HISTORIA MYŚLI PEDAGOGICZNEJ- egzamin
EPOKA
Pytania
Starożytność i średniowiecze
1. Ideał wychowania w starożytnej Grecji (wychowanie greckie- kalokagatii, arete, ideał homerycki, rycerski, heziodowy)
2. Wychowanie w Sparcie i Atenach (różnice i podobieństwa, czym było motywowane, charakterystyka szkół)
3. Greckie korzenie europejskiej myśli pedagogicznej (Sofiści i ich wychowanie (założenia, kogo i jak wychowywali, do czego przygotowywali)
4. Znaczenie Sokratesa i Platona w historii myśli pedagogicznej, metody nauczania
5. Początki rzymskiej myśli pedagogicznej (Kwintylian i jego koncepcja mówcy)
6. Początki chrześcijańskiej myśli o wychowaniu (ojcowie kościoła i ich stosunek także do szkoły pogańskiej)
7. Św. Augustyn i św. Hieronim o wychowaniu
8. Formowanie się średniowiecznego kanonu kształcenia
9. Wychowanie stanowe (+ co to są stany, główne stany, opis wychowania w każdym ze stanów)
10. Powstanie Uniwersytetów (kiedy, jak, dlaczego; struktura, kto studiował)
Czasy nowożytnie
1. Renesansowy ideał pedagogiczny (charakterystyka)
2. Humanizm i jego wpływ na jego praktykę pedagogiczną
3. Najwięksi przedstawiciele pedagogiki humanistycznej (do wyboru 1): T. Morus, Erazm z Rotterdamu, J.L. Vives
4. Myśl pedagogiczna w reformacji (czym była reformacja, Luter i inni twórcy, działalność J. Szturma
5. Myśl pedagogiczna w bobie kontrreformacji (czym była, znaczenie podstawy programowej)
6. Krytyka szkoły humanistycznej J.A. Komeński
7. Myśl pedagogiczna w okresie oświecenia (do wyboru 1): J.Locke, J.J. Rousseau
8. Reforma szkoły w Polsce- reforma Stanisława Konarskiego (pijar, reforma szkolnictwa Pijarowskiegoà polonizowanie , więcej treści kształceń obywatelskich)
9. Powstanie KEN (ideologia wychowania i znaczenie, dlaczego, kiedy, struktura, przedstawiciele, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych)
10. Sprawa kształcenia dziewcząt w okresie oświecenia
XIX i XX wiek
1. Rozwój szkolnictwa elementarnego (kiedyàpo wybuchu rewolucji francuskiej, ideolodzy do wyboru: Bell Ankaster, J. Pestalozzi, F. Fredl
2. Rozwój szkolnictwa średniego na początku XIX wieku (gimnazja neohumanistyczne i realne, różnice; ideologia 1 do wyboru: Herbart, Spencer, Humbot
3. Uniwerstety XIX wieku i ich typy (brytyjski, niemiecki, francuski)
4. Pozytywizm warszawski i jego wpływ na oświatę (co to jest pozytywizm, jakie to pokolenie pozytywistyczne + przedstawiciele; hasło: praca u podstaw, praca organiczna
5. Zmiany w myśli pedagogicznej w XIX i XX wieku (przedstawiciele: E. Key, M. Monteszozi, J. Dewey, G. Kerschensteiner
6. Koncepcja kształtu Polski w XX wieku (reforma Jędrzejewicza, charakter, znaczenie, reforma akademicka w 1933 roku)
RYBUSIA