Poznajemy pracownię
chemiczną.
1
1. Regulamin pracowni chemicznej.
2. Nazwa sprzętu i szkła labor.
Uczeń wie (umie, potrafi) :
- jakie zasady bezpieczeństwa
obowiązują w pracowni chem. i
umie je zastosować.
- zna sprzęt i nazewnictwo sprzętu
i szkła stosowanego w pracowni.
Uczeń wie (umie, potrafi) :
- zna przykłady prostych sub. i
opisać ich podst. wł. fizyczne.
- czym różni się ciało fizyczne od
sub.
- co to są wł. fizyczne sub.
- odczytać wł. fizyczne sub. z tabeli
- wykazać różnicę między metalami
i niemetalami.
- obliczyć gęstość danej substancji.
Badanie własności fi-
zycznych różnych sub.
Gęstość substancji
2
1. Pojęcie ciała fizycznego i sub.
(przykłady).
2. Określanie wł. fizycznych pozna-
nych sub. (połysk, stan skupienia,
rozpuszczalność, przewodnictwo
elektryczne, barwa, zapach, smak,
gęstość, temp. wrzenia itp.).
4. Gęstość substancji
1.1)
1.2)
Podział materii.
Metale i niemetale
2
1. Podział sub. na czyste i miesza-
niny, czystych na proste i złożone,
Uczeń wie (umie, potrafi) :
- co to jest pierwiastek i związek
1.4)
1.5)
960218408.019.png 960218408.020.png 960218408.021.png 960218408.022.png 960218408.001.png 960218408.002.png 960218408.003.png 960218408.004.png 960218408.005.png 960218408.006.png 960218408.007.png 960218408.008.png 960218408.009.png
5
prostych na metale i niemetale.
2. Pojecie pierwiastka i związku chemicznego.
3. Podział pierwiastków na metale i niemetale.
4. Stopy metali.
5. Korozja i sposoby jej zapobiegania.
chemiczny + przykłady,
- dokonać podziału pierwiastków na
na metale i niemetale.
- podać różnicę we właściwościach
metali i niemetali
- co to są stopy i jak chronić metale
przed korozją.
4.7)
Mieszaniny sub.
chemicznych.
Sposoby rozdziału
mieszanin.
2
1. Pojęcie mieszaniny i rodzaje
mieszanin.
2. Sposoby rozdzielania mieszanin
na składniki: (sączenie (filtracja),
destylacja, dekantacja, krystalizacja,
sedymentacja)
Uczeń wie (umie, potrafi) :
- co to jest mieszanina.
- dokonać podziału mieszanin.
- sporządzić prostą mieszaninę.
- wymienić sposoby rozdzielania
mieszaniny na składniki.
- rozdzielić niektóre mieszaniny na
składniki, wykorzystując wł. sub.
1.7)
1.8)
Przemiana fizyczna, a
przemiana chemiczna.
1
1. Pojęcie przemiany fizycznej i
chemicznej (przykłady). Różnice
2. Substraty, produkty reagenty.
3. Pojęcie reakcji syntezy (przykłady)
4. Przykłady reakcji:
żelazo + tlen = tlenek żelaza
siarka + tlen = tlenek siarki
węgiel + tlen = tlenek węgla
wodór + tlen = woda
Uczeń wie (umie, potrafi) :
- co to jest zjawisko fizyczne i
przemiana chemiczna (przykłady).
- przeprowadzić prostą przemianę
chem. i fizyczną.
- podać różnicę miedzy przemianą
fizyczną i chemiczną.
3.1)
Poznajemy język
chemiczny.
1
1. Przypomnienie podziału sub.
chemicznych.
2. Pojęcie pierwiastka i związku
chemicznego
3.Wspomnienie, że pierwiastki zb-.
są z atomów
4.Symbole pierwiastków.
5.Różnica między mieszaniną a
zw. chemicznym.
Uczeń wie (rozumie, potrafi) :
- co to jest pierwiastek i zw. chem.
- dlaczego istniała potrzeba
wprowadzenia symboliki chem.
- które symbole powinien opanować
pamięciowo.
- podać przykłady pierwiastków
(metali i niemetali ) i zw. chem.
- wyróżnić ze zbioru mieszaninę
i zw. chem.
2.1)
960218408.010.png 960218408.011.png 960218408.012.png 960218408.013.png 960218408.014.png 960218408.015.png 960218408.016.png 960218408.017.png 960218408.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin