Barron Thomas Archibald - Merlin 01 - Nieznane lata.rtf

(3605 KB) Pobierz

Merlin

księga i

NIEZNANE LATA

The Lost Years of Merlin

T. A. BARRON

Przełożył

Patryk Gołębiowski


Książkę tę dedykuję

PATRICII LEE GAUCH

wiernej przyjaciółce, pełnej pasji pisarce,

surowej redaktorce

z wyrazami szczególnej wdzięczności dla

BENA

czterolatka o wzroku i zwinności sokoła




OD AUTORA

Nie wiem zbyt wiele o czarodziejach, ale mogę zapewnić: zawsze mają w zanadrzu jakąś niespodziankę.

Kiedy kończyłem pisać The Merlin Effect, powieść, która bada pewien wątek legendy arturiańskiej od pradawnych czasów druidzkich niemal do zarania dwudziestego pierwszego wieku, uświadomiłem sobie, że wątek ten omotał mnie do tego stopnia, iż nie umiałem się od niego uwolnić. Kiedy ciągnąłem za nitkę, ona ciągnęła w przeciwną stronę. W miarę jak starałem się rozwikłać zagadkę, pogrążałem się w niej coraz bardziej.

Wątek dotyczył postaci samego Merlina. To tajemnicza i fascynująca osobowość, czarodziej, który potrafi żyć wstecz, który odważył się oszukać Potrójną Śmierć, który prowadzi poszukiwania świętego Graala, rozmawiając zarazem z duchami rzek i drzew. Zrozumiałem, że chcę go lepiej poznać.

Współcześni badacze utrzymują, że mit o Merlinie bazuje na postaci historycznej, przekazie o druidzkim proroku, który żył w Walii w szóstym wieku naszej ery. Zostawmy jednak tę debatę historykom. Gdyż niezależnie od tego, czy Merlin naprawdę zaistniał na arenie historii, bez wątpienia istnieje w sferze wyobraźni. Tam żyje od dawna i tam kwitnie jego legenda. Niekiedy przyjmuje on nawet gości. A ponieważ chciałem napisać dzieło oparte na wyobraźni, nie na historii, wrota do krainy Merlina miałem szeroko otwarte.

I tak, zanim zdążyłem zaprotestować, Merlin sam zaplanował moją przyszłość. Pozostałe książki i projekty musiały zaczekać. Nadszedł czas, by zająć się innym, bardziej osobistym aspektem legendy czarodzieja. Czułem, że - jak dzieje się to zazwyczaj - im bardziej pogrążam się w studiach nad Merlinem, tym mniej o nim wiem. I oczywiście od samego początku nie miałem wątpliwości, że nawet niewielki wkład do tak wspaniałego materiału mitologicznego będzie deprymującym wyzwaniem. Ale ciekawość to silny bodziec. A Merlin nalegał.

Wtedy czekała mnie pierwsza niespodzianka. Kiedy zagłębiłem się w opowieści o Merlinie, natrafiłem na białą plamę, której nie umiałem wyjaśnić. Młodość Merlina - kluczowy okres kształtowania się jego osobowości, kiedy najprawdopodobniej odkrył on swoje mroczne korzenie, swoją tożsamość i moc - opisano zaledwie pobieżnie albo nie było o niej żadnej wzmianki. Gdzie pierwszy raz zakosztował smutku, gdzie zaznał pierwszy raz szczęścia, przy jakiej okazji pobrał pierwsze lekcje życiowej mądrości. Wszystko to czekało na zbadanie.

Większość klasycznych opowieści obiera strategię Thomasa Malory’ego i zupełnie pomija wczesne lata Merlina. Kilka opowieści nawiązuje do jego narodzin, jego udręczonej matki, nieznanego ojca i losów nad wiek rozwiniętego dziecka. (Według jednej relacji, mając niespełna rok, peroruje on w obronie matki). Potem nic więcej o nim nie wiemy i dopiero kiedy jest znacznie starszy, widzimy, jak tłumaczy królowi Vortigernowi sekret walczących smoków. Mamy tu więc kilkuletnią białą plamę. Być może, jak twierdzili niektórzy, lata te, które pomija legenda, Merlin spędził, błąkając się samotnie po lesie. A być może... udał się zupełnie gdzie indziej.

Przerwa w opisie młodości Merlina wybija się na tle ogromu materiału poświęconego jego późniejszemu życiu. Jako dorosły przybierał wiele (niekiedy sprzecznych ze sobą) postaci i opisywano go jako proroka, magika, Szaleńca z Lasu, chochlika, kapłana, mędrca i barda. Pojawia się we wczesnych mitach celtyckich: niektóre spośród nich są tak stare, że nie znano ich pochodzenia już wtedy, kiedy tysiąc lat temu spisywano wielki walijski epos Mabinogion. W Faerie Queene Spensera i Orlandzie szalonym Ariosta obecny jest czarodziej Merlin.

Doradza on młodemu królowi w Śmierci Artura Malory’ego, konstruuje Stonehenge w dwunastowiecznym wierszu Roberta de Borona Merlin, jest autorem wielu przepowiedni w Historia Regum Britanniae Geoffreya z Monmouth.

Tej fascynującej postaci poświęcili swój czas bliżsi naszej epoce pisarze tak różni jak Szekspir, Tennyson, Thomas Hardy, T. H. White, Mary Stewart, C. S. Lewis, Nikolai Tolstoy i John Steinbeck oraz inni w wielu różnych krajach. Jednakże, z wyjątkiem Mary Stewart, nie zajmowali się oni młodością Merlina.

I tak młodość Merlina pozostaje tajemnicą. Możemy się tylko domyślać, jak wyglądały jego pierwsze zmagania, lęki i aspiracje. Ale jakie były jego najskrytsze marzenia? Jego pasje? W jaki sposób odkrył swoje niezwykłe talenty? Jak radził sobie z tragedią i stratą? W jaki sposób poznał, i być może zaakceptował, swoją mroczną stronę? W jakich okolicznościach pierwszy raz zetknął się z duchowymi dziełami druidów, jak również starożytnych Greków? Jak poradził sobie z własną żądzą władzy i przerażeniem na widok konsekwencji jej nadużywania? Podsumowując, w jaki sposób stał się czarodziejem i mentorem króla Artura, postacią, którą nadal sławimy?

Na takie pytania nie znajdziemy odpowiedzi w kanonie opowieści o Merlinie. W przypisywanych mu słowach również trudno doszukiwać się jakichkolwiek informacji. Można nawet odnieść wrażenie, że czarodziej unika tematu swojej przeszłości. Czytelnik klasycznych historii bez trudu wyobrazi sobie Merlina jako starca siedzącego obok chłopca Artura, kiedy snuje opowieści o „nieznanych latach” swojej młodości. Jednak można tylko się domyślać, czy odnosi się on do krótkotrwałości życia, czy raczej do zaginionego rozdziału własnej przeszłości.

Ja natomiast uważam, że na czas tych nieznanych lat Merlin zniknął nie tylko ze świata historii i pieśni. Wydaje mi się, że on po prostu zniknął ze znanego nam świata.

Ta podzielona na kilka tomów opowieść ma więc wypełnić tę lukę. Historia zaczyna się w momencie, kiedy młody chłopiec, który nie zna swojego imienia i nie pamięta nic ze swojej przeszłości, zostaje wyrzucony przez fale na wybrzeże Walii. Kończy się, kiedy ten sam chłopiec, zyskawszy wiele i równie wiele straciwszy, jest gotów zająć kluczową pozycję w arturiańskim micie.

W tym czasie wydarzyło się bardzo dużo. Chłopiec odkrywa dar jasnowidzenia, za który przyjdzie mu słono zapłacić. Zaczyna rozmawiać ze zwierzętami, drzewami i rzekami. Odnajduje prawdziwe Stonehenge, znacznie starsze niż kamienny krąg, który, jak przypisuje mu tradycja, postawił na równinie Salisbury. Najpierw jednak musi poznać znaczenie druidzkiej nazwy Stonehenge: Taniec Olbrzymów. Bada swoją pierwszą kryształową jaskinię. Odbywa podróż na zaginioną wyspę Fincayra (której nazwa po gaelicku brzmi Fianchuive), znaną w celtyckich mitach jako wyspa pod falami, pomost między Ziemią ludzi a Zaświatem duchów. Spotyka postaci, których imiona przewijają się w mitach, w tym wielkiego Dagdę, złego Rhitę Gawra, nieszczęsną Elen, tajemniczą Domnu, mądrego Cairprégo i tak ważną Rhię. Na jego drodze stają również inne, mniej znane postaci, jak Shim, Stangmar, T’eilean i Garlatha oraz Wielka Eluza. Dowiaduje się, że aby naprawdę widzieć, nie wystarczą oczy; że prawdziwa mądrość łączy cechy nierzadko wykluczające się, jak wiarę i zwątpienie, kobiecość i męskość, światło i mrok; że prawdziwa miłość zawiera w sobie radość i smutek. I co najważniejsze, zyskuje imię Merlin.

Czuję się zobowiązany podziękować: Currie, mojej żonie i najlepszej przyjaciółce, za to, iż tak skutecznie strzegła mojego spokoju; naszym nieokiełznanym dzieciom: Denali, Brooksowi, Benowi, Rossowi i Larkinowi, za ich niewyczerpane poczucie humoru i zachwyt światem; Patricii Lee Gauch za niezłomną wiarę w moc historii; Victorii Acord i Patricii Wanece za nieocenioną pomoc; Cynthii Kreuz-Uhr za wyczucie splecionej natury mitów; wszystkim tym, którzy dodawali mi otuchy podczas tej wędrówki, zwłaszcza Madeleine L’Engle, Dorothy Markinko i M. Jerry’emu Weissowi; wszystkim bardom i poetom, i pisarzom, i badaczom, którzy przez tyle lat zajmowali się historią Merlina; i oczywiście samemu enigmatycznemu czarodziejowi.

Zapraszam was zatem w podróż, podczas której Merlin zdradzi historię swoich nieznanych lat. Na tej wyprawie wy jesteście świadkami, ja skrybą, a sam Merlin będzie naszym przewodnikiem. Bądźmy jednak czujni, gdyż czarodziej, jak wiadomo, może mieć dla nas jakąś niespodziankę.

T.A. B.


Tyś, który ręki przyłożył,

Wiatr, wodę, las i ląd stworzył,

Życz dobrze tym, co historii

Słuchać będą skłonni,

I opiszę nasamprzód

Merlina narodzin cud

I też jego mądrości,

I inne zaszłości,

Co się w Anglii stały.

Fragment ballady z XIII w.

O Arturze i o Merlinie


PROLOG

Kiedy zamykam oczy i oddycham w rytm wzburzonego morza, nadal pamiętam ten odległy dzień. Surowy, zimny i bez życia. Było w nim tak mało nadziei jak powietrza w moich płucach.

Od tamtego dnia widziałem wiele innych, więcej, niż mam siłę zliczyć. Jednak tamten dzień lśni tak jaskrawo jak sam Galator, tak jaskrawo jak dzień, w którym odnalazłem swoje imię, albo dzień, kiedy pierwszy raz kołysałem dziecię o imieniu Artur. Być może pamiętam ten dzień tak dobrze, gdyż ból, niby blizna na mojej duszy, nie chce zniknąć. A może dlatego, że wyznaczył on zarówno początek, jak i koniec: początek moich nieznanych lat.

Mroczna fala uniosła się na wzburzonym morzu, a z niej wynurzyła się dłoń. Kiedy fala się spiętrzyła, sięgając równie szarego jak ona nieba, dłoń podążyła za nią. Bransoleta z piany zakręciła się wokół nadgarstka, podczas gdy palce rozpaczliwie szukały czegoś, czego nie mogły znaleźć. Była to dłoń kogoś małego. Była to dłoń człowieka słabego, zbyt słabego, żeby mógł kontynuować walkę.

Była to dłoń chłopca.

Wznosząca się fala z sykiem przechylała się miarowo w stronę brzegu. Na chwilę zawisła między oceanem a lądem, między złowieszczym Atlantykiem a groźnym skalistym wybrzeżem Walii, wówczas zwanym Gwynedd. Potem syk przeszedł w ogłuszający ryk i fala spadła, wyrzucając bezwładne ciało chłopca na czarne skały.

Jego głowa uderzyła o kamień tak gwałtownie, że z pewnością roztrzaskałaby się, gdyby nie gruba warstwa włosów. Chłopiec leżał bez ruchu, a fale targały mu loki, czarne pod plamami krwi.

Na widok nieruchomej sylwetki wybiedzona mewa zbliżyła się w podskokach, żeby się przyjrzeć. Pochyliła dziób w stronę twarzy chłopca, bo chciała odciągnąć mu z ucha witkę krasnorostów. Ptak szarpał i wiercił się, skrzecząc ze złości.

W końcu roślina się odczepiła. Mewa zeskoczyła triumfalnie na jedną z nagich rąk chłopca. Pod resztkami brązowej tuniki wydawał się mały nawet jak na siedmiolatka. Jednak coś w jego twarzy - być może kształt brwi albo zmarszczki wokół oczu - sugerowało znacznie starszy wiek.

Wtedy chłopiec zakasłał, zwymiotował wodę i odkaszlnął raz jeszcze. Mewa zaskrzeczała, upuściła witkę wodorostów i odfrunęła na kamienny występ.

Chłopiec przez chwilę się nie ruszał. Najpierw poczuł posmak piasku, szlamu i wymiocin, a po chwili pulsujący w głowie ból i wbijające mu się w ramiona skały. Potem przyszła kolejna fala kaszlu i znów wypluł porcję morskiej wody. Wziął niepewny, przerywany oddech. Następnie drugi i trzeci. Wątła dłoń powoli zacisnęła się w pięść.

Fale przypływały i cofały się, przypływały i cofały się. Przez jakiś czas płomyk życia tlił się w chłopcu, niebezpiecznie blisko skraju ciemności. Oprócz pulsującego bólu miał w umyśle dziwną pustkę. Jakby utracił kawałek siebie. Albo jakby wyrosła swoista ściana odcinająca go od części jego osobowości, zostawiając tylko przejmujący lęk.

Oddech się wyrównał, pięść rozluźniła. Chłopiec wciągnął powietrze, jakby miał znów odkaszlnąć, jednak tylko znieruchomiał.

Mewa ostrożnie zaczęła się zbliżać.

Wtedy po ciele chłopca zaczęła się rozchodzić wątła strużka energii nieznanego pochodzenia. Jakaś jego część nie była jeszcze gotowa na śmierć. Znowu się poruszył, wziął kolejny oddech.

Mewa zamarła.

Chłopiec otworzył oczy. Dygocząc z zimna, przeturlał się na bok. Chciał wypluć szorstki piasek z ust, ale zebrało mu się na mdłości od cierpkiego posmaku wodorostów i słonej wody.

Z wysiłkiem uniósł rękę i wytarł sobie usta strzępami tuniki. Potem się skrzywił, bo poczuł z tyłu głowy świeży guz. Oparł się łokciem o skałę i odepchnął od niej, usiłując się podnieść.

Siedział tak, wsłuchany w szum spienionego morza. Oprócz niestrudzonego pulsowania fal i pulsowania w jego głowie wydawało mu się, że usłyszał coś jeszcze - może głos? Głos z innego czasu, z innego miejsca, choć nie mógł sobie przypomnieć skąd.

Uświadomił sobie nagle, że nic nie pamięta. Nie pamięta, skąd przybył. Nie pamięta matki ani ojca. Nie pamięta swojego imienia. Własnego imienia. Za nic nie mógł sobie go przypomnieć. Nie pamięta własnego imienia.

- Kim jestem?

Spłoszona jego okrzykiem mewa zaskrzeczała i poderwała się do lotu.

Na widok swojego odbicia w wodzie chłopiec znieruchomiał, żeby się przyjrzeć. Spoglądała na niego dziwna, nieznana mu twarz. Jego oczy, podobnie jak włosy, były czarne niczym węgiel, usiane złotymi plamkami. Uszy, prawie trójkątne i ze spiczastymi końcówkami, wydawały się nienaturalnie duże na tle reszty twarzy. Czoło było wysokie, ale nos - wąski i delikatny - był właściwie jak dziób. Ogólnie rzecz biorąc, jego twarz jakby do niego nie pasowała.

Zebrał siły i podniósł się na nogi. Kręciło mu się w głowie, więc przytrzymał się szczytu skały, żeby poczekać, aż zawroty przejdą.

Błądził wzrokiem po opustoszałej linii wybrzeża. Wszędzie widział porozrzucane skały, surową czarną barierę odpierającą morze. Tylko w jednym miejscu była w nich wyrwa, na którą skały godziły się niechętnie, wokół korzeni pradawnego dębu. Stare drzewo o łuszczącej się korze znosiło napór oceanu z podszytym wiekową historią stoicyzmem. W jego pniu była głęboka wyrwa wypalona wiele lat temu przez ogień. Wiek powyginał konary, skręcając niektóre w węzły. A mimo to dąb stał zaparty korzeniami, niewzruszony wobec burz i oceanu. Za dębem był ciemny zagajnik młodszych drzew, a nad nimi górowały wysokie, jeszcze ciemniejsze klify.

Chłopiec rozpaczliwie omiatał wzrokiem okolicę w poszukiwaniu czegoś, co mógłby rozpoznać, co przywróciłoby mu pamięć. Nie udało mu się skojarzyć niczego.

Na przekór szczypiącej słonej mgiełce odwrócił się ku otwartemu morzu. Jedna za drugą, fale unosiły się i spadały. Jak okiem sięgnąć, widać było tylko bezkresne szare kłęby. Ponownie zaczął nasłuchiwać tajemniczego głosu, ale doszedł go wyłącznie odległy zew przycupniętej na klifie trójpalczastej mewy.

Czyżby przybył stamtąd, zza morza?

Zaczął rozcierać sobie energicznie ramiona, żeby pozbyć się dreszczy. Podniósł ze skały garstkę wodorostów, na którą padło jego spojrzenie. Wiedział, że niegdyś, przed wyrwaniem i wyrzuceniem na ląd, ta bezkształtna zielona masa wiła się z gracją własnym rytmem. Teraz zwisała mu bezwładnie w dłoni. Zastanowił się, dlaczego i skąd go wyrwano.

Jego uszu dobiegło tubalne pojękiwanie. To znowu ten głos! Dochodził ze skał za starym dębem.

Rzucił się w stronę głosu. Pierwszy raz poczuł tępy ból w plecach. Wywnioskował, że musiały uderzyć o skały, podobnie jak tył głowy. Jednak źródło bólu było głębiej, jakby dawno temu wyrwano mu coś spomiędzy łopatek.

Po kilku chwiejnych krokach chłopiec dotarł do prastarego drzewa. Oparł się z walącym w piersi sercem o jego potężny pień. Znowu usłyszał tajemniczy jęk. Ruszył więc ponownie.

Bose stopy często ślizgały się na mokrych skałach i chłopiec tracił równowagę. Kuśtykając naprzód z porwaną brązową tuniką trzepoczącą mu koło nóg, przypominał niezgrabnego wodnego ptaka brnącego ostrożnie wzdłuż brzegu. Jednak cały czas miał świadomość tego, kim jest: samotnym chłopcem, bez imienia i bez domu.

Wtedy ją ujrzał. Na skałach leżało zwinięte ciało kobiety; jej twarz spoczywała obok wgłębienia, w którym kotłowała się woda. Długie niezaplecione włosy barwy żółtego letniego księżyca rozchodziły się wokół jej głowy niczym promienie światła. Miała wyraziste policzki i cerę, która byłaby kremowa, gdyby nie siny odcień. Jej długa niebieska szata, gdzieniegdzie poszarpana, była poplamiona piaskiem i wodorostami. Jednak i jakość wełny, i skórzany naszyjnik z klejnotem na szyi wskazywały na zamożność i szlachetne urodzenie kobiety.

Podbiegł. W kolejnym jęku kobiety pobrzmiewał niewysławialny ból. Chłopiec prawie czuł jej cierpienie, ale zarazem wzbierała w nim nadzieja. Czy ja ją znam? pomyślał, pochylając się nad jej skulonym ciałem. Potem gdzieś z głębi jego samotności wyłoniło się inne pytanie: Czy ona mnie zna?

Jednym palcem dotknął jej policzka zimnego jak morze. Patrzył, jak kobieta oddycha, płytko i z wysiłkiem. Wsłuchał się w jej zbolałe jęki. Po czym z westchnieniem musiał przyznać, że nie ma pojęcia, kim ona jest.

Jednak kiedy się jej przyglądał, nie mógł pozbyć się nadziei, że przybyła na ten brzeg razem z nim. Jeżeli nie przyniosła jej tu ta sama fala, to może przynajmniej pochodzi z tego samego miejsca. Być może, gdyby przeżyła, uzupełniłaby pusty kielich jego pamięci. Może nawet zna jego imię! Albo imiona jego matki i ojca. A może... może to ona jest jego matką.

Lodowata fala obmyła mu nogi. Znowu przeszły go dreszcze, a nadzieja zaczęła opuszczać. Prawdopodobnie kobieta umrze, a nawet jeśli przeżyje, to pewnie nie będzie wiedziała, kim on jest. I z całą pewnością nie jest jego matką. Nie ma sensu robić sobie nadziei. Poza tym w ogóle nie była do niego podobna. Nawet kiedy tak cierpiała, wyglądała przepięknie jak anioł. A on widział swoje odbicie. Wiedział, że bardziej niż anioła przypominał przemoczonego, niewyrośniętego demona.

Za plecami usłyszał warknięcie.

Chłopiec obrócił się i poczuł ucisk w żołądku. W cieniu mrocznego zagajnika stał gigantyczny dzik.

Powarkując gardłowo, zwierzę wyszło spomiędzy drzew. Całe jego ciało, z wyjątkiem oczu i szarej blizny wijącej się na przedniej lewej nodze, pokrywała najeżona brązowa szczecina. Jego fajki, ostre niczym sztylety, były sczerniałe od krwi poprzedniej ofiary. Jednak większe przerażenie budziły jego czerwone oczy, które połyskiwały jak rozżarzone węgle.

Pomimo masywnego cielska dzik poruszał się płynnie, prawie z lekkością. Chłopiec zrobił krok w tył. Bestia kilkukrotnie przewyższała go masą. Jedno kopnięcie wystarczyłoby, żeby go powalić. Jedno dźgnięcie kłem rozszarpałoby mu ciało. Nagle dzik zamarł i spiął umięśniony grzbiet, szykując się do ataku.

Zerkając przez ramię, chłopiec zobaczył tylko przypływające fale oceanu. Tamtędy nie ucieknie. Dla obrony złapał wykrzywiony kawałek wyrzuconego na brzeg drewna, choć wiedział, że nie ma szans, by przebić nim skórę dzika. Zaparł się jednak stopami o śliskie skały, szykując się na atak.

Wtedy sobie przypomniał. Wydrążone wnętrze starego dębu! Choć drzewo stało w połowie drogi między nim a dzikiem, być może jemu pierwszemu uda się dotrzeć do niego.

Rzucił się pędem, po czym sobie przypomniał. Kobieta. Nie mógł jej tak po prostu zostawić. Jednak powodzenie jego ucieczki zależało od szybkiego działania. Skrzywił się, wyrzucił kawałek drewna i złapał kobietę za bezwładne ręce.

Wytężając dygoczące nogi, starał się odciągnąć ją od skał. Czy od wody, której musiała się nałykać, czy od ciężaru nadciągającej śmierci, była ciężka niczym te skały. W końcu, pod presją czujnego wzroku dzika, udało mu się ją ruszyć.

Chłopiec pociągnął kobietę w stronę drzewa. Ostre kamienie raniły mu stopy. Serce waliło mu w piersi, w głowie tętnił ból, a on ciągnął ze wszystkich sił.

Dzik ponownie warknął, co tym razem zabrzmiało jak charkotliwy śmiech. Całe ciało bestii naprężyło się, nozdrza rozwarły, a kły zalśniły. Zwierzę rozpoczęło atak.

Choć chłopiec był tylko kilka metrów od drzewa, coś nie pozwalało mu uciec. Podniósł z ziemi kwadratowy kamień i rzucił nim w głowę dzika, który już był blisko, ale nagle skręcił w bok. Kamień przeleciał obok zwierzęcia i potoczył się dalej.

Zaskoczony, że udało mu się odstraszyć napastnika, chłopiec szybko schylił się po kolejny kamień. Wyczuł za sobą jakiś ruch i gwałtownie się obrócił.

Z krzaków za prastarym drzewem wyskoczył olbrzymi jeleń - brązowy, pomijając białe nogi, które świeciły niczym najczystszy kwarc - i opuścił wielkie poroże. Z siedmioma grotami wieńca wycelowanymi niczym siedem włóczni skoczył na dzika. Jednak tamten w samą porę uskoczył i uniknął ciosu.

Dzik zataczał się i warczał wściekle, a jeleń ponowił atak. Korzystając z zamieszania, chłopiec wciągnął bezwładną kobietę do wydrążonego drzewa. Zgiął jej nogi i przycisnął je mocno do jej piersi, dzięki czemu udało mu się wepchnąć ją do środka. Drewno, ciągle zwęglone od pradawnego ognia, otuliło kobietę niczym wielka czarna muszla. Chłopiec wcisnął się w szczelinę obok niej, podczas gdy dzik i jeleń okrążali się nawzajem, rozgrzebując kopytami ziemię i parskając gniewnie.

Z ogniem w oczach dzik zamarkował atak na jelenia, po czym popędził prosto na drzewo. Skulony w dziupli chłopiec wcisnął się tak głęboko, jak mógł. Jednak jego twarz była na tyle blisko sękatej kory wokół otworu, że czuł gorący oddech dzika, kiedy ten kłami ciął szaleńczo pień. Jedna z fajek skaleczyła chłopcu twarz, przecinając mu skórę tuż pod okiem.

Wtedy jeleń wbił się w bok dzika. Zwaliste zwierzę poleciało w powietrze i wylądowało nieopodal krzaków. Krew sączyła się z przebitego uda dzika, kiedy ten z trudem się podnosił.

Jeleń opuścił głowę, szykując się do kolejnego skoku. Po chwili wahania dzik warknął ostatni raz i wycofał się między drzewa.

Jeleń zaś odwrócił się do chłopca z majestatycznym spokojem. Przez chwilę ich oczy się spotkały. Chłopiec przeczuwał, że z tego dnia najbardziej utkwią mu w pamięci brązowe, bezdenne jak studnie, niewzruszone oczy jelenia, głębokie i tajemnicze jak ocean.

Potem, tak samo szybko jak się pojawił, jeleń przeskoczył powyginane korzenie i zniknął.


CZĘŚĆ PIERWSZA


I
ŻYWE OKO

Jestem sam, nade miną gwiazdy.

Całe niebo ogarniają płomienie, jakby rodziło się nowe słońce. Ludzie krzyczą i uciekają. Jednak ja stoję, nie mogę się ruszyć, nie mogę oddychać. Wtedy widzę drzewo, ciemniejsze od cienia na tle ognistego nieba. Płonące gałęzie wiją się jak zabójcze węże. Sięgają ku mnie. Ogniste konary się zbliżają. Próbuję uciec, ale moje nogi są jak z kamienia. Moja twarz płonie! Zamykam oczy. Krzyczę.

Moja twarz! Płonie!

Obudziłem się. Pot szczypał mnie w oczy. Słoma z siennika drapała mnie po twarzy.

Mrugając powiekami, wziąłem głęboki wdech. Kiedy przecierałem twarz dłońmi, poczułem ich chłód na policzkach.

Przeciągając się, znów poczułem ból między łopatkami. Ciągle mnie męczył! Tak bardzo chciałem, żeby przeszedł. Dlaczego nadal mnie nęka, już ponad pięć lat od dnia, kiedy morze wyrzuciło mnie na brzeg? Dlaczego ta rana ciągle mi dokucza?

Wzruszyłem ramionami. Nigdy się tego nie dowiem, podobnie jak wielu innych rzeczy.

Zacząłem upychać słomę do siennika, kiedy moje palce natrafiły na mrówkę, która wlokła kilka razy od niej większe ciało robaka. Przyglądałem się, prawie ze śmiechem, jak mrówka usiłowała się wdrapać na miniaturową górę ze słomy. Mogła równie dobrze ją obejść. Jednak nie. Jakiś tajemniczy powód sprawił, że chciała się zmagać, przewracała się, podnosiła i próbowała kolejny raz. Patrzyłem na ten powtarzający się spektakl przez kilka minut.

W końcu zlitowałem się nad stworzeniem. Kiedy sięgałem ku jednemu z odnóży, uświadomiłem sobie, że mógłbym je niechcący oderwać, zwłaszcza gdyby mrówka się szarpała. Podniosłem więc robaka. Tak jak przypuszczałem, mrówka się go uchwyciła i machała rozpaczliwie odnóżami.

Przeniosłem mrówkę i jej zdobycz nad słomą i postawiłem je łagodnie po drugiej stronie. Ku mojemu zdziwieniu, kiedy wypuszczałem robaka, mrówka również go puściła. Odwróciła się do mnie, wymachując szaleńczo maleńkimi czułkami. Odniosłem wrażenie, że ma do mnie pretensje.

- Przepraszam - wyszeptałem z uśmiechem.

Mrówka jeszcze kilka sekund czyniła mi wyrzuty. Potem wgryzła się w robaka i zaczęła odciągać ciężki ładunek. Do swojego domu.

Mój uśmiech zbladł. Gdzie ja mogłem znaleźć swój dom? Byłem gotów powlec za sobą całe posłanie, całą chatę, jeśli byłoby trzeba, gdybym tylko wiedział dokąd.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin