Rebel-Times-22.pdf

(5491 KB) Pobierz
Rebel Times
136420592.010.png
Rebel Times
Wstępniak
Wydawca: REBEL.pl
Lato. Żar lejący się z nieba,
jezioro, napoje chłodzące,
miły czas spędzany z
przyjaciółmi. No, chyba że
mówimy o polskiej
odmianie lipca. Wtedy
dodajmy do tego deszcz, niskie
temperatury, nieprzewidywalne zmiany
pogody i ogólną smętną szarugę za oknem.
Cóż wtedy począć? Najlepiej sięgnąć po
najnowszy numer Rebel Timesa i
zapoznać się z tym, co w planszówkach,
karciankach i erpegach piszczy! Uwierzcie
mi, jest to najlepsza lektura na
niespodziewane załamania pogody. W tym
wydaniu z pewnością znajdziecie coś, co
być może na dłużej przykuje Was nad
planszą, z dala od kaprysów pogody za
oknem.
Żeby jednak nie było tak pesymistycznie -
cała ekipa RT życzy Wam, drodzy
czytelnicy, udanych urlopów i wakacji!
Oby słońce zostało z nami w końcu na
dłużej!
Redaktor naczelny:
Tomasz 'Sting' Chmielik
Zastępca redaktora naczelnego:
Marcin 'ajfel' Zawiślak
Korekta stylistyczna i merytoryczna:
Michał 'de99ial' Romaniuk
Redakcja:
Dominika 'jestem_wredna' Rycerz-Jakubiec
Andrzej 'Ejdżej' Jakubiec
Piotr 'Żucho' Żuchowski
Mateusz 'Darcane' Nowak
Michał 'de99ial' Romaniuk
Bartosz 'Finn' Kubera
Arkady Saulski
Rafał Cholewa
Grafika, skład:
Marcin 'ajfel' Zawiślak
Współpracownicy:
Oneiros – polski serwis Świata Mroku (oneiros.pl)
Bartosz 'Kastor Krieg' Chilicki
________________________________________________________________
Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz
zmiany tytułów. Materiałów nie zamówionych, nie zwracamy. Przedruk
z gazety dozwolony jest jedynie za pisemną zgodą wydawcy. Redakcja
nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo
odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeśli ich treść lub forma są
sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz interesem
wydawcy [art. 36 pkt 4 Prawa Prasowego].
Czekamy na Wasze opinie i komentarze. Kierujcie je na nasz adres:
sklep@rebel.pl
2
136420592.011.png 136420592.012.png 136420592.013.png 136420592.001.png
Lipiec 2009
Jak oceniamy
Każdy produkt opisywany na łamach Rebel Times poddajemy ocenie według przedstawionego niżej schematu:
Ocena Wykonania w skali od 1 do 10 obejmuje jakość wydania (zarówno trwałość jak i estetyka wykonania, jakość
ilustracji, poziom redakcji etc). Przez Miodność rozumiemy jakość i elastyczność zasad gry, pomysł i ogólną
atrakcyjność produktu. Cena w skali od 1 do 10 to stosunek podanej w nawiasie ceny produktu do jego faktycznej
wartości – czyli szacunkowe określenie, na ile naszym zdaniem warto grę kupić. Redakcja Rebel Times stara się pisać
wyłącznie o grach godnych uwagi, niemniej niekiedy cena dobrego produktu może okazać się wyjątkowo wygórowana
lub atrakcyjna – to właśnie obrazuje trzeci element oceny.
WYKONANIE
MIODNOŚĆ
CENA
10 w swojej klasie produkt należy do
ścisła czołówka w swojej klasie,
świetnie zrealizowany dobry pomysł
można kupować w ciemno -
choćby dla samego posiadania
9 świetne wykonanie, ale mamy
bardzo grywalny, dopracowany
produkt
prawdziwa okazja, podobne gry są
zwykle znacznie droższe
8 dobre wykonanie, choć jest się do
dobra grywalność, choć mamy kilka
drobnych zastrzeżeń
dobra, atrakcyjna cena
czego przyczepić
7 przeciętne wykonanie; mamy kilka
niezła grywalność, ale mamy kilka
istotnych zastrzeżeń
przeciętna cena tego typu tytułów
istotnych zastrzeżeń
6 wykonanie rozczarowuje, mamy
produkt ciekawy, ale pod wieloma
względami niedopracowany
za wysoka, taki produkt powinien
kosztować nieco mniej
5 wykonanie poniżej ogólnie
jeżeli nawet były dobre pomysły, to
zrealizowano je tutaj źle
stanowczo za wysoka, za takie gry
płaci się znacznie niższe kwoty
4 słabe wykonanie niewarte swojej
nie sądzimy, byś zechciał zagrać w
to więcej niż dwa razy
ponoć są gry, których zakup jest
jeszcze mniej opłacalny
3 kiedyś udało nam się znaleźć coś
kiedyś udało nam się znaleźć coś
gorszego
kompletne nieporozumienie; taniej
zrobisz to domowymi metodami
2 ścisła czołówka najgorzej
podobno istnieje coś gorszego, ale
nie spotkaliśmy się z tym
nie bierz tego nawet za darmo!
wykonanych gier świata
1 domowymi sposobami dziecko
ścisła czołówka najgłupszych i
najmniej dopracowanych gier świata
nie bierz tego nawet za dopłatą!
3
wąskiego grona najlepiej
wykonanych
drobne zastrzeżenia
poważne zastrzeżenia
przyjętych standardów
ceny
gorzej wydanego
zrobiłoby to lepiej
136420592.002.png 136420592.003.png
Rebel Times
Nr 22, Lipiec 2009
Spis treści
35 Zbieranie szczęk z podłogi
Graj fabułą
38 Demony, smoki
i inne „pedeki”
D&D ed.3.5: Księga Potworów
41 Każdy z nas jest jakimś
Odmieńcem...
Changeling: The Lost
45 Zewnętrzna brzydota może
maskować wewnętrzne...
obrzydlistwo
Nosferatu
2 Wstępniak
... czyli jak zwykle kilka słów o numerze
3 Jak oceniamy
… czyli jak rozumieć wystawione noty
5 Nie chciałbym mieszkać
w światach, które
wymyśliliśmy
Wywiad z Ignacym Trzewiczkiem
10 Feniks na mieczu
Age of Conan
17 Zablokuj rywali
Blokus
20 Podróż w nieznane
Tongiaki
23 Terrinoth 10 lat później
Berło Kyrosa
26 O zmaganiach
włoskich kucharzy
Mamma Mia! PLUS
28 Podziemia, potwory
i cała masa zabawy
Tomb
32 Kreatywna zabawa żetonami
Glik
48
Plany na sierpień
czyli: co w następnym numerze?
4
136420592.004.png 136420592.005.png 136420592.006.png
Lipiec 2009
Wywiad
z Ignacym Trzewiczkiem
Nie chciałbym
mieszkać
w światach, które
wymyśliliśmy
Witam! Na początek pomówmy na
temat samego Wydawnictwa Portal.
Jaka jest historia jego powstania?
Ignacy Trzewiczek: Witam. W
tym roku Portal obchodzi 10
lecie swojej działalności - o
powstaniu opowiadałem już
wiele razy, nie chciałbym zanudzać czytelników
Rebel Times kolejny raz ta sama opowieścią.
Historia jest niezwykle prozaiczna - studiowałem
na Politechnice Śląskiej i wpadłem na pomysł, by
spróbować wydawać pismo o grach RPG. Wydałem
pierwszy numer, drugi i tak to się potoczyło.
Swoją drogą, na naszej stronie internetowej
znajdują się kolejne odcinki podcastu, w którym
opowiadamy różne historie i anegdotki z czasów
powstawania Portalu, tak wiec jeśli ktoś jest
zainteresowany dawnymi czasami i chce
dowiedzieć się jak to dawniej bywało, to zachęcam
do posłuchania tych audycji - jest tam wiele, wiele
anegdot.
A.S.: W tej chwili w Polsce można kupić gry tak wielkich
i znanych wydawnictw jak White Wolf czy Fantasy
Flight Games, a jednak gry z Wydawnictwa Portal cieszą
się wielką popularnością, mimo tak silnej konkurencji.
Skąd to się według Ciebie bierze? Decyduje wysoka jakość
Waszych produktów czy może patriotyzm grających?
Ignacy Trzewiczek - twórca i wydawca podręczników RPG,
gier planszowych i karcianych, redaktor naczelny
nieistniejącego już dwumiesięcznika Portal. Jeden ze
współautorów polskiej Nowej Fali w grach fabularnych, a także
współorganizator konwentu Dracool. Razem z Michałem
Oraczem i Marcinem Blachą prowadzą Wydawnictwo Portal,
które wydało tak sztandarowe produkty jak Neuroshima,
Neuroshima: HEX, Monastyr, Zombiaki, czy Gwiezdny Pirat -
czasopismo związane z fantastyką.
Ostatnimi czasy zaangażowany bardziej w gry planszowe.
Organizuje między innymi cykliczne spotkania z grami
planszowymi Pionek w Gliwicach.
I.T.: Prawa rynku są, niestety, brutalne - po
pierwsze klient zawsze chętniej sięga po
coś z zachodu, wierząc, że to jest lepsze, bo jest
głośne, słynne, sprawdzone już za granicą. Polska
gra nie jest „przetestowana” w bojach, wychodząc
w Polsce debiutuje, tak wiec jak każdy debiutant
ma ciężko by się przebić i zdobyć rozgłos.
O klienta musimy wiec ciężko walczyć, walczymy
wkładając w proces twórczy olbrzymią ilość serca i
pasji - i tym wygrywamy. Nasze gry są ciekawe,
grywalne, dobrze napisane. Ludzie po nie sięgają
właśnie dlatego. Nie dlatego, że są polskie.
Zapewniam - to, iż produkt nie jest z USA
jest dla klientów minusem.
5
136420592.007.png 136420592.008.png 136420592.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin