HISTORIA MY¦LI PEDAGOGICZNEJ.doc

(34 KB) Pobierz

HISTORIA MYŚLI PEDAGOGICZNEJ- egzamin

 

EPOKA

Pytania

Starożytność i średniowiecze

1.     Ideał wychowania w starożytnej Grecji (wychowanie greckie- kalokagatii, arete, ideał homerycki, rycerski, heziodowy)

2.     Wychowanie w Sparcie i Atenach (różnice i podobieństwa, czym było motywowane, charakterystyka szkół)

3.     Greckie korzenie europejskiej myśli pedagogicznej (Sofiści i ich wychowanie (założenia, kogo i jak wychowywali, do czego przygotowywali)

4.     Znaczenie Sokratesa i Platona w historii myśli pedagogicznej, metody nauczania

5.     Początki rzymskiej myśli pedagogicznej (Kwintylian i jego koncepcja mówcy)

6.     Początki chrześcijańskiej myśli o wychowaniu (ojcowie kościoła i ich stosunek także do szkoły pogańskiej)

7.     Św. Augustyn i św. Hieronim o wychowaniu

8.     Formowanie się średniowiecznego kanonu kształcenia

9.     Wychowanie stanowe (+ co to są stany, główne stany, opis wychowania w każdym ze stanów)

10.  Powstanie Uniwersytetów (kiedy, jak, dlaczego; struktura, kto studiował)

Czasy nowożytnie

1.     Renesansowy ideał pedagogiczny (charakterystyka)

2.     Humanizm i jego wpływ na jego praktykę pedagogiczną

3.     Najwięksi przedstawiciele pedagogiki humanistycznej (do wyboru 1): T. Morus, Erazm z Rotterdamu, J.L. Vives

4.     Myśl pedagogiczna w reformacji (czym była reformacja, Luter i inni twórcy, działalność J. Szturma

5.     Myśl pedagogiczna w bobie kontrreformacji  (czym była, znaczenie podstawy programowej)

6.     Krytyka szkoły humanistycznej J.A. Komeński

7.     Myśl pedagogiczna w okresie oświecenia (do wyboru 1): J.Locke, J.J. Rousseau

8.     Reforma szkoły w Polsce- reforma Stanisława Konarskiego (pijar, reforma szkolnictwa Pijarowskiegoà polonizowanie , więcej treści kształceń obywatelskich)

9.     Powstanie KEN (ideologia wychowania i znaczenie, dlaczego, kiedy, struktura, przedstawiciele, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych)

10.      Sprawa kształcenia dziewcząt w okresie oświecenia

XIX i XX wiek

1.        Rozwój szkolnictwa elementarnego (kiedyàpo wybuchu rewolucji francuskiej, ideolodzy do wyboru: Bell Ankaster, J. Pestalozzi, F. Fredl

2.      Rozwój szkolnictwa średniego na początku XIX wieku (gimnazja neohumanistyczne i realne, różnice; ideologia 1 do wyboru: Herbart, Spencer, Humbot

3.      Uniwerstety XIX wieku i ich typy (brytyjski, niemiecki, francuski)

4.      Pozytywizm warszawski i jego wpływ na oświatę (co to jest pozytywizm, jakie to pokolenie pozytywistyczne + przedstawiciele; hasło: praca u podstaw, praca organiczna

5.      Zmiany w myśli pedagogicznej w XIX i XX wieku (przedstawiciele: E. Key, M. Monteszozi, J. Dewey, G. Kerschensteiner

6.      Koncepcja kształtu Polski w XX wieku (reforma Jędrzejewicza, charakter, znaczenie, reforma akademicka w 1933 roku)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin