Test z języka polskiego kl. IV „O czasowniku wiem wszystko”
Imię i nazwisko: ………………………….. klasa: ……..
1. Czasownik odpowiada na pytania:
a) Kto? Co?
b) Co robi? Co się z nim dzieje?
c) Jaki? Jaka? Jakie?
d) Który? Która? Które?
2. W którym zestawie wszystkie wyrazy są czasownikami:
a) mówić, kość, żal;
b) myśleć, mama, prowadzić;
c) myśleć, biegać, skakać;
d) miłość, żałoba, radość;
3. Podkreśl wszystkie występujące w tekście czasowniki:
Późną jesienią liście opadają z drzew. Na dworze jest wtedy ponuro, często pada deszcz i wieje wiatr. Nie lubię wtedy biegać po podwórku, wolę bawić się w ciepłym domu.
4. W którym zestawie wyrazów wszystkie czasowniki występują w formie 2 os. l.p?
a) myślisz, robiłeś, pracujemy;
b) spacerowałeś, widziałeś, robiło;
c) zrobiłem, przewróciłem się, powiedział;
d) wołałeś, dzieliłeś, robiłeś;
5. W którym zestawie wyrazów wszystkie czasowniki występują w czasie teraźniejszym?
a) mówię, zrobię, zaśpiewam:
b) pościeliłem, napiszę, patrzę;
c) chodzę, myślisz, wołamy;
d) pisałem, martwię się, pójdę;
6. Z poniższego tekstu wypisz czasowniki w formie bezokolicznika:
Wieczorem zaczął padać śnieg. Rankiem było już całkiem biało. Radość ogarnęła moje serce. Wreszcie będę mógł lepić bałwana i zjeżdżać na sankach. Lubię zimę!
..................................................................................................................................
7. Utwórz formy czasownika:
a) biegać (1 os,. l.poj., cz. teraźniejszy) .......................................................
b) umieć (1.os., l.poj., cz. teraźniejszy) .......................................................
c) pisać (3.os., l.mn., cz. przeszły) ..............................................................
8. Odmień przez osoby i liczby czasownik „iść” w czasie przeszłym.
Liczba pojedyncza
Liczba mnoga
9. Które z podanych wyrażeń zapisane jest w poprawnej formie:
a) chłopcy uciekli;
b) dziewczynki chodzili;
c) psy szczekali;
d) dzieci kłócili się;
10. Podane w nawiasach czasowniki napisz w odpowiedniej formie.
Uważam na lekcji i dzięki temu wszystko (rozumieć)……………………………......
Kiedy (przyjść)…………………………………do szkoły, rozebrałem się w szatni.
Tak długo będę im tłumaczyć lekcję, aż wszystko (zrozumieć)………………………...
Solenizantki wczoraj (dostać)………………………..dużo kwiatów.
Uczniowie wczoraj (być)………………………..w kinie.
Jutro dzieci (napisać)…………………………….sprawdzian.
11. W podanych zdaniach znajdź czasowniki. Podkreśl je, określ ich liczbę, osobę i czas:
a) Posprzątam pokój, gdy wrócę ze szkoły. …………………………………………………………………………………
b) Chłopcy doszli do sadu i zerwali tam jabłka. …………………………………………………………………………………
c) Czytam książkę i słucham muzyki. …………………………………………………………………………………
12. Utwórz bezokoliczniki:
gryzę - ………………….. kradnę - ………………….. wiozę - ……………………
niosę - ………………….. znajdę - ……………………. plotę - …………………….
13. Ułóż zdanie z 1 czasownikiem w 3 os. l.p. i 2 bezokolicznikami. Możesz dodać inne wyrazy.
.......................................................................................................................................................
14. Wśród podanych czasowników podkreśl stany.
rośnie myśli maluje dojrzewa śpi wycina ma żółknie zjada ogląda kocha pisze
15. Wyjaśnij pojęcie forma osobowa czasownika.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
16. Jaką częścią mowy są podane wyrazy i dlaczego?
pisanie malowanie wycieranie
daga1229