CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM TEKSTU NIELITERACKIEGO
STRUKTURA HORYZONTALNA (POZIOMA)
UJĘCIE PŁASZCZYZNOWE
STRUKTURA WERTYKALNA(PIONOWA)
UJĘCIE WARSTWOWE
Xxxxxx xxxxxx,xxxxxxxxx
Xxxxxxxx xxx xxxxxx
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Czytanie:
Taksonomia umiejętności czytania ze zrozumieniem
Leksemów(wyrazów, związków frazeologicznych
Najprostsze rozumienie, na pograniczu pamiętania: odnajdywanie gotowych informacji (sądów, opinii) w sformułowaniach dosłownych lub zsynonimizowanych
GŁÓWNA DYSPOZYCJA: POWTÓRZ.
PRZYKŁADOWE CZYNNOŚCI UCZNIA: odnajduje (wskazuje), sytuuje (np. we właściwych partiach tekstu) ustala porządek występowania
Związków wyrazów (fraz)
Wypowiedzeń (równoważników, zdań)
P
Czytanie na poziomie pełnego zrozumienia informacji(faktów, sądów, opinii) częściowo lub całkowicie przetworzonych, w sformułowaniach sparafrazowanych, w przekładach intersemiotycznych itp.
GŁÓWNA DYSPOZYCJA: POWTÓRZ INACZEJ
PRZYKŁADOWE CZYNNOŚCI UCZNIA: porządkuje wg kryterium (np. przyczyn i skutków), dobiera, wybiera do potrzeb, eliminuje elementy zbędne, oddziela fakty od opinii, prawdę historyczną od fikcji itp. ustala elementy świata przedstawionego, sytuacje mówienia, charakteryzuje nadawcę i odbiorcę, wskazuje, formułuje temat, problem, myśl główną, morał, przesłanie, nadaje tytuły logicznym całostkom tekstu, rekonstruuje motywy działania , postępowania, porównuje tekst z innymi tekstami lub kontekstami
Wypowiedzi (aktów mowy, akapitów)
Części (np. rozdziałów)
Praktyczne, utylitarne myślenie o możliwościach wykorzystanie tego, co się przeczytało
GŁÓWNA DYSPOZYCJA: WYKONAJ, ZAPROJEKTUJ WYKONANIE
PRZYKŁADOWE CZYNNOŚCI UCZNIA: przewiduje skutki (następstwa, dalsze zdarzenia, zakończenia itp.), projektuje zachowania w sytuacjach nakreślonych w tekście lub z nimi korespondującymi, konstruuje coś zgodnie z tekstem, tworzy analogie bądź przeciwieństwa
Całości (uogólnienia dot. całego tekstu)
Przynależne indywidualnym doświadczeniom ucznia deklarowanie postaw ( w wyniku pomiaru rejestrowane, ale niekoniecznie oceniane)
GŁOWNE POLECENIE: OCEŃ
CZYNNOŚCI UCZNIA: oceń, uzasadniając wiarygodność, prawdomówność, intencje, perswazyjność, wartość, estetykę tekstu; swoje możliwości i postępowanie
wikki87