PSYCHOLOGIA ANALITYCZNA.pdf

(72 KB) Pobierz
Psychologia analityczna
PSYCHOLOGIAANALITYCZNA
C.G.JUNGA
Carl Gustav Jungurodziłsię26lipca1875rokuwKeßwil(kanton
Turgowia)wSzwajcarii.SzkołęistudiamedyczneukończyłJungnaUniwersytecie
Bazylejskim.DoktoryzowałsięnapodstawiepracyO psychologii i patologii tzw.
zjawisk tajemnych.Byłpsychiatrą,psychoanalitykiem,twórcąpsychologii
analitycznejiteoriiarchetypu.Poglądyjegowywarływpływnapsychiatrię,
psychoanalizęifilozofię.Rozwinąłteorię"libido",jakopodstawyŜycia
psychicznego,pojmowałjednak"libido",nietylkoseksualnie,jakZ.Freud,ale
takŜejakoŜądzęwładzy,"wolę"A.Schopenhauerai"elanvital"H.Bergsona
WjednejzeswychpracC.G.Jungzawarłstwierdzenie,którezapewne
moŜezadziwiać,anawetszokowaćpsychologów,którymbliskijestpozy
tywistycznyideałnauki:kaŜdateoriaosobowościjestodbiciemproblemówjej
twórcy.SwojeprawodotakiegostwierdzeniapotwierdziJung,wskazując
wyraźnienatewątkiwłasnejbiografii—więcej—natedramatycznewydarzenia
zwłasnegoŜycia,któreległyupodstawjegowłasnejteoriiosobowości.Wjakim
stopniustwierdzenietojestprawdziwewodniesieniudoinnychteorii,jestsprawą
osądubiografówichtwórców(por.Nuttin,1968—FreudiAdlerwgtypologii
Junga).WprzypadkuJunganiemoŜnaoddzielićjegokoncepcji,zwłaszcza
koncepcjirozwoju,odhistoriijegoŜycia.Teoriajegomaswojeźródłowjego
osobistymdoświadczeniu,któregozkoleiniemoŜnaodrywaćodtła,jakimbyła
całajegoformacjaintelektualna:ogromniewszechstronnezainteresowaniai
erudycyjnawiedzazbardzoróŜnychobszarów.SpecyficznawraŜliwośćJunga
zdecydowałaospecyficedoświadczeniaosobistego,atozostałonastępnieopisane
izinterpretowanezapomocąkategoriiiterminówpochodzącychtakŜespoza
obszarupsychologii;zdziedzintakodniejróŜnych,jakmistyka,etnologia,alche
mia.DrugimbardzowaŜnymźródłemjegoteoriibyłaszeroka(niepomiernie
szerszaniŜuFreuda)praktykakliniczna.Tatakbardzoszerokaperspektywa,z
jakiejJungpatrzyłnadanepsychologiczne,terminologiaobcapsychologii—
częstoodbieranajakodziwaczna,anajczęściejniezrozumiałabezzapleczaw
postacitejwiedzy,zjakiejJungczerpał(np.mitologia,rytuałyreligijne—to
tylkodwamomentyztych,któreprawdopodobniewyznaczyłymałąpopularność
jegoteorii,ograniczającjądodośćwąskiegokręgu“wyznawców”Junga.Dzisiajw
epocebadańinterdyscyplinarnych,bardziejpowszechnegozainteresowania
antropologiąkulturową,powszechnejniemalaprobatydlamyśleniasystemowego,
językkoncepcjiJungaprzestałbyćezoteryczny.NiejesttojedynyinajwaŜniejszy
powódwzrastającegociąglezainteresowaniajegopoglądami.MoŜnazaryzykować
twierdzenie,Ŝeswymipoglądaminaczłowieka,najegorozwój,Jungwyprzedził
swojąepokę.DuchCzasu—októrympiszeFranki—byłwokresiepowstawania
tejkoncepcjiinny,jegopatologiętrafnieujmowałapsychoanalizaFreuda.
KoncepcjęJungacechujeswoistyprofetyzm—ująłDuchaepoki,którarozpoczęła
siędopieropoIIwojnieświatowej,przewidziałcharaktertegoduchaiopisałjego
patologię:frustracjęegzystencjalną,nerwicęnoogenną—uŜywającterminologii
Frankla.Małozrozumiałydlaswoichwspółczesnych,stajesięJungcorazbardziej
obecnywnaszychczasach.
Jungutrzymywałkontaktyzwybitnymiwspółczesnymifizykami.Inte
resującyjestnaprzykładdwugłosonieświadomościJungaiPauliego(fizyka,
laureatanagrodyNobla).Znajomośćpodstawowychproblemówwspółczesnej
fizykipozwoliłamuodrzucićfreudowskimodelpsychoanalizy,którynawiązywał
donewtonowskiegorozumieniaświata,idoprowadziładorozwinięciakoncepcji
ocenianejdzisiajjakozgodnazideamifizykijądrowejizteoriąsystemów(Capra
1987).WksiąŜceAionJungpisał:
“PrędzejczypóźniejitakdojdziedoistotnegozbliŜeniafizykiatomoweji
psychologiinieświadomości,poniewaŜobietedziedzinywiedzy—
niezaleŜnieodsiebieizprzeciwnychstron—wnikająwdziedzinętego,co
transcendentalne”(Jung,1997,s.295).
ZdaniemCapry“wieleróŜnicmiędzyFreudemaJungiemprzypomina
róŜnicemiędzyfizykąklasycznąanowoczesną,międzymechanistycznym
paradygmatemaholistycznym”.PoglądyFreudanadynamikęzjawisk
psychicznych(aparatupsychicznegostanowiącegoczęśćskomplikowanej
maszynybiologicznej)ulegaływciągujegoŜyciapewnymzmianom,nigdyjednak
niezmieniałasięjegozasadnicza“kartezjańska”orientacja,rozdzielającaciałood
duszyiredukującatęostatniądoprocesówbiologicznych.Jungnatomiast
“…nieinteresowałsięzbytniowyjaśnianiemzjawiskpsychicznychw
kategoriachposzczególnychmechanizmów;starałsięonraczejzrozumieć
psychikęczłowiekawjejogólnymwymiarze,przywiązującszczególną
wagędozbadaniastosunkówłączącychpsychezszerszymśrodowiskiem
człowieka”(Capra,s.491).
ZdaniemCapry,teoriaJunganosicechyteoriisystemowej,chociaŜnie
mógłonjeszczeposługiwaćsięjęzykiemteoriisystemów.PodobniejakFreud
“…wykorzystałpojęciazzakresufizykiklasycznej,znaczniemniej
odpowiadająceopisowifunkcjonowaniaŜywychorganizmów.W
konsekwencjiteoriaenergiipsychicznej(libido)Jungabywamiejscami
nieconiejasna”(Capra,s.492).
PodkreślającpowaŜneznaczenieteoriiJungadlawspółczesnejpsychologiii
psychoterapii,Caprastwierdza,Ŝe
“byłaby(ona)jeszczebardziejprzydatna,gdybyzostałasformułowanana
nowo
zapomocąnowoczesnegojęzykasystemowego”(s.492).
Poszukującnajlepszejformułyujęciaswychidei,Jungwielokrotnieod
wołujesiędopojęćwspółczesnejmu,rodzącejsięfizykijądrowej.Widaćto
wyraźniewtakwaŜnejdlapsychologiikwestii,jakpróbawyjściapoza
deterministyczneujęciezjawisk(ujęciecharakterystycznedlaFreuda).Jung
uwaŜał,Ŝefaktyiprocesypsychicznepowiązanesązesobąnietylko
przyczynowo(kauzalnie),leczrównieŜbezprzyczynowo(akauzalnie):
“Dlaokreśleniabezprzyczynowychzwiązkówmiędzysymbolicznymiwyob
raŜeniamiwwewnętrznymświeciepsychicznymizdarzeniamiw
rzeczywistościzewnętrznej,wprowadziłterminsynchronizm.JunguwaŜał
tesynchronicznezwiązkizaszczególnyprzykładogólniejszego
akauzalnegouporządkowaniaumysłuimaterii.Dziś,30latpóźniej,pogląd
tenzdasięznajdowaćpotwierdzeniewfizyce.(...)fizycyrównieŜ
rozróŜniająobecniezwiązkikauzalne(czylilokalne)orazakauzalne(czyli
nielokalne”)(Capra,s.494—495).
Specyficzny,róŜnyodfreudowskiego,byłstosunekJungadopsycholo
gicznegopoznania.WewstępiedowykładówwygłoszonychwYalew1937
rokusformułowałwyraźnieswojemetateoretycznezałoŜenia:
“...jestemprzedewszystkimempirykiemijakotakiprzyjmuję
fenomenologicznypunktwidzenia(...)dorywczerozwaŜania,wychodzące
pozasamogromadzenieiklasyfikacjędoświadczeń,niestojąbynajmniejw
sprzecznościzzasadaminaukowegoempiryzmu(...)doświadczeniebez
refleksjijestczymśniemoŜliwym,poniewaŜdoświadczeniejestprocesem
asymilowania,bezktóregowogóleniemoŜebyćzrozumienia(...)do
faktówpsychologicznychpodchodzęzpunktuwidzenianauk
przyrodniczych,niezaśfilozoficznych”(Jung,1970,s.97).
Piszączaśoswoichzainteresowaniachreligią,stwierdza:
“…otyle,oilereligiaposiadanaderistotnyaspektpsychologiczny,
zajmujęsięniązczystoempirycznegopunktuwidzenia,tj.ograniczamsię
doobserwacjizjawiskipowstrzymujęsięodwyraŜaniajakichkolwiek
poglądówmetafizycznychczyfilozoficznych”(tamŜe).
PodobnystosunekzajmowałJungwobecinnychzjawisk,którymisię
interesował.Jestprzedmiotemkontrowersji,czyJungowidokońcaudałosię
zachowaćowądeklarowanąneutralnośćwobecmetafizyki,aletojuŜinnasprawa.
Wewspomnianychwykładachdokonałokreśleniametodologicznegopunktu
widzeniatejpsychologii,którąreprezentował:
“Tenpunktwidzeniamacharakterwyłączniefenomenologiczny,tj.
zajmujęsiętylkozdarzeniami,wypadkamiidoświadczeniami,jednym
słowem—faktami(...)prawdąjestfakt,niezaśsąd(...)psychologia
interesujesięwyłączniefaktemistnienia(jakiejśideiwumyśleczłowieka
—A.G.)niezaśkwestią,czyideatajestprawdziwalubfałszywaw
jakimkolwiekinnymznaczeniu.Ideatajestpsychologicznieprawdziwao
tyle,oileistnieje(moŜnadodać:oilewywierawpływnazachowaniesię,
naaktywnośćczłowieka,A.G.).Egzystencjapsychologicznamacharakter
subiektywnyotyle,oilejakaśideawystępujetylkowpojedynczej
jednostce.Natomiastmacharakterobiektywny,oiledziękiconsensus
gentiumstajesięudziałemjakiejświększejgrupy”(Jung,1970,s.99).
Rozwijająctęmyśl,Jungniezwyklemocnopodkreślaempirycznystatus
faktówpsychicznych,stawiającjenatejsamejpłaszczyźnie,cofakty
będąceprzedmiotemzainteresowańnaukprzyrodniczych:
“Słońjestprawdziwy,poniewaŜistnieje.Cowięcej,niejestonani
wynikiemwnioskowania,anitylkotwierdzeniem,aniteŜczyimś
subiektywnymsądem.Jestpoprostuzjawiskiem.Aletakbardzo
przywykliśmydoprzekonania,Ŝefaktypsychicznesączymśsamowolnymi
arbitralnym,anawetczymśwymyślonymprzezludzi,iŜztrudemtylko
potrafimyuwolnićsięodprzesądu,jakobypsychikaijejtreścibyłyjedynie
arbitralnymmyśleniemczyteŜmniejlubwięcejiluzorycznymwytworem
naszychprzypuszczeńisądów.Faktemjest,Ŝeokreśloneideeistnieją
niemalwszędzieiwewszystkichepokach(cytowanytekstzwiązanyjestz
ogólniejsząrefleksjąnatematreligii—AG.),orazŜemogąpowstawać
spontanicznieinajzupełniejniezaleŜnieodmigracjiitradycji.Niesąone
wytworemjednostki,leczraczejpojawiająsię—anawetwręcznarzucają
sięświadomościjednostki.Niejesttobynajmniejplatońskafilozofia,lecz
psychologiaempiryczna”(Jung,1970,s.99).
ZaskakującozbieŜnejesttwierdzenieJunganatematpoznawalności
faktówfizycznychzestwierdzeniemnatensamtematlaureatanagrodyNoblaw
dziedziniefizyki—Hcisenberga.Jungpisze:
“JakŜeśmiesznyjestprzesąd,wedlektóregoistnieniemoŜemieć
charakterwyłączniefizyczny.Wgruncierzeczy,jedynąformąistnienia,
którąznamybezpośrednio,jestistnieniepsychiczne.Równiedobrze
moglibyśmypowiedziećcośwręczprzeciwnego,amianowicie,Ŝeto
właśnieistnieniefizycznejesttylkoprzedmiotemwnioskowania,poniewaŜ
otyletylkowiemycośomaterii,oilepostrzegamyobrazypsychiczne,
przekazywanenamzapośrednictwemzmysłów(...)umysłnaszniejestw
staniepojąćformyswegoistnienia,brakmupołoŜonegonazewnątrz
archimedesowegopunktuodniesienia,niemniejjednakistnieje.Psychika
istnieje,anawetjestsamymistnieniem”(Jung,1970,s.104).
IstotnedlapoglądówJungajestto,ŜewprzeciwieństwiedoFreudabył
głębokoprzekonanyorzeczywistymistnieniuwymiaruduchowegowŜyciu
człowieka,aczkolwiekjegowypowiedzinatematistotyowejduchowościsąraczej
niejasneiniespójne.Oistnieniutegowymiaru,jakpiszeCapra,przekonałygo
“…jegowłasneliczneprzeŜyciareligijne.UwaŜałonstudiaporównawcze
nadreligiąimitologiązaniezastąpioneźródłoinformacjionieświadomości
zbiorowej,prawdziwąduchowośćzaśuwaŜałzaintegralnączęśćludzkiej
psychiki”(Capra,s.494).
Konsekwentniedoswoichpoglądów,podejścieracjonalnewpsychologii
jakonauceuwaŜałzajednozwielumoŜliwych,podkreślając—takŜewswojej
teoriitypówpsychicznych—rolęuczućiintuicji.
MyślpsychologicznaJunga,jegopoglądynastrukturęifunkcjepsychiki
sąwyraŜonewkategoriachpsychologicznych,lubwkategoriach,którychsens
jestsensempsychologicznym.Jegopoglądy—aczkolwiekjakobiolog(lekarz)
wiązałpsychicznefunkcjonowanieczłowiekazjegostrukturąbiologiczną—nie
nosząznamionredukcjonizmu.Referencjewkierunkubiologicznychaspektów
funkcjonowaniaczłowiekasązrozumiałewłaśnienieredukcyjnie,jeślisię
uwzględnijegosystemowyobrazczłowieka,jegowogólesystemowąwizję
świata,wktórejtocomaterialneitocoduchowestanowijednośćpoprzez
jednośćzasad,aniekonieczniejednośćbytu.Wydajesięjakbyczłowiek(jako
osoba)byłprzezJungadostrzeganypodobniejakwidzieligofilozofowiegreccy:
jakoswoistąegzemplifikacjęnaturyiprawkosmosu.Jesttojednaktylko
dygresja.Energiapsychiczna—libido—niejestprzezniegoredukowanado
Ŝadnejinnej(np.popędowej)energii,costanowiłojedenzpodstawowych
przedmiotówkontrowersjimiędzynimaFreudem.
Całośćpsychikijestnazywanaprzezniegojaźniąlubosobowością.Jaźńto
zarównoobszarświadomypsychiki,jakinieświadomy.Międzytymiobszarami
dokonujesięprzepływstałejilościenergiipsychicznej.Dystrybucjaenergii
pomiędzyświadomośćanieświadomośćdokonujesięzgodniezokreślonymiprzez
Jungazasadami.Tezasadytozasadaekwiwalencji—zniknięcieokreślonejilości
energiiwjednejformie,pociągazasobąpojawieniesięjejwinnejformie—oraz
zasadaentropii,zgodniezktórąsprzecznościpsychicznerównowaŜąsięwtoku
rozwojuwzględnieniezmiennejpostawyPsychikętraktujeJungjakowzględnie
zamkniętysamoregulującysięsystemenergetyczny.EnergiępsychicznąnaleŜy
rozumiećjakointensywnośćprocesówpsychicznych,ajejźródłemjeststałe
napięciemiędzyświadomościąinieświadomością.Przystałejilościenergii
psychicznejzmiennajestjejdystrybucja.Immniejjestenergiipsychicznejw
obszarzeświadomości,tymwięcejjestjejwobszarzenieświadomości—relacja
odwrotnanigdyniejestwpełnimoŜliwa,gdyŜnieświadomościniemoŜnado
końcarozjaśnić.ToostatniestwierdzeniemoŜebyćzrozumiałetylkoprzy
uwzględnieniucharakterystycznegodlaJungasposobuwidzenianieświadomości.
WnieświadomościJungwyróŜniadwapoziomy:nieświadomośćindywidualnąi
nieświadomośćkolektywną(zbiorową).Nieświadomośćindywidualnatoobszar
doświadczeńnieświadomych,właściwychokreślonejjednostce.Powstajeonaw
tokurozwojuindywidualnegoizawieratreścistłumionelubzapomnianeprzez
jednostkę.Nieświadomośćkolektywnaobejmujeprzedewszystkimformalne,
beztreścioweformyzachowań(archetypy),wspólnegrupomkulturowym(np.
plemionom)lubwogólewszystkimludziom.Świadomośćinieświadomośćsą
względemsiebiekomplementarne.Procesrozwojupoleganaposzerzeniusiępola
świadomościotreścizawartewnieświadomościindywidualnejiczęściowo
kolektywnejorozpoznawaniearchetypowychformzachowania.Onie
bezpieczeństwachzwiązanychztymprocesembędziedalejmowa.
WkoncepcjiJungabardzoistotnąrolęwstrukturzepsychikiodgrywaEgo
Zgłoś jeśli naruszono regulamin